Gå til innhold

Er Roger Waters nazist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er konsert i kveld og jeg drar tydeligvis med meg en som hater Roger Waters, fikk høre at det er "nynazistkonsert" der han gir uttrykk for at han hater jøder osv. Roger Waters altså. Lite hyggelig og blir egentlig litt redd for å dra.

Jeg har alltid vært interessert i musikk, jeg har aldri hørt på tekster eller analysert tekster eller "lyrics" noe særlig, jeg hører på tonene og melodiene, og der er Pink Floyd ganske overlegne, jeg har alltid likt dem uten å vite, eller bry meg, om hva de eller enkelte av dem står for.

Det gjelder alle artister eller band. Det er min måte å like musikk på, jeg lar meg imponere av strålende utført spilling og sammensetninger av melodier.

Er det sant at Roger Waters er en jødehatende sur, gammal gubbe som spiller konsert for spre sitt hat og budskap? Konserten har jo vært før, så det har visst vært mulig å finne ut hvordan den var, slik jeg oppfattet det var det visst laget noe spetakkel rundt det og, at Roger Waters er som han er?

Noen som vet? Fikk billettene i ga e fra noen jeg kjenner, så har ikke satt meg inn i alt.

Anonymous poster hash: 46f09...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er redd for å dra (!) på konsert fordi "noen har sagt han hater jøder" anbefaler jeg deg å gi bort billetten til noen som vet å sette pris på virkelig god musikk.

For øvrig, som i alle andre tilfeller, er det en fordel å komme med konkrete eksempler på den påstanden man kommer med.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er redd for å dra (!) på konsert fordi "noen har sagt han hater jøder" anbefaler jeg deg å gi bort billetten til noen som vet å sette pris på virkelig god musikk.

For øvrig, som i alle andre tilfeller, er det en fordel å komme med konkrete eksempler på den påstanden man kommer med.

eh, takk for idiotiskog lite gjennomtenkt svar :)

Det er ikke utenkelig at han er en jødehatende som sprer sitt budskap, kameraten min kom med konkrete eksempler, noe om en flyvende gris med davidsstjereåne på elns. Husker ikke helt. Var mest opptatt av å forklare at det er musikken vi hører på og at man kan ignorere idiotiske synspunkter eller ytringer,

Jeg var ganske overbevisende, for han blir med på konserten. Men ytret istad sin mening igjen. Føler det er ekkelt å a ham med når han egentlig ikke vil og bare ska, holde meg med selskap.

Anonymous poster hash: 46f09...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din kamerat har tydeligvis fått med seg rabbi Abraham Coopers innlegg på Algemeiner.com. Nå skal det sies at AC ikke har opplevd dette showet selv, men sett et videoklipp som en Alon Onfus Asif har sendt til Israeli Daily - et klipp som viser en oppblåsbar, flyvende gris som blir ødelagt av publikum på slutten av showet. Rabbi Cooper kommer med krass kritikk av Waters og kaller ham for jødehater.

Nuvel, jeg har selv sett showet flere ganger, og har absolutt ingen oppfatning av at Waters hater jøder. Showet er samfunnskritisk, og det er heller makteliten i verden som får gjennomgå, og ikke jøder spesielt.

Her er Waters' eget svar til kritikken, i brevs form til Rabbi Cooper:

"Dear Rabbi Cooper,

I hold your outburst to be inflammatory and un-helpful and would suggest it can only impede progress towards peace and understanding between people. It is also extremely insulting to me personally in that you accuse me of being ‘Anti Semitic’, ‘A Jew Hater’ and ‘Nazi Sympathizer’

I have three specific points to make:

1). Your use of the adjective “ANTI-SEMITIC”.

First I direct you to an announcement by ‘The Anti Defamation League’ an American organization, who’s declared aim is to defend Jewish people and Judaism from attack. They recently said.

“While we wish that Mr. Waters would have avoided using the Star of David, we believe there is no anti-Semitic intent here.”

I should point out that in the show, I also use the Crucifix, the Crescent and Star, the Hammer and Sickle, the Shell Oil Logo and The McDonald’s Sign, a Dollar Sign and a Mercedes sign.

2). JEW-HATING? I have many very close Jewish friends, one of whom, interestingly enough, is the nephew of the late Simon Wiesenthal. I am proud of that association; Simon Wiesenthal was a great man. Also I have two grandsons who, I love more than life itself, their Mother, my daughter in law, is Jewish and so, in consequence, I’m told, are they.

3). NAZI? Not only did my father, 2nd Lieutenant Eric Fletcher Waters, die in Italy on February 18th 1944 fighting the Nazis, but I was brought up in post war England where I received the most thorough education on the subject of Nazism and where I was spared no horrific detail of the heinous crimes committed in the name of that most foul ideology. I remember my mother’s friends Claudette and Maria, I remember their tattoos, they where survivors, two of the lucky ones.

My Mother spent the whole of the rest of her life, involved politically to make sure the future for her children and grandchildren, in fact for everyone’s children and grandchildren, black, white, Gentile, Jew, Latino, Asian, Muslim, Hindu, Buddhist, et al, had no Sword of Damocles in the form of the despised Nazi Creed hanging over their heads.

I for my part, as best I can, have continued along my parent’s path. At the age of nearly 70, in the spirit of my Father and Mother and all they did, I have stood my ground, as best I can, in defense of Mistress Liberty.

The Wall Show, so lamely attacked by you, is many things. It is thoughtful, life affirming, ecumenical, humane, loving, anti war, anti colonial, pro universal access to the law, pro liberty, pro collaboration, pro dialogue, pro peace, anti authoritarian, anti fascist, anti apartheid, anti dogma, international in spirit, musical and satirical.

It is not.

ANTI-SEMITIC or PRO NAZI

I have often come under attack by the pro Israel lobby because of my support for BDS, (Boycott, Divestment and Sanctions) which I won't go into here, anyone interested can access a speech I made at The United Nations on the 29th November last year.

However I will say this, in a functioning theocracy it is almost inevitable that the symbol of the religion becomes confused with the symbol of the state, in this case the State of Israel, a state that operates Apartheid both within its own borders and also in the territories it has occupied and colonized since 1967.

Like it or not, the Star of David represents Israel and its policies and is legitimately subject to any and all forms of non violent protest. To peacefully protest against Israel’s racist domestic and foreign policies is NOT ANTI-SEMITIC. Your contention that because I criticize the Policies of the Israeli government I should be lumped in with the Muslim Brotherhood is risible, and again a personal affront. I have spent my whole adult life advocating separation of church and state.

At every Wall Show I invite 20 vets from whatever country we are in backstage at half time to meet, exchange handshakes and good wishes and mementos. At one show, a year or so ago, an older vet, Vietnam era, at a guess, blocked my exit, he put out his hand which I took, he did not let go, he looked me in the eyes and he said " Your Father would be proud of you."

Tears burn my eyes.

The Wall is reaching out to you and all the other Rabbi Cooper’s out there.

Come to the show!

Love

Roger

P.S.

For the sake of some perspective. The inflatable pig that so offended young Alon has appeared at every Wall Show since September 2010, some 193 shows, yours is the first complaint. Also the pig in question represents evil, and more specifically the evil of errant government. We make a gift of this symbol of repression to the audience at the end of every show and the people always do the right thing. They destroy it."

Når dette er sagt, lurer jeg på en ting - hvorfor i all verden tar du med deg noen som tydeligvis ikke setter pris på opplevelsen? Håper uansett at han får en annen oppfatning ikveld :)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rodion Raskolnikov

Det skal ikke så mye til for man blir anklaget for å være nazist og hate jøder

alt du trenger å gjøre er og komme med en liten kritikk av Israel

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å lese dette ! Skal vise det til ham. -ts

Anonymous poster hash: ba746...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste som vet litt om hva Waters har holdt på med de siste 50 årene, har fått med seg at han ikke er nazist, men bassist.

Håper du koste deg under konserten!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var ikke mye til bassist under konserten i allefall :)

Anonymous poster hash: ba746...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som vet litt om hva Waters har holdt på med de siste 50 årene, har fått med seg at han ikke er nazist, men bassist.

Bazzist. :rolleyes:

Anonymous poster hash: a0e3b...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med anklagelsene om jødehat og nazisme ble behørig og godt forklart av Celine, lenger opp.

Kan ellers si at Roger Waters far døde i kamp mot nettop dette i ww2.

Ellers en fantastisk konsertopplevelse:

Et fyrverkeri av en konsert (Om det kan kalles det). Her var det lyseffekter, pyroeffekter, dundrende musikk…
En genial og superimponerende produksjon.
Glad jeg fikk være med på dette. Sannsynlig er det siste gang man ser dette oppjusterte mesterverket, som nå er langt over 30 år gammelt.
Pink Floyd eksisterer ikke mer. Roger Waters er snart 70 år. Så det er nok slutt nå, når resten av konsertene er unnagjort.
Her er mine inntrykk fra åpningen av showet, samt glimt av resten….
OBS! Høy lyd!

Anonymous poster hash: b96c0...7b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...