Gå til innhold

Fremme/framme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, hva er riktig her egentlig??

Hvis man f. eks skal si "Nå er jeg fremme/framme i Oslo".

Anonymous poster hash: 32237...e3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

"Jeg vil fremme ett forslag"

"Vi er endelig framme"

Anonymous poster hash: d9453...51d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I bokmål er det valgfritt. Enkelt og greit.

Fremme er tradisjonelt den "penere" varianten og er mer brukt av de som anser seg som riksmålsbrukere, mens nynorskbrukere vil bruke "fram-".

Om man snakker om verbet å fremme noe, som i å oppfordre til/jobbe for, heter det bare å fremme.

Anonymous poster hash: 2d928...a17

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Du kan bruke begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg anbefaler alle som lurer på hvordan ord staves, hvilke former som er akseptert i de to skriftspråkene, samt hvordan ord bøyes, om å slå opp i Bokmålsordboka/Nynorskordboka. Der får man svar på det meste av sånt, og så slipper man ukvalifisert synsing, slik som i det første svaret i denne tråden. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Jeg slutter for øvrig aldri å forundre meg over forumbrukere som øyensynlig mener at svar fra tilfeldige forumbrukere er godt nok når det gjelder faktaspørsmål. For mange av svarene man får i slike spørsmål er FEIL. Så hvorfor heller ikke oppsøke pålitelige kilder som ordbøker, leksika, Wikipedia, eller hva nå enn som er det riktige oppslagsverket for det aktuelle spørsmålet?

Anonymous poster hash: e2f69...b3e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg anbefaler alle som lurer på hvordan ord staves, hvilke former som er akseptert i de to skriftspråkene, samt hvordan ord bøyes, om å slå opp i Bokmålsordboka/Nynorskordboka. Der får man svar på det meste av sånt, og så slipper man ukvalifisert synsing, slik som i det første svaret i denne tråden. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Jeg slutter for øvrig aldri å forundre meg over forumbrukere som øyensynlig mener at svar fra tilfeldige forumbrukere er godt nok når det gjelder faktaspørsmål. For mange av svarene man får i slike spørsmål er FEIL. Så hvorfor heller ikke oppsøke pålitelige kilder som ordbøker, leksika, Wikipedia, eller hva nå enn som er det riktige oppslagsverket for det aktuelle spørsmålet?

Enig i det. Jeg svarte som nr. 2 i denne tråden, og jeg er helt sikker på at begge deler er tillatt i bokmål, men jeg er helt enig med deg i at det ikke bør være godt nok at et par anonyme brukere slenger inn sine forslag.

Det er en grunn til at en spør om slike ting, nemlig at folk sier mye rart. Da er det neppe så lurt å gå til et tilfeldig utvalg folk og spørre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

"Jeg vil fremme ett forslag"

"Vi er endelig framme"

Anonymous poster hash: d9453...51d

I bokmål er det valgfritt. Enkelt og greit.

Fremme er tradisjonelt den "penere" varianten og er mer brukt av de som anser seg som riksmålsbrukere, mens nynorskbrukere vil bruke "fram-".

Om man snakker om verbet å fremme noe, som i å oppfordre til/jobbe for, heter det bare å fremme.

Du kan bruke begge deler.

Mitt poeng er altså at alle svarene over er verdiløse (selv om to er korrekte, og ett er feil) , ettersom de ikke er backet opp med en pålitelig kilde. Hvordan hadde du forresten tenkt å vurdere de ulike svarene? Som en slags avstemming - at det svaret flest brukere gav var korrekt? Det ville gått greit i akkurat dette tilfellet, men i andre tilfeller kan det være gale svar som dominerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i det. Jeg svarte som nr. 2 i denne tråden, og jeg er helt sikker på at begge deler er tillatt i bokmål, men jeg er helt enig med deg i at det ikke bør være godt nok at et par anonyme brukere slenger inn sine forslag.

Det er en grunn til at en spør om slike ting, nemlig at folk sier mye rart. Da er det neppe så lurt å gå til et tilfeldig utvalg folk og spørre.

:tommelsmil: Men da er vi enige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

:tommelsmil: Men da er vi enige! :)

Det er vi :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...