Gå til innhold

Kirker satt i brann i Egypt.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser på BBC nå, flere kirker er satt i brann av det muslimske brorskap. Jeg synes det var feil at Morsi ble avsatt, men en talsmann for myndighetene sier at en av grunnen til at de avsatte Morsi var at Egypt var i ferd med å islamiseres.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Opptoyene-i-Egypt-gar-ut-over-de-kristne-kopterne-7280091.html#.UgvwTH-JJSE

Synes de her viser sitt sanne ansikt.

Anonymous poster hash: ce6fc...935
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Islamistene nytter gjerne høvet til å brenne en kirke eller to når det er noe som står på.

De er som kosakkene, som gjerne feiret eller utagerte, eller hadde en utagerende feiring, ved å brenne en jødisk landsby.

I Egypt kan man tydeligvis alltid finne en begrunnelse til å brenne en kirke.

Enten det er en prest som har viet noen som nabolaget syns han ikke burde viet, eller en kvinne som det ryktes ville konvertere til islam, men ble hindret i det, eller ganske enkelt fordi man er forbannet for noe som kopterne kanskje har hatt noe med å gjøre: Svaret er enkelt: Brenn en kirke. Det er aldri helt feil, virker det som.

• Liker 2
Gjest kvinne46
Skrevet

Ekstremister og terrorister har alltid bruk for noen syndebukker:

http://www.vl.no/troogkirke/kirker-i-egypt-blir-rasert/

Men de hevder selv å være fredelige:

"I en kunngjøring sier Brorskapet at de vil protestere i senk militærstyret med fredelige midler og varsler demonstrasjoner over hele landet. «Vi skal alltid være ikke-voldelige og fredelige, men vi vil stå oppreist, sterke og utfordrende. Vi skal stå på til vi har styrtet militærkuppet», tvitret Brorskapets talsmann Gehad al-Haddad ifølge Reuters." Sitat fra Klassekampen i dag...

Skrevet

Det er ikke noe nytt at islamister setter koptiske kirker i brann og dreper koptiske prester. Det har skjedd mange ganger etter Mubarak måtte gå av på grunn av den "arabiske våren" i februar 2011. De koptisk kristne, og andre minoriteter, ble beskyttet under Mubaraks sekulære styre. Kopterne støtter de sekulære. Derfor er de spesielt utsatt for vold fra islamistene.I tillegg har de en annen tro, noe som også kan være årsak til at de blir utsatt for vold.

Skrevet (endret)

Det er ikke noe nytt at islamister setter koptiske kirker i brann og dreper koptiske prester. Det har skjedd mange ganger etter Mubarak måtte gå av på grunn av den "arabiske våren" i februar 2011. De koptisk kristne, og andre minoriteter, ble beskyttet under Mubaraks sekulære styre. Kopterne støtter de sekulære. Derfor er de spesielt utsatt for vold fra islamistene.I tillegg har de en annen tro, noe som også kan være årsak til at de blir utsatt for vold.

Det skjedde rett som det var før Mubarak gikk av, også. Dette er ikke noe spesielt. Muslimske mobber brenner kirker der det finnes kirker å brenne. Bizninz az uzual.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke uventet at brorskapet angriper kirker m.m. Og folk som ikke har fulgt med på brorskapets gjerninger lurer på hvorfor politiet må bruke våpen mot disse væpnede bandittene?

Skrevet

Nei, det er ikke uventet at brorskapet angriper kirker m.m. Og folk som ikke har fulgt med på brorskapets gjerninger lurer på hvorfor politiet må bruke våpen mot disse væpnede bandittene?

Hvis en mobb angriper en kirke og svir den av på sted "A", så rettferdiggjør ikke det uten vider at politiet dreper 600 mennesker på stedene "B" og "C".

Forøvrig så er spm om noe kan rettferdiggjøres eller ikke, langt mindre interessant enn spørsmålet om de langsiktige konsekvensene av å gjøre det.

Skrevet

Hvis en mobb angriper en kirke og svir den av på sted "A", så rettferdiggjør ikke det uten vider at politiet dreper 600 mennesker på stedene "B" og "C".

Forøvrig så er spm om noe kan rettferdiggjøres eller ikke, langt mindre interessant enn spørsmålet om de langsiktige konsekvensene av å gjøre det.

Det er ikke bare politiet som dreper. Demonstrantene som støtter det muslimske brorskap dreper også. Mange sivile og politi har blitt drept av demonstranter med automatvåpen. Mange sivile egyptere frykter demonstrantene.

Her er en film som viser demonstranter som skyter og vitner som beskriver at demonstrantne har våpen:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.11182820

Kronikk som beskriver vanlige egypteres frykt for demonstrantene fra det muslimske brorskap:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Et-personlig-vitnesbyrd-fra-Egypt-7281774.html#.Ug4ai9UYDl9

Egyptere som takker hæren for at de beskytter dem mot det muslimske brorskap. Journalister fra flere nyhetsbyrå melder at de har sett flere demonstranter med automatvåpen :

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.11186870

Kristne koptere er livredde for islamistiske demonstranter. Minst 25 kirker har blitt påtent, samt kristne skoler, butikker og hjem har blitt angrepet i 10 av Egypts 27 provinser. Museer blir også plyndret og brent, og ansatte har blitt skutt:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Pobelgjeng-skjot-museumsvakt_-plyndret-museet-og-satte-fyr-pa-eldgamle-sarkofager-7282317.html#.Ug8Z2dUYDl8

Hva tror dere norsk politi hadde gjort hvis de opplevde alt dette? Ville norsk politi og den norske regjeringen bare sittet stille uten å gripe inn?

Hva ville vært mest klokt hvis de skulle tenke langsiktig? Slå ned på voldelige demonstrasjoner? Eller la dem holde på så lenge de ønsket? Tror dere de ville stoppet av seg selv? Eller ville situasjonen eskalert hvis ikke politiet og hæren grep inn og stoppet det?

Skrevet (endret)

Det er ikke bare politiet som dreper. Demonstrantene som støtter det muslimske brorskap dreper også. Mange sivile og politi har blitt drept av demonstranter med automatvåpen. Mange sivile egyptere frykter demonstrantene.

Her er en film som viser demonstranter som skyter og vitner som beskriver at demonstrantne har våpen:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.11182820

Kronikk som beskriver vanlige egypteres frykt for demonstrantene fra det muslimske brorskap:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Et-personlig-vitnesbyrd-fra-Egypt-7281774.html#.Ug4ai9UYDl9

Egyptere som takker hæren for at de beskytter dem mot det muslimske brorskap. Journalister fra flere nyhetsbyrå melder at de har sett flere demonstranter med automatvåpen :

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.11186870

Kristne koptere er livredde for islamistiske demonstranter. Minst 25 kirker har blitt påtent, samt kristne skoler, butikker og hjem har blitt angrepet i 10 av Egypts 27 provinser. Museer blir også plyndret og brent, og ansatte har blitt skutt:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Pobelgjeng-skjot-museumsvakt_-plyndret-museet-og-satte-fyr-pa-eldgamle-sarkofager-7282317.html#.Ug8Z2dUYDl8

Hva tror dere norsk politi hadde gjort hvis de opplevde alt dette? Ville norsk politi og den norske regjeringen bare sittet stille uten å gripe inn?

Hva ville vært mest klokt hvis de skulle tenke langsiktig? Slå ned på voldelige demonstrasjoner? Eller la dem holde på så lenge de ønsket? Tror dere de ville stoppet av seg selv? Eller ville situasjonen eskalert hvis ikke politiet og hæren grep inn og stoppet det?

Jeg kan si deg hva norsk politi IKKE hadde gjort. De hadde ikke drept i overkant av 600 mennesker og skadet ytterligere 4000.

Jeg forstår ikke helt dette behovet for å finne unnskyldninger for måten den egyptiske hæren håndterer dette på.

Det er meget mulig at det ville gått til helvete uansett, men la oss ikke glemme at det første som skjedde etter at ramadan var over, var at hæren gikk tungt inn og rensket ut de to protestleirene til det muslimske brorskapet, med ca 500 døde som resultat. Det var i EN enkelt aksjon. Og om det hadde eksistert noen som helst mulighet til å gå fremover mot en relativt fredelig løsning FØR det, så var iallfall den skutt til helvete ETTER at hæren hadde gjort greia si.

Endret av Mann 42
Skrevet (endret)

Ekstremister og terrorister har alltid bruk for noen syndebukker:

http://www.vl.no/troogkirke/kirker-i-egypt-blir-rasert/

Men de hevder selv å være fredelige:

"I en kunngjøring sier Brorskapet at de vil protestere i senk militærstyret med fredelige midler og varsler demonstrasjoner over hele landet. «Vi skal alltid være ikke-voldelige og fredelige, men vi vil stå oppreist, sterke og utfordrende. Vi skal stå på til vi har styrtet militærkuppet», tvitret Brorskapets talsmann Gehad al-Haddad ifølge Reuters." Sitat fra Klassekampen i dag...

Jammen... det er jo fredens religion? Jeg er helt sjokkert.

Det skjedde rett som det var før Mubarak gikk av, også. Dette er ikke noe spesielt. Muslimske mobber brenner kirker der det finnes kirker å brenne. Bizninz az uzual.

Let's go t' the stoning.

Endret av Lutetium 71
Skrevet

Hvis en mobb angriper en kirke og svir den av på sted "A", så rettferdiggjør ikke det uten

vider at politiet dreper 600 mennesker på stedene "B" og "C".

Poenget er at MB ikke er fredelige, og at dette viser at politiet ikke går inn uten grunn. At de driver terror på et sted betyr at de er farlige, og at deres allierte på andre steder selvsagt også vil være farlige.

Da anbefaler jeg deg å lese linkene jeg kom med igjen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kan si deg hva norsk politi IKKE hadde gjort. De hadde ikke drept i overkant av 600 mennesker og skadet ytterligere 4000.

Dummeste jeg har hørt. Norsk politi har aldri vært i situasjoner som den i Egypt nå. Det er regelrett krig, der væpnede islamister angriper både sivile og politi. Hadde det samme skjedd i Norge måtte norsk politi ha besvart ilden.

Jeg forstår ikke helt dette behovet for å finne unnskyldninger for måten den egyptiske hæren håndterer dette på.

Du forstår ikke behovet for fakta. Fakte er "unnskyldninger". OK.

Det er meget mulig at det ville gått til helvete uansett, men la oss ikke glemme at det første som skjedde etter at ramadan var over, var at hæren gikk tungt inn og rensket ut de to protestleirene til det muslimske brorskapet, med ca 500 døde som resultat.

Og som vanlig utelater du konteksten (og gjør det til noe negativt at de faktisk ventet til ramdan var over).

Du er ekstremt naiv som faller for islamistenes løgner og propaganda:

http://www.liveleak.com/view?i=0b4_1375922321

http://pjmedia.com/tatler/2013/08/17/pallywood-aljazeera-and-egyptian-muslim-brotherhood-edition/

Endret av jabx
  • Liker 1
Skrevet

Dummeste jeg har hørt. Norsk politi har aldri vært i situasjoner som den i Egypt nå. Det er regelrett krig, der væpnede islamister angriper både sivile og politi. Hadde det samme skjedd i Norge måtte norsk politi ha besvart ilden.

Du forstår ikke behovet for fakta. Fakte er "unnskyldninger". OK.

Og som vanlig utelater du konteksten (og gjør det til noe negativt at de faktisk ventet til ramdan var over).

Du er ekstremt naiv som faller for islamistenes løgner og propaganda:

http://www.liveleak.com/view?i=0b4_1375922321

http://pjmedia.com/tatler/2013/08/17/pallywood-aljazeera-and-egyptian-muslim-brotherhood-edition/

Jeg forholder meg til det som er fakta i saken, jeg. Faktum er at den egyptiske overgangsregjeringen (som nå ser ut til å mutere til en klassisk junta) sendte inn soldater for å renske protestleirene og at det kostet flere hundre mennesker livet. Etter det har konflikten eskalert, og det kan trygt sies at militæret har gjort sin del og vel så det. Å fremstille det som at de militære bare har respondert med minimal maktbruk er en direkte løgn.

Jeg vet ikke helt hvordan du får det til at jeg fremstiller det som negativt at de ventet til ramadan var over. Når jeg refererer saklige opplysninger så er det bare saklige opplysninger.

Skrevet

Ja, la militæret slå hardt ned på dette. Sånn kan det ikke fortsette

Skrevet

Jeg forholder meg til det som er fakta i saken, jeg. Faktum er at den egyptiske overgangsregjeringen (som nå ser ut til å mutere til en klassisk junta) sendte inn soldater for å renske protestleirene og at det kostet flere hundre mennesker livet.

Faktum er at dette er uærlig og uredelig av deg, da du utelater det faktum at de ble angrepet av brorskapet, i tillegg til at brorskapet og deres støttespillere har angrepet kirker, sykehus, politistasjoner, osv.

Du fremstiller det som om det slemme militæret plutselig bestemte seg for å gå inn og være jævlige, når sannheten er at de grep inn fordi det var nødvendig.

• Liker 1
Skrevet

Faktum er at dette er uærlig og uredelig av deg, da du utelater det faktum at de ble angrepet av brorskapet, i tillegg til at brorskapet og deres støttespillere har angrepet kirker, sykehus, politistasjoner, osv.

Du fremstiller det som om det slemme militæret plutselig bestemte seg for å gå inn og være jævlige, når sannheten er at de grep inn fordi det var nødvendig.

De hundrevis av mennesker som ble drept av hæren i den første store aksjonen, var ubevæpnede sivile. Og det bidro ganske effektivt til å hindre en hver mulighet for en fredelig løsning i Egypt. Dette kommer bare til å bli verre, og etter at hæren har "ryddet opp" i hovedstaden og ellers der det er store episoder, så kommer Egypt til å ha et terroristproblem som vil vedvare i årevis. De har gjort sitt ytterste for å skjerpe konflikten mot Brorskapet, og jeg tror ikke det er noen vei tilbake nå.

Skrevet

De hundrevis av mennesker som ble drept av hæren i den første store aksjonen, var ubevæpnede sivile. Og det bidro ganske effektivt til å hindre en hver mulighet for en fredelig løsning i Egypt. Dette kommer bare til å bli verre, og etter at hæren har "ryddet opp" i hovedstaden og ellers der det er store episoder, så kommer Egypt til å ha et terroristproblem som vil vedvare i årevis. De har gjort sitt ytterste for å skjerpe konflikten mot Brorskapet, og jeg tror ikke det er noen vei tilbake nå.

Flere av demonstrantene hadde våpen og skjøt mot politiet. Mange politifolk ble drept. Rundt 10% av de drepte er politifolk.Demonstrantene drepte også sivile.

Hvordan mener du egyptiske myndigheter burde løst dette? Burde de gitt etter for demonstrantenes krav som er å innsette Mursi som president?

Skrevet (endret)

Flere av demonstrantene hadde våpen og skjøt mot politiet. Mange politifolk ble drept. Rundt 10% av de drepte er politifolk.Demonstrantene drepte også sivile.

Hvordan mener du egyptiske myndigheter burde løst dette? Burde de gitt etter for demonstrantenes krav som er å innsette Mursi som president?

"Flere av demonstrantene". Men her var det flere tusen som kom til skade, og mange hundre som ble drept. Og majoriteten av dem var ubevæpnede sivile. Det ser ut til at de militæres "rules of engagement" har vært noe helt annet enn selvforsvar. Bare det at de har nærmet seg en leir med kvinner og barn så vel som voksne menn, og har vært forberedt på å skyte med skarpt, sier noe om deres holdning til konflikten. De kunne tømt disse leirene med gummikuler og tåregass, og latt skarpskyttere ta seg av de demonstrantene som var bevæpnet. De har jo skutt folk fra hustakene før, som du vet.

Hvordan det skulle vært taklet? Man kunne forsøkt å ha en dialog, og sett det hele an litt. Det hadde vært langt å foretrekke fremfor det blodbadet som kom i stedet.

Morsi kan selvsagt ikke gjeninnsettes, hans regjering mistet en hver legitimitet, og måtte kastes. Jeg har ingen som helst problemer med å støtte selve militærkuppet. Men det meste av det militæret har gjort etter at de tok makten har vært klønete og kortsiktig, og det har ført Egypt nærmere den samme suppa som Algerie ble sittende i etter at militæret DER løste sitt "demokratiske problem" etter at islamistene vant valget.

Men militære vil oftest ha sin klare og utvetydige seier. De vil "rette et knusende slag". Men det fungerer ikke når fienden er din nabo, og man må bo i samme by etter at krigen er "over". Slike kriger tar ikke slutt.

Endret av Mann 42
Skrevet

Problemet med de store demonstrasjonene er jo at det på ingen måte er en ensartet gruppe med kun bevæpnede islamister. Det er også en god del vanlige, ubevæpnede mennesker. Så kan man skylde på hæren, eller de bevæpnede "demonstrantene", så mye man bare vil. Konsekvensen når en av gruppene griper til våpen er selvfølgelig uansett at uskyldige blir drept og konflikten eskalerer.

Anonymous poster hash: 4f930...e6d

Anonymous poster hash: 4f930...e6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...