AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #1 Del Skrevet 4. august 2013 I Statene er det lov å hamre løs på en person som er på din eiendom ulovlig. Du har til og med lov å skyte og drepe en person som forviller seg inn på din eiendom. Er noe lignende lov her i Norge? Finnes det andre tilfeller der det er lov å slå ned en person? Anonymous poster hash: f4139...83c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarinda Skrevet 4. august 2013 #2 Del Skrevet 4. august 2013 Det er vel noe som heter selvforsvarsparagrafen. Du har lov til å slå ned noen for å avverge et angrep. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 4. august 2013 #3 Del Skrevet 4. august 2013 I Statene er det lov å hamre løs på en person som er på din eiendom ulovlig. Du har til og med lov å skyte og drepe en person som forviller seg inn på din eiendom. Er noe lignende lov her i Norge? Finnes det andre tilfeller der det er lov å slå ned en person? Anonymous poster hash: f4139...83c I "statene" er det mange stater, og det er ikke slik i de fleste av dem.... Mens noen av dem er det vel lov å fyre løs på trespasers med tungt antifluftskytts.... I Norge gjelder vel selvofsvar/nødverge... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #4 Del Skrevet 4. august 2013 Det er vel noe som heter selvforsvarsparagrafen. Du har lov til å slå ned noen for å avverge et angrep. Hva skal til for at man skal kunne falle inn under den loven? Når regnes det som selvforsvar? Anonymous poster hash: f4139...83c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Heftig Skrevet 4. august 2013 #5 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) Hva skal til for at man skal kunne falle inn under den loven? Når regnes det som selvforsvar? Anonymous poster hash: f4139...83c Tror det regnes som selvforsvar når vold fra din side avverger potensielt stor skade på eget eller andres legeme. Du har i lite eller ingen grad lov til å beskytte eiendelene dine med vold. Endret 4. august 2013 av Herr Heftig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rodion Raskolnikov Skrevet 4. august 2013 #6 Del Skrevet 4. august 2013 Om en person slår først har du lov å slå igjen Det er slik jeg ser på det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarinda Skrevet 4. august 2013 #7 Del Skrevet 4. august 2013 Tror det regnes som selvforsvar når vold fra din side avverger potensielt stor skade på eget eller andres legeme. Du har i lite eller ingen grad lov til å beskytte eiendelene dine med vold. Har også forstått det sånn. Hvis du er redd for å bli drept har du lov til å beskytte deg med de midler du har og hvis noen prøver å slå deg ned har du lov til å slå ned den andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 4. august 2013 #8 Del Skrevet 4. august 2013 Du har bare lov til å bruke lik vold. Hvis noen kommer med balltre kan du ikke skyte dem, selv om det er mulig å drepe noen med en balltre. Hvis noen kommer med kniv og dere slåss og du dreper personen vil de granske kampen nøye og hvis politiet mener du brukte "for mye vold" i forsvar av deg selv, kan du bli straffet for uaktsomt drap. Si at noen angriper deg med kniv dere ender på bakken og slåss han prøver å stikke deg du prøver å slå og komme unna kniven. Men dreper du angripere og det viser seg at du slo på angreiperen etter anriperen hadde "gitt seg" kan du straffes. Norsk lov er ganske streng på dette, selv syns jeg det høres veldig firkanta ut, hvis noen angriper deg med kniv, slår du og slår du til personen ikke rører seg, noe som kan bety at personen er død, men dette er overdrevet vold i følge norsk lov. Så selvforsvar er ikke lett i norge. selv syns jeg det er helt bra at man ikke kan skyte folk i selvforsvar, men jeg syns ikke man skal kreve at et menneske som er under angrep, skal være så kald i hode at de stopper forsvare seg selv og slå så fort angriperen viser tegn til å gi seg. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 4. august 2013 #9 Del Skrevet 4. august 2013 Tror det regnes som selvforsvar når vold fra din side avverger potensielt stor skade på eget eller andres legeme. Du har i lite eller ingen grad lov til å beskytte eiendelene dine med vold. Første setning er korrekt. Den andre er feil. Du er i din fulle rett til å beskytte din egen, og andres, eiendom. Men alt med måte, selvsagt. Du kan f.eks utøve vold mot noen som prøver å sette fyr på huset ditt, stjele bilen din etc, men ikke skyte noen som kaster en fotball over hekken din. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 4. august 2013 #10 Del Skrevet 4. august 2013 Du har bare lov til å bruke lik vold. Hvis noen kommer med balltre kan du ikke skyte dem, selv om det er mulig å drepe noen med en balltre. Hvis noen kommer med kniv og dere slåss og du dreper personen vil de granske kampen nøye og hvis politiet mener du brukte "for mye vold" i forsvar av deg selv, kan du bli straffet for uaktsomt drap. Si at noen angriper deg med kniv dere ender på bakken og slåss han prøver å stikke deg du prøver å slå og komme unna kniven. Men dreper du angripere og det viser seg at du slo på angreiperen etter anriperen hadde "gitt seg" kan du straffes. Norsk lov er ganske streng på dette, selv syns jeg det høres veldig firkanta ut, hvis noen angriper deg med kniv, slår du og slår du til personen ikke rører seg, noe som kan bety at personen er død, men dette er overdrevet vold i følge norsk lov. Så selvforsvar er ikke lett i norge. selv syns jeg det er helt bra at man ikke kan skyte folk i selvforsvar, men jeg syns ikke man skal kreve at et menneske som er under angrep, skal være så kald i hode at de stopper forsvare seg selv og slå så fort angriperen viser tegn til å gi seg. Dette innlegget er bare vissvass. Det er ingenting som heter "lik vold". Derimot heter det seg at du ikke skal overreagere, men det tas selvfølgelig hensyn til at man ikke er på sitt klareste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #11 Del Skrevet 4. august 2013 Etter straffeloven er nødverge straffrihetsgrunn. Følgende står det om nødverge: "§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge. Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet. Hvad ovenfor er bestemt om Afvergelse af retsstridigt Angreb, kommer ogsaa til Anvendelse med Hensyn til Handlinger, der foretages i Hensigt at iverksætte en lovlig Paagribelse eller hindre, at Straf- eller Varetægtsfanger rømmer. Har nogen overskredet Grænserne for Nødverge, er han dog straffri, hvis Overskridelsen alene har fundet Sted paa Grund af en ved Angrebet fremkaldt Sindsbevægelse eller Bestyrtelse." Altså: Du har ingen rett til å gå fysisk til verks på en som trer inn på din eiendom. Da ringer du politiet, forutsatt at vedkommende bryter noen lov (hvilket det ikke er sikkert at h*n gjør kun ved å være på din eiendom). Du har lov til å forsvare deg, men dersom du slår først vil det som hovedregel være straffbart uansett hvilke fornærmelser den du slår har slengt i din retning. Du kan heller ikke bruke større makt enn det som fremsto som nødvendig tatt i betraktning bl.a. angrepets farlighet og angriperens skyld. Det betyr at man aksepterer at du bruker mer makt mot en som uprovosert slår deg med flaske i bakhodet enn man aksepterer mot en som angrep deg fordi du truet ham, selv hvis det første angrepet rent faktisk ikke fremstår som noe farligere. Siste ledd sier at man kan slippe straff selv når man utøver uforholdsmessig stor makt dersom årsaken til at man brukte så mye makt var en sinnstilstand man havnet i som følge av angrepet. Ellers har kråkefjas helt rett. Gunfreak sitt innspill er forsåvidt fornuftig på noen områder, men det har absolutt ingenting med virkeligheten å gjøre.Anonymous poster hash: e75f3...bf5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 4. august 2013 #12 Del Skrevet 4. august 2013 Jeg har slått menn mange ganger. De fleste gangene fordi de har tatt meg på rumpa eller klasset meg på puppene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lincoln Skrevet 4. august 2013 #13 Del Skrevet 4. august 2013 Jeg har slått menn mange ganger. De fleste gangene fordi de har tatt meg på rumpa eller klasset meg på puppene. Og hva annet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittDiva Skrevet 4. august 2013 #14 Del Skrevet 4. august 2013 Nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 4. august 2013 #15 Del Skrevet 4. august 2013 I Statene er det lov å hamre løs på en person som er på din eiendom ulovlig. Du har til og med lov å skyte og drepe en person som forviller seg inn på din eiendom. Er noe lignende lov her i Norge? Finnes det andre tilfeller der det er lov å slå ned en person? Anonymous poster hash: f4139...83c Nei. Det er ikke lov å angripe en person som har forvillet seg inn på din eiendom, så sant det er det eneste han gjør. Du har rett til å bruke vold i selvforsvar, men selv da vil du kunne anklages for overdreven voldsbruk, noe som er straffbart. Hvis du trekker det for langt. Hvis du blir angrepet i ditt hjem, og slår ned angriperen, så er det akseptabelt. Hvis du følger opp med å slå og sparke ham mens han ligger nede og ikke er noen trusel for deg, så er det overdreven vold, og straffbart. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 4. august 2013 #16 Del Skrevet 4. august 2013 Nei. Det er ikke lov å angripe en person som har forvillet seg inn på din eiendom, så sant det er det eneste han gjør. Du har rett til å bruke vold i selvforsvar, men selv da vil du kunne anklages for overdreven voldsbruk, noe som er straffbart. Hvis du trekker det for langt. Hvis du blir angrepet i ditt hjem, og slår ned angriperen, så er det akseptabelt. Hvis du følger opp med å slå og sparke ham mens han ligger nede og ikke er noen trusel for deg, så er det overdreven vold, og straffbart. Jo du har lov å forsvare eiendom med dødelig makt, skjer hele tiden, hvis noen er i huset ditt om natta og stjeler tven, kan du skyte dem i den antagelsen at de har våpen selv, trenger ikke sende advarsler eller noe dette har jeg krangla med amerikanere om så det vet jeg. Det var blant annet en gammel dame som skøyt en innbrudstyv som var på vei inn gjennom vinduet hennes, hun skøyt han, jeg sa dette er sykt, og de sier, man han hadde jo innbruds våpen som hammere og skrutrekkere han kunne drepe henne med, når jeg påpeker at han var midt i et vindu, og "våpene" han kanskje hadde må ha vært ute av henda hans, sa de, vel bedre hun skyter han med en gang, før han får kommet seg gjennom viduet og tatt opp et våpen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 4. august 2013 #17 Del Skrevet 4. august 2013 Jo du har lov å forsvare eiendom med dødelig makt, skjer hele tiden, hvis noen er i huset ditt om natta og stjeler tven, kan du skyte dem i den antagelsen at de har våpen selv, trenger ikke sende advarsler eller noe dette har jeg krangla med amerikanere om så det vet jeg. Det var blant annet en gammel dame som skøyt en innbrudstyv som var på vei inn gjennom vinduet hennes, hun skøyt han, jeg sa dette er sykt, og de sier, man han hadde jo innbruds våpen som hammere og skrutrekkere han kunne drepe henne med, når jeg påpeker at han var midt i et vindu, og "våpene" han kanskje hadde må ha vært ute av henda hans, sa de, vel bedre hun skyter han med en gang, før han får kommet seg gjennom viduet og tatt opp et våpen. Nå snakket vi vel om hva som var lov i NORGE. Og her er det ikke lov å skyte ned en person som tilfeldigvis befinner seg på din eiendom. Det har vært episoder der privatpersoner har tatt seg av innbruddstyver, og SELV havnet i trøbbel med loven, fordi de tok litt for hardt på dem under pågripelsen. Og det var bare snakk om god gammeldags juling. Men i junaiten er det mange steder kurant å skyte en innbruddstyv ned uten forvarsel. Og der det er vanlig at folk har våpen i hjemmene sine, er innbrudd ganske sjelden. Det finnes andre former for kriminalitet som ikke er så risikable. Like greit å styre unna steder der man kan bli skutt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 4. august 2013 #18 Del Skrevet 4. august 2013 Nå snakket vi vel om hva som var lov i NORGE. Og her er det ikke lov å skyte ned en person som tilfeldigvis befinner seg på din eiendom. Det har vært episoder der privatpersoner har tatt seg av innbruddstyver, og SELV havnet i trøbbel med loven, fordi de tok litt for hardt på dem under pågripelsen. Og det var bare snakk om god gammeldags juling. Men i junaiten er det mange steder kurant å skyte en innbruddstyv ned uten forvarsel. Og der det er vanlig at folk har våpen i hjemmene sine, er innbrudd ganske sjelden. Det finnes andre former for kriminalitet som ikke er så risikable. Like greit å styre unna steder der man kan bli skutt. Sorry så bare du hadde quotet noen som snakket om statene så trodde du også gjorde det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meh Skrevet 4. august 2013 #19 Del Skrevet 4. august 2013 Har også forstått det sånn. Hvis du er redd for å bli drept har du lov til å beskytte deg med de midler du har og hvis noen prøver å slå deg ned har du lov til å slå ned den andre. Nei, det er ikke tilstrekkelig å være redd. Motparten må utgjøre en reell fare og det må være overveldende sannsynlig at vedkommende kommer til å skade deg. Norge har rimelig strenge regler for selvforsvar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #20 Del Skrevet 4. august 2013 Norge har rimelig strenge regler for selvforsvar. Så synd. Anonymous poster hash: f4139...83c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå