Gå til innhold

Operere vekk visdomstenner!


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er nettopp fylt 17 år, og idag var jeg hos tannlegen. Han sa at han ville henvise meg til en kirurg på nærmeste sykehus som kunne ta seg av visdomstennene mine, for hvertfall de nede presset veldig frem, og noen tenner forran i munnen min begynte å skli ut. Derfor skal jeg da altså fjerne visdomstenner i høst hos kirurg på sykehus. (De er foressten ikke kommer frem? Kan ikke kjenne de engang)

Hva har jeg egentlig sagt ja til? Jeg er rånervøs å tror ikke jeg kommer til å møte opp i det hele tatt, for ondt i munnen bare av tanken.. En annen ting, jeg har piercing i tunga, må jeg ta denne ut under operasjonen? Ja, høres kanskje "dobbeltmoralskt" ut at jeg har piercing i tunga å dermed er redd for sprøyter og smerter, men slik er det bare.



Anonymous poster hash: 0a587...e0c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I høst? Har hørt det er ventetid på flere år for slike inngrep på sykehus.



Anonymous poster hash: 02924...405
Skrevet

I høst? Har hørt det er ventetid på flere år for slike inngrep på sykehus.

Anonymous poster hash: 02924...405

Ja, tannlegen min sa jeg kom til å få innkalling til ingrepet i høst :s Jeg vet, så syntes også det var litt merkelig

Anonymous poster hash: 0a587...e0c

Skrevet

Ventetiden jeg hadde var bare ett par måneder.

Jeg har fjernet visdomstenner hos kirurg og hos tannlege. Jeg anbefaler kirurg på det sterkeste over vanlig tannlege.

Skrevet (endret)

Ventetiden jeg hadde var bare ett par måneder.

Jeg har fjernet visdomstenner hos kirurg og hos tannlege. Jeg anbefaler kirurg på det sterkeste over vanlig tannlege.

Hvordan var dette? Var det sterke smerte under/etterpå? :( Vet foressten ikke hvorfor tråden min ble laget som anonym, haha :laugh:

Endret av HMA
Skrevet

Jeg hadde mer vondt etter vanlig tannlege enn etter kirurg. Ingen smerter mens det pågikk.

Tar litt lengre å gro igjen når de må åpne tannkjøttet for å få tannen ut, men det gjør ikke vondt.

Skrevet

Jeg hadde mer vondt etter vanlig tannlege enn etter kirurg. Ingen smerter mens det pågikk.

Tar litt lengre å gro igjen når de må åpne tannkjøttet for å få tannen ut, men det gjør ikke vondt.

Okei, tusen takk for svar!

Gjest Lady Isabelle
Skrevet

Hei! Jeg er nettopp fylt 17 år, og idag var jeg hos tannlegen. Han sa at han ville henvise meg til en kirurg på nærmeste sykehus som kunne ta seg av visdomstennene mine, for hvertfall de nede presset veldig frem, og noen tenner forran i munnen min begynte å skli ut. Derfor skal jeg da altså fjerne visdomstenner i høst hos kirurg på sykehus. (De er foressten ikke kommer frem? Kan ikke kjenne de engang)

Hva har jeg egentlig sagt ja til? Jeg er rånervøs å tror ikke jeg kommer til å møte opp i det hele tatt, for ondt i munnen bare av tanken.. En annen ting, jeg har piercing i tunga, må jeg ta denne ut under operasjonen? Ja, høres kanskje "dobbeltmoralskt" ut at jeg har piercing i tunga å dermed er redd for sprøyter og smerter, men slik er det bare.

Anonymous poster hash: 0a587...e0c

Du vil få skikkelig godt med bedøvelse, så smerter slipper du. Jeg har opperert bort visdomstennene mine og synes faktisk det gikk ganske så greit og jeg har tannelegeskrekk til tusen.

Er du veldig redd og nervøs, vil jeg anbefale deg å ringe sykehuset etter at du har fått melding om timen, og fortelle at du er ganske redd for inngrepet. Da kan det hende at de kan gi deg noe beroligende før inngrepet slik at du slapper av.

Piercingen må nok ut da tror jeg. Du vil få litt smerter samme dagen som inngrepet har blitt gjort, men du får med deg smertestillende, så det er heller ikke noe problem.

Lykke til. Håper du møter opp. Du vil ikke angre på det. :hug:

Skrevet

Du vil få skikkelig godt med bedøvelse, så smerter slipper du. Jeg har opperert bort visdomstennene mine og synes faktisk det gikk ganske så greit og jeg har tannelegeskrekk til tusen.

Er du veldig redd og nervøs, vil jeg anbefale deg å ringe sykehuset etter at du har fått melding om timen, og fortelle at du er ganske redd for inngrepet. Da kan det hende at de kan gi deg noe beroligende før inngrepet slik at du slapper av.

Piercingen må nok ut da tror jeg. Du vil få litt smerter samme dagen som inngrepet har blitt gjort, men du får med deg smertestillende, så det er heller ikke noe problem.

Lykke til. Håper du møter opp. Du vil ikke angre på det. :hug:

Å tusen takk! Du roet nervene mine skikkelig :klem1:

Skrevet

Fjerna de på sykehus, de fjerner alle visdomstennene like godt, ikke bare to av dem, hvis du trenger narkose og operasjon. Så slipper man å ta de andre seinere..

Jeg så ut som et hamstertryne i ca 10 dager. Det var jævli vondt, men verdt det! :)

Piercing må ut... Ingen sminke, ingen neglelakk, etc etc.

Jeg synes fremdeles det å fjerne mandlene var verre :)



Anonymous poster hash: 1d96c...575
Skrevet

Like greit å få de ut! Jeg opererte to av mine hos tannlege. At de ikke er kommet opp hos den enda har ikke noe å si, det kan hende det ikke er plass for dem og det er kanskje derfor de må opereres ut og ikke "bare" trekkes. Skjønner at du gruer deg, men tenk så fint det blir å være ferdig med det, så slipper du tenke på det resten av livet ditt!

Skrevet

Jeg opererte hos privat tannlege. Kunne fått time på dagen, men på grunn av betennelse måtte jeg vente noen uker til den gikk helt over. Jeg gruet meg så mye at jeg nesten kastet opp før jeg skulle inn, men det var en helt åkei opplevelse. Ikke hurra og morsomt, men det var på ingen måter en fæl opplevelse.

Det er mye bedre å operere enn å trekke. Når man trekker blir det ofte til at tannlegen bryter litt på tanna som skal ut og man får en knase-/knitrelyd i ørene som kan være veldig skremmende. Jeg har også opplevd at det blir veldig mye gris med vann og blod. Da jeg opererte ut to tenner i samme operasjon var det mye bedre. Da bedøvelsen begynte å fungere skar legen rundt tannen og i løpet av kanskje femten sekunder var tannen ute. Det gikk like raskt med nummer to. Etterpå ble jeg sydd igjen og fikk så mye smertestillende som jeg ville ha. Kom tilbake etter en uke og tok stingene.

Det kan være lurt å få operasjonen på en fredag så du har en helg å komme deg på og la hevelsen gå ned på. Jeg kunne ikke spise noe særlig fast de første tre dagene og var ganske slapp, så det var godt å ha det gjort på en fredag.

Husk å ta smertestillende like etter operasjonen så den kan starte å fungere før bedøvelsen går ut. Ta med en av foreldrene dine eller en venn så du har noen som kan få tankene dine over på andre ting og som kan sitte i fotenden under operasjonen og stryke deg litt på leggen :) Og er du kjemperedd og nervøs kan du ringe legen og avtale at du skal komme en halvtime før timen starter og få en beroligende pille. Da blir du slapp og fin i formen og tenker ikke over hva som skjer med deg.

Tannlegen og tannpleierne vil ikke gjøre deg noe vondt, og er du åpen om at du er redd og nervøs så er de som regel som engler :)



Anonymous poster hash: 79d68...41d
Skrevet

Jeg var sinnsykt nervøs når jeg skulle fjerne min, og det merket tannlegen godt. Derfor fikk jeg en Flunipam og alt ble veldig ok! :P kunne fint gjort det igjen (om jeg hadde fått tablett da også, vel og merke).

Fikk ibux på resept, så hadde jo egentlig ikke noe spesielt vondt etterpå heller.

Skrevet

Jeg trakk min betente visdomstann i forrige uke. Gruet meg veldig, er pysete for smerter hos tannlegen i tillegg til at jeg har angst som gjør det vanskelig å gjennomføre slikt.

Jeg slappet av i stolen, hadde allerede tatt paralgin forte, fikk etpar tabletter av tannlegen før han begynte, + bedøvelse og han sjekket om jeg kjente noe, siden jeg fortsatt kjente litt, fikk jeg en annen bedøvelse i tillegg som virket bedre ved betennelse.

Kjente ingenting og plutselig var tannen ute, uten at jeg merket noe... Merket ikke at det ble tatt ut noen ting jeg.

Og fikk beskjed om å ta smertestillende som forskrevet og da har jeg ikke kjent noenting etterpå heller....

Tok stingene igår, og det merket jeg heller ingenting til....

Skrevet

Jeg var sinnsykt nervøs når jeg skulle fjerne min, og det merket tannlegen godt. Derfor fikk jeg en Flunipam og alt ble veldig ok! :P kunne fint gjort det igjen (om jeg hadde fått tablett da også, vel og merke).

Fikk ibux på resept, så hadde jo egentlig ikke noe spesielt vondt etterpå heller.

Du fikk sterk sovetablett, A-preperat? Sikker på at det var det du fikk? Aldri hørt om tannleger som gir ut sovemedisin.

Anonymous poster hash: 7ba56...826

Gjest Snyltefluen
Skrevet

Jeg opererte ut en visdomstann for noen år siden, og må snart gjennom det samme igjen. Selv om jeg var dritnerøs, så gikk det helt fint. Tannlegen forsikret seg om at jeg ikke kjente noe som helst før hun begynte, og det hele var over ganske fort. Neste gang vil jeg dog ta smertestillende før jeg går. Fikk såkalt dry socket sist gang, tannlegen mente det var fordi hun hadde glemt å si at jeg ikke skulle, f.eks, skylle ned smertestillende med et glass vann før det hadde gått minst 2 timer.

Skrevet

Å kirurgisk fjerne en visdomstann er helt ok, gjorde det selv på din alder.

Først fikk jeg smertestillende piller, så lokalbedøvelse, og så var egentlig det verste over. Det kan være litt ubehagelig mens de holder på, og det blir nok litt smerter etterpå, men du får med effektive smertestillende til dagene etterpå.

Heller lokalbedøvelse enn narkose, som en venninne fikk fordi hun pga tannlegeskrekk ikke greide å gjennomføre i våken tilstand.

Skrevet

Du fikk sterk sovetablett, A-preperat? Sikker på at det var det du fikk? Aldri hørt om tannleger som gir ut sovemedisin.

Anonymous poster hash: 7ba56...826

Så bare fordi du ikke har hørt om det, er det ikke normalt?

Godkjent indikasjon i Norge er kortvarig behandling av søvnløshet. Det brukes også en del som premedikasjon før medisinske prosedyrer som koloskopi og tannlegebehandling

Kilde: Wikipedia

Er 110% sikker på at det var det jeg fikk. Har beholderen til tabletten her, og der står Flunipam 1mg på.

Skrevet

MYE bedre at du får tatt de på sykehuset eller til en spesialist.. Kommer til å gå kjempebra! :)

(Min vokste vannrett og innunder en tann, tannlegen min "opererte" ut tannen selv, og tannen var hel da den kom ut. *grøss*)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...