AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #21 Skrevet 13. august 2013 Fordi det er lavstatus på norsk. Den norske versjonen av navnet er Elisabeth. Anonymous poster hash: 54f88...96b Må ha blitt lavstatus en eller annen gang etter 1500-tallet, da vi hadde en dansk-norsk dronning Isabella. Kanskje det bare er noe som foregår oppe i ditt hode? Anonymous poster hash: cdc3e...722 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #22 Skrevet 13. august 2013 Må ha blitt lavstatus en eller annen gang etter 1500-tallet, da vi hadde en dansk-norsk dronning Isabella. Kanskje det bare er noe som foregår oppe i ditt hode? Anonymous poster hash: cdc3e...722 Nei, det er et navn som arbeiderklassemødre på 1980-tallet og senere har gitt barna. Det er sjeldent smakfullt å bruke en fremmed variant av et navn som har en norsk variant (Elisabeth). Isabella av Burgund var ikke norsk, bodde ikke i Norge, og hadde bakgrunn fra Spania. Forøvrig blir navnet også ofte skrevet Elisabeth her til lands. Anonymous poster hash: 54f88...96b 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #23 Skrevet 13. august 2013 Flere navn som er høystatus? Anonymous poster hash: 98087...02d
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #24 Skrevet 14. august 2013 Liker Anastasia (forkortet Stacey) jeg. Syns det høres så staselig og nobelt ut Anonymous poster hash: e0fbc...441 Det er akkurat ønsket om staselig og gjerne glamorøst navn som er opphav til lavstatusnavn. Navn som høres eksotiske og fjonge ut velges av foreldre som ikke har kunnskap om navnetradisjoner i et sosiologisk perspektiv og som ikke forstår hvordan navnet oppfattes nasjonalt og internasjonalt, og sånn får man Kevin og Chantal i norske familier med mindre grad av kulturell kapital. Det er en hårfin og tidvis overtrådt grense mellom lavereklasses higen etter det eksotiske og høyereklasses forsøk på å distansere seg fra plebsen med mye C-er og H-er, jf. Celine. Det må også bemerkes at overklasse ≠ kulturell kapitalrikdom. Anastasia Guttormsen (f.eks.) høres ut som om hun har avbrutt tre videregående utdannelser, har to barn med forskjellige fedre og ikke er sammen med noen av fedrene, hun synes det er vanskelig med fremmedord og leser ikke aviser. Kaller hun seg Steisi spiller hun nettbingo i tillegg. Anonymous poster hash: 9a95e...e8d 16
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #25 Skrevet 14. august 2013 Henrik - Typen som er kjent for å dope ned jenter på ungdomsskoletrinnene på fester. Peder/Peter - Aksel/Axel - Nyfrelst og nykter eller nykter og nyfrelst. Namaste. Alle skal frelses som han. Andreas - Liten tiss og store fregner. Kleint babyspråk under dyna og utrolig pågående. Christian - Den skjøre rare gutten kjent for å torturere katter. Nå som voksen satanist. Bruker helgene på å drikke Jack Daniels og blod. Fred(e)rik - Han som gikk fra hasj til kokain til pepper til steroider. Nå PT på elexia og bolemonster. Nicolai/Nikolai - Adhd, alkoholisert mor og en meget spesiell far. Godt innenfor barnevernets terskel. Anna - Julie - Datter av amatørskuespiller. Stort oppmerksomhetsbehov, større silikonpupper. Karen - Maria - Victoria - Skolens prinsesse. Pliktoppfyllende og blid helt til hun lot seg overkjøre av en voldelig fyr. Bokstavelig talt. Henriette - Bortskjemt pappajente som bruker helgene på kokain og ukedagene på shopping Ingvild - IngvildSpinnvill tok jomfrudommen til de fleste guttene på u.skolen og utenfor. Ekstremt blond, lite selvinnsikt og lite selvtillit. Knasker i dag antidepressiva og som sukkertøy og går rundt med et konstant åndsfraværende glis. Høystatus eller ei. Ville ikke valgt noen av disse.Anonymous poster hash: fdc05...440 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #26 Skrevet 14. august 2013 Hva feiler det dere egentlig a? Hm? Hva er det som er alt i hodet deres? Ærede er noen overfladiske, ekle eksempler på det verste hos menneskene. Sitte og diskutere status, og forbinde det med navn. For det første er det fullstendig idiotisk og tragisk å lage en tråd om sånt, for det andre finnes det ikke statusnavn. Alle navnene som liksom skal oss "høy status" ellerhvaforno vet jeg at mange som liksomhar "lav status" heter. Finn på noe annet! Anonymous poster hash: 9e2f3...ba8 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #27 Skrevet 14. august 2013 Hva feiler det dere egentlig a? Hm? Hva er det som er alt i hodet deres? Ærede er noen overfladiske, ekle eksempler på det verste hos menneskene. Sitte og diskutere status, og forbinde det med navn. For det første er det fullstendig idiotisk og tragisk å lage en tråd om sånt, for det andre finnes det ikke statusnavn. Alle navnene som liksom skal oss "høy status" ellerhvaforno vet jeg at mange som liksomhar "lav status" heter. Finn på noe annet! Anonymous poster hash: 9e2f3...ba8 jeg som skrev dette, må bare beklage iPaden min. Den liker å endre på der jeg skriver..Anonymous poster hash: 9e2f3...ba8
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #28 Skrevet 14. august 2013 Henriette er et høystatusnavn og ikke et lavstatusnavn. At du synes navnet er "ufyselig" gjør det ikke til lavstatus, men viser kanskje heller at du ikke helt har sansen for konservative borgerlige navn og at du kommer fra mer folkelige kår. Anonymous poster hash: 54f88...96b PLING! Der gikk trollealarmen. Anonymous poster hash: d0409...8e2 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #29 Skrevet 14. august 2013 Fordi det er lavstatus på norsk. Den norske versjonen av navnet er Elisabeth. Anonymous poster hash: 54f88...96b Isabella og Elisabeth er to forskjellige navn, med ulikt opphav, ikke ligner de hverandre heller, så hvor tar du dette fra? http://no.wikipedia.org/wiki/Elisabeth http://no.wikipedia.org/wiki/Isabella Anonymous poster hash: 3b694...fa2 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #30 Skrevet 14. august 2013 Henrik - Typen som er kjent for å dope ned jenter på ungdomsskoletrinnene på fester. Peder/Peter - Aksel/Axel - Nyfrelst og nykter eller nykter og nyfrelst. Namaste. Alle skal frelses som han. Andreas - Liten tiss og store fregner. Kleint babyspråk under dyna og utrolig pågående. Christian - Den skjøre rare gutten kjent for å torturere katter. Nå som voksen satanist. Bruker helgene på å drikke Jack Daniels og blod. Fred(e)rik - Han som gikk fra hasj til kokain til pepper til steroider. Nå PT på elexia og bolemonster. Nicolai/Nikolai - Adhd, alkoholisert mor og en meget spesiell far. Godt innenfor barnevernets terskel. Anna - Julie - Datter av amatørskuespiller. Stort oppmerksomhetsbehov, større silikonpupper. Karen - Maria - Victoria - Skolens prinsesse. Pliktoppfyllende og blid helt til hun lot seg overkjøre av en voldelig fyr. Bokstavelig talt. Henriette - Bortskjemt pappajente som bruker helgene på kokain og ukedagene på shoppingIngvild - IngvildSpinnvill tok jomfrudommen til de fleste guttene på u.skolen og utenfor. Ekstremt blond, lite selvinnsikt og lite selvtillit. Knasker i dag antidepressiva og som sukkertøy og går rundt med et konstant åndsfraværende glis. Høystatus eller ei. Ville ikke valgt noen av disse.Anonymous poster hash: fdc05...440 Min eks-venninne Ingvild passer perfekt under den beskrivelsen. Kjenner ingen høystatus-Ingvild. Anonymous poster hash: 3563c...fe8 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #31 Skrevet 14. august 2013 Jeg synes Henriette er nydelig! (Og jeg misliker oftest navn som regnes som lavstatus)Anonymous poster hash: 0aa66...ccf 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #32 Skrevet 14. august 2013 PLING! Der gikk trollealarmen. Anonymous poster hash: d0409...8e2 Har du kommet hit for å trolle? På nederlandsk? Anonymous poster hash: 54f88...96b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #33 Skrevet 14. august 2013 Isabella og Elisabeth er to forskjellige navn, med ulikt opphav, ikke ligner de hverandre heller, så hvor tar du dette fra? http://no.wikipedia.org/wiki/Elisabeth http://no.wikipedia.org/wiki/Isabella Anonymous poster hash: 3b694...fa2 Pølsevev. Det er den spanske varianten av Elisabeth, som det fremgår av lenkene du lenker til. http://en.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_(given_name) Anonymous poster hash: 54f88...96b
Gjest Riskjeks Skrevet 14. august 2013 #34 Skrevet 14. august 2013 Isabella og Elisabeth er to forskjellige navn, med ulikt opphav, ikke ligner de hverandre heller, så hvor tar du dette fra? http://no.wikipedia.org/wiki/Elisabeth http://no.wikipedia.org/wiki/Isabella Anonymous poster hash: 3b694...fa2 Elisabeth er den nord-europeiske varianten av det sør-europeiske Isabella. Akkurat som Catherine/Katrine vs Katarina, Mary vs Maria, Henrik vs Henry, Per vs Peter osv.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #35 Skrevet 14. august 2013 Høystatusnavn Utpregede høystatusnavn har som regel det til felles at de var i bruk i Norge og/eller Danmark før 1900, og de kan være av germansk, latinsk, gresk eller hebraisk opprinnelse, enkelte også med opprinnelse i andre språk. Eksempler på konservative, smakfulle høystatusnavn for gutter i Norge er Henrik Peder/Peter Aksel/Axel Andreas Christian Fred(e)rik Nicolai/Nikolai Johannes Eksempler på konservative, smakfulle høystatusnavn for jenter i Norge er Anna Julie Karen Maria Victoria Henriette Ingvild Juhu. Både mitt og kjærestens navn er på lista Anonymous poster hash: 280f1...295
Marie90 Skrevet 14. august 2013 #36 Skrevet 14. august 2013 (endret) Det vil alltid være uenigheter siden ting ikke er så svart-hvitt og navn vil alltid finnes i både øst og i vest. For meg er Henriette et nøytralt navn. Jeg er født og oppvokst på Oslo vest og gikk på Handelsgym så det er stort sett min egen sosiale sirkel. Jeg kjenner flere jenter som heter Henriette fra Ullern og Bygdøy, men jeg kan selvsagt forestille meg at det er et navn man finner mange steder. Jeg ville nok ikke stemplet det som "høystatus" (uavhengig av historie, men hvordan folk flest ser det) men det er heller ikke lavstatus. Å si at folk flest ville anta at noen er lav sosial status med det navnet er helt feil. Jentene jeg gikk på skole med fra typisk velstående Oslo vest-familier (Ullern/Vinderen/Bygdøy osv.), heter: Anna, Alexandra, Pauline, Ada, Emilie, Elise, Eline, Julie, Sophie. Så er det selvsagt andre mer eksotiske navn, men det er utelukkende når det er en blandet/internasjonal bakgrunn. Jeg vil ikke si at disse navnene oser "høystatusnavn" men nå er det ikke slik at folk nødvendigvis føler for å oppkalle barna etter kongelige bare fordi de er øvre middelklasse. Gutter: Nikolai, Oscar, Johan, Alexander, Jakob, Mikkel, August, Felix, Fredrik. Endret 14. august 2013 av Marie90 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #37 Skrevet 14. august 2013 Elisabeth er den nord-europeiske varianten av det sør-europeiske Isabella. Akkurat som Catherine/Katrine vs Katarina, Mary vs Maria, Henrik vs Henry, Per vs Peter osv. Er Kathrine og mary lav eller høystatus?:O Anonymous poster hash: 4dbef...d12
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #38 Skrevet 14. august 2013 Har du kommet hit for å trolle? På nederlandsk? Anonymous poster hash: 54f88...96b Nei. Anonymous poster hash: d0409...8e2 1
Globusen Skrevet 14. august 2013 #39 Skrevet 14. august 2013 Henriette er et høystatusnavn og ikke et lavstatusnavn. At du synes navnet er "ufyselig" gjør det ikke til lavstatus, men viser kanskje heller at du ikke helt har sansen for konservative borgerlige navn og at du kommer fra mer folkelige kår. Anonymous poster hash: 54f88...96b Jeg mener det er meget arrogant og ufyselig av noen å ramse opp hva vedkommende mener er lavstatus-navn. Det er noe som er ganske stakkarslig ved det og får deg automatisk til å fremstå som "small-minded." 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #40 Skrevet 14. august 2013 Det vil alltid være uenigheter siden ting ikke er så svart-hvitt og navn vil alltid finnes i både øst og i vest. For meg er Henriette et nøytralt navn. Jeg er født og oppvokst på Oslo vest og gikk på Handelsgym så det er stort sett min egen sosiale sirkel. Jeg kjenner flere jenter som heter Henriette fra Ullern og Bygdøy, men jeg kan selvsagt forestille meg at det er et navn man finner mange steder. Jeg ville nok ikke stemplet det som "høystatus" (uavhengig av historie, men hvordan folk flest ser det) men det er heller ikke lavstatus. Å si at folk flest ville anta at noen er lav sosial status med det navnet er helt feil. Jentene jeg gikk på skole med fra typisk velstående Oslo vest-familier (Ullern/Vinderen/Bygdøy osv.), heter: Anna, Alexandra, Pauline, Ada, Emilie, Elise, Eline, Julie, Sophie. Så er det selvsagt andre mer eksotiske navn, men det er utelukkende når det er en blandet/internasjonal bakgrunn. Jeg vil ikke si at disse navnene oser "høystatusnavn" men nå er det ikke slik at folk nødvendigvis føler for å oppkalle barna etter kongelige bare fordi de er øvre middelklasse. Gutter: Nikolai, Oscar, Johan, Alexander, Jakob, Mikkel, August, Felix, Fredrik. Navnet hører til kategorien høystatusnavn fordi det er et tradisjonelt borgerlig navn, som ingen arbeiderklasseperson eller husmann ville finne på å gi datteren på 1800-tallet. I dag brukes denne typen navn av alle slags folk så det finnes ingen navn som ekslusivt brukes av høyere sosiale lag, men navnene slutter ikke å være tradisjonelle borgerlige navn, dvs. høystatusnavn, av den grunnen. Det er bare slik at det også finnes folk i Drammen og på Oslo øst med god navnesmak. Også blinde høner kan finne korn. Anonymous poster hash: be69f...8be
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå