Gå til innhold

Kan jeg nekte å føde naturlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest åffårno

Hvis man ikke er villig til å oppleve litt smerter og ubehag for å få et barn mener jeg man ikke er moden for barn. Man må ofre litt og ikke alltid ha det behagelig! Dessuten koster det samfunnet mer med et keisersnitt så vidt jeg vet. Jeg sier ikke at ingen skal få keisersnitt, men jeg syns noen damer har blitt så pysete. (Ja jeg har født og det var uten smertestillende, kunne fint gjort det igjen)

Anonymous poster hash: 88bf7...418

Hva så?

Du hadde din fødsel - kanskje den var tøff, kanskje den var lett.

Andre har sin. Du kunne like gjerne hatt en helt annerledes fødsel som krevde helt andre tiltak - og det har sannsynligvis svært lite med dine personlige egenskaper å gjøre. I så tilfelle hadde du gjort en like god jobb under fødselen som den du endte opp med å ha den gangen.

Du er også utstyrt med en smerteterskel som ikke er identisk lik med alle andres.

At du mener kvinner skal ofre seg har ingen betydning for TS.

Er det en ting kvinner gjør mer enn nok av her i verden, så er det å ofre seg på alle arenaer i kraft av å være sitt kjønn, frivillig eller ufrivillig.

Gi nå folk en anledning til å trø en 4kg ting ut av vaginaen på den måten de selv trenger - uten at "superkvinnene" skal formane samfunnsøkonomi og "ta deg sammen" taler.

Svært få kvinner velger faktisk keisersnitt frivillig etter å ha innsett komplikasjonene ved det, og de som likevel velger det produserer helt sikkert et par individer som gjennom sitt liv bidrar til inntekt på statsbudsjettet om det er den store bekymringen.

Jeg tar meg sammen på min måte, TS på sin - og du på din.

Jeg synes man skal holde tunga rett i munnen når man med en gang antar alle kroppslige frykter handler om å være "pysete".

De jeg kjenner som har et mest problematisk forhold til enten naturlig fødsel eller keisersnitt (og/eller graviditet) er de som har hatt langvarige spiseforstyrrelser(angst for at kroppsendringer under graviditet skal sende dem tilbake til et psykisk helvete igjen) eller har opplevd overgrep/voldtekt(angst for å miste kontroll og få flashbacks/traumer).

Også de takler graviditet og fødsel langt bedre enn hva de fryktet - fordi de turte snakke om det, forberede seg på det og var åpen om hva de fryktet og på den måten kunne jobbe seg gjennom det. Fantastiske mødre alle sammen.

De som bare er pyser(og de finnes, jeg vil påstå de fleste av oss drømmer om et smertefritt liv både emosjonelt og fysisk) gir som sagt ofte opp ønsket om keisersnitt når de har hatt noen faglige og realistiske samtaler om det med jordmor.

Endret av åffårno
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ga opp tankene om epidural da jeg dåpsbilder av den fæle sprøyta og hørte om alle ulempene ved det (mye større sjanse for vakuum/tang, noe som øker risikoen for store rifter der nede), men da jeg låg hadde vondt ropte jeg etter epidural allikevel.

Men glad jeg ikke fikk det. Hadde vel 8 cm åpning eller noe da.

Anonymous poster hash: fd42b...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga opp tankene om epidural da jeg dåpsbilder av den fæle sprøyta og hørte om alle ulempene ved det (mye større sjanse for vakuum/tang, noe som øker risikoen for store rifter der nede), men da jeg låg hadde vondt ropte jeg etter epidural allikevel.

Men glad jeg ikke fikk det. Hadde vel 8 cm åpning eller noe da.

Anonymous poster hash: fd42b...f55

:fnise:

Anonymous poster hash: a07b7...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så provosert over alle dere som lirer av dere idioti som

"tåler du ikke litt smerte fortjener du ikke barn"

"er du redd for å føde er du ikke moden nok til å få barn"

"det gikk bra for MEG, så da forstår jeg ikke hvorfor ANDRE skulle ha problemer med det".

Herregud. Skjerp dere. Prøv å i det minste late som om dere har litt empatiske evner.

Jeg har ikke vært gravid og følgelig aldri opplevd en fødsel/KS.

Men likevel har jeg overhodet ingen problemer med å forstå at noen er livredd for en fødsel. Intense smerter som kan vare i flere døgn. Risiko for ødelagt underliv og folk har jo dødd i barsel (selv i norge i 2013, ja). Jeg forstår godt at folk er redde. Og for noen blir dette en veldig og ødeleggende angst. Og det er greit. Det å være redd for intense smerter som kan vare over flere døgn i en potensiell dødelig situasjon, SKAL ikke være noe å bli gjort narr av!

Gå litt i dere selv, før dere leker Urkvinnen Sjøl som fødte smerte- og problemfritt uten noen annen form for hjelp enn pustetekikker og Urkvinneinstinktene deres.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hærremin... dere som ikke har lyst til å ha vanlig fødsel får være barnløse da. Overlat til de tilfellene der det er et reelt behov for det keisersnitt.

Barn skal man ha... men føde skal man ikke... Hva er det for slags verden vi lever i???

Anonymous poster hash: fc483...09f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nekte å føde? Hehe, ja dagens samfunn er interessant. Alt av personlige valg skal gi det offentlige et ansvar. Skal ha, skal ha, skal ha. Det moderne mennesket er så skjørt og redd for alt mulig at det ikke er rustet for noen kriser. Den dagen velferdsstaten og økonomien kollapser, sitter det en haug med kyllinger som piper og skjelver når sikkerhetsnettet som skal hindre en hver form for ubehag er borte. Du vet at når du er gravid kommer ungen til slutt uansett hva du ønsker, som de har gjort i tusenvis av år?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gidder du ikke føde naturlig? Skjerp deg, eller BETALT SELV på privat sykehus. Tviler på at du har noen sterk angst, du har ikke engang hatt dårlig erfaring med fødsel før.

PS: å være bekymret for å bli "løs" mø være den dårligste unnskyldningen for KS noensinne. Du vet at det er bekkenløsning, videre hofter og lignende fra svangerskapet som fører til dette?

Blir like åndssvakt som de som ikke ammer for å unngå hengepupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så provosert over alle dere som lirer av dere idioti som

"tåler du ikke litt smerte fortjener du ikke barn"

"er du redd for å føde er du ikke moden nok til å få barn"

"det gikk bra for MEG, så da forstår jeg ikke hvorfor ANDRE skulle ha problemer med det".

Herregud. Skjerp dere. Prøv å i det minste late som om dere har litt empatiske evner.

Jeg har ikke vært gravid og følgelig aldri opplevd en fødsel/KS.

Men likevel har jeg overhodet ingen problemer med å forstå at noen er livredd for en fødsel. Intense smerter som kan vare i flere døgn. Risiko for ødelagt underliv og folk har jo dødd i barsel (selv i norge i 2013, ja). Jeg forstår godt at folk er redde. Og for noen blir dette en veldig og ødeleggende angst. Og det er greit. Det å være redd for intense smerter som kan vare over flere døgn i en potensiell dødelig situasjon, SKAL ikke være noe å bli gjort narr av!

Gå litt i dere selv, før dere leker Urkvinnen Sjøl som fødte smerte- og problemfritt uten noen annen form for hjelp enn pustetekikker og Urkvinneinstinktene deres.

Det er mange her som har respekt for smerter. Ja, kvinner dør i barsel, og i Norge i 2013, men da er det ikke smertene de dør av, men helt andre ting som også kan skje ved keisersnitt.

Mange går rundt med et inntrykk av at vaginal fødsel er skummelt, mens alt blir bedre med keisersnitt. Det stemmer ikke. Det er langt oftere komplikasjoner på keisersnitt enn vaginal fødsel, også i tilfeller der mor er frisk, men har fødeangst.

Er man kjemperedd for smerter, så bør man faktisk vurdere om man i det hele tatt bør få barn. Ikke fordi man ikke vil bli en god forelder, men fordi det å få barn er smertefullt, enten det er vaginal fødsel etter keisersnitt. En fødsel er noe av det farligste en kvinne kan gjøre, og er man veldig, veldig redd for å utsette seg for det, så bør man kanskje ikke gjøre det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke epidural sprøyta, må være noen dårlige historier ute å går med den.

Anonymous poster hash: 400b9...5a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Uansett: man kan ytre et sterkt ønske om, og få innvilget keisersnitt dersom man har tungtveiende grunner.

Og heldigvis er det ingen her inne som tar den avgjørelsen - så svaret er jo faktisk at;

ja, man kan "nekte" å føde naturlig, men det er ingen garanti.

Hva dere eller jeg mener om saken spiller ingen rolle for det faktumet.

Jeg tenker nå at man blir en bedre forelder av å ha angst og fobier(som det fødselsangst er), enn å være så latterliggjørende og lite empatisk ovenfor andre mennesker som enkelte her faktisk virker å være.

Hvordan man trykket ut ungen er likegyldig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange her som har respekt for smerter. Ja, kvinner dør i barsel, og i Norge i 2013, men da er det ikke smertene de dør av, men helt andre ting som også kan skje ved keisersnitt.

Mange går rundt med et inntrykk av at vaginal fødsel er skummelt, mens alt blir bedre med keisersnitt. Det stemmer ikke. Det er langt oftere komplikasjoner på keisersnitt enn vaginal fødsel, også i tilfeller der mor er frisk, men har fødeangst.

Er man kjemperedd for smerter, så bør man faktisk vurdere om man i det hele tatt bør få barn. Ikke fordi man ikke vil bli en god forelder, men fordi det å få barn er smertefullt, enten det er vaginal fødsel etter keisersnitt. En fødsel er noe av det farligste en kvinne kan gjøre, og er man veldig, veldig redd for å utsette seg for det, så bør man kanskje ikke gjøre det.

Jeg er enig i deg i av det du skriver, for det du skriver er jo riktig.

Det jeg lar meg provosere av, er den hovne ovenifra-og-ned-holdningen enkelte viser. En veldig ubehagelig besserwisser "det gikk jo smertefritt FOR MEG så DU har ingenting å sutre over".

Fødelsangst er et reelt og forståelig problem, og jeg syntes at de kvinnene som plages av det bør møtes med informasjon, respekt og forståelse. Ikke bedrevitende "SKJERP DEG!"-holdning.

For som brukeren Åffårno skriver: i de aller fleste tilfellene vil kvinner med fødelsangst ombestemme seg ang. ønske om KS, når de får informasjon om hva det faktisk innebærer, og oppfølging og informasjon til å få en trygg fødsel.

Fakta er jo at i det aller, aller fleste tilfeller så vil en fødsel være det minst smertefulle og det beste, men det er holdingen til enkelte jeg har problemer med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Jeg er absolutt ikke en av de som mener at de som ønsker keisersnitt ikke blir gode mødre eller ikke "fortjener" barn. Det er for meg likegyldig hvordan barnet kommer ut. Men her var det snakk om en som var redd for smerter, og da syns jeg det er greit å si fra om at ks aldeles ikke er smertefritt. Ks blir alt for mange ganger fremstilt som "lettvint", og det er det i mange tilfeller ikke.

Kommentaren min om adopsjon var forøvrig ikke helt alvorlig, men har man så angst for smerter så er verken ks eller vaginal fødsel noe å trakte etter. Da bør man i hvert fall bearbeide denne angsten og da bør jo målet være å føde vaginalt, siden det tross alt er tryggest for både mor og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt MÅ du ikke føde gjennom vagina!

Du har alltids en mulighet til å be om KS i narkose såfremt prosessen ikke har gått for langt...

Anonymous poster hash: 234fa...e23

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å hærremin... dere som ikke har lyst til å ha vanlig fødsel får være barnløse da. Overlat til de tilfellene der det er et reelt behov for det keisersnitt.

Barn skal man ha... men føde skal man ikke... Hva er det for slags verden vi lever i???

Anonymous poster hash: fc483...09f

Spør Marthe Krogh som bestilte keisersnitt på Rikshospitalet med full narkose. Hun har selv sagt det i intervjuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at skjerp deg-formaninger er lite sympatisk, hvilken kvinne kan med hånden på hjertet svare nei på om hun har kjent redsel for fødsel og smerter?

Når det er sagt, så mener jeg at litt perspektiv og solidaritet med kvinner rundt om i verden ikke hadde skadet. Denne linken om kvinner i Sudan var å lese nå nettopp:

http://www.nrk.no/nordnytt/jordmor-i-sor-sudan-1.11183058

Jeg sier ikke at det å føde uten en lyd er idealet, men at vi alle, også gravide kvinner, kan putte en finger i jorda iblandt og se hvor priviligerte vi er som kan føde i et land som Norge.

Man kan komme langt med å jobbe med egne holdninger, også når det gjelder frykt for smerter. Så må man bare finne den riktige veien for seg. Men når holdningen er å nekte å føde naturlig, ja da mener jeg at man er på blindspor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør Marthe Krogh som bestilte keisersnitt på Rikshospitalet med full narkose. Hun har selv sagt det i intervjuer.

Hun bestilte det ikke, hun grein seg til det.

Anonymous poster hash: fbf2e...c59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun bestilte det ikke, hun grein seg til det.

Anonymous poster hash: fbf2e...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...