Gå til innhold

Hva skal mormor sin mann hete?

Semydfe

Anbefalte innlegg

Gjest Ravgull

Har ett sett skilte foreldre vi også. Vi kommer til å gå for fornavn, fordi ste-foreldren kom inn i bildet etter at sambo og jeg ble voksne. Så vi vil gå for:

Farmor og Farfar

og

Mormor og Jens

"bestemor" og "bestefar" bruker både jeg og mannen som en slektsbetegnelse, og ikke som tittel. Som "søster eller bror".

"Mormora di, hun er bestemoren din." "Ida er søsteren din".

Vanskelig å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har også denne problemstillingen, med to bonusbesteforeldre på den ene siden og en på den andre. Jeg tenker at man må finne ut hva som passer for en selv, avhengig av hva slags assosiasjoner man har til ordene (bestefar vs. farfar, f.eks.) og hva slags forhold man har til steforeldrene. Steforeldrene på begge sider har så langt bare blitt omtalt ved navn av meg og mannen min, slik kommer det nok til å fortsette. Vi har rimelig gode forhold til alle sammen, så jeg synes det er greit å lage en tittel de selv ønsker - synes de det er greit å fortsette med navn gjør vi det, ellers kan de være Bestefar X og Bestemor Y. Navnetilleggene er vanskelige å unngå, synes jeg, når det er så mange. Besten/besta er også mulige titler... De biologiske foreldrene skal selvsagt være mormor/morfar/farmor/farfar. I mitt hode er dette "hovedbesteforeldrenavnene", mens bestefar/bestemor er en litt mer generisk betegnelse som kan deles ut nokså fritt. Stefaren på min side har jeg ikke egentlig så fryktelig mye til overs for, men siden jeg gjerne vil bevare familiefreden og bestefar ikke er en tittel som betyr veldig mye for meg, har jeg ikke noe imot å la ham få ha den hvis han vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk for besta med min stemor, og min far er bestefar.

Kunne også brukt mor + navn, det er vanlig her jeg bor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barna mine kaller min mors samboer gjennom 10 år for "navne"besten. Min fars samboer kaller de bare for navnet hennes. De har mye mer med mormor å gjøre enn morfar som bor på andre siden av landet, dessuten er forholdet deres mye nyere, så da ble det sånn.

Min manns mor er død, barna kaller svigerfars kone for besta.

Anonymous poster hash: 65ba4...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare husk å sjekk hva forledrene faktisk vil. Min bestemor ville hete bestemor for å bare ha ett navn, mamma nekter å bli kaldt bestemor, for så gammel er hun ikke. Vi har en stebestefar, han kalles Onkel Jens, for selv om han hr vært der hele oppveksten er han da ikke bio-familie=)

Anonymous poster hash: ac198...2ef
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde en farfar, farmor, mormor og morfar fra mamma og pappa sin side. De ble kalt for dette, eller beste***.
I tillegg var det faren og moren til min stefar, som har vært i mitt liv siden jeg var 3.
Ettersom jeg kaller mamma for mamma og pappa for pappa, ble det mest naturlig for meg å kalle besteforeldre på min stefar sin side for: mor og far.

Pappa & Mamma & "Lars" (stefar ved navn)
Mormor & Morfar
Farfar & Farmor
Mor & Far

:)

Anonymous poster hash: 16c29...08b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi tre sett. Min mor og stefar, min far og stemor og svigerforeldrene mine. Svigers er bestemor og bestefar, mamma og stefar er mor og far (er det jeg selv har vokst opp med, samt farmor og farfar), mens pappa og stemor vet jeg ærlig talt ikke, selv om gutten allerede nærmer seg to år. Vi møtes ikke så ofte, så han har ikke samme forhold til dem som han har med de andre to settene.

Så hvis noen har forslag så kom gjerne med det. ;) Liker ikke morfar, og mormor blir helt feil da min stemor ikke er min mor. Blir det merkelig å kalle dem også for bestemor og bestefar? Er helt ok for min del at stemor kalles ved navn, men pappa må jo kalles for noe, og det er dessuten hyggelig om stemor også får en annen status enn bare navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det barnet selv vil og føler er naturlig.

Blir for dumt at voksne skal klassifisere og bestemme hva barnet skal føle/si om nære personer i sitt liv.

Min bror mistet sin far når han var svært liten, og kalte da min pappa også for pappa. Mine foreldre var skilt før min bror ble født, men min far tok også ham på overnattingsbesøk enten alene eller sammen med oss biobarna.

Han pleide si at "jeg er egentlig heldig, for jeg har 3 pappaer - en i himmelen, pappa*navnet*(min far) og bestefar-pappa.

Dette sluttet han med når han ble litt eldre og ikke hadde behov for at noen skulle fylle en papparolle på samme måte lengre.

Når selv jeg som barn klarte synes det var helt naturlig og selvsagt at "min" pappa også var like mye hans pappa, så klarer vel to voksne mennesker å akseptere(og svelge eventuelle vemodige følelser) at et barn vil si bestefar, morfar eller hva enn h*n vil.

Det er hva som er riktig i barnets situasjon som er viktig her, h*n skal ikke måtte irettesettes fordi besteforeldre har "valgt" å gå fra hverandre og dermed skape en utvidet familie.

Anonymous poster hash: c8d7a...9a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jo legge til at jeg selv og har to sett med "besteforeldre", min mors mann(de har vært sammen i 10 år) og min far.

Mitt kommende barn får si akkurat hva han vil, det tenker jeg overhodet ikke på som en problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hva sier man fram til barnet kommer fram til noe på egen hånd, da? "Nå skal vi dra og besøke bestemor og you-know-who"?

Jeg synes egentlig foreldrenes relasjon til sine egne foreldre og steforeldre har en del å si for hva barna skal kalle disse menneskene. I vår familie er det naturlig å bruke "bestemor og Knut" og "farfar og Anne", fordi disse nye partnerne har kommet inn i livene våre etter at vi selv ble voksne. Hadde jeg vokst opp med noen av disse som "fungerende forelder" eller hva jeg skal si, ville vi kanskje valgt annerledes.

Anonymous poster hash: 01ef1...39c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt mye på dette selv (er ikke gravid da). Min mor og far kommer til å være mormor og morfar, mens min stemor blir bestemor (hun har vært i livet mitt siden jeg var ganske liten). Mine barns far sine foreldre blir farmor og farfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som bruker Besse/Bessa/Besten/Besta til de som ikke er biologiske.

Ellers tenker jeg at dere er heldige som har slike problemstillinger... Her har vi mest lyst til å kalle bestefars samboer for "den forbanna hurpa"....:filer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Stesøsteren min sine barn kaller faren min for bestefar *navn* og bare navnet :) min stemor kommer til å bli kalt bestemor av ett eller annet slag :)

Anonymous poster hash: 90675...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nordpå hvor jeg bor kalles ofte bestefar for "far", for barna kaller pappa for pappa til de blir voksne. Hvis det ikke høres helt feil ut for dere, hva med "far"? Jeg vet jo ikke hvor du bor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

syns dere skal kalle han for det dere er komfortable med :)

virker som om dere har et tett bånd og at han virkelig gleder seg til den lille kommer. noen ganger kan det såre om han ikke får virke som om han er en del av familien selv om det er helt opp til dere :)

hadde jeg hatt et nært forhold med feks mamma sin nye mann (hun er jo singel nå men ting kan skje) så ville jeg ikke blitt sint eller noe om ungen hadde begynt å kalle han bestefar :)

Gjør det som føles rett for dere og deres forhold til denne mannen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

I mannens familie bruker de fornavn, for eksempel "Bestefar og Anna" og "Bestemor og Ola". Jeg vil tro at vi vil gå for en lignende løsning når det blir vår tur. :)

Anonymous poster hash: 635ab...87d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det barnet selv vil og føler er naturlig.

Blir for dumt at voksne skal klassifisere og bestemme hva barnet skal føle/si om nære personer i sitt liv.

Men saken her er jo at en del av disse nye "besteforeldrene" er der fra barnet er født, og det blir ikke naturlig at barnet selv får velge, siden det da er en baby... Det blir jo alltid sånn at de voksne bestemmer dette, og barnet kaller dem det de har hørt, med mindre de nye besteforeldrene kommer inn i bildet når barnet er større.

Jeg syns da det naturlige er at den som er inngiftet får bestemme. Det samme med de biologiske besteforeldrene. Jeg ville gjerne at min mor skulle være bestemor, siden jeg syns det var rart at hun skulle kalle seg mormor siden jeg selv har en mormor i live. Men hun var helt bestemt på at hun skulle være mormor likevel, så da ble det jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som faktisk har svart på det jeg spurte om - tusen takk for innspill!

Til dere andre som diskuterer for/imot om inngifte skal få lov til å ha en annen benevnelse enn sitt fornavn, eller at barna skal få velge selv etc etc - kan ikke dere heller lage en egen tråd og diskutere det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med å bruke bestefar på begge, eller besten og bestefar kanskje? Når han har vært gift med din mor i 6 år blir han jo på sett og vis en bestefar uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...