Kittykat Skrevet 15. august 2013 #1 Skrevet 15. august 2013 (endret) Datteren vår på 13 år har hatt tung pust lenge. Hun opplever noen ganger at det er vanskelig å puste skikkelig. Vi har vært hos legen med dette to ganger og det er ikke noe som tyder på at det skal være noe i veien ( ala astma f eks ). Første gangen så fikk hun medisin mot astma. Hun brukte den aldri, dels fordi hun ikke turde og dels fordi det ikke var behov for det/hun ikke hadde medisinen i nærheten. Hun begynner å bli ekstremt lei dette og vil gjerne vite hvorfor hun opplever dette i perioder. Jeg vet ikke hva mer vi kan gjøre, siden vi allerede har vært hos legen og undersøkt dette to ganger før og de ikke har funnet noe galt med henne. Kan jeg si til legen at vi ønsker henvising til en nøyere undersøkelse selv om legen ikke har funnet noe? Endret 15. august 2013 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #2 Skrevet 15. august 2013 Hvordan vet dere at det ikke er astma om dere ikke har brukt medisinen engang? Anonymous poster hash: 00fa0...81f
Kittykat Skrevet 15. august 2013 Forfatter #3 Skrevet 15. august 2013 Hvordan vet dere at det ikke er astma om dere ikke har brukt medisinen engang? Anonymous poster hash: 00fa0...81f Legen sa at det ikke var noen symptomer som tydet på astma når legen undersøkte henne.
Mamalama Skrevet 15. august 2013 #4 Skrevet 15. august 2013 Gå til legen igjen og be om å bli henvist til pediater på sykehus for sjekk av hjerte og lunger, jeg ville ikke gitt meg uten å bli henvist videre om det er så ille. Har hun grei kondisjon ellers, sånn at det ikke er der det ligger? Når oppsto problemet? Jeg ville i mellomtiden testet ut astmamedisinen slik legen foreskrev. Da må hun ha med sprayet i lomma hele tiden og bruke slik legen har sagt. Greit å ha sjekket ut dette før man tar neste steg i en evt utredning. 1
Kittykat Skrevet 15. august 2013 Forfatter #5 Skrevet 15. august 2013 (endret) Gå til legen igjen og be om å bli henvist til pediater på sykehus for sjekk av hjerte og lunger, jeg ville ikke gitt meg uten å bli henvist videre om det er så ille. Har hun grei kondisjon ellers, sånn at det ikke er der det ligger? Når oppsto problemet? Jeg ville i mellomtiden testet ut astmamedisinen slik legen foreskrev. Da må hun ha med sprayet i lomma hele tiden og bruke slik legen har sagt. Greit å ha sjekket ut dette før man tar neste steg i en evt utredning. Formen hennes og det er helt grei ellers. Dette problemet oppstod for et par år siden hvis jeg husker riktig nå. Dette med tung pust opplever jeg kommer periodevis, mens datteren vår sier at hun har det hver dag. Men vi foreldre oppfatter at hun puster fint/helt normalt ellers utenom disse periodene. Datteren vår har tydeligvis en sånn periode/dag nå hvor hun sliter med pusten, for hun satt i stuen med oss isted og da måtte hun trekke pusten grådig for å få puste skikkelig. Og det er jo sånn hun puster i disse dårlige periodene sine.... Og vi har vært hos legen samtidig som hun har pustet tungt. Legen lyttet til henne med stetoskop o.l., men kunne ikke finne noe som skal tilsi at det skal være tung pust. Endret 15. august 2013 av Kittykat
Gjest iGirl Skrevet 15. august 2013 #6 Skrevet 15. august 2013 kan det være hun sliter med noe psykisk ?
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #7 Skrevet 15. august 2013 Gå til legen igjen og be om å bli henvist til pediater på sykehus for sjekk av hjerte og lunger, jeg ville ikke gitt meg uten å bli henvist videre om det er så ille. Har hun grei kondisjon ellers, sånn at det ikke er der det ligger? Når oppsto problemet? Jeg ville i mellomtiden testet ut astmamedisinen slik legen foreskrev. Da må hun ha med sprayet i lomma hele tiden og bruke slik legen har sagt. Greit å ha sjekket ut dette før man tar neste steg i en evt utredning. Enig. Å jeg tenker at du ikke kan forlange henvisninger videre når ikke engang medisinen legen foreskrev er prøvd. Det kan være et argument legen kan bruke om medisinen ikke er brukt som legen sa. Anonymous poster hash: 1d82d...44b
Kittykat Skrevet 15. august 2013 Forfatter #8 Skrevet 15. august 2013 kan det være hun sliter med noe psykisk ? Vel, hun sliter litt med angst og sånt. Hun sliter hvis noen blir syk med omgangssyken og er nesten livredd for å få det selv. Men jeg vil nødig "stemple" henne uten at det er diskutert med lege/psykolog. Men dette har hun da sagt selv. For noen år siden så begynte hun med perioder hvor hun ble "kvalm" uten grunn. Og denne kvalmen kom hver kveld når hun skulle legge seg, men så kom kvalmen om morgingen og hun ville ikke på skolen. Hvis hun gikk på skolen selv om, så kom hun hjem etter første eller andre time. Og med en gang hun var hjemme, så var hun plutselig bra igjen. Hun hadde ingen problemer på skolen, så hun ble ikke mobbet eller plaget, og hadde det fint ellers. Vi gikk til legen med henne 3 ganger pga denne kvalmen, men det var ingen fysisk årsak til kvalmen, så legen sa at det kunne være psykisk. Men hun har ikke vært bekymret/redd/usikker e.l. i forkant av den tunge pusten.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #9 Skrevet 16. august 2013 Jeg har det helt likt hvis jeg blir utsatt for for mye stress, og/eller gruer meg veldig til noe. Har hatt det så lenge jeg kan huske, men det er kun de siste årene at jeg har satt det i forbindelse med noe psykisk.Anonymous poster hash: 8f553...4b7
Ragg Skrevet 16. august 2013 #10 Skrevet 16. august 2013 Jeg ville sjekket ut om det er angst. Veldig vondt for henne hvis det er angst og den får utvikle seg. Jeg snakker selv av erfaring. Kommer hun tidlig til behandling eller får en forståelse av hva angst er så er det så lett å bli kvitt. Min datter har og til tider litt angst/stress. Ikke det at jeg vet hva din datter lider av, bare lufter tankene mine. Ønsker dere lykke til, håper dere finner ut av hva det kommer av 💐
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #11 Skrevet 16. august 2013 Min mor har ikke astma, og det har heller ikke min venninne, men begge to bruker astma medisin skrevet ut av legen, pga tung/vanskelig pust. Nå vet ikke jeg helt hvorfor/hva etc, og grunnen til bruk av astma medisin når du ikke har astma, (har ikke spurt dem eller gått i dybden), men det funker veldig bra for dem. Mor sov dårlig pga pusten, sover nå veldig bra. Venninnen min slet med og puste til tider, i visse sammenhenger, dette er nå borte. Anonymous poster hash: ed461...ab8
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #12 Skrevet 16. august 2013 Vel, hun sliter litt med angst og sånt. Hun sliter hvis noen blir syk med omgangssyken og er nesten livredd for å få det selv. Men jeg vil nødig "stemple" henne uten at det er diskutert med lege/psykolog. Men dette har hun da sagt selv. For noen år siden så begynte hun med perioder hvor hun ble "kvalm" uten grunn. Og denne kvalmen kom hver kveld når hun skulle legge seg, men så kom kvalmen om morgingen og hun ville ikke på skolen. Hvis hun gikk på skolen selv om, så kom hun hjem etter første eller andre time. Og med en gang hun var hjemme, så var hun plutselig bra igjen. Hun hadde ingen problemer på skolen, så hun ble ikke mobbet eller plaget, og hadde det fint ellers. Vi gikk til legen med henne 3 ganger pga denne kvalmen, men det var ingen fysisk årsak til kvalmen, så legen sa at det kunne være psykisk. Men hun har ikke vært bekymret/redd/usikker e.l. i forkant av den tunge pusten. Så det nå, at du nevnte angst hos din datter. Skrev akkurat om venninnen min og hennes pust i visse sammenhenger. Om hun blir oppstemt, stresset, bekymret, redd, angst ol så bruker hun astma medisin. Skrev ikke hva sammenhenger det var i innlegget, ettersom jeg ikke fikk med meg at dette kunne være et alternativ hos dere. Anonymous poster hash: ed461...ab8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå