Gjest Lincoln Skrevet 7. august 2013 #21 Del Skrevet 7. august 2013 (endret) Synes du som mann at det er umoralsk å be en kvinne gå gravid fordi du ønsker barn? Det er tross alt en stor risiko forbundet med det. Når er det i så fall greit at en kvinne utsetter seg selv for den risikoen og når er det ikke det? Jeg kan ikke be noen kvinne gå gravid så vidt jeg vet. Det er 100 % frivillig fra kvinnens side. Problemet er vel snarere at enkelte kvinner blir gravide MOT mannens vilje. Endret 7. august 2013 av Lincoln Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 7. august 2013 #22 Del Skrevet 7. august 2013 Enig! De bør evt tegne en spesialforsikring på forhånd som dekker slikt Du det var ganske smart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 7. august 2013 #23 Del Skrevet 7. august 2013 Jeg kan ikke be noen kvinne gå gravid så vidt jeg vet. Det er 100 % frivillig fra kvinnens side. Problemet er vel snarere at enkelte kvinner blir gravide MOT mannens vilje. Så du klarer ikke å be noen gjøre noe for deg, kun kreve? Det er også helt frivillig for en kvinne å bake en kake for sin mann, men det er allikevel ikke noe galt i at han spør om hun ikke kan bake yndlingskaken hans til helgen. Jeg prøver igjen: Mener du, som mann, at det er umoralsk av deg å ytre ønsker om barn til din samboer/kone, fordi det vil utsette henne for en stor risiko? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lincoln Skrevet 7. august 2013 #24 Del Skrevet 7. august 2013 Så du klarer ikke å be noen gjøre noe for deg, kun kreve? Det er også helt frivillig for en kvinne å bake en kake for sin mann, men det er allikevel ikke noe galt i at han spør om hun ikke kan bake yndlingskaken hans til helgen. Jeg prøver igjen: Mener du, som mann, at det er umoralsk av deg å ytre ønsker om barn til din samboer/kone, fordi det vil utsette henne for en stor risiko? Mener du det er umoralsk å fiske på toppen av prekestolen? Jeg fatter ikke hva slags relevans du mener spørsmålet ditt har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 7. august 2013 #25 Del Skrevet 7. august 2013 Mener du det er umoralsk å fiske på toppen av prekestolen? Jeg fatter ikke hva slags relevans du mener spørsmålet ditt har. Du sa at det var umoralsk å benytte en surrogatmor fordi det var forbundet såpass mye risiko med et svangerskap. Så vidt jeg vet er det ikke forbundet noen mer risiko med et surrogat-svangerskap enn ved et hvilket som helst annet svangerskap (jeg ville til og med gjettet på at det var mindre risiko, da kvinnen allerede har hatt ukompliserte svangerskap før). Derfor lurte jeg på om du syntes det var umoralsk å også utsette andre kvinner for denne risikoen, for eksempel en samboer eller kone, kun fordi du selv ønsket barn. På dette spørsmålet klarte du å svare at du ikke kan be en kvinne om noe slikt da det er helt frivillig fra hennes side. Dette svaret hadde jeg litt problemer med å forstå hva du mente med. Er en hver forespørsel fra deg å anse som et krav? Mener du at kvinner er så svake at de ikke klarer å si nei til deg? Eller er det umoralsk å be noen om å gjøre noe som helst som kan utsette dem for en risiko? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lincoln Skrevet 7. august 2013 #26 Del Skrevet 7. august 2013 (endret) Du sa at det var umoralsk å benytte en surrogatmor fordi det var forbundet såpass mye risiko med et svangerskap. Så vidt jeg vet er det ikke forbundet noen mer risiko med et surrogat-svangerskap enn ved et hvilket som helst annet svangerskap (jeg ville til og med gjettet på at det var mindre risiko, da kvinnen allerede har hatt ukompliserte svangerskap før). Derfor lurte jeg på om du syntes det var umoralsk å også utsette andre kvinner for denne risikoen, for eksempel en samboer eller kone, kun fordi du selv ønsket barn. På dette spørsmålet klarte du å svare at du ikke kan be en kvinne om noe slikt da det er helt frivillig fra hennes side. Dette svaret hadde jeg litt problemer med å forstå hva du mente med. Er en hver forespørsel fra deg å anse som et krav? Mener du at kvinner er så svake at de ikke klarer å si nei til deg? Eller er det umoralsk å be noen om å gjøre noe som helst som kan utsette dem for en risiko? Når et par får et barn så får de det sammen. Det er dermed sannsynligvis et ønske fra begge to, og først og fremst kvinnen. Du skjønner, det er kvinnen som bestemmer om hun vil være gravid eller ikke. At det er mulig å ikke vite det er utenfor min fatteevne, men det er det altså ikke mannen som styrer. Om et par vil ha et barn er det altså opp til kvinnen, ikke mannen. Spørsmålet ditt er dermed helt fullstendig på jordet. Endret 7. august 2013 av Lincoln Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peanut Skrevet 7. august 2013 #27 Del Skrevet 7. august 2013 Hiv de norske slavehandlerne i fengsel, selg alt de eier og send det ned til India. Er nok av norske slavehandlere i Norge, ser man på hvordan noen au pairer blir behandlet. Men til sakens tema så mener jeg at det burde da være klart at det er paret som skal betale. Folk som fraskriver seg ansvar synes jeg er begredelig, og menneskesynet til mange av disse folkene er i samme kategori (som begredelig). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felixa Skrevet 12. august 2013 #28 Del Skrevet 12. august 2013 Jeg synes det er veldig rart at det ikke er en forsikring som dekker dette. Surrogati gjøres jo via byråer, de må da ha greie på det juridiske. Hvis det er 4000 kr det er snakk om så er det småpenger for et norsk par, burde ikke være så vanskelig å gi det. Men nå vet ikke vi mer enn hva media skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå