Berentsens Skrevet 15. august 2013 #1 Skrevet 15. august 2013 I Russland er det nå ulovlig med homofil propaganda (hva nå enn det er). I den siste tiden har det vært en rekke protester mot dette, og det har blitt snakket om boikott av OL i 2014. I disse dager er det som kjent VM i friidrett i Moskva, og i dag var det to svenske deltakere som protesterte mot loven på sin måte: De lakkerte neglene sine i regnbuens farger. Denne protesten likte den russiske gullvinneren i stavsprang, Jelena Isinbajeva, dårlig. I følge henne er russerne normale folk hvor gutter og jenter lever sammen. Hva synes man så om denne nye loven til Russland? http://www.vg.no/sport/friidrett/artikkel.php?artid=10106074 http://www.vg.no/sport/friidrett/artikkel.php?artid=10106093
Gjest Skrevet 16. august 2013 #2 Skrevet 16. august 2013 (endret) Helt utrolig uvirkelig - og ikke minst utrolig respektløst av russerne! Jeg trodde ikke Russland var "sånn", men der tok jeg jo grundig feil. Jeg lurer fælt på om det ikke ligger noe mer bak enn at "kvinner må leve med menn" og den dumme regla der. Det må være noe annet som gjør at de går så sterkt ut mot homofile. Endret 16. august 2013 av sunglasses 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #3 Skrevet 16. august 2013 Har fulgt "utviklingen" til Russland i mange år, siden sovjetunionens fall, og det smerter meg å se dette nydelige landet som velger å gå bakover i stedet for fremover, samtidig som patriarkene og religionen får mer makt på linje med Putin, som gjør alt for å hindre et eventuellt demokrati. Jeg personlig skulle ønske alle landene i verden boikottet OL, men samtidig synes jeg utrolig synd på utøverne, mange har sett frem til dette hele livet, og det kan bli deres eneste sjanse til å delta i OL. Vanskelig situasjon. Anonymous poster hash: 69110...f75 1
Mann 42 Skrevet 16. august 2013 #4 Skrevet 16. august 2013 (endret) Har fulgt "utviklingen" til Russland i mange år, siden sovjetunionens fall, og det smerter meg å se dette nydelige landet som velger å gå bakover i stedet for fremover, samtidig som patriarkene og religionen får mer makt på linje med Putin, som gjør alt for å hindre et eventuellt demokrati. Jeg personlig skulle ønske alle landene i verden boikottet OL, men samtidig synes jeg utrolig synd på utøverne, mange har sett frem til dette hele livet, og det kan bli deres eneste sjanse til å delta i OL. Vanskelig situasjon. Anonymous poster hash: 69110...f75 Russerne var homohatere før perestroika, også. Dette er bare en fortsetning av en tradisjon som de har hatt i alle herrens år, og burde ikke forbause noen i det hele tatt. Akkurat som Putin fortsetter tradisjonen med tsarer og oligarki. Det HETER noe annet, men som de sier: The more things change, the more they stay the same. Og den som innbiller seg at noen kommer til å boikotte noe som helst for homsenes skyld, har ikke fulgt med i timen. Det kommer aldri til å skje. Selv Sovjets invasjon av Afghanistan foranlediget ingen omfattende boikott. Endret 16. august 2013 av Mann 42 1
Petalouda Skrevet 16. august 2013 #5 Skrevet 16. august 2013 Jeg skjønner ikke det veldige behovet for å blande sport og legning jeg da. Jeg syns en hel masse om en hel masse, men det kunne ikke falle meg inn å demonstrere for det under et stort sportsarrangement. 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #6 Skrevet 16. august 2013 Det er ikke så lenge siden homofili ble sett på som straffbart i Norge........ Anonymous poster hash: 19a0a...b20
Mann 42 Skrevet 16. august 2013 #7 Skrevet 16. august 2013 Jeg skjønner ikke det veldige behovet for å blande sport og legning jeg da. Jeg syns en hel masse om en hel masse, men det kunne ikke falle meg inn å demonstrere for det under et stort sportsarrangement. Det er vel mer sånn at russerne har en lov som forbyr "homofil propaganda", og det betyr at det i praksis er straffbart å komme ut av skapet i Russland. Loven er mao et brudd på menneskerettighetene. Denne loven kan sammenlignes med loven som gjorde det straffbart for Pussy Riot å si sin ærlige mening. Jeg tror det var snakk om at de hadde oppfrodret til "religiøst hat", eller noe slikt. Russland under Putin har innført lover som uthuler ytringsfriheten og andre grunnleggende menneskerettigheter, og som gjør det som burde være normale aktiviteter for et politisk engasjert menneske, til kriminelle handlinger. 10
Petalouda Skrevet 16. august 2013 #8 Skrevet 16. august 2013 Det er vel mer sånn at russerne har en lov som forbyr "homofil propaganda", og det betyr at det i praksis er straffbart å komme ut av skapet i Russland. Loven er mao et brudd på menneskerettighetene. Denne loven kan sammenlignes med loven som gjorde det straffbart for Pussy Riot å si sin ærlige mening. Jeg tror det var snakk om at de hadde oppfrodret til "religiøst hat", eller noe slikt. Russland under Putin har innført lover som uthuler ytringsfriheten og andre grunnleggende menneskerettigheter, og som gjør det som burde være normale aktiviteter for et politisk engasjert menneske, til kriminelle handlinger. Joda, men det er fortsatt ikke noe svar på min undring. Jeg syns på lik linje med de fleste at det er en privatsak hva folk gjør og med hvem, men det er etter mitt skjønn ikke nødvendig å tvinge det i øynene på folk ved en anledning der fokuset bør være på idrett og ikke på legning. Lag for all del parader og paroler og tog og messer og stands og alt mulig, men ikke bland det inn i OL. Og for ordens skyld, jeg har null interesse for sport, det er ikke der det ligger. 2
Mann 42 Skrevet 16. august 2013 #9 Skrevet 16. august 2013 (endret) Det er ikke så lenge siden homofili ble sett på som straffbart i Norge........ Anonymous poster hash: 19a0a...b20 Kommer litt an på tidsperspektivet ditt. Forbudet mot homoseksuell aktivitet mellom menn ble fullstendig opphevet i 1972, og siden den gang har homofile hatt samme rettsvern som alle andre. Iflg Wiki, så sa loven av 1902 at "påtale finner alene sted der det er påkrevet av almene hensyn", så i prinsippet har det ikke vært straffbart i seg selv på over hundre år. Endret 16. august 2013 av Mann 42 3
Mann 42 Skrevet 16. august 2013 #10 Skrevet 16. august 2013 Joda, men det er fortsatt ikke noe svar på min undring. Jeg syns på lik linje med de fleste at det er en privatsak hva folk gjør og med hvem, men det er etter mitt skjønn ikke nødvendig å tvinge det i øynene på folk ved en anledning der fokuset bør være på idrett og ikke på legning. Lag for all del parader og paroler og tog og messer og stands og alt mulig, men ikke bland det inn i OL. Og for ordens skyld, jeg har null interesse for sport, det er ikke der det ligger. Som jeg sa, det dreier seg om å demonstrere mot en lov som er i strid med menneskerettighetene. Som Russland så vidt jeg vet, har underskrevet. 9
MrSmith Skrevet 16. august 2013 #11 Skrevet 16. august 2013 Denne loven er bare et hump på veien, den vil skape masse støy i inn og utland før Russland havner dit de fleste er. Helt greit å få enda mer debatt om dette, selv synes jeg vi i Norge går for langt i den andre retningen. Her blir det framstilt nærmest som om homofili er noe alle bør prøve ut, kanskje er du homo du også liksom. 3
Petalouda Skrevet 16. august 2013 #12 Skrevet 16. august 2013 Ja som jeg sier, jeg skjønner ikke det veldige behovet for å trykke alt i ansiktene på folk. Uansett hva det måtte gjelde. 3
Mann 42 Skrevet 16. august 2013 #13 Skrevet 16. august 2013 Ja som jeg sier, jeg skjønner ikke det veldige behovet for å trykke alt i ansiktene på folk. Uansett hva det måtte gjelde. Det er det politikk handler om. Å trykke ting opp i ansiktet på folk og si "Se her, dette her er GALT, og vi trenger en forandring." Hvis man ikke gjør det, så skjer det ingenting med noe som helst, og alt blir ved det gamle. Eksempelvis ville neppe kvinner hatt stemmerett, rett til utdanning, eller rett til å ta en hvilken som helst jobb som de hadde formell kvalifisering til, med mindre gamle dagers urettferdighet var blitt trykket opp i ansiktene på folk, med et krav om forandring. 14
Petalouda Skrevet 16. august 2013 #14 Skrevet 16. august 2013 Vi har massevis av andre kanaler i dag der vi kan få frem budskapene våre. 1
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2013 #15 Skrevet 16. august 2013 Vi har massevis av andre kanaler i dag der vi kan få frem budskapene våre. Som så mange i verden ser på på tv som OL?
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2013 #16 Skrevet 16. august 2013 Jeg synes ikke akkurat neglelakk er den demonstrasjonen som forstyrrer mest heller.
Gjest Morgun Skrevet 16. august 2013 #17 Skrevet 16. august 2013 Ja som jeg sier, jeg skjønner ikke det veldige behovet for å trykke alt i ansiktene på folk. Uansett hva det måtte gjelde. Jeg synes ikke akkurat neglelakk er den demonstrasjonen som forstyrrer mest heller. De flyr nok rundt og trykker neglene opp i ansiktet på folk...
Petalouda Skrevet 16. august 2013 #18 Skrevet 16. august 2013 Jeg har ikke noe problem med at folk lakker neglene i akkurat de fargene de vil, men rekk opp hånda de som tenker at de ville ha lakket neglene på samme måte dersom de ikke skulle delta, dersom de bare skulle sitte hjemme i sofaen slik som du og jeg. Og det er jo det som er sakens kjerne. Hvorfor - i ordets negative forstand - demonstrere på denne måten under et slikt arrangement ?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #19 Skrevet 16. august 2013 Hvorfor - i ordets negative forstand - demonstrere på denne måten under et slikt arrangement ? Fordi det er viktig å fortelle Russland at brudd på menneskerettighetene ikke er greit. Tror du at du som kvinne hadde hatt noen rettigheter i dag, dersom alle stakk hodet i sanden, passet sine egne saker og unngikk å provosere? Hvor historieløs er det mulig å være? Anonymous poster hash: fa2e6...531 16
Mann 42 Skrevet 16. august 2013 #20 Skrevet 16. august 2013 Vi har massevis av andre kanaler i dag der vi kan få frem budskapene våre. Så det du sier, er noe i retning av at du ville foretrukket en kanal der ingen så det? 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå