Thalassos Skrevet 2. september 2013 #21 Del Skrevet 2. september 2013 Jeg begynte å snuse da jeg var 13 år, er nå 20. For ca 2 år siden snuste jeg to bokser om dagen, gjerne mer om jeg hadde råd. Det var inn-ut-inn-ut-inn hele dagen lang, gjerne mens jeg spiste, dusjet og sov også. Hadde ALLTID en snus under leppa. I januar ifjor bestemte jeg meg for å slutte etter en spydig kommentar fra svigermor om at jeg aldri kom til å klare det. Jeg sa "watch me" og sluttet ved midnatt, helt uten motivasjon, annet enn at jeg skulle bevise at jeg klarte det. De to første ukene var så grusomme at jeg følte meg både fysisk og psykisk syk. Det høres kanskje overdrevet ut, men jeg er 100 % seriøs. Det var en brutal måte å slutte på, fra den sterkeste snusen til ingen snus i løpet av noen få timer. Jeg kaldsvettet, hadde mareritt og alt mulig.. Begynte gjerne å grine av den minste lille ting. Etter 2 uker merket jeg en liten forbedring, jeg hadde nikotintyggis og spise enorme mengder godteri og annen usunn mat. Etter hver dabbet det verste suget av, og den fysiske avhengigheten sluttet selvfølgelig. 10 måneder etterpå døde en person som sto meg ekstremt nær og både jeg og kjæresten fikk oss nye jobber. Han hadde også sluttet og snuse, men en dag fersket jeg han med en snusboks i baklomma. Jeg var konstant fristet på jobb, nesten alle snuser der, og fordi situasjonen var som den var måtte jeg bare ha en. Jævlig dumt. Nå sitter jeg igjen her med en snus under leppa, tilbake på 2 bokser om dagen. Jeg føler meg dum og skikkelig svak, men det ble som det ble. MEN, når sant skal sies var det en sann befrielse å ikke være avhengig i de 10 månedene jeg holdt ut. Jeg kan dessverre ikke skryte av at jeg hadde så mye penger, for de pengene jeg ellers brukte på snus brukte jeg på annet tull, men det var aldri noe jeg MÅTTE bruke penger på. Jeg MÅTTE ikke på 7-Eleven på søndager, jeg MÅTTE ikke stå opp en halvtime tidligere for å dra innom butikken før jobb og jeg MÅTTE faktisk ingenting - utrolig deilig. Dette ble mye lengre enn jeg hadde tenkt, men poenget er at det er så utrolig befriende å ikke snuse. Når den fysiske avhengigheten gir seg har du kommet langt på vei, når den psykiske gir seg etter noen måneder er du FRI. Tenk hvor mye penger du sparer hver dag, og ikke minst i mange år fremover! Jeg har troa på deg, og ble faktisk motivert til å slutte igjen selv 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweet77 Skrevet 2. september 2013 #22 Del Skrevet 2. september 2013 (endret) Hiver meg på denne jeg også Har snust i noen år og bestemt meg for å slutte, så det er fint å ha noen slutte-venner Det kommer til å ta litt tid, men heller det og få det til enn å ikke slutte. Min plan er å aldri ta den siste snusen. Jeg har begynt med å erstatte snus med Onico, eller med noe som heter Kick-Up som jeg fant på harry-tur til Sverige. Den er bedre enn Onico fordi den inneholder godt med Ginseng og koffein som i motsetning til Onico gir en følelse av stimulans i leppa (men er fullstendig nikotin-fri). Den fås også med mint som gir en enda sterkere effekt. Hver gang jeg har lyst på snus så strekker jeg det litt lenger før jeg stapper inn en og tar en Onico eller Kick-Up isteden. Nå er jeg allerede nede i en tredjedel av forbruket, og tenker å bruke ca 3 mnd på å komme ned i en om dagen. Kanskje før, men bedre å være realistisk tenker jeg. Når jeg er nede i en om dagen kommer jeg til å strekke det til to dager, og fortelle meg selv at jeg når som helst kan putte inn en ny en, men at jeg velger å vente. Så tenker jeg at når jeg har "ventet" i 1 mnd eller så, så kan jeg i grunn regne meg som avvent Det er planen, så får vi se. Utgangspunktet var 1,5 boks om dagen for 2 uker siden så det har så langt gått fortere enn jeg hadde tenkt, er visst flink til å vente "litt lenger". Og jeg har ikke hatt abstinenser, jeg kjenner litt på desperasjonen innimellom men da tenker jeg bare at det ikke er noe å være redd for siden jeg kan jo når som helst kan ta en hvis jeg vil, og da går det (merkelig nok) over. Så bare gode erfaringer så langt Lykke til alle dere andre som slutter også, fortsett gjerne å dele så skal jeg også oppdatere etter hvert jeg og! Endret 2. september 2013 av Flair 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #23 Del Skrevet 2. september 2013 Jeg røyka i 10 år da jeg slutta, å slutte å røyke var det reneste helvete på jord, jeg var helvete, og jeg gjennomgikk helvete. Etter 5 år med snus slutta jeg der også, det var ikke på langt nær så jævlig som å slutte med sigaretter, men aldri mer nikotinsatan. Anonymous poster hash: 4e45e...281 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 2. september 2013 #24 Del Skrevet 2. september 2013 Problemet er at dere ikke klarer å begrense dere? Hvorfor ikke bare snuse litt? Hvorfor så voldsomt? Hvorfor må dere overdrive? Hvorfor gjøre det så stort ut av det? Lær å begrens dere, og da mener jeg usunn mat, sukker, dårlige vaner, - brus, - At dere slutter med snus for å spise godteri og usunn mat, - vet dere, - da foreslår jeg heller at dere begynner å snuse igjen og slutter å spise godteri og usunn mat! Har dere vanskeligheter med å klare å regulere dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #25 Del Skrevet 2. september 2013 Problemet er at dere ikke klarer å begrense dere? Hvorfor ikke bare snuse litt? Hvorfor så voldsomt? Hvorfor må dere overdrive? Hvorfor gjøre det så stort ut av det? Lær å begrens dere, og da mener jeg usunn mat, sukker, dårlige vaner, - brus, - At dere slutter med snus for å spise godteri og usunn mat, - vet dere, - da foreslår jeg heller at dere begynner å snuse igjen og slutter å spise godteri og usunn mat! Har dere vanskeligheter med å klare å regulere dere? Nei, egentlig ikke. Men hvorfor bare snuse litt når man da kan snuse normalt, eller bare slutte? Er vel ingenting som heter litt røykavhengig eller litt snusavhengig. Anonymous poster hash: 4e45e...281 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 2. september 2013 #26 Del Skrevet 2. september 2013 Nei, egentlig ikke. Men hvorfor bare snuse litt når man da kan snuse normalt, eller bare slutte? Er vel ingenting som heter litt røykavhengig eller litt snusavhengig. Anonymous poster hash: 4e45e...281 Man kan være veldig avhengig eller litt avhengig. Det å være veldig avhengig, samme hva man er avhengig av er veldig teit. Det å ha kontroll, samme hva man har kontroll på, - er veldig bra. Mange som snuser som bare snuser av og til. Man behøver vel ikke kun velge mellom å snuse hele tiden eller å aldri snuse vel? Hvorfor tenke så svart hvitt? Hva med alle nyansene av gråfarger? La meg forklare,- dere som snuser to bokser om dagen, - vel først kutter dere ut alle de dere ikke har lyst på, og deretter er dere nede på mindre enn en boks om dagen. Rasjoner langsomt for suksess i stedet for hardt og brutalt, og med veldig liten sannsynlighet for å klare dette her. Men deres valg, værsegod bli avhengig av godteri når dere slutter med snus, det høres veldig lurt ut. Bli gjerne hekta på kaffe i samme slengen, og litt sukker og dårlig mat, - jippi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweet77 Skrevet 2. september 2013 #27 Del Skrevet 2. september 2013 Du Waco, TS ber om råd, suksesshistorier og støtte, ikke om å høre hvor dårlig karakter hun har. Til å være en som er imot samfunnets moralisering og dømming hva angår avhengighet av langt sterkere stoffer så synes jeg du selv opptrer ganske dømmende selv. "Lær å begrens dere" sier du. Skulle det være noe hold i det du sier så burde du si det samme når det kommer til avhengighet av ulovlige stoffer. For jeg er temmelig overbevist om at når noen velger å kaste seg ut i det som etter hvert blir et narko-helvete, så er det ikke fordi de er så jævla flinke til å "begrense" seg. Litt mer positivitet takk, i en tråd der man først og fremst søker å oppmuntre hverandre 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LonelyAngel Skrevet 2. september 2013 #28 Del Skrevet 2. september 2013 (endret) Problemet er at dere ikke klarer å begrense dere? Hvorfor ikke bare snuse litt? Hvorfor så voldsomt? Hvorfor må dere overdrive? Hvorfor gjøre det så stort ut av det? Lær å begrens dere, og da mener jeg usunn mat, sukker, dårlige vaner, - brus, - At dere slutter med snus for å spise godteri og usunn mat, - vet dere, - da foreslår jeg heller at dere begynner å snuse igjen og slutter å spise godteri og usunn mat! Har dere vanskeligheter med å klare å regulere dere? Man "overdriver" snusforbruket etterhvert fordi man utvikler toleranse. Når noen starter å snuse, så kan de holde seg med 2-3 poser til dagen, men etterhvert må man opp i høyere doser med kanskje en boks til dagen for å oppnå samme "rus"/stimuli. Jeg har selv ikke klart å slutte. Holdt meg i nesten 3 mnd, men sprakk på tur. Og så har vi alle disse unnskyldningene våre. Det er jo snart jul! Tenk så kjedelig å ikke kunne snuse i juletider med god mat, selskap etc. Endret 2. september 2013 av LonelyAngel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 3. september 2013 #29 Del Skrevet 3. september 2013 Selv syntes jeg ikke det er noe problem å holde røykingen på et minimum. Det var lange perioder hvor jeg røyket 1 om dagen og var fornøyd med det. Det var faktisk veldig fint, jeg KOSTE meg virkelig, og det var godt å ha noe å se frem til. Ofte hadde jeg en liten "sermoni" rundt, hvor jeg kokte meg en kopp te eller kaffe, tok med et blad ut og koste meg skikkelig. Men saken var jo at jeg var avhengig av den ene røyken om dagen. Selv om det antageligvis kun var mentalt jeg var avhengig, så var det utrolig vanskelig å gå en dag uten. Og da var jeg jo avhengig, og det var DET jeg ikke likte 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bollocks Skrevet 3. september 2013 #30 Del Skrevet 3. september 2013 Jeg tok min siste snus for omtrent en måned siden. Jeg ønsker å være en av suksesshistoriene - men jeg er en svak, svak person. Jeg tror jeg er hedonist. Jeg sluttet på grunn av kjæresten min, for han hater snus, samt dårlig økonomi. Men nå som økonomien er bra (muligens på grunn av snusslutt?) og jeg har et utpressingsmiddel mot typen, savner jeg snusen sårt. Tenk å ikke kunne snuse i ferien, foran peisen, når jeg ser på TV, kjeder meg på lange bilturer, etter sex, til frokost, studerer, osv. - det er trist. Som sagt, jeg er en svak person, som egentlig driter i helsa og økonomien så lenge jeg koser meg. Hva skal jeg kose meg med nå?! Jeg har prøvd å slutte 3-4 ganger tidligere. Den ene gangen klarte jeg det i 9 måneder (fordi jeg var på utveksling i utlandet, og i de fleste land selges det ikke snus)... men jeg juksa og røykte isteden Nå er jeg bevisst på at jeg har tatt min siste snus og siste røyk, men må nærmest isolere meg fullstendig for å ikke falle for fristelsen å bomme en snus hos venner. Nå er typen til og med på guttetur i Sverige, og han sa han kunne kjøpe snus. Og jeg sa nei. Han ble glad. Men jeg er sur. Jeg skulle sagt ja. Men nå står æra mi og stoltheten på spill. TS, jeg støtter deg. Jeg har ingen fysiske ubehag, for øyeblikket ligger det mer i det mentale. Snusen var min venn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweet77 Skrevet 5. september 2013 #31 Del Skrevet 5. september 2013 Nå har jeg brukt 3 dager på den siste boksen, dvs jeg er nede i 7 stk/dag! Ju-huu!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #32 Del Skrevet 5. september 2013 Nå har jeg brukt 3 dager på den siste boksen, dvs jeg er nede i 7 stk/dag! Ju-huu!! Merker du noe abstinenser ved å ha kutta ned eller går det ok? Flinke du er, gratulerer. Anonymous poster hash: b773f...6c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gwen Skrevet 6. september 2013 Forfatter #33 Del Skrevet 6. september 2013 Den teite grunnen for at jeg sprakk: Begynte på høyskole, det er skikkelig skummelt, foreldrene mine kjørte meg opp til studenthjemmet med alle tingene mine dagen før skolestart. Når vi pakker ut tingene, oppdager jeg at jeg har glemt dyne og pute!! Begynte å gråte, for det var langt hjemmefra. Fikk låne en dyne av ei som bor her, brukte en jakke som pute. Roet meg ned litt. Men jeg følte meg så teit som glemte det og var nervøs for første dagen. "Er det noen her som snuseeer?".... Flere i klassen viste seg å være snusere, og en røyker. Bommet fra dem hele tiden og var skikkelig plagsom. Så tenkte jeg at nå måtte jeg gi meg. Så kom sist mandag, hvor jeg ikke forsto noe av fagene, en lærer sa noe spydig til meg, Lady Gaga hadde hatt konsert dagen før som jeg syntes var skuffende(hun er min store helt). Kjøpte en skruf slim white fresh i kantina, den deiligste snusen som finnes. Den holdt til i går, da kjøpte jeg en ny en. Er mye mer avslappet nå, og forstår nå hva læreren pratet om på mandag, har til og med levert inn oppgaven om det en uke for tidlig, og den var ikke obligatorisk. Snusen kveler også morgenkvalmen min(har vært kvalmen om morgenene i alle år). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #34 Del Skrevet 6. september 2013 Jeg greide å slutt i 6-7 mnd for noen år siden. Trikset mitt var å ha en uåpnet boks i lomma. Så jeg slutta å snuse fordi jeg VALGTE det, ikke fordi jeg var tom. Da fikk jeg ikke den tom-for-snus-panikken og det gikk egentlig veldig greit å slutte. Merka det mest rett etter middag og lignende situasjoner det virkelig er digg å ta en snus. Snuser fortsatt, men planlegger å slutte da det er dyrt og en irriterende uvane. Anonymous poster hash: c6beb...b0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweet77 Skrevet 13. september 2013 #35 Del Skrevet 13. september 2013 Merker du noe abstinenser ved å ha kutta ned eller går det ok? Flinke du er, gratulerer.Anonymous poster hash: b773f...6c4 Nei, litt rastløshet bare, men den går bort så fort jeg minner meg selv om at jeg kan jo bare gå og ta en hvis jeg vil. Og så bestemmer jeg meg for å vente litt til. Nå er jeg forresten nede i tre stk per dag :D Går jo så det suser det her!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momaroria Skrevet 13. september 2013 #36 Del Skrevet 13. september 2013 Flinke dere er!! Jeg skal gi dere min mer eller mindre suksesshistorie :D Jeg gikk på folkehøgskole og var før dette FAST bestemt på at jeg aldri i mitt liv skulle begynne å snuse. På skolen snuste kanskje 80% av elevene. Nei, jeg overdriver ikke. Jeg fikk min første snus og synes det var kjempeekkelt. Men følelsen den gav, derimot... Etter et år med litt snusing av å på flyttet jeg etter folkehøgskolen til en annen storby i Norge. Her mistrivdes jeg sterkt, og endte opp med å snuse mer, og mer og mer. Gikk kanskje en boks til dagen, max 2 dager. Snuste hele tiden, det var min glede i hverdagen. Å kunne våkne til en snus, spise frokost, ta en ny, ta en snus på vei til skolen, komme på skolen å lese og ta ny snus... Sånn gikk det.. Det holdt på sånn en gooood stund. Så bestemte jeg meg for å slutte. Lasta ned SLUTTA appen på iPhonen og det er faktisk sykt motiverende! Kjente så sinnsykt på at jeg VILLE ha snus, men jeg lot meg ikke få lov. Og jeg GREIDE DET :D Etter jeg gjorde dette har jeg så og si vært snusfri. Kan faktisk kjøpe meg en snusboks og kose meg med den, for så å ha snusfri igjen. Prøver selvfølgelig å unngå dette, men lar meg selv få lov til å ha snus når jeg er på fest. Nå når jeg snuser til vanlig kjenner jeg faktisk at jeg blir slapp og får vondt i hode, og HURRA for det! Så stå på folkens, dere greier det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gwen Skrevet 11. oktober 2013 Forfatter #37 Del Skrevet 11. oktober 2013 TS her med gode nyheter! Har holdt meg i 11 dager fra alle typer nikotinvare. Har holdt på å klikke/gråte/skrike/slå hver eneste dag, men idag føler jeg meg ganske ok. Bruker nikotinfri snus(onico), så går mye bedre(brukte ingenting de første dagene). Det som motiverer meg er et veddemål med kjæresten, og vinningen for meg er noe jeg virkelig vil ha, derfor tror jeg det går så bra nå 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thalassos Skrevet 13. oktober 2013 #38 Del Skrevet 13. oktober 2013 Jeg har gode nyheter jeg også! Jeg ble faktisk så motivert av denne tråden at jeg har sluttet selv. Nå har jeg gått 12 dager uten snus, og kan slenge meg på det Gwen sier. Nå begynner abstinensene å gå over, så jeg kommer ikke til å ta en snus på veldig, veldig lenge - forhåpentligvis aldri igjen! .. Og dere, dere BØR laste ned Slutta-appen. Jeg hadde ikke troa på den appen i det hele tatt, brukte den ikke forrige gang, men den er utrolig motiverende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaea Skrevet 13. oktober 2013 #39 Del Skrevet 13. oktober 2013 Jeg skal slutte om to uker. Gjett om jeg gruer meg, huff... Jeg har rett og slett ikke noe valg, flytter til et land der det ikke selges snus. Det som er litt kjipt er at jeg også er en slik en som ikke bryr meg om hva det koster eller at det ikke er bra for kroppen så lenge jeg liker det, men det får gå som det går. Jeg har tidligere greid å slutte i nesten to måneder da jeg ble gravid, men når det endte i SA var det første jeg gjorde å kjøpe meg snus som trøst. Sluttet også å snuse da jeg var i England i tre uker, men der var det jo fryktelig billig å kjøpe godteri og sjokolade. Så da fikk jeg et kraftig sug etter det flere ganger om dagen i stedet. Gikk opp et par kilo på de ukene, ja. Nå er det altså snart fem år siden begynte. Har ''sluttet'' et par ganger, og vet at jeg (og samboer) kan se frem til ekstreme humørsvingninger, vektøkning og konstant godterisug om noen uker... Blir så gøy atte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haribo24 Skrevet 2. desember 2013 #40 Del Skrevet 2. desember 2013 Har snuset i 7-8 år. Er på min 10. dag uten snus nå, men vet at jeg kommer til å begynne igjen. Har prøvd å slutte med snus maange ganger, men det lengste jeg har klart meg uten er 3 måneder..Det går bare 2 bokser i uka, så har egentlig ikke noe grunn for å slutte. Ja, det blir kanskje 10000 i året, men når mine samlede faste utgifter er på ca 8000 i mnd, har det ikke så mye å si. Må le litt av de som prøver å slutte ved å konsumere andre usunne varer (godteri, brus osv.) Man kan jo spørre seg hva som er mest usundt mellom å snuse 2-3 bokser i uka, eller stappe i seg masse sukker. ser Sukker blir man jo også avhengig av, og ser for meg at det fort kan bli mye dyrere å kjøpe masse godteri. For min del klarer jeg å holde meg unna søtsaker så lenge jeg kan kose meg med snusen. Så i morgen blir jeg å kjøpe en boks snus! Gleder meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå