Gå til innhold

Kaffe i presskanne


Kylie

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått meg en fin presskanne fra Meny og lurer på om noen kan fortelle meg hvordan man lager god kaffe i denne. Hvilken type kaffe bruker man, hvor mye, hvor lenge skal den trekke osv.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk filtermalt (eller kokekaffe). Samme mål som i trakter eller kjele.

Ta kaffe og kokende vann i kanna. Sett lokk og rist oppi, men la rista være oppe ved lokket til kaffen har trukket i noen minutter. Selv pleier jeg å la den stå i 5-10 minutter.

Press ned rista og kaffen er klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk presskanna i hus, prøvde vi masse forskjellige kaffesorter spesielt for presskanner. Det var mildt sagt fiasko, kaffen smakte grusomt!

Men så, etter at kanna hadde stått å samlet støv i 1 år, tipset en kompis oss om vanlig Frielekaffe. yummi!! icon_smile.gif Det er viktig at det er kokmalt, for kornene er større, dvs at du slipper masse kaffegrugg i koppene. Nå er det kaffetrakteren som samler støv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med presskannen! Du har nå fått en aldeles utmerket måte å brygge kaffe på!

Gå inn på en kaffebar hvor de selger kaffe i løsvekt, be om at de maler den til presskanne. Be om råd på mengde, det varierer fra smak til smak. Du får mye nydelig kaffe, og du bestemmer selv om du vil ha en skarp smak, myk og rund smak etc.

Ha oppi riktig mengde kaffe, og hell kokende vann over. Press risten bittelitt ned (1 cm), da får du et sånt lag med kaffe rett under risten, og det blir veldig hardt å presse. La stå littegrann, så presser du litt til. Så kommer trikset, dra risten opp igjen. Da løser nemlig dette laget seg opp, og alle kaffen flagrer rundt i alt vannet og setter smak. SÅ lar du stå i noen minutter, før du presser langsomt ned.

Bor du ikke i nærheten av noen kaffebar, så vet jeg enkelte meny-butikker, OBS, Ultra, SmartClub og sånn, har kaffebønner i løsvekt. Der kan du male dem også. Og prøv deg frem med ulike smaker.

Er du kaffeelsker, kjøper du deg en elektrisk kaffekvern også. Du får en helt grei en til 100,- - 150,- kroner. Da får du attpåtil nymalt kaffe ...mmmm.....

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om jeg skulle ha sagt det selv, Tusenfryd!! Har selv en kaffekvern, og det er ypperlig siden vi drikker kaffe ganske sjelden her i huset. Slipper at poser som det er tatt bare litt av blir ødelagt før man bruker kaffe neste gang. Det eneste er at man må passe på sånn at man ikke maler kaffen for fint, for da tetter den bare til filteret. Forøvrig smaker kaffen best når den er nylaga. Står den for lenge blir den bitter, siden kaffen er i kontakt med gruten gjennom filteret. På min Bodum-klokke som er spesielt for å ha på presskanne går det fire minutter fra jeg starter den til kaffen er ferdig. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Presskanne er helt genialt, når man varmer vannet i vannkoker går det veldig fort også. Her kommer mitt lille triks for god og velsmakende kaffe:

Jeg tar 1 måleskje kaffe per 1,25 dl vann. I tillegg tar jeg ofte litt vaniljesukker. Det gir kaffen en utrolig god smak.

Jeg lærte trikset av to mannfolk som satt og snakket sammen høyt på T-banen en gang for lenge siden. Jeg satt og lyttet med lange ører.

Det går an å variere med kanel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...