Gå til innhold

glutenfritt kosthold?


Fremhevede innlegg

Gjest HappyWaffle
Skrevet

får svar på blodprøver snart og alt tyder på at jeg kanskje har gluten allergi.

er det flere her som har det?

hva spiser dere?

er det vanskelig å opprettholde et glutenfritt kosthold?

jeg bor på bygda så det er ikke så mye glutenfritt å velge mellom.... hva gjør jeg da??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har cøliaki og laktoseintoleranse :)

Jeg kjøper glutenfritt mel i butikker som Coop Obs, Meny, Kinsarvik og lignende. Rema 1000 har også en del. Man finner spagetti, pizzabunner osv der. Ellers går det an å kjøpe ferdiglaget brød som man varmer opp i ovnene i de samme butikkene eller på nettet. Allergimat er ikke så dumt, men du må kjøpe varer for mer enn en viss sum før det blir gratis frakt :)

Meld deg inn på NCF og Cøliaki gruppene på facebook om du har det, der er det mye nyttige tips å hente, oppskrifter og erfaringer fra dem som har cøliaki, glutenintoleranse osv :)

Gjest Allergikeren
Skrevet

Jeg har spist glutenfritt noen år nå. Det jeg syns var vanskeligst i begynnelsen, var alt jeg ikke kunne spise lenger. Dernest var det det å hele tiden måtte ha det i bakhodet. Det var ikke bare å stikke på kafé eller bensinstasjon og kjøpe skolebrød eller hamburger. Men på den annen side, det meste blir en vane.

En ting jeg og typen har blitt flinkere til, er å lage mat fra bunnen av. Nå er det riktig nok stadig flere glutenfrie posevarianter også, har jeg sett. Det var ikke like utbredt for ti år siden. Men det har uansett kommet godt med.

Når man lager glutenfri mat, er det stort sett bare å bruke vanlige oppskrifter, og erstatte hvetemel med glutenfritt mel. Unntaket er brødbakst, siden gluten er limet og strikken når man baker. Når man da tar bort den, må man tenke på en annen måte. Deigen blir så løs at elting ikke alltid er så lett. Brøddeigene mine helte jeg rett oppi formen, og forheving var ikke nødvendig.

Når det gjelder bygd og lite utvalg, har jeg brukt nettet en del. Allergimat.no er en side jeg liker veldig godt. På ncf.no står det også mye nyttig, bl.a. en oversikt over hvilke ingredienser som er greit og ikke greit å bruke. :)

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Jeg har cøliaki og laktoseintoleranse :)

Jeg kjøper glutenfritt mel i butikker som Coop Obs, Meny, Kinsarvik og lignende. Rema 1000 har også en del. Man finner spagetti, pizzabunner osv der. Ellers går det an å kjøpe ferdiglaget brød som man varmer opp i ovnene i de samme butikkene eller på nettet. Allergimat er ikke så dumt, men du må kjøpe varer for mer enn en viss sum før det blir gratis frakt :)

Meld deg inn på NCF og Cøliaki gruppene på facebook om du har det, der er det mye nyttige tips å hente, oppskrifter og erfaringer fra dem som har cøliaki, glutenintoleranse osv :)

har rema 1000 her så kanskje jeg skal ta meg en tur innom der å titte.

men har fått intrykket av at det er veldig dyrt :s

Skrevet

har rema 1000 her så kanskje jeg skal ta meg en tur innom der å titte.

men har fått intrykket av at det er veldig dyrt :s

Det er litt dyrere med glutenfritt kosthold ja, men du kan få støtte fra NAV når du har fått bekreftet diagnose, men jeg er veldig usikker på om dette gjelder glutenallergi. En venninne av meg har glutenintoleranse og hun får ikke støtte. Jeg som har cøliaki får det, så du må forhøre deg med legen din og eventuelt NAV!

Likevel, det er som regel billigere å bake eget brød, man må kjøpe litt annerledes mel (glutenfritt) og andre produkter som gjør at deigen binder seg. Det skal mye prøving og feiling til, men man lærer! Det verste for meg var å lære meg å lese innholdsfortegnelsen på absolutt alt av matvarer. Det tar tid, men man lærer hele veien.

AnonymBruker
Skrevet

Det er blitt billigere de siste åra, for stadig flere kjedebutikker har tatt inn glutenfrie varer. Før var det nesten bare helsekost som hadde, og der er det fyrt. Men litt dyrere enn vanlig er det nok enda. Om du har mulighet til svenskehandel så har de gjerne bedre (og billigere) utvalg der. Mye er tørrvarer eller vakumpakka sånn at det holder seg lenge.

Et glutenfritt tips som mange blir litt overraska over - du vet de kakemiksene på pose fra toro? Flere av dem er glutenfrie :) de er laga på rismel.

Om du baker selv så er det litt teknikk å bake med glutenfritt mel, siden det er nettopp gluten i melet som gjør deigen seig sånn at den henger godt sammen. Det finner noe som heter fiberhusk (et pulver laga av noen spesielle frø) som hjelper godt å bruke i deigen, det blir saftigere bakst :)

Meld deg inn i cøliaki-foreningen, de har ofte kurs og materiell for 'nybegynnere' :) kanskje har de et lokallag nær deg også?

Biblioteket kan ha bøker og oppskriftsbøker for cøliaki :)



Anonymous poster hash: 7bc63...9cf
Gjest HappyWaffle
Skrevet

Det er litt dyrere med glutenfritt kosthold ja, men du kan få støtte fra NAV når du har fått bekreftet diagnose, men jeg er veldig usikker på om dette gjelder glutenallergi. En venninne av meg har glutenintoleranse og hun får ikke støtte. Jeg som har cøliaki får det, så du må forhøre deg med legen din og eventuelt NAV!

Likevel, det er som regel billigere å bake eget brød, man må kjøpe litt annerledes mel (glutenfritt) og andre produkter som gjør at deigen binder seg. Det skal mye prøving og feiling til, men man lærer! Det verste for meg var å lære meg å lese innholdsfortegnelsen på absolutt alt av matvarer. Det tar tid, men man lærer hele veien.

hva er forskjellen??

jeg har allerede prøvd å venne meg til å lese innholdsfortegnelsen å det er MASSE varer med gluten altså Oo

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Det er blitt billigere de siste åra, for stadig flere kjedebutikker har tatt inn glutenfrie varer. Før var det nesten bare helsekost som hadde, og der er det fyrt. Men litt dyrere enn vanlig er det nok enda. Om du har mulighet til svenskehandel så har de gjerne bedre (og billigere) utvalg der. Mye er tørrvarer eller vakumpakka sånn at det holder seg lenge.

Et glutenfritt tips som mange blir litt overraska over - du vet de kakemiksene på pose fra toro? Flere av dem er glutenfrie :) de er laga på rismel.

Om du baker selv så er det litt teknikk å bake med glutenfritt mel, siden det er nettopp gluten i melet som gjør deigen seig sånn at den henger godt sammen. Det finner noe som heter fiberhusk (et pulver laga av noen spesielle frø) som hjelper godt å bruke i deigen, det blir saftigere bakst :)

Meld deg inn i cøliaki-foreningen, de har ofte kurs og materiell for 'nybegynnere' :) kanskje har de et lokallag nær deg også?

Biblioteket kan ha bøker og oppskriftsbøker for cøliaki :)

Anonymous poster hash: 7bc63...9cf

tøft det ante jeg ikke! :P men på innholdsfortegnelsen skal det vel stå direkte om det inneholder gluten eller ikke? eller tar jeg feil nå?

Skrevet

hva er forskjellen??

jeg har allerede prøvd å venne meg til å lese innholdsfortegnelsen å det er MASSE varer med gluten altså Oo

Med cøliaki så ødelgger man tarmen og fjerner tarmtotter når man får i seg gluten, man mister dermed muligheten for å ta opp næring på skikkelig måte i tillegg til å ødelegge tarmen og eventuelt magesekken, om det har pågått i for lang tid. Men glutenintoleranse så tror jeg at man kun blir dårlig uten å ødelegge noe, men jeg er veldig usikker på det. Glutenallergi har jeg ingen kunnskap om :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

tøft det ante jeg ikke! :P men på innholdsfortegnelsen skal det vel stå direkte om det inneholder gluten eller ikke? eller tar jeg feil nå?

Det er det litt vriene, for på selve innholdsfortegnelsen må du se etter fraværet av ord som kan bety gluten - altså indirekte.

Men stadig flere produsenter er blitt flinkere til å legge til ei linje om hvilke allergener produktet ikke inneholder. Sånn typisk "Inneholder ikke nøtter, melk eller gluten". De begynner også å bli flinkere til å sette et tydelig merke på fremsiden av posen/pakken om at det er glutenfritt, og butikker begynner å bli flinkere med egne hyller som er merka.

Har selv melkeallergi, og i starten så skreiv jeg ut lister over hvilke varer som var melkefrie og hadde med i butikken - disse fant jeg på nett. Finnes helt sikkert tilsvarende for glutenfritt :)

Anonymous poster hash: 7bc63...9cf

Gjest vilma2000
Skrevet

Jeg har hveteallergi og fant ut at lavkarbo er det beste kostholdet for meg. Det er utrolig mange bra oppskrifter ute på nett, og det er sunnere å rett og slett bare kutte ut karbohydrater istedenfor å ha glutenfrie alternativer som brød, pasta o.l fordi glutenfri produkter har mer sukker enn vanlig produkter.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Jeg har hveteallergi og fant ut at lavkarbo er det beste kostholdet for meg. Det er utrolig mange bra oppskrifter ute på nett, og det er sunnere å rett og slett bare kutte ut karbohydrater istedenfor å ha glutenfrie alternativer som brød, pasta o.l fordi glutenfri produkter har mer sukker enn vanlig produkter.

ja har tenkt på lavkarbo også, for da spiser man jo "vanlig" mat men kutter ut diverse.

Gjest vilma2000
Skrevet

ja har tenkt på lavkarbo også, for da spiser man jo "vanlig" mat men kutter ut diverse.

Ja det er mye lettere syntes jeg, og du må virkelig se bort i fra VGs "DU DØR AV LAVKARBO"-overskrifter fordi i media blir kostholdet fremstilt som kun fløte og bacon. Tenk heller gode råvarer og mat lagd fra bunnen av. Når jeg er ute på restaurant bestiller jeg nesten hva jeg vil men ber alltid om uten brød og poteter, men ekstra salat. Noen ganger bestiller jeg til og med hamburgere uten brød med ekstra salat og det er kjempe godt. Har aldri opplevd noen problemer med å gå på lavkarbo annet enn skeptiske bestemødre som heldigvis holder kjeft når jeg sier at jeg er allergisk da.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Ja det er mye lettere syntes jeg, og du må virkelig se bort i fra VGs "DU DØR AV LAVKARBO"-overskrifter fordi i media blir kostholdet fremstilt som kun fløte og bacon. Tenk heller gode råvarer og mat lagd fra bunnen av. Når jeg er ute på restaurant bestiller jeg nesten hva jeg vil men ber alltid om uten brød og poteter, men ekstra salat. Noen ganger bestiller jeg til og med hamburgere uten brød med ekstra salat og det er kjempe godt. Har aldri opplevd noen problemer med å gå på lavkarbo annet enn skeptiske bestemødre som heldigvis holder kjeft når jeg sier at jeg er allergisk da.

å så bra!! har du noen nettsider med enkle retter det går ann å se på? :)

Skrevet

å så bra!! har du noen nettsider med enkle retter det går ann å se på? :)

På bloggen til fotballfrue er det jo masse gode oppskrifter!

Gjest vilma2000
Skrevet

Fotballfrue har en del gode oppskrifter, men det er vanskelig å finne frem til de på bloggen hennes. Derfor er det lettere å bare google "fotballfrue+oppskrift", se på bildesøk og klikke seg videre på det man syntes ser fristende ut. Ellers har jeg hatt stor glede av alle bøkene til Hexeberg, hun har enkle oppskrifter og sjeldent at man trenger spesialting som mandelmel, kokkos-ditten-datten osv. Det finnes uendelig mange lavkarboblogger, men jeg syntes det er kjedelig å følge med på alle sammen. Det jeg har gjort mest er å bare google meg frem til oppskrifter ved at jeg tenker "hmm i dag vil jeg ha lasagne" også googler jeg lavkarbolasagne og finner frem til en oppskrift som passer meg best.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

takk for mange flotte svar :D da går ikke verden under om jeg får påvist intolleranse av noe slag ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...