Gjest ungmor_ Skrevet 22. april 2004 #1 Del Skrevet 22. april 2004 Ungen min skal begynner i første klasse til hørsten,problem er at jeg vet ikke hvilken skole som er best for han. Han har fått plass på en skole som virke veldig koselig i mine øyne,og kun 30 stk som skal begynner der,men han skjenner ingen som skal begynne der. Alle venner til sønnen min skal begynne på andre skole og det er dobbel så masse elever der og første intrykk av skole er ikke så bra. Så hva gjøre jeg skal han begynne der jeg syns det virke koselig eller der alle venner hans skal begynne?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofia Skrevet 22. april 2004 #2 Del Skrevet 22. april 2004 Jeg ville ha valgt der som alle vennene hans skal begynne. Selv om han jo vil bli kjent med ungene på den andre skolen, så er det noe med det å få følge til og fra skolen, og så er han jo allerede i miljøet. Spør foreldre til de som allerede går på den skolen og spør om ditt inntrykk stemmer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
camcar Skrevet 22. april 2004 #3 Del Skrevet 22. april 2004 Er det her snakk om privat-skole? Ellers vil det vel være naturlig at barnet begynner på den skolen som hører til skolekretsen dere bor i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2004 #4 Del Skrevet 22. april 2004 Nei det er ikke privat skole, men begge skole ligge i nærheten der vi bor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
camcar Skrevet 22. april 2004 #5 Del Skrevet 22. april 2004 Er det slik at dere står fritt til å velge hvilken av skolene dere ønsker selv? Da ville jeg kanskje vurdert den skolen hvor barnet deres har vennene sine. Det er jo en trygghet når man begynner på skolen å kjenne noen der :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillebi Skrevet 22. april 2004 #6 Del Skrevet 22. april 2004 Jeg ville valgt den skolen der de fleste andre barna i nærmiljøet (gatene rundt der der bor) skal gå. Han vil sikkert få noen nye venner uansett, og de gamle vennene kan han jo besøke i helger etc... Det er hyggelig for han å kunne ta følge til skolen, og at det er enkelt å gå til andre barn i klassen og leke med dem på fritiden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 22. april 2004 #7 Del Skrevet 22. april 2004 Er du sikker på at du har anledning til å velge skole sånn uten videre? :o Ett sted pleier jo kretsgrensene å gå.Synes det høres rart ut at du har mulighet til dette jeg. Og i alle fall så tett opptill førskoledagene som gjerne kommer snart. Hvis alle i din omegn kan velge skole vet jo ikke rektorene enda hvor mange som skal starte på skolen til høsten da. Dersom to skoler ligger så tett at det er opp til foreldre å velge, synes jeg det er rart ikke disse skolene er sammenslått...med tanke på dagens skoleøkonomi. (Det høres unødvendig DYRT ut å drive to skoler, når det høres ut som det bare hadde vært behov for en.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ung mor_ Skrevet 22. april 2004 #8 Del Skrevet 22. april 2004 Er du sikker på at du har anledning til å velge skole sånn uten videre? :o Ett sted pleier jo kretsgrensene å gå.Synes det høres rart ut at du har mulighet til dette jeg. Og i alle fall så tett opptill førskoledagene som gjerne kommer snart. Hvis alle i din omegn kan velge skole vet jo ikke rektorene enda hvor mange som skal starte på skolen til høsten da. Dersom to skoler ligger så tett at det er opp til foreldre å velge, synes jeg det er rart ikke disse skolene er sammenslått...med tanke på dagens skoleøkonomi. (Det høres unødvendig DYRT ut å drive to skoler, når det høres ut som det bare hadde vært behov for en.) Min sønn har fått plass på skolen der adressen hører til, men man kan selvfølgelig søker plass til andre skole så lenger den skole har kapasitet til det.Skjenner flere som har gjort det og jeg har snakket med de som har med dette å gjøre,så det skulle går greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillebi Skrevet 23. april 2004 #9 Del Skrevet 23. april 2004 Det er fritt skolevalg. (Jeg trodde det gjaldt alle kommuner...) Så foreldre kan søke plass på andre skoler enn den de egentlig hører til. Mange synes dette blir spennende nå som resultater av nasjonale tester skal legges ut, og det blir konkurranse mellom skolene nå som de får penger pr elev og ikke etter antall klasser.. "Om å gjøre å få flest mulig elever for å få mest mulig penger..." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
camcar Skrevet 23. april 2004 #10 Del Skrevet 23. april 2004 Det er fritt skolevalg. (Jeg trodde det gjaldt alle kommuner...) Så foreldre kan søke plass på andre skoler enn den de egentlig hører til. Mange synes dette blir spennende nå som resultater av nasjonale tester skal legges ut, og det blir konkurranse mellom skolene nå som de får penger pr elev og ikke etter antall klasser.. "Om å gjøre å få flest mulig elever for å få mest mulig penger..." Man kan ikke velge skole fritt i vår kommune, men det er fullt mulig å søke seg over på en annen skole. Da kommer det an på skolens økonomi om hvorvidt man får bytte skole, samt årsak til skolebytte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far til 2 Skrevet 23. april 2004 #11 Del Skrevet 23. april 2004 Velg skolen hvor de fleste vennene går. Barn føler ofte dette som er stor trygghet i en ellers ny tilværelse. Dessuten gir det bedre utgangspunkt for deg som forelder når du får behov for å snakke med noen av de andre foreldrene om ting som skjer på skolen. Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ungmor_ Skrevet 23. april 2004 #12 Del Skrevet 23. april 2004 Jeg har valg den skole som vennene hans skal begynner nå til høsten. Takk for svar alle sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå