AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #1 Skrevet 9. august 2013 Jeg har bare et lite spørsmål. Jeg heter Jeanette, og som dere sikkert vet pleier den siste e'en å være stum. Altså at man uttaler det Jeanett. Men nå leker jeg med tanken på å ta med den siste e'en, for jeg synes det høres litt fint ut. Jeg skal nå flytte til en ny by og få nye venner. Blir det rart om jeg da begynner å uttale den siste bokstaven også? Altså at uttalen på navnet mitt blir Sjanette? Jeg er litt redd for at skal høres litt ut som en talefeil eller noe, siden det er så uvanlig, hehe. Anonymous poster hash: 8ad4f...c7f
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #2 Skrevet 9. august 2013 Man uttaler ikke den e'en i navnet ditt. Slik er det uansett hvilken by man er i i Norge. Anonymous poster hash: ecc8f...0e2
Gjest Eurodice Skrevet 9. august 2013 #3 Skrevet 9. august 2013 Jeg har bare et lite spørsmål. Jeg heter Jeanette, og som dere sikkert vet pleier den siste e'en å være stum. Altså at man uttaler det Jeanett. Men nå leker jeg med tanken på å ta med den siste e'en, for jeg synes det høres litt fint ut. Jeg skal nå flytte til en ny by og få nye venner. Blir det rart om jeg da begynner å uttale den siste bokstaven også? Altså at uttalen på navnet mitt blir Sjanette? Jeg er litt redd for at skal høres litt ut som en talefeil eller noe, siden det er så uvanlig, hehe. Anonymous poster hash: 8ad4f...c7f Det høres bare dumt ut, synes jeg. Minner om folk som er begeistret for utenlandske navn, men ikke kan uttale dem riktig. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #4 Skrevet 9. august 2013 Så dere synes det er så ille altså? Jeg synes det høres ganske bra ut. Og litt annerledes. Men jeg er jo redd for at andre skal tro jeg bare har misforstått uttalen av mitt eget navn... Hadde noen tenkt det? Anonymous poster hash: 8ad4f...c7f
Blod Skrevet 9. august 2013 #5 Skrevet 9. august 2013 Man uttaler ikke den e'en i navnet ditt. Slik er det uansett hvilken by man er i i Norge. Anonymous poster hash: ecc8f...0e2 Det er ikke du som bestemmer det. Jeg synes det høres fint ut med den siste e-en, gjør det hvis du vil 3
Blod Skrevet 9. august 2013 #6 Skrevet 9. august 2013 Så dere synes det er så ille altså? Jeg synes det høres ganske bra ut. Og litt annerledes. Men jeg er jo redd for at andre skal tro jeg bare har misforstått uttalen av mitt eget navn... Hadde noen tenkt det? Anonymous poster hash: 8ad4f...c7f Jeg hadde ikke tenkt det. Det er jo annerledes, det gjør navnet ditt mer unikt.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #7 Skrevet 9. august 2013 Bytt til Annette. Anonymous poster hash: 9fc58...0b9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #8 Skrevet 9. august 2013 Jeg trodde man uttalte det med den siste e'en jeg!? Har en barndomsvenninne som heter det og da sier alle JeanettE. Anonymous poster hash: da0e6...356 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #9 Skrevet 9. august 2013 Jeg kjenner ei som uttaler med e på slutten. Tror nok at hun ofte må påpeke det til nye mennesker.Anonymous poster hash: 98a3a...8b4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #10 Skrevet 9. august 2013 Og til alle dere som mener det er feil. Hva med Charlotte, uttaler dere det uten e?Anonymous poster hash: 98a3a...8b4 1
Gjest Eurodice Skrevet 9. august 2013 #11 Skrevet 9. august 2013 Jeg trodde man uttalte det med den siste e'en jeg!? Har en barndomsvenninne som heter det og da sier alle JeanettE. Anonymous poster hash: da0e6...356 Som jeg skriver lenger opp, er det ofte slik at foreldre som ikke snakker annet enn norsk og kaller barna med utenlandske navn, uttaler dem på norsk måte. Det låter ikke bra i mine ører.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #12 Skrevet 9. august 2013 Som jeg skriver lenger opp, er det ofte slik at foreldre som ikke snakker annet enn norsk og kaller barna med utenlandske navn, uttaler dem på norsk måte. Det låter ikke bra i mine ører. Hvordan ville du uttalt Jeanette på engelsk da? Jeg synes det er vanskelig... Det blir jo Janet, men det er jo et helt annet navn. Anonymous poster hash: 8ad4f...c7f 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #13 Skrevet 9. august 2013 Og til alle dere som mener det er feil. Hva med Charlotte, uttaler dere det uten e?Anonymous poster hash: 98a3a...8b4 På Charlotte uttaler jeg e'en, for noen heter jo Charlott. Så når e'en er med, si sier jeg den. Men Jeanette blir jo annerledes, for det er jo vanlig å skrive Jeanette, men litt varierende om man uttaler e'en. Tror aldri jeg har sett noen skrive det Jeanett. Anonymous poster hash: 8ad4f...c7f
Gjest Eurodice Skrevet 9. august 2013 #14 Skrevet 9. august 2013 Hvordan ville du uttalt Jeanette på engelsk da? Jeg synes det er vanskelig... Det blir jo Janet, men det er jo et helt annet navn. Anonymous poster hash: 8ad4f...c7f Jeg uttaler det ikke på engelsk, for det er et fransk navn. 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #15 Skrevet 9. august 2013 Jeg uttaler det ikke på engelsk, for det er et fransk navn. Så du uttaler det på fransk selvom du er på ferie i USA? Uttaler du da den siste e'en på fransk også? Eller blir det bare Jeanett? Anonymous poster hash: 8ad4f...c7f 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #16 Skrevet 9. august 2013 Gjør hva du vil. Hvem bryr seg hva andre synes? Anonymous poster hash: e1dec...45d 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #17 Skrevet 9. august 2013 Gjør hva du vil. Hvem bryr seg hva andre synes? Anonymous poster hash: e1dec...45d Jeg burde jo selvfølgelig ikke bry meg om hva andre synes. Men jeg hadde synes det var veldig pinlig om folk trodde at jeg hadde misforstått uttalen av navnet mitt eller at jeg hadde en talefeil... Anonymous poster hash: 8ad4f...c7f
Gjest Eurodice Skrevet 9. august 2013 #18 Skrevet 9. august 2013 Så du uttaler det på fransk selvom du er på ferie i USA? Uttaler du da den siste e'en på fransk også? Eller blir det bare Jeanett? Anonymous poster hash: 8ad4f...c7f Jeg forstår ikke hva uttalen av dette navnet har å gjøre med hvor jeg er på ferie. Jeg kjenner ingen Jeanette i USA eller andre utland, så det blir utopisk. Fransk uttale er Sjanett, med stemt sj-lyd.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #19 Skrevet 9. august 2013 Jeg forstår ikke hva uttalen av dette navnet har å gjøre med hvor jeg er på ferie. Jeg kjenner ingen Jeanette i USA eller andre utland, så det blir utopisk. Fransk uttale er Sjanett, med stemt sj-lyd. Okey. Siste spørsmål: blir det ikke da rart at jeg uttaler det fransk når jeg er norsk? Folk vil jo da anta at jeg er fransk. Anonymous poster hash: 8ad4f...c7f 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #20 Skrevet 9. august 2013 Du kan selvsagt bestemme selv hvordan du vil at navnet ditt skal uttales. Finnes ikke regler for slikt. Uansett er det jo som Anette bare med "Je" foran, så det er ingen logisk grunn til at det liksom "skal" utales Sjanett bare fordi mange gjør det. Anonymous poster hash: 3d0c2...128 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå