AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #41 Del Skrevet 2. august 2013 Min mormor og farmor fikk begge nye ektemenn når jeg var ganske stor, så der ble det ikke naturlig å kalle de for annet enn navn. Så det er mormor og "Per" og farmor og "Knut". De barnebarna som var mye yngre enn meg kaller de for bestefar/bessa/beste. For meg er mormor/morfar og farmor/farfar kun for de som er mors mor/fars mor osv, de evt inngifte blir bestemor/bestefar. Så mine barn har mormor og morfar på den ene siden, farmor og bestefar og farfar og bestemor på den andre siden. Dette har vi også pratet med de om, og de var helt enige. Men alle mine besteforeldre er også oldeforeldre til mine barn, ettersom de har vært tilstede siden de ble født. Anonymous poster hash: d2389...a32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #42 Del Skrevet 2. august 2013 "Men alle mine besteforeldre er også oldeforeldre til mine barn, ettersom de har vært tilstede siden de ble født." Der er altså ikke min farmor og "Knut" oldemor og "Knut", men oldemor og oldefar. Anonymous poster hash: d2389...a32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusefrøken Skrevet 3. august 2013 #43 Del Skrevet 3. august 2013 Er i uke 28, og det begynner så smått å nærme seg fødsel... (Jo da, vet det kun er august, men plutselig er det høst og tiden går fort). Saken er som følger: Min mor og far er skilt, og dette har vært litt vanskelig - spesielt for min far. Allikevel har de nå - etter 10 år fra hverandre et ok forhold. Min mor er gift på nytt, og har vært dette i 6 år. Dette til et flott og hyggelige mann som jeg setter stor pris på. De gleder seg alle sammen til å bli besteforeldre. Også min mors nye mann. Han er like engasjert som min mor og far, og han handler inn små ting til baby + planlegger både trilleturer og andre aktiviteter. Jeg syntes at dette et både rørende og hyggelig! Men nå har tanken plutselig slått meg: Hva skal han kalles for barnet? Syntes at å kun bruke navnet hans blir litt stusslig. Han gleder seg jo enormt til å bli "bestefar". Samtidig syntes jeg både morfar og bestefar er forbeholdt min far... Ønsker derfor forslag til hyggelige kallenavn til han slik at han føler seg inkludert. her har jenta tre sett med besteforeldre, så vi bruker da: mormor og morfar, farmor og farfar, og bestemor og bestefar hvorfor skal din far kalles både bestefar og morfar? kan de ikke bruke ett navn hver? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #44 Del Skrevet 3. august 2013 Det er bare å lage et kallenavn som dere syns er koselig, "Besse", "Moffa", "Faffen" eller noe helt annet Anonymous poster hash: 9aefa...261 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 3. august 2013 #45 Del Skrevet 3. august 2013 Vi har også litt sånn mine og dine sine i slekten. Bestemor og bestefar har for meg alltid vært de aller nærmeste besteforeldrene mine, så ingen andre enn mamma (og pappa som er død) fikk lov til å hete det. Her bruker vi navn på alle bortsett fra stemoren til mannen min som har vært til stede hele oppveksten hans. Barnas ikke-biologiske oldefar kalles også oldefar selv om mannen min alltid har tiltalt ham ved navn. Vi har: Bestemor og *navn* (mormor) Farmor og *navn* Farfar og Besta (dette fikk besta bestemme selv, altså så lenge det ikke var farmor eller bestemor) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 3. august 2013 #46 Del Skrevet 3. august 2013 Hos oss har vi bare brukt bestemor + navn og bestefar + navn, type "bestemor Kristine" og "bestefar Nils". Vi bruker ikke far-/mormor eller far-/morfar i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marsipan Skrevet 3. august 2013 #47 Del Skrevet 3. august 2013 Her sa vi mormor + navn om min mamma og stefar (og de kalte seg selv det samme ovenfor barnet). Alikevel begynte barnet selv i treårsalderen å kalle dem mimmi og besse, antakelig etter å ha hørt ei i barnehagen kalle sine besteforeldre det. Så da ble det mimmi og besse... Våre fedre er morfar og farfar, fars mor er bestemor, og deres samboere tiltales ved navn. Svigermor gjorde et stort nummer ut av at noen "ikke-biologiske" skulle få ha besteforelderstatus, men for oss, og ikke minst for barna, er nærhet og engasjement i hverdagen vel så viktig som blodsbånd! Et barn får aldri for mange omsorgspersoner rundt seg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #48 Del Skrevet 4. august 2013 Her har stefar blitt bestefar. Besteforeldre som ikke er biologiske er blitt oldemor/oldefar selv om de ikke er i slekt (jepp, vi har samme problemstilling enda et ledd opp). Det viktigste for oss har vært forholdet til barnet vårt, ikke biologiske slektsbånd. Dessverre er den "ekte" bestefaren ikke særlig til stede, og jeg synes det er flott at barnet vårt har to kjærlige besteforeldre på begge sider likevel. Anonymous poster hash: b7153...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveva Skrevet 4. august 2013 #49 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) Har ikke lest alle svarene! Her er det to bestefedre, en farfar og to bestemødre. Min far kalles bestefar + navn, min mor kalles bestemor og hennes nye mann som hun har vært gift med i 8 år kalles også bestefar + navn. Min samboers far er farfar, og hans mor er bestemor. Jeg synes dette er helt ok og har ingenting imot at mammas mann kaller seg bestefar - det eneste jeg skulle ønske var at mamma/de hadde spurt meg først om jeg synes det var greit... Bare sånn for å ha spurt! Men litt typisk min mor å glemme det (ellers tenkte hun vel ikke over at det kunne ha vært av betydning, for henne så er det jo klart at mannen hennes som er vel så engasjert skal være bestefar...) Edit: "nye" mann..! Endret 4. august 2013 av Sveva Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #50 Del Skrevet 4. august 2013 Det er bare å lage et kallenavn som dere syns er koselig, "Besse", "Moffa", "Faffen" eller noe helt annet Anonymous poster hash: 9aefa...261 Enig, skulle akkurat til å skrive dette. Er jo bare å finne på et kosenavn selv,trenger ikke være bestefar, besten...osv =) Anonymous poster hash: fa469...004 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 4. august 2013 #51 Del Skrevet 4. august 2013 Jeg kalte farmor sin mann for Besten i alle år. Han så på alle hennes barnebarn (og barn) som sine egne, han var kjempeglad i alle sammen og ble etterhvert kalt Besten (=bessen ) istedenfor bestefar/farfar. For vår del var det nok litt at navnet hans var veldig vanskelig for små barn å få til, så det var enklest for alle å kalle ham for noe og han var jo for meg min bestefar, selv om han ikke var det biologisk. (Farfar døde når min far var rundt 12 år, så det var aldri et dilemma om hvem som skulle hete hva, de få gangene temaet farfar kom opp gikk det med i "pappa til pappa" eller navnet hans, for vi hadde ikke noe forhold til denne personen som en bestefar, han døde jo lenge før noen barnebarn kom til verden). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #52 Del Skrevet 4. august 2013 Hva med Moffe, Faffe, Daffe, Gamlemor, Beste, Besten, Bestiss og slike kallenavn? En venninne av meg bruker stefarfar og stemormor. Anonymous poster hash: ae965...bd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #53 Del Skrevet 5. august 2013 Jeg synes det mest riktige er å bruke fornavnet. Hvis man absolutt vil, kan man ta beste-varianten. Beste-John f.eks. Fars foreldre vil alltid være farmor og farfar. Mors foreldre vil være mormor og morfar. Det kan jo bli slutt mellom besteforeldrene og deres nye. Bestefar 1, 2 og 3 kan komme inn i bildet.. Forvirrende. Ikke at jeg tror alle par vil gjøre det slutt.. Men det kan skje. Og uansett er jo "bestefar" ikke bestefar. Synes det er veldig feil når ei dame ikke liker barnefaren, barnet ikke har kontakt med han, og stefaren kalles pappa og jeg.. For ikke å snakke om hvis mor heter Hansen, far heter Berg. Så heter ungen Berg Hansen til det blir slutt mellom foreldrene, og mor gifter seg med en som heter Haugen, og forandrer både sitt og barnets etternavn til kun Haugen. Kjempekult når de blir skilte også.... Anonymous poster hash: 05c43...131 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #54 Del Skrevet 5. august 2013 Hva med Moffe, Faffe, Daffe, Gamlemor, Beste, Besten, Bestiss og slike kallenavn? En venninne av meg bruker stefarfar og stemormor.Anonymous poster hash: ae965...bd2 Stefarfar og stemormor er jo veldig bra navn på dem. Det er jo dèt de er Anonymous poster hash: 05c43...131 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #55 Del Skrevet 5. august 2013 Viss du ser på alle som besteforeldre, så er det fint om dei får eit namn som representerer det, syns eg Mi mor gifta seg for 8 år sidan med ein mann, og vi har mykje kontakt med dei. Litt mindre kontakt med faren min, men god tone der og. Barna mine er 2 og 4 år. Sånn har det blitt hos oss: Mamma og mann: mormor og besten Pappa: morfar Alle er fornøgde med den ordninga Anonymous poster hash: a944c...c1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dricka Skrevet 5. august 2013 #56 Del Skrevet 5. august 2013 Kaller min stefarfar for bestefar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 5. august 2013 #57 Del Skrevet 5. august 2013 Hva med beste-og så fornavnet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå