Gå til innhold

Skolestart og kostnader

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi får vårt første skolebarn på mandag, og synes det er mye å tenke på av utstyr - og dyrt!

Hva har dere kjøpt inn? Her er vår liste (ca. pris):

- Skolesekk 600 ,-

- Penal m/innhold 200,-

- Matboks 200,-

- Drikkeflaske 200,-

- Nye klær til første dag 800,-

- Sko til tur 400,- (de går mye på tur første året)

- Innesko 200,-

- Bokbind 150,-

Nesten 3000 kr altså.

Gymtøy/sko og gymbag venter vi med - usikker på om de trenger det i 1.klasse.

Noe vi har glemt?

Anonymous poster hash: 21ac3...991
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi får vårt første skolebarn på mandag, og synes det er mye å tenke på av utstyr - og dyrt!

- Skolesekk 600 ,-

- Penal m/innhold 200,-

- Matboks 200,-

- Drikkeflaske 200,-

- Innesko 200,-

- Bokbind 150,-

Nesten 3000 kr altså.

Noe vi har glemt?

Syns det er litt merkelig å påpeke at det er dyrt når du har gått å plukka på øverste hylle. De tingene jeg har markert kan man få for en mye billigere penge, på Nille, Europris, matbutikker osv...

Ellers ser det ut til at du har det meste... men ser ikke at du har notert støvler og regntøy...

Merkelapper til å merke klær, sko, matboks osv med...

Anonymous poster hash: 20c2b...145

• Liker 4
Gjest Sebraen
Skrevet (endret)

.

Endret av Sebraen
  • Liker 3
Skrevet

... og matboks og drikkeflaske til 200 hver? Hvor har dere kjøpt disse tingene?

Her får skolestarteren ny sekk og innesko, og that's it. Resten hadde vi fra før.

Anonymous poster hash: a87c6...6f7
  • Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Så reklame for at de solgte bokbind for 2:- pr rull på Nille.

Et par drikkeflasker og et par matbokser kan du også fint få for under en hundrelapp for alt.

• Liker 2
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Det er jo så gøy å kjøpe matboks og drikkeflaske som barnet er begeistret for! Dessuten er det lenge til det skal brukes penger på akkurat dette igjen.

Klart man får alt på listen til en rimeligere pris, men om man har råd til det, så er det vel lov til å bruke så mye penger?

• Liker 1
Skrevet

Ok, det finnes ikke Nille her vi bor og jeg kjøpte bare det ungen valgte ut. Tenkte ikke på at det kunne finnes billigere et annet sted.

Regntøy og støvler må vi kjøpe inn ja. Og merkelapper kan være lurt!

TS

Skrevet

Det er jo så gøy å kjøpe matboks og drikkeflaske som barnet er begeistret for! Dessuten er det lenge til det skal brukes penger på akkurat dette igjen.

Klart man får alt på listen til en rimeligere pris, men om man har råd til det, så er det vel lov til å bruke så mye penger?

Jada, selvsagt kan man kjøpe inn akkurat det man vil, men man bør ikke klage på prisen når man har plukket fra øverste hylle. Å med litt planlegging så får man tak i disse tingene billigere selv om man ikke akkurat bor i verdens navle...

• Liker 7
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Jada, selvsagt kan man kjøpe inn akkurat det man vil, men man bør ikke klage på prisen når man har plukket fra øverste hylle. Å med litt planlegging så får man tak i disse tingene billigere selv om man ikke akkurat bor i verdens navle...

Jeg oppfattet det ikke som en klage, men mer som en konstatering av at utstyr er dyrt.

• Liker 1
Skrevet

- Skolesekk 600 ,-

- Penal m/innhold 200,-

- Matboks 200,-

- Drikkeflaske 200,-

- Innesko 200,-

- Bokbind 150,-

Nesten 3000 kr altså.

Noe vi har glemt?

Ok, det finnes ikke Nille her vi bor og jeg kjøpte bare det ungen valgte ut. Tenkte ikke på at det kunne finnes billigere et annet sted.

Regntøy og støvler må vi kjøpe inn ja. Og merkelapper kan være lurt!

TS

En del av dette er vel utgifter man har uavhengig av skole?

Regntøy og støvler har vel barnet bruk for uansett, samme med sko. Regner med at barnet hadde matboks også tidligere, eller har ikke barnet gått i barnehage.

Må si meg enig med de over her når det gjelder andre ting på listen og. Det er mulig å gjøre dette billigere, dersom du synes det er dyrt, så er det litt merkelig at du ikke har gjort litt mer undersøkelser for å få det billigere. Eller er det slik at barnet alltid får akkurat det det peker på, uten at dere gjør noen vurdering på om det er nødvendig, eller om det er mulig å få ting billigere?

Skrevet

Lurer virkelig på HVOR du har kjøpt bokbind til 150 kr og HVILKET bokbind du har kjøpt, og hvor mange METER du har kjøpt av det bokbindet... 150 kr på bokbind er galskap i mine lyne. Min datter starter i 5 klasse nå, og jeg har ikke brukt en brøkdel av den prisen på bokbind på alle årene, til sammen...

Har heller ikke troa på dyre drikkeflasker ala contigo til 2-300 kr flaska, som ikke fungerer noe bedre enn en til 50 kr på Nille. Min datter hadde en slik i 1.klasse, brukte den i 2 måneder før hun fant ut at den ikke var så bra likevel... Flaska fra Nille holdt i 3,5 skoleår før hun mista den. Dvs hun hadde hatt flasker hele skoletiden før vi kom opp på 2-300 kr, bare for å sette et eksempel.

Må si meg ganske så enig i en annen over meg, du har virkelig handlet på øverste hylle. Og så kommer du etterpå og klager på at det er dyrt? Det faller på sin egen urimelighet. Er ikke gjerrig men når jeg tar for meg på øverste hylle så holder jeg meg for god til å klage på prisen etterpå. Har man ikke råd så ser man på hylla lengre ned før man går på øverste. Klaginga di er ikke troverdig for meg.

• Liker 3
Skrevet

Skolesekken får de vel i 1. Klasse.. Den er ikke vakker, men oransje og gjør at 1. Klassingene er godt synlige.

Ellers kan heller ikke jeg skjønne at du fant så dyrt bokbind, men det er nå så.

Skrevet

Her får ungen skolesekk 1 åre fra statens vegvesen. Matboks og drikkeflaske har vi masse av fra tiden i barnehagen og de har vi brukt 1 år og..

På skolen her trenger di ikke pennal da læreren mener det tar bort mye av fokusen i timene. Her har skolen ordnet hver deres kurv på pulten me skrivesaker som de bruker i timene..

Bokbind har vi ikke hatt bruk for da elevene skjelden har med seg bøkerne heim i 1 klasse.. Her har vi leksehjelp på skola( i sfo) tiden som ungen gjør leksen på og da trenger de ikke ta me bøkerne heim.

Regnklær og støvler hadde de fra før og kjøpes etter hvert som de vokser.

Gymsko er en selvfølge og badetruse..

Men er langt unna 3000 kr for tvillingene sin skolestart...

Skrevet

Skolenang i norge er ikke dyr i det hele tatt. Tenk om å kjøpe skoleuniform og alle skrivebøker, pen, blyanter, viskler som blir fort mistet, geografi kart, kalkulator, skolesekk, sko og gymtøy. Mine foreldre har gjort dette i alle år for sine 4 barn. To av dem er tvillinger så dobbelt med utgifter på en gang.

Det å kjøpe ting som klær og matbokser som man har fra før av er ikke logisk.

Skrevet

Skolesekken får de vel i 1. Klasse.. Den er ikke vakker, men oransje og gjør at 1. Klassingene er godt synlige.

Ellers kan heller ikke jeg skjønne at du fant så dyrt bokbind, men det er nå så.

Det er ikke over alt at de får sekk. I Oslo får de det ikke.
  • Liker 1
Skrevet

Skolestart er da ikke dyrt - egentlig.

Mine har samme matboks og drikkeflasker som forrige skoleår - og året før der (evnt fra barnehagen til 1. trinn). Gode sekker kan fås til 400 kr, og hos oss har de holdt fra 1. t.o.m. 3. trinn. Fra 4. trinn trenger de større sekk likevel.

Nye klær? Hmmm.. i dag kjøpte jeg 3 gensere for 2 på Cubus til yngstemann, eldste får ingenting. De har da klær i skapet sitt fra før! Sko, støvler og regntøy må de jo ha uansett.

Penal trenger ikke 1. klassingene her, alle skrivesaker får de på skolen frem til ungdomsskolen. Og bok bind er 2 ruller gråpapir fra Kiwi - det vil de ha slik at de kan tegne og skrive på det.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke over alt at de får sekk. I Oslo får de det ikke.

Signerer denne.

Skrevet

Vi har kjøpt mye av det samme, bare mye billigere.

Sekk og penal med innehold 500 kr.

Innesko 50 kr.

Bokbind 1 kr pr rull på nille.

Matboks 60 kr

Drikkeflaske 80 kr

Klær til første skoledag 200 kr.

Her har han fått velge det han vil, innenfor rimelighetens grenser. Jeg tar han med på butikker som ikke er dyre, så kan han få velge som han vil. Han har fått ting i alle favoritt figurene sine.

• Liker 1
Gjest Phoenix
Skrevet

Hvor er det man FÅR skolesekk?

Oslo sponser heller ikke utgiftene til reise fram og tilbake på vgs, men dette gjøres i Akershus. Får man skolesekk i Akershus, også?

Skrevet

Datter som skal begynne på videregående har handlet, å det hun har kjøpt kom på langt nær den sumen ts nevner. På videregående får de kun skolebøker og pc, resten må kjøpes selv.

Hun kjøpte ringpermer, skilleark, blikker, hvitter, markeringspenner, linjal, blypenn + bly, kulepenn og noe annet småtteri. Dette kom på ca 700,-

http://www.xxl.no/Root/Sport-og-ballspill/Ryggsekk-og-bag/Bag/Duffel-Bag-30L-/p/1082306_11_Style som kostet 499,-

Også må hun kjøpe hengelås med kode til elevskap. Regner med at den kommer på rundt 100,-

Klær har hun kjøpt i løpet av sommeren, å må bruke det.

Det hører liksom med å kjøpe nye klær til skolestart i 1. kl. Det skjønner jeg. Ny ransel hører også med. Penal trengs ikke på skolen enda siden 1.kl ikke får bruke det men skal bruke det som skolen deler ut. Ny matboks og flaske er også stas, men det får man rimelig på eks. Nille og Europris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...