Santflows Skrevet 8. august 2013 #21 Del Skrevet 8. august 2013 Du står selvfølgelig helt fritt til å avlive dyr du eier, og alle veterinærer vil avlive hunden din så lenge du betaler dem for dey. Jakter du så kan du også lovlig selv avlive kjeledyr og bufe, uten at du trenger å forklare noen noe grunn. Dere burde ikke ta dette så tungt, å avlive kjeledyr er ikke dyreplageri. Det som er ille er de som forlater dyr uten tilsyn i sommerferiene fordi de ikke klarer å vise ansvar å avlive dem.. Sultedøden er en mehet smertefull død.... Det er kanskje ikke dyreplageri å avlive et dyr, men man tar fortsatt et liv og en sjel som har like god grunn for å leve på jorda som deg og meg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rori Skrevet 8. august 2013 #22 Del Skrevet 8. august 2013 Du står selvfølgelig helt fritt til å avlive dyr du eier, og alle veterinærer vil avlive hunden din så lenge du betaler dem for dey. Jakter du så kan du også lovlig selv avlive kjeledyr og bufe, uten at du trenger å forklare noen noe grunn. Dere burde ikke ta dette så tungt, å avlive kjeledyr er ikke dyreplageri. Det som er ille er de som forlater dyr uten tilsyn i sommerferiene fordi de ikke klarer å vise ansvar å avlive dem.. Sultedøden er en mehet smertefull død.... Klart det er enda verre, men du avliver da fader ikke friske dyr. Om du har en slik tankegang så gå nå for guds skyld ALDRI til anskaffelse av et uskyldig dyr!!! Når man velger å ta til seg et dyr så gjør man det på dyrets livstid. Så enkelt er det. Selvsagt skjer det ting i livene til folk som gjør at man ikke lenger kan ta seg av dyret, men da er det noe så fint som heter omplassering. Hvorfor skal et liv gå tapt på grunn av mennesker som deg sin egoistiske tankegang? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rori Skrevet 8. august 2013 #23 Del Skrevet 8. august 2013 Er et dyr like mye verd som et menneskeliv for deg? For meg er menneskelivet ukrenkelig, og det er derfor forbudt å skade og drepe andre mennesker. Å avliveegne dyr er derimot fult lovlig. Du ser for mye tegnefilm og går for lite tur i skogen! JA. Hva gir mennesker større rett til å leve enn dyr? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 8. august 2013 #24 Del Skrevet 8. august 2013 JA. Hva gir mennesker større rett til å leve enn dyr? Skjerp deg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady Skrevet 8. august 2013 #25 Del Skrevet 8. august 2013 Tenker at det ikke er akseptabelt ! Man avliver ikke sin firbente venn på den måten 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
karkl Skrevet 8. august 2013 #26 Del Skrevet 8. august 2013 Det er kanskje ikke dyreplageri å avlive et dyr, men man tar fortsatt et liv og en sjel som har like god grunn for å leve på jorda som deg og meg. At dyr har sjel for stå for din regning. Jeg anser sjel som overtro. De har bevisthet ja, men de har ikke samme bevisthet som folk. De er bare dyr. Spiser du kjøtt? Fisk? Ser du mye tegnefilm? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rori Skrevet 8. august 2013 #27 Del Skrevet 8. august 2013 Jeg må si jeg er glad for at jeg ikke kjenner noen mennesker med tankegangen til faren til TS, karkl og kråkefjas. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
karkl Skrevet 8. august 2013 #28 Del Skrevet 8. august 2013 JA. Hva gir mennesker større rett til å leve enn dyr? Hvor gammel er du? Mennesker har større rett til å leve fordi vi mennesker selv har bestemt at menneskeliv skal ha et sterkt vern. Vi har menneskerettighetskonvensjonen, og lover og regler. Dyr derimot har ikke dette, fordi vi mennesker har bestemt at det skal være slik.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 8. august 2013 #29 Del Skrevet 8. august 2013 <3 En hund er et kompleks levende dyr, det har de samme følelser som mennesker, hunden din er gald i deg. Ja mennesker kan tenke mer komplekst, vi kan se inn i fremtiden, men det er egentlig også de enste store forskjellene. Alle plager mennesker kan få som er psykiske kan hunder få, de kan få angst, de kan bli deprimert, de kan ha fobier. De kan være pykopater osv. Jo mer vi lærer om hunder og andre pattedyr, jo likere oppdager vi at vi er. Tiden hvor vi ser på dyr som automata som simple vesner er over. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nebel86 Skrevet 8. august 2013 #30 Del Skrevet 8. august 2013 (endret) Du burde ikke se så mye Walt Disney filmer. Virkeligheten er kald og brutal. Vet du hva dyrleger flest driver med? Det er kald og kynisk beregning av medisinkost og behandlingskost vs. potensiell slakteverdi på dyret. Kan bonden spare 500kr på å avlive dyr kontra behandling vil dyrlegen alltid anbefale det, selv om det hadde vært en enkel sak å få dyret friskt. Samme er det med smådyrveterinærer. Veterinæren min vil aldri anbefale meg behandling av hunden dersom hun vet at jeg mister mer enn en jaktsesong, da er det bedre for meg å starte på nytt med ny hvalp. Men når virkelighetsfjerne "moderne" mennesker som kun kjenner naturen gjennom tegnefilm kommer inn vet hun selvfølgelig at nå kan hun dra på det hun ønsker, og så ler hun hele veien til banken... Virkelighetsfjerne mennesker? Hør på personen som tror h*n har peil... Newsflash, har møtt alt for mange slike som deg som tror de har så god peiling, men alle sitter med skylapper og jeg-vet-best-uavhengig-hva-forskning-angår-holdning, og sverger til utdaterte hundeoppdragelse som ble avfeid for 20 år siden. Om du ikke evner å forstå at dyr faktisk kan føle smerte på samme måte som oss, vel da er du nok ikke den skarpeste kniven i skuffen. Jeg har aldri møtt en veterinær som tenker profitt hos eier fremfor dyrets helse som er det de jobber med, selv etter å ha vært avløser i fjøs. Er det en stor sjanse for at dyret lider i etterkant av en operasjon så ja, da er det mulig at veterinæren kan komme med tips om avliving. Det er forkastelig å sette sin egen hobby og økonomi foran hundens helse. Har man så lite kunnskap om dyrenes atferd og smerteterskel, så bør man aldri skaffe seg dyr. Og du regelrett pisser på dyktige og seriøse veterinærer ved å komme med slike idiotiske utsagn! Det er vel ikke lenge før empatiløse naut står og banker bikkja si og ytrer noe ala "Nesj, dere Disney-elskende byfolk har ikke peiling på hundeoppdragelse" Håper noen anmelder veterinæren og deg for vanskjøtelse dersom hunden blir presset til noe som er helsemessig uforsvarlig... Disney versjonen din rettferdigjør på ingen måte inhuman behandling av dyr. Smerte er smerte, og det trenger man ikke å være så oppegående for å forstå (til tross for at det finnes tegnefilmer om Bambi og Ferdinand)... Endret 8. august 2013 av Nebel86 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #31 Del Skrevet 8. august 2013 Han er ikke bare lei av hunden da, hunden har faktisk alvorlige adferdsproblemer. Så jeg syns det er greit å avlive. (Jeg er for pysete til å skrive det under brukernavnet mitt. Litt feig gitt! Er faktisk helt enig med Karkl). Anonymous poster hash: fabd3...a61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rori Skrevet 8. august 2013 #32 Del Skrevet 8. august 2013 JA. Hva gir mennesker større rett til å leve enn dyr? Hvor gammel er du? Mennesker har større rett til å leve fordi vi mennesker selv har bestemt at menneskeliv skal ha et sterkt vern. Vi har menneskerettighetskonvensjonen, og lover og regler. Dyr derimot har ikke dette, fordi vi mennesker har bestemt at det skal være slik.. Som jeg skrev, jeg er glad jeg ikke kjenner noen som deg. Så et dyrs liv er null verdt i dine øyne rett og slett? Jeg synes synd på deg. Du må ha et veldig trist og lite innholdsrikt liv. Til info er jeg 26 år gammel og oppvokst med dyr, og har for tiden to OMPLASSERINGSHUNDER. Om det ikke hadde vært for mennesker som meg og tidligere eiere som så etter andre alternativer så hadde de vel blitt avlivd. Godt det finnes godhjertede mennesker i verden og at ikke alle er som deg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #33 Del Skrevet 8. august 2013 Er et dyr like mye verd som et menneskeliv for deg? For meg er menneskelivet ukrenkelig, og det er derfor forbudt å skade og drepe andre mennesker. Å avliveegne dyr er derimot fult lovlig. Du ser for mye tegnefilm og går for lite tur i skogen! Er enkelte raser mindre verdt for deg? Du må minst være antisosial. Nei, forresten, jeg tar det tilbake, jeg vet jo selv at jeg synes alle dyreliv er mer verdt enn mennesker som deg. Jeg vet om flere veterinærer som nekter å avlive friske dyr. Det er heldigvis ikke alle på veterinærstudiet som blir blaserte og kyniske. Og du vet det finnes lover for hvordan avliving skal foregå? Holder man seg til det er det kanskje lovlig, det betyr ikke at det er greit. Jeg ser helt ærlig liten forskjell på å avlive et barn man er lei av og et dyr man er lei av. Du avliver hunder fordi du er redd det skal ødelegge jaktsesongen for deg?? Jeg er selv jeger, og må si at dine holdninger tyder på at du skulle blitt slettet fra jegerregisteret. Eneste grunn til å være jeger, spør du meg, er for at dyret skal leve fritt og naturlig, og døden inntreffe raskt og smertefritt, mer humant enn å kjøpe fra Gilde..jeg er vokst opp med jakt og vet man overhodet ikke trenger hund for å dra på jakt. Jeg er fra gård hvor vi alltid har hatt gjeterhund. Så viste det seg at ikke alle var like egnet som gjeterhund, vi hadde de da til de ble gamle eller altfor syke til å behandles likevel. Og strengt tatt, så tyder vel det at man har en hund med uheldig oppførsel bare på at eieren er kunnskapsløs/lat. Er du så elendig? Det er folk som deg som er årsaken til at alvorlig psykisk syke som mishandler dyr får gå fritt rundt i landet vårt. "Det er jo bare dyr, de er ikke verdt noe". Jeg lurer også på hvilke bønder og dyrleger du har vært borti. Er fra gård, og vi har alltid gått langt i å ivareta dyrenes helse, man avliver ikke et dyr som kan bli friskt for å spare 500 lusne kroner. DU er virkelighetsfjern. Anonymous poster hash: c50c1...69b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
karkl Skrevet 8. august 2013 #34 Del Skrevet 8. august 2013 Virkelighetsfjerne mennesker? Hør på personen som tror h*n har peil... Du sitter nok også med eldgamle metoder som du også sverger til, og tror du vet bedre enn andre "Disney"-eiere, newsflash, har møtt alt for mange slike som deg som tror de har så god peiling, men alle sitter med skylapper og jeg-vet-best-uavhengig-hva-forskning-angår-holdning. Om du ikke evner å forstå at dyr faktisk kan føle smerte, vel da er du nok ikke den skarpeste kniven i skuffen. Jeg har aldri møtt en veterinær som tenker profitt hos eier fremfor dyrets helse som er det de jobber med, selv etter å ha vært avløser i fjøs. Er det en stor sjanse for at dyret lider i etterkant av en operasjon så ja, da er det mulig at veterinæren kan komme med tips om avliving. Det er en forkastelig å sette sin egen hobby og økonomi foran hundens helse, da burde man ikke hatt dyr om man ikke klarer å ha såpass minimalt med empati og forståelse for dyrenes atferd og smerteterskel. Og du regelrett pisser på dyktige og seriøse veterinærer ved å komme med slike idiotiske utsagn! Det er vel ikke lenge før empatiløse naut står og banker bikkja si og ytrer noe ala "Nesj, dere Disney-elskende byfolk har ikke peiling på hundeoppdragelse" Håper noen anmelder veterinæren og deg for vanskjøtelse dersom hunden blir presset til noe som er helsemessig uforsvarlig... Disney versjonen din rettferdigjør på ingen måte inhuman behandling av dyr. Smerte er smerte, og det trenger man ikke å være så oppegående for å forstå... Nå tillegger du meg meninger jeg ikke har uttrykket. Jeg slår ikke hunden min, jeg er en mild og kjærlig leder for hunden min. Jeg betaler forsikring og behandling jos veterinær med glede. Men jeg behandler hunden fortsatt som en hund, og ikke som et menneske.. Og den dagen hun er for gammel til å være hund lenger, og ikke kan jage, så forbeholder jeg meg retten til å avlive henne. Men jeg kommer til å gjøre det skånsomt, på en tur i skogen i ro og fred, ikke på et dyrlegekontor der hunden blir stresset og engstelig. Så kan du mene at jeg er barbarisk, jeg mener dette er ansvarlig hundehold. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 8. august 2013 #35 Del Skrevet 8. august 2013 Han er ikke bare lei av hunden da, hunden har faktisk alvorlige adferdsproblemer. Så jeg syns det er greit å avlive. (Jeg er for pysete til å skrive det under brukernavnet mitt. Litt feig gitt! Er faktisk helt enig med Karkl). Anonymous poster hash: fabd3...a61 Aferds problemer kan fikses, og selv om det ikke kan det, dreper man ikke noen pga. det, er som å si folk med angst eller bi polar eller OCD skal dø, bare fordi man sliter litt og har problemer, betyr ikke at man ikke kan ha et bra liv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
karkl Skrevet 8. august 2013 #36 Del Skrevet 8. august 2013 Er enkelte raser mindre verdt for deg? Du må minst være antisosial. Nei, forresten, jeg tar det tilbake, jeg vet jo selv at jeg synes alle dyreliv er mer verdt enn mennesker som deg. Jeg vet om flere veterinærer som nekter å avlive friske dyr. Det er heldigvis ikke alle på veterinærstudiet som blir blaserte og kyniske. Og du vet det finnes lover for hvordan avliving skal foregå? Holder man seg til det er det kanskje lovlig, det betyr ikke at det er greit. Jeg ser helt ærlig liten forskjell på å avlive et barn man er lei av og et dyr man er lei av. Du avliver hunder fordi du er redd det skal ødelegge jaktsesongen for deg?? Jeg er selv jeger, og må si at dine holdninger tyder på at du skulle blitt slettet fra jegerregisteret. Eneste grunn til å være jeger, spør du meg, er for at dyret skal leve fritt og naturlig, og døden inntreffe raskt og smertefritt, mer humant enn å kjøpe fra Gilde..jeg er vokst opp med jakt og vet man overhodet ikke trenger hund for å dra på jakt. Jeg er fra gård hvor vi alltid har hatt gjeterhund. Så viste det seg at ikke alle var like egnet som gjeterhund, vi hadde de da til de ble gamle eller altfor syke til å behandles likevel. Og strengt tatt, så tyder vel det at man har en hund med uheldig oppførsel bare på at eieren er kunnskapsløs/lat. Er du så elendig? Det er folk som deg som er årsaken til at alvorlig psykisk syke som mishandler dyr får gå fritt rundt i landet vårt. "Det er jo bare dyr, de er ikke verdt noe". Jeg lurer også på hvilke bønder og dyrleger du har vært borti. Er fra gård, og vi har alltid gått langt i å ivareta dyrenes helse, man avliver ikke et dyr som kan bli friskt for å spare 500 lusne kroner. DU er virkelighetsfjern. Anonymous poster hash: c50c1...69b Vet ikke hvilken ende jeg skal begynne med, her var det mye virkelighetsfjernt å ta tak i. Jeg konsentrerer meg om det jeg synes er mest skremmende og det er at dubsier at å ta livet av et barn er det samme som å ta livet av et dyr. Dette er for fjernt til å ta seriøst. Et menneskeliv har uendelig verdi, og kan ikke måles i noen verider eller valuta. Dyr dreper vi og bruker til mat, klær og bilseter. Et lam er for eksempel verdt ca 1000kr.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leoparden Skrevet 8. august 2013 #37 Del Skrevet 8. august 2013 Jeg synes det er helt feil å avlive et friskt dyr kun fordi man er lei. Men jeg synes også at det er greit å gi opp og innse at dette ikke går lengre hvis man har et dyr med adferdsproblemer, når man har prøvd x antall metoder i x antall år. Det er vanskelig å gi vekk et problemdyr, så i disse tilfellene synes jeg avliving er ok. Jeg er også enig i det karkl skrev om at avliving hjemme er bedre enn på dyrlegekontor. På småbruket jeg har vokst opp på har vi hatt mange dyr og jegre i familien. Alle avlivinger har foregått hjemme av jegre, og jeg mener det er mye bedre for dyret å dø i trygge omgivelser med kjente personer rundt seg. Det må jo være en fæl slutt på livet å plutselig bli plassert i en bil og kjørt til et fremmed sted, bli satt på et bord og få ei sprøyte mens man sovner inn og er forvirra og stressa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 8. august 2013 #38 Del Skrevet 8. august 2013 Han er ikke bare lei av hunden da, hunden har faktisk alvorlige adferdsproblemer. Så jeg syns det er greit å avlive. (Jeg er for pysete til å skrive det under brukernavnet mitt. Litt feig gitt! Er faktisk helt enig med Karkl). Anonymous poster hash: fabd3...a61 Alvorlige atferdsproblemer? Å gå på bordet og krafse på dørene kan da umulig gå under den betegnelsen selv om jeg skjønner at det er irriterende. Jeg kommer fra en familie som har drevet med jakt i alle år, og faren min har alltid hatt premierte, flinke bikkjer. Fordi _han_ har vært flink til å trene dem. Den ene var ugrei. Tygget i stykker inventaret i den nye bilen vår, bjeffet på alt og alle osv, men han fikk skikk på henne til sist, og hun fikk mange førstepremier. Den eldste dreveren vår kunne ikke jakte etter hvert, men hun ble lykkelig og glad kosebikkje til hun ble syk og avlivet, og så anskaffet han heller en ny mens den gamle levde en lykkelig pensjonisttilværelse. Om man er så dårlig til å trene jakthunder at man stadig må ta livet av dem, ja så bør man kanskje heller finne på noe annet. Plukke bær og sopp for eksempel. Samboer har derimot vokst opp med en setter, omplasseringshund som ikke var god nok på jakt, men verdens snilleste familiehund. Omplassert fordi de forrige eierne så på jakt som sport, ikke som matauk. Har ingenting til overs for den typen holdninger. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nebel86 Skrevet 8. august 2013 #39 Del Skrevet 8. august 2013 (endret) Nå tillegger du meg meninger jeg ikke har uttrykket. Jeg slår ikke hunden min, jeg er en mild og kjærlig leder for hunden min. Jeg betaler forsikring og behandling jos veterinær med glede. Men jeg behandler hunden fortsatt som en hund, og ikke som et menneske.. Og den dagen hun er for gammel til å være hund lenger, og ikke kan jage, så forbeholder jeg meg retten til å avlive henne. Men jeg kommer til å gjøre det skånsomt, på en tur i skogen i ro og fred, ikke på et dyrlegekontor der hunden blir stresset og engstelig. Så kan du mene at jeg er barbarisk, jeg mener dette er ansvarlig hundehold. Det jeg skrev ang. folk som slår hundene sine var ikke rettet mot deg, men den Disney-unnskyldning så mange kommer med som skal rettferdigjøre inhuman behandling av dyr, det være stressende/inhuman fangstmetoder ved jakt, fysisk makt ovenfor hunden, eller annet dyrehold der profitt kommer fremfor empati. Disney-kortet virker som en rettferdigjørelse av at man kan behandle dyr på en helt annen måte enn det som er forsvarlig, og det er provoserende. Og leste dithen av at veterinæren heller ville at hunden skulle presses en jaktsessong til, selv om det ikke var forsvarlig. Gikk litt fort i svingene der, beklager det. Beste måten å avlive en hund på det, det er jeg enig i, og håper en jeger kan gjøre det samme den dagen hunden min er gammel og mett av dage. Men er fortsatt uenig i at man skal tenke på seg selv og være kynisk. Har man tatt på seg et ansvar ved å ha et dyr så bør man følge det opp og gjøre det som er best for dyret, selv om det blir utgifter og man går glipp av en jaktsesong. Dyr er ikke bruk og kast materiale. Og det er kanskje en grunn for at "moderne" dyrehold er slik det er, selv om mange eldre og bygdefolk ser på det som tåpelig og patetisk. Men vi som har en hund vi ville gått i ilden for forstår det veldig godt, og ting blir ikke fullt så svart/hvitt lenger. Det handler ikke om å være virkelighetsfjern på noen som helst måte. Endret 8. august 2013 av Nebel86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #40 Del Skrevet 9. august 2013 Han nekter å omplassere fordi han er flau. Han sier jeg må overta den eller så avliver han den. Men det er ikke barebare, Jeg har selv 3 hunder, 1 barn og prøver på nr 2. Føler ikke at jeg har plass til enda en hund Anonymous poster hash: 9c3a5...fd3 Han vil ikke omplassere fordi han er flau, og vil avlive fordi han er lei? Det neste blir vel at han begynner å mase om å få en is.. Det er hans hund, og hans ansvar, men han høres ut som en femåring. Anonymous poster hash: 2a300...a38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå