Gå til innhold

Om høflighet på msn

Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky

Registrerte meg på msn etter ta jeg fikk internett hjemme, har vært aktiv i ca. tre uker.

Kanskje ikke meg som er helt "inne" i væremåten der, men selv når jeg chatter med noen, og jeg skal gjøre noe annet i mellomtiden, som f.eks lage middag, så sier jeg fra om det, og setter meg på "borte". Og når jeg synes det er på tide å avslutte en samtale, så sier jeg "hadet" til vedkommende.

Men en god del av vennene mine gjør ikke det. De kan ha pålogget status, men svare etter lang tid pga at de har vært opptatt med andre ting. Eller bare å logge seg av midt i en samtale uten å si "hadet".

Kanskje bare meg som ikke er helt vant med hele greia enda, men jeg synes det er en smule uhøflig, da. Hvis en sammenligner med å snakke i tlf, så tar en vel ikke å legger på midt i en samtale, vel?

Jeg gidder ikke å si noe om dette til de av vennene mine som gjør det, for det er ikke noen stor greie, men jeg bare stussa litt på det. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Delvis enig, delvis uenig....

For meg er det helt unaturlig å starte alle samtaler på msn med "Hei, hvordan står det til?" og "Koselig å snakke med deg i går..."

Jeg sender gjerne en melding "rett på sak", eks hvis jeg skal spørre om noe eller gi en beskjed... Men det kommer jo også veldig ann på hvem det er jeg prater med da, er det en av de jeg prater veldig sjelden med på nettet blir det litt annerledes...

Til noen ser jeg det som en selvfølge å si "nå stikker jeg", til andre er det ikke noe poeng... Mange av mine venner sitter på dataen så og si hele døgnet, er vant til at folk kommer og går. Reagerer ikke på om det tar lang tid å få svar i blandt, eller at folk bare blir vekk.

Andre er av de som sjelden er på nettet, har gjerne modem eller ISDN så de er oppkoblet kun i begrensede perioder. Da har man.. hva skal jeg si... ofte litt mer "intense samtaler" enn med de som sitter på nettet og alltid er tilgjengelige der...

Uansett sender jeg aldri slik "Hadet bra, vi snakkes. Hils mannen og andre kjente" - meldinger når jeg eller den andre er på vei til å gå, jeg vet ikke helt... men msn/nettet generelt er en helt annen kommunikasjonsform enn telefon for min del.. Jeg ser ikke på en samtale på msn på samme måte som en på telefon, msn er mye "løsere".

Hm... ble jo bare rot og tull det her *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Jeg skjønner hva du mener, Grooo.

Det var vel det jeg tenkte meg også. Og jeg blir vel vant med det etterhvert. De fleste av msn-kontaktene som jeg har lagra, er mine gode, gamle venner. Synes liksom det er greit at folk sier "hadet" når de stikker, jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men liksom... Når "stikker" jeg, og når er jeg bare borte en stund?

Hos oss står maskinene på døgnet rundt, hele året... Slås aldri av, med mindre det er skikkelig torden eller vi skal være borte flere dager i strekk. Jeg er stadig borte på maskina, og så en tur på kjøkkenet... Ordner kanskje med litt mat, og tilbake igjen en stund...

Er ikke sånn at "nå setter jeg meg ned og skal sitte forran dataen i to timer" og "nå er jeg ferdig med å sitte på data for i dag"...

Er til og fra hele tiden, føler ikke noe skille på at nå er jeg der og nå er jeg vekk... Maskina står altid på, og jeg er alltid tilgjengelig på msn, icq og irc. Hvis jeg ikke sitter der akkurat da så kan folk uanset "legge igjen" en melding eller ett spørsmål til meg der, så svarer jeg når jeg kommer tilbake...

Men for all del, forstår veldig godt hva du mener også :)

Man vender seg til det etter hvert, og får sine egne rutiner og vaner. Og som sagt, mine chat-vaner er også forskjellig fra en venn til en annen av de jeg chatter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s

Jeg skjønner godt hva Greensky mener. Tenker ikke at man trenger si fra hvis man tar en bitteliten pause, og syns heller ikke man trenger si fra hvis samtalen har naturlig dødd ut, men hvis man sender mld fram og tilbake, vil jeg absolutt gi ett hint om at jeg stikker, hvis jeg har mulighet. Det er jo ikke noen stor sak, men aboslutt det som kjennes mest naturlig for meg. Kanskje fordi jeg, som Greensky ikke er så inne i chatting..

Du skal se vi herdes med tiden, Greensky :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd at folk bare har forsvunnet uten å si hade.. og det er folk jeg ikke har snakket med på et års tid osv. :o

Synes det er svært uhøffelig.. og en av grunnene til at jeg har droppet hele msn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er heller ikke jeg så skrekkelig dreven .. men snakker både med familie og venner.. og tidvis med venner av barna .. - og så sant samtalen ikke dør ut av seg selv på en vanlig måte .. eller det har vært snakk om å få svar på noe .. har jeg inntrykk av at det "alle" sier ha det.. - de unge riktignok gjerne forkortet men de tydliggjør hvertfall at "nå avslutter jeg"..

Synes annet er uhøflig jeg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple

Jeg er litt enig med GreenSky jeg. Kommer selvfølgelig litt an på hvem jeg snakker med og sånn, men hvis jeg er i en samtale med noen, sier jeg fra dersom jeg blir borte en lengre periode, eller går for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt enig med GreenSky jeg. Kommer selvfølgelig litt an på hvem jeg snakker med og sånn' date=' men hvis jeg er i en samtale med noen, sier jeg fra dersom jeg blir borte en lengre periode, eller går for dagen.[/quote']

Det gjør absolutt jeg også!

Men som jeg skrev i sta, når jeg er hjemme er jeg til og fra hele tiden, da blir det litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Jeg sier nesten alltid i fra, med mindre jeg glemmer det.

Hadde noen kamerater på som bare logget av uten å si noe, men dem har jeg oppdratt. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er uhøflig å ikke si ifra når man bestemmer seg for å logge av eller blir borte en god stund om man er midt i en samtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...