Gjest Gjest Skrevet 16. august 2013 #21 Skrevet 16. august 2013 Jeg har ikke noe problem med at folk lakker neglene i akkurat de fargene de vil, men rekk opp hånda de som tenker at de ville ha lakket neglene på samme måte dersom de ikke skulle delta, dersom de bare skulle sitte hjemme i sofaen slik som du og jeg. Og det er jo det som er sakens kjerne. Hvorfor - i ordets negative forstand - demonstrere på denne måten under et slikt arrangement ? For å vise et standpunkt og at det har veldig stor mediedekning. Du skjønner vel det?
Mann 42 Skrevet 16. august 2013 #22 Skrevet 16. august 2013 Jeg har ikke noe problem med at folk lakker neglene i akkurat de fargene de vil, men rekk opp hånda de som tenker at de ville ha lakket neglene på samme måte dersom de ikke skulle delta, dersom de bare skulle sitte hjemme i sofaen slik som du og jeg. Og det er jo det som er sakens kjerne. Hvorfor - i ordets negative forstand - demonstrere på denne måten under et slikt arrangement ? Ligger ikke det i sakens natur? Det er ingen vits i å demonstrere dersom man ikke gjør det åpent. 7
Petalouda Skrevet 16. august 2013 #23 Skrevet 16. august 2013 Fordi det er viktig å fortelle Russland at brudd på menneskerettighetene ikke er greit. Tror du at du som kvinne hadde hatt noen rettigheter i dag, dersom alle stakk hodet i sanden, passet sine egne saker og unngikk å provosere? Hvor historieløs er det mulig å være? Anonymous poster hash: fa2e6...531 Så det du sier, er noe i retning av at du ville foretrukket en kanal der ingen så det? Det handler da ikke om det. Jeg syns bare det er urimelig egoistisk å kreve så mye oppmerksomhet for en sak som hverken har med liv eller helse å gjøre, i en setting der helt andre ting bør være i fokus. Massevis av mennesker har slitt i åresvis for å komme dit de er, for å bli OL-kandidater, og så skal hele showet gjøres om til et sirkus for homofile rettigheter. Det er egoistisk etter mitt skjønn. Å blande inn stemmerett for kvinner er helt på trynet. 4
Petalouda Skrevet 16. august 2013 #24 Skrevet 16. august 2013 For å vise et standpunkt og at det har veldig stor mediedekning. Du skjønner vel det? Ligger ikke det i sakens natur? Det er ingen vits i å demonstrere dersom man ikke gjør det åpent. Selvsagt. Men man kan velge andre arenaer.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #25 Skrevet 16. august 2013 Ja som jeg sier, jeg skjønner ikke det veldige behovet for å trykke alt i ansiktene på folk. Uansett hva det måtte gjelde. Hva er det egentlig du sikter til her? Å trykke homofili i ansiktene på folk (altså at det er greit å forby "homofil propaganda") eller å trykke sin motstand mot loven i ansiktet på folk ved å protestere ved et slikt arrangement? Jeg tror det siste, men tar høyde for det første. Uansett klarer jeg ikke helt å forstå argumentet. "Homofil propaganda" er en vag betegnelse i en lov som nærmest gir politiet blankofullmakt til å trakassere homofile, og eliminerer dem totalt fra offentlighetens. Det fortjener slike reaksjoner. Så kan vi være uenige om fremgangsmåten. Men. Et av poengene ved en demonstrasjon/protest er tross alt å få oppmerksomhet rundt det man vil gjøre noe med. Å "trykke det i ansiktene på folk" er ofte det eneste som fungerer. Jeg ser du spør hvorfor man skal demonstrere under et slikt arrangement. Vel, på grunn av medieoppmerksomheten. Husker du black power-markeringen? Den ikoniske protesten under 1968-OL? Den protesten er en av de aller mest kjente og viktige markeringene i afroamerikanernes frigjøringskamp. Dette er ikke helt, helt ulikt. Arbeid mot diskriminering av en gruppe i samfunnet som i prinsippet skal ha samme rettigheter som majoriteten, men åpenlyst nektes dette. At denne dama ikke hadde lakkert neglene sine slik hjemme er helt riktig, jeg skal ikke dra igang noe "hva vet du om det"-tull. Men hva har nå det egentlig å si? At noen lakkerer neglene i regnbuefarger er helt harmløst, men sender et signal og skaffer oppmerksomhet. Jeg skjønner virkelig ikke problemet. Anonymous poster hash: c390e...142 13
Mann 42 Skrevet 16. august 2013 #26 Skrevet 16. august 2013 Selvsagt. Men man kan velge andre arenaer. Hvorfor skal man velge andre arenaer? Det sier seg selv at om man vil ha gjennomslag, så velger man en arena med maksimal eksponering. Hvis en utøver markerer seg under OL, så vil det bli lagt merke til, og det vil øke oppmerksomheten og fokuset på problematikken, og føre til debatt. Noe som igjen vil reflektere negativt på Russlands lover på dette området. Dersom utøvere skulle bli sendt hjem, eller få andre problemer som følge av sine demonstrasjoner, vil selvsagt denne effekten bli enda sterkere. Så OL er en optimal arena. 14
Mann 42 Skrevet 16. august 2013 #27 Skrevet 16. august 2013 Det handler da ikke om det. Jeg syns bare det er urimelig egoistisk å kreve så mye oppmerksomhet for en sak som hverken har med liv eller helse å gjøre, i en setting der helt andre ting bør være i fokus. Massevis av mennesker har slitt i åresvis for å komme dit de er, for å bli OL-kandidater, og så skal hele showet gjøres om til et sirkus for homofile rettigheter. Det er egoistisk etter mitt skjønn. Å blande inn stemmerett for kvinner er helt på trynet. En lov som i prinsippet innebærer at mennesker med homofil legning kan trakasseres gjennom hele livet har da virkelig med liv og helse å gjøre. Det som bør være i fokus, er det vi vil ha i fokus. Jeg ser jo at det er en viss uenighet om dette, men beklageligvis for deg, så er det ikke en dritt du kan gjøre med det. Å blande inn kvinners rettigheter generelt er VELDIG relevant, fordi man skal ikke gå så overvettes langt tilbake i tid før kvinner ikke hadde rett til noe annet enn å holde kjeft og gjøre som de ble tilsagt. Og kampen for deres rettigheter minner ganske mye om den kampen som homofile nå fører for sine. 15
Gjest Snørev Skrevet 16. august 2013 #28 Skrevet 16. august 2013 Norge som har forbud mot alkoholreklame skal liksom klage over dette forbudet mot homopropaganda? Synes det er flott at de unge ikke skal føle noe press 1
Kjempeliten Skrevet 16. august 2013 #29 Skrevet 16. august 2013 Ja som jeg sier, jeg skjønner ikke det veldige behovet for å trykke alt i ansiktene på folk. Uansett hva det måtte gjelde. Jeg syns det er bra at de gjør sånn jeg. Har man mulighet til å vise at man er imot det som er urettferdig, og kanskje bare få et par andre til å tenke de samme tankene så er det jo bare å kjøre på. Vi kan ikke godta at andre land har lover som strider imot menneskerettighetene. Man burde vise sin mening mot sånt om man har anledningen. Og når det gjelder sport/VM, så kommer det jo i media, så da er det en fin mulighet. Det skaper diskusjon. Sport har STOR innflytelse på mange, og sport blir brukt MYE til å hjelpe andre, det må du vel ha fått med deg. Mange sportsutøvere støtter andre ting og bidrar med å spille litt fotball, hjelpe til og være der.. og sånt. Jeg er ikke så glad i sport selv, men sport har for mange en så stor innflytelse, at de fint klarer å påvirke nok av mennesker. Å vise som kjent sportsutøver at man har gode holdninger for fks homofili, er en kjempefin måte å være en god rollemodell på. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #30 Skrevet 16. august 2013 En dag må folk innse at også folk som er i mot homofili har like rett og utrykke sine meninger som alle oss andre uanset hvor idiotiske de måtte være Anonymous poster hash: 19a0a...b20
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #31 Skrevet 16. august 2013 De hater ikke homofile i Russland. Det er ikke noe galt å være homofil i Russland. Det er bare galt å lage en masse reklame for homofili. Anonymous poster hash: 6c1be...8fa 4
Berentsens Skrevet 16. august 2013 Forfatter #32 Skrevet 16. august 2013 Jeg har ikke noe problem med at folk lakker neglene i akkurat de fargene de vil, men rekk opp hånda de som tenker at de ville ha lakket neglene på samme måte dersom de ikke skulle delta, dersom de bare skulle sitte hjemme i sofaen slik som du og jeg. Og det er jo det som er sakens kjerne. Hvorfor - i ordets negative forstand - demonstrere på denne måten under et slikt arrangement ? Hvorfor ikke? Det er VM. Russland arrangerer. Et par svensker uttrykke hva de mener om den nye loven. Verdenspressen befinner seg i Russland, loven kom i sommer, det er klart at dette er noe som enkelte er engasjert i. Ved å demonstrere under VM får man flere øyne rettet mot seg. Denne loven gjør det ulovlig for en russere å tasse rundt i Moskva med lakkerte negler eller andre effekter for å uttrykke sin misnøye med Putins homolov. Som nevnt i tråden, kan denne markeringer sammenliknes med Black Power under OL i 1968. En sterk, symbolsk handling. 2
Berentsens Skrevet 16. august 2013 Forfatter #33 Skrevet 16. august 2013 De hater ikke homofile i Russland. Det er ikke noe galt å være homofil i Russland. Det er bare galt å lage en masse reklame for homofili. Anonymous poster hash: 6c1be...8fa Så det er reklame for homofili som loven rammer? Er det reklame som i: "Bli homo i dag og få en gratis kjekspakke"? Hva da med det som loven kaller for homofil propaganda. Hva er så det? Etter det jeg forstår er det forbudt å vise at man er homofil, altså det er galt å være homofil i Russland. 6
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2013 #34 Skrevet 16. august 2013 PK-journalist Jonas Holmberg: Aregawi fick marken att skaka. PK-journalist Jonas Holmberg skriver i Expressen, etter at Abeba Aregawi tok Sveriges første VM-gull: "Man blir ju mörkrädd Men allt var inte frid och fröjd under den sjätte VM-dagen. Det var också en förbannat dyster dag. Och då tänker jag inte ens gå in på den här vilsne finländaren som började gapa om att Abeba har fuskat sig in i Sverige genom ett skenäktenskap. Allting började med att Emma Green Tregaro hoppade sig till final med regnbågsfärgade naglar. En stilfull markering mot Rysslands unkna lagar. Något väldigt modigt och bra. Men stavhoppsdrottningen Jelena Isinbajeva dömde ut det hela som "respektlöst". Ett utspel som fick en att bli mörkrädd. Isinbajeva förklarade, i en lång utläggning, att Emma borde visa respekt för lagarna och slog fast: "Här lever killar med tjejer, och tjejer med killar." Jag vet, det låter som ett dåligt skämt - men hon menade allvar. Får man inte älska vem man vill? Sen, sent i går kväll, kom orden som fick en att tappa andan fullständigt. Abeba Aregawi ställde sig bakom Isinbajeva. På riktigt. Hon sa, om Emmas protest: "Eftersom min tro inte tillåter det, så stöder jag inte det." I samma sekund dog det mesta av glädjen. Med tunga steg klev jag ut från presskonferensen, tog ett glas vatten och försökte andas djupt. Det hjälpte inte. Jag undrar fortfarande: Får man inte älska vem man vill? Och om man är missnöjd med något, är det då inte okej att visa det? Abeba sitter tjugo meter ifrån mig just nu. Jag inser att vi är väldigt olika. Det känns som att hon är från en annan värld - på många sätt." http://www.expressen.se/sport/friidrott/holmberg-aregawi-fick-marken-att-skaka/ PK-dritten skal nok få mange anledninger til å bli mørkredde i årene framover.
Mann 42 Skrevet 16. august 2013 #35 Skrevet 16. august 2013 PK-journalist Jonas Holmberg: Aregawi fick marken att skaka. PK-journalist Jonas Holmberg skriver i Expressen, etter at Abeba Aregawi tok Sveriges første VM-gull: "Man blir ju mörkrädd Men allt var inte frid och fröjd under den sjätte VM-dagen. Det var också en förbannat dyster dag. Och då tänker jag inte ens gå in på den här vilsne finländaren som började gapa om att Abeba har fuskat sig in i Sverige genom ett skenäktenskap. Allting började med att Emma Green Tregaro hoppade sig till final med regnbågsfärgade naglar. En stilfull markering mot Rysslands unkna lagar. Något väldigt modigt och bra. Men stavhoppsdrottningen Jelena Isinbajeva dömde ut det hela som "respektlöst". Ett utspel som fick en att bli mörkrädd. Isinbajeva förklarade, i en lång utläggning, att Emma borde visa respekt för lagarna och slog fast: "Här lever killar med tjejer, och tjejer med killar." Jag vet, det låter som ett dåligt skämt - men hon menade allvar. Får man inte älska vem man vill? Sen, sent i går kväll, kom orden som fick en att tappa andan fullständigt. Abeba Aregawi ställde sig bakom Isinbajeva. På riktigt. Hon sa, om Emmas protest: "Eftersom min tro inte tillåter det, så stöder jag inte det." I samma sekund dog det mesta av glädjen. Med tunga steg klev jag ut från presskonferensen, tog ett glas vatten och försökte andas djupt. Det hjälpte inte. Jag undrar fortfarande: Får man inte älska vem man vill? Och om man är missnöjd med något, är det då inte okej att visa det? Abeba sitter tjugo meter ifrån mig just nu. Jag inser att vi är väldigt olika. Det känns som att hon är från en annan värld - på många sätt." http://www.expressen.se/sport/friidrott/holmberg-aregawi-fick-marken-att-skaka/ PK-dritten skal nok få mange anledninger til å bli mørkredde i årene framover. Du er patetisk. 6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #36 Skrevet 16. august 2013 Så det er reklame for homofili som loven rammer? Er det reklame som i: "Bli homo i dag og få en gratis kjekspakke"? Hva da med det som loven kaller for homofil propaganda. Hva er så det? Etter det jeg forstår er det forbudt å vise at man er homofil, altså det er galt å være homofil i Russland. Det er ikke forbudt å være homofil i Russland. Slutt og lyve! Ingen har noe mot homofile i Russland. Det er bare at man ikke skal gå rundt og spre homofil reklame og budskap til alle. Anonymous poster hash: 6c1be...8fa 1
Mann 42 Skrevet 16. august 2013 #37 Skrevet 16. august 2013 Det er ikke forbudt å være homofil i Russland. Slutt og lyve! Ingen har noe mot homofile i Russland. Det er bare at man ikke skal gå rundt og spre homofil reklame og budskap til alle. Anonymous poster hash: 6c1be...8fa Så, hvis ingen har noe mot homofili i Russland, hvorfor er det da et problem om en homofil har noe å si, i offentlighet, om sin opplevelse av det å være homofil, og de problemene han eller hun har i den sammenheng? For det er DET som rammes av denne loven, så vidt jeg har forstått det. Den skal tvinge homofile til å være usynlige i samfunnet. Det er undertrykkelse, og det kan da ikke skyldes noe annet enn at myndighetene har MYE mot homofile. 9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #38 Skrevet 16. august 2013 Det er ikke forbudt å være homofil i Russland. Slutt og lyve! Ingen har noe mot homofile i Russland. Det er bare at man ikke skal gå rundt og spre homofil reklame og budskap til alle. Anonymous poster hash: 6c1be...8fa Og at man uten å risikere noen som helst straff kan torturere og trakassere homofile? Anonymous poster hash: 55456...7f7 3
Gjest Kim Skrevet 16. august 2013 #39 Skrevet 16. august 2013 http://www.stephenfry.com/2013/08/07/an-open-letter-to-david-cameron-and-the-ioc/
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #40 Skrevet 16. august 2013 Komponisten Tsjaikovski var homofil. Det er ikke forbudt å være homofil i Russland. Slutt og lyve! Ingen har noe mot homofile i Russland. Det er bare at man ikke skal gå rundt og spre homofil reklame og budskap til alle. Anonymous poster hash: 6c1be...8fa Og det betyr at det er forbudt å si at komponisten Tsjaikovsky var homofil, noe han faktisk var. Anonymous poster hash: 55456...7f7 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå