Gå til innhold

omplassering/avliving...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en to år gammel labradorhann som har bodd hos oss siden i januar. Han ble omplassert, fordi de forrige eierne ikke hadde tid til han.

Når han kom hit så viste det seg at dette er en hund med store atferdsproblemer. Der han kom fra lå han i bur hver natt, og store deler av dagen, vi skjønte jo fort hvorfor. Han spiser på alt, stjeler alt han kommer over og tygger det i fillebiter hvis han får muligheten.

Vi har etterhvert avvent han med bur, begynt med sporsøk og diverse andre "avstressende" aktiviteter etter råd fra hundespesialist. Det å kutte ut buret har gått over all forventning. Han har blitt en mye roligere hund, da han ikke ligger hele natten på samme plass, men har hele huset for seg selv.

Jeg er hjemmeværende så han er heller ikke mye alene.

Men de siste ukene har ting forverret seg betraktelig, han har begynt å bæsje og tisse inne. Både på natt og når han er alene. Han har begynt å spise på møblene våre, det toppet seg vel egentlig igår da jeg kom hjem etter å ha vært borte fra han et par timer og der sofaen stod, var det bare en haug med skumgummi, stoffbiter og sunntygd finér.... Da hadde vi trent, både med klikker og sporsøk pluss at han hadde fått to lange turer før jeg dro...

Er det noen som har tips og råd? Vi har fjernet ALT av løse gjenstander og ting det kan tenkes han kan få tak i, og vi har åpen løsning i hele huset, unntatt soverom og bad så har heller ingen sted å stenge han vekk fra alt av møbler osv...

Og begynne med bur igjen er heller ikke aktuelt da han ikke er å være i hus med etter en natt der (forståelig nok)

Gode tips og råd tas imot med takk, da jeg begynner å bli en smule frustrert..og er jo så glad i den fine gode gutten så vil jo helst beholde han.. Men med et skadeomfang på 20-30 tusen den siste mnd så veit jeg virkelig ikke lenger! :(

Anonymous poster hash: c20ff...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HappyWaffle

dere har ikke et eget rom han kan være på når dere ikke er hjemme og om natten da?

mange hunder kan bli stressa av å ha for mye plass å passe på så derfor reagerer de ved å tygge på ting.

så har du muligheten så ville jeg hatt et lite rom (trenger ikke være stort) hvor han har kjente ting. matskål, teppe/seng osv :) å gi han gjerne tyggebein når dere skal være borte litt :)

forstår deg veldig godt. hunden jeg og eksen hadde (han har henne nå) bæsjet og tisset i stua om hu fikk tilgang på den når vi ikke var hjemme, men så fort vi stengte av så hun hadde gangen å bevege seg på (var en ganske stor gang) så ble det slutt på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan vel ikke avlive en ellers frisk hund på grunn av atferdsproblemer før man har jobbet skikkelig med saken? Hva er det som kan ha gort at plustelig har fått en destruktiv atferd da? Endringer i familiesituasjonen eller noe annet som har skjedd? Har dere barn? Går den bra med barna?



Anonymous poster hash: 21755...b75
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere har ikke et eget rom han kan være på når dere ikke er hjemme og om natten da?

mange hunder kan bli stressa av å ha for mye plass å passe på så derfor reagerer de ved å tygge på ting.

så har du muligheten så ville jeg hatt et lite rom (trenger ikke være stort) hvor han har kjente ting. matskål, teppe/seng osv :) å gi han gjerne tyggebein når dere skal være borte litt :)

forstår deg veldig godt. hunden jeg og eksen hadde (han har henne nå) bæsjet og tisset i stua om hu fikk tilgang på den når vi ikke var hjemme, men så fort vi stengte av så hun hadde gangen å bevege seg på (var en ganske stor gang) så ble det slutt på det :)

Hvis en hund blir stresset og ikke takler å gå løs i eget bur så er det andre underliggende problemer uansett. Det er ikke normalt for en hund å bli stresset av å være løs i hus.

Anonymous poster hash: 21755...b75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Hvis en hund blir stresset og ikke takler å gå løs i eget bur så er det andre underliggende problemer uansett. Det er ikke normalt for en hund å bli stresset av å være løs i hus.

Anonymous poster hash: 21755...b75

vel det er det jeg fikk vite av ei som har trent hunder i mange år. å når hunden vi hadde plutselig slutta med problemene sine når hun hadde et mindre område og "vokte" så tyder jo det på at det fungerer eller? det er en rase som er kjent for å vokte området sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel det er det jeg fikk vite av ei som har trent hunder i mange år. å når hunden vi hadde plutselig slutta med problemene sine når hun hadde et mindre område og "vokte" så tyder jo det på at det fungerer eller? det er en rase som er kjent for å vokte området sitt.

Selvfølglig kan det fungere. Det er mye som fungerer selom det ikke er bra. Det jeg sier er at en hund som i utgangspunket ikke takler å være løs i sitt eget hjem, er utrygg av en eller annen grunn. Og det er ikke normal hundeadferd. Vokterhunder kan normalt sett også være løs på store områder uten å ha et problem med det.

Anonymous poster hash: 21755...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HappyWaffle

Selvfølglig kan det fungere. Det er mye som fungerer selom det ikke er bra. Det jeg sier er at en hund som i utgangspunket ikke takler å være løs i sitt eget hjem, er utrygg av en eller annen grunn. Og det er ikke normal hundeadferd. Vokterhunder kan normalt sett også være løs på store områder uten å ha et problem med det.

Anonymous poster hash: 21755...b75

ja om det var optimalt veit jeg ikke. men merket på hunden at hun ble roligere :) vi måtte ta hele treningen på nytt da vi fikk henne som 3 åring og de forige eierene skaffet seg hund uten å nesten vite hva det var :P kunne ikke å gå i bånd eller noe vett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan vel ikke avlive en ellers frisk hund på grunn av atferdsproblemer før man har jobbet skikkelig med saken? Hva er det som kan ha gort at plustelig har fått en destruktiv atferd da? Endringer i familiesituasjonen eller noe annet som har skjedd? Har dere barn? Går den bra med barna?

Anonymous poster hash: 21755...b75

Vi har virkelig virkelig prøvd alt.. Med mindre du kan komme med forslag til noe annet vi kan prøve...?

Ingen forandringer på hjemmebane eller, han går greit over ens med barna.. Finns ikke noe vondt i gutten! Er bare det at han ødelegger hjemmet vårt totalt. Vi har fjernet duker, puter, pledd, planter, sko ALT som han kan finne på å ta...

Jeg er veldig åpen for forslag vi ikke allerede har prøvd! :)

Akkkurat nå valget mellom to onder. Avliving, eller omplassering for andre gang av en allerede stresset hund..

TS

Anonymous poster hash: a5387...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har virkelig virkelig prøvd alt.. Med mindre du kan komme med forslag til noe annet vi kan prøve...?

Ingen forandringer på hjemmebane eller, han går greit over ens med barna.. Finns ikke noe vondt i gutten! Er bare det at han ødelegger hjemmet vårt totalt. Vi har fjernet duker, puter, pledd, planter, sko ALT som han kan finne på å ta...

Jeg er veldig åpen for forslag vi ikke allerede har prøvd! :)

Akkkurat nå valget mellom to onder. Avliving, eller omplassering for andre gang av en allerede stresset hund..

TS

Anonymous poster hash: a5387...d80

Hva sier den hundetreneren dere har hatt da? Noen oppfølging?

Anonymous poster hash: 21755...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere har ikke et eget rom han kan være på når dere ikke er hjemme og om natten da?

mange hunder kan bli stressa av å ha for mye plass å passe på så derfor reagerer de ved å tygge på ting.

så har du muligheten så ville jeg hatt et lite rom (trenger ikke være stort) hvor han har kjente ting. matskål, teppe/seng osv :) å gi han gjerne tyggebein når dere skal være borte litt :)

forstår deg veldig godt. hunden jeg og eksen hadde (han har henne nå) bæsjet og tisset i stua om hu fikk tilgang på den når vi ikke var hjemme, men så fort vi stengte av så hun hadde gangen å bevege seg på (var en ganske stor gang) så ble det slutt på det :)

Vi har ikke noe eget rom til han, har prøvd gangen. Da det er det eneste rommet som kan stenges av, men da forsvant alt av dørlister, gulvlister , karmer, kommodeknotter osv.. Seng eller teppe kan han ikke ha, da det blir spist opp.. Har gulvtepper, sofaen etc som han ligger på..

Det er nok å være borte i 20 minutter så har han allerede rukket å gjøre store skader.

Må også nevne at han er en del av familien, inkludert på alle måter, vi straffer ikke hunden eller noe sånn. Bare snille, konsekvente og bruker veldig mye tid på han og sammen med han..

TS

Anonymous poster hash: a5387...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier den hundetreneren dere har hatt da? Noen oppfølging?

Anonymous poster hash: 21755...b75

Han sier det, at mental trening er det viktigste. Derav sporsøk, klikkertrening, osv.. Men han får også mosjon ved turer, gå løs i skogen osv.

Han mente det kom av stress, så vi gjør ingenting som er stressende f.eks kasting o.l.

Han sier det er bare å vente å se om det går seg til.

TS

Anonymous poster hash: a5387...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Vi har ikke noe eget rom til han, har prøvd gangen. Da det er det eneste rommet som kan stenges av, men da forsvant alt av dørlister, gulvlister , karmer, kommodeknotter osv.. Seng eller teppe kan han ikke ha, da det blir spist opp.. Har gulvtepper, sofaen etc som han ligger på..

Det er nok å være borte i 20 minutter så har han allerede rukket å gjøre store skader.

Må også nevne at han er en del av familien, inkludert på alle måter, vi straffer ikke hunden eller noe sånn. Bare snille, konsekvente og bruker veldig mye tid på han og sammen med han..

TS

Anonymous poster hash: a5387...d80

hmm.. da funker ikke det hvertfall :S må jo være noe som trigger han. å virker som om dere mosjonerer han masse å så kan jo ikke være at han har masse overskuddsenergi :s

for å gå drastisk til verks så kan man sette opp kamera av noe slag sånn at dere kan se hva han gjør før han begynner med det der. eller et overvåkningskamera sånn at dere kan gå inn og få han bort fra situasjonen før han starter. men det er jo voldsomt da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva syns folk om omplassering på en allerede omplassert hund..full av stress og energi...?

TS

Anonymous poster hash: a5387...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han plutselig begynte å bæsje og tisse inne, og han aldri har gjort det før, ville jeg tatt han til veterinær for en sjekk, ihvertfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hunden kanskje har separasjonsangst, det er en veldig vanlig årsak til herping av inventar. Ville prøvd å gått tilbake til steg en med trening på å være alene hjemme og sett om det blir bedre.
Kan jo også være kjedsomhet, men det virker litt rart om dere er så aktiv med ham som jeg får inntrykk av.

Har han noen leker eller bein han kan tygge på og styre med? Dette kan hjelpe noe på tyggebehovet hans.

At han gjør fra seg inne kommer mest sannsynlig av stresset han opplever når han er alene, ettersom det er kun da det skjer. Ville tatt ham med ut flere ganger på natten, og sørget for at han har gjort fra seg før dere forlater ham alene på dagen.

For øvrig, hvor stor intensitet er det i treningen og turene deres? For lite eller dårlig tempo blir lite stimulerende, mens for mye igjen kan føre til økt stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier det, at mental trening er det viktigste. Derav sporsøk, klikkertrening, osv.. Men han får også mosjon ved turer, gå løs i skogen osv.

Han mente det kom av stress, så vi gjør ingenting som er stressende f.eks kasting o.l.

Han sier det er bare å vente å se om det går seg til.

TS

Anonymous poster hash: a5387...d80

Hørtes ut som en rar hundetrener. Alt må jo trenes på. Ting går seg ikke til av seg selv.

Anonymous poster hash: 21755...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

To mils sykkeltur hver dag kan kanskje hjelpe?



Anonymous poster hash: ecc18...cd8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som får så mye stimulanse og så mye mosjon bygger opp mer energi. Og da kjeder de seg fort og dermed går de løs på noe - Altså overstimulert. klikkerttrening og spor har ingenting med hvordan han oppfører seg innenfor fire vegger - og bur er alternativt. Han er en hund og bur skal være en trygghet for hunden ( dessverre mange idioter som missbruker bur og dermed får en hund med atferdsproblemer ). Vi bruker bur til vår labbhanne og han trives best i bur og går gjerne og legger seg der innimellom selv. ( men han sover der om natta uansett ). Pluss at vi driver mental trening hver dag, men aldri lenge om gangen - da mister hunden fokus og kjeder seg, og dermed blir det kræsj. Men sånn til hovedsak; Omplassering kan nok være en ide, men da helst til en som har tid til å jobbe med problemstilling. selv hvor fin han er med unger, så kan jeg bare anbefale og omplassere han til en, da han krever masse tid til å jobbes med.

Mulig sært svar, men min ærlige mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Tenker at en hund som får masse mosjon ikke orker å være destruksiv eller?



Anonymous poster hash: ecc18...cd8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Er det løpetid i nærheten og han har ballene inntakt? I så fall kan det kanskje være en ide å kastrere? Labber har sterkt kjønnsdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...