Semydfe Skrevet 2. august 2013 #1 Del Skrevet 2. august 2013 Er i uke 28, og det begynner så smått å nærme seg fødsel... (Jo da, vet det kun er august, men plutselig er det høst og tiden går fort). Saken er som følger: Min mor og far er skilt, og dette har vært litt vanskelig - spesielt for min far. Allikevel har de nå - etter 10 år fra hverandre et ok forhold. Min mor er gift på nytt, og har vært dette i 6 år. Dette til et flott og hyggelige mann som jeg setter stor pris på. De gleder seg alle sammen til å bli besteforeldre. Også min mors nye mann. Han er like engasjert som min mor og far, og han handler inn små ting til baby + planlegger både trilleturer og andre aktiviteter. Jeg syntes at dette et både rørende og hyggelig! Men nå har tanken plutselig slått meg: Hva skal han kalles for barnet? Syntes at å kun bruke navnet hans blir litt stusslig. Han gleder seg jo enormt til å bli "bestefar". Samtidig syntes jeg både morfar og bestefar er forbeholdt min far... Ønsker derfor forslag til hyggelige kallenavn til han slik at han føler seg inkludert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bud Skrevet 2. august 2013 #2 Del Skrevet 2. august 2013 Han er ingen bestefar! Lær barnet å kalle han ved fornavn, mannen må ha forståelse for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 2. august 2013 #3 Del Skrevet 2. august 2013 Hos oss har vi løst det på følgende måte. Mine foreldre er mormor og morfar. Deres partnere er bestemor og bestefar. Mormor er gift med bestefar og morfar med bestemor. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OnlyGemini Skrevet 2. august 2013 #4 Del Skrevet 2. august 2013 Her bruker vi navn, og de er ikke mindre glade i henne av den grunn. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikki09 Skrevet 2. august 2013 #5 Del Skrevet 2. august 2013 Det er jo ikke verre enn å spørre din far om han vil ha morfar eller bestefar, også får stefaren din den andre. Min datter har bestemor og bestefar (fars mor og stefar) og farfar (fars far), og mormor og bestefar (min mor og far). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #6 Del Skrevet 2. august 2013 Vi bruker navn, men ikke så nært forhold som dere (og så er det kanskje at vi foreldre ikke er helt komfortable med annet. Men vet familier som bruker feks beste evt bestefar, mens biologiske er farfar.Anonymous poster hash: 00191...1bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magdalene Skrevet 2. august 2013 #7 Del Skrevet 2. august 2013 Her er både min pappa, min manns stefar og min stefar, bestefar. Og de har virkelig levd opp til navnet også. Barna har ingen problem med å skille bestefar og bestefar fra hverandre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redbull Skrevet 2. august 2013 #8 Del Skrevet 2. august 2013 Hos oss heter både stefar og pappan min morfar Nå har stefaren min vært i livet mott siden jeg var veldig liten da, han er like mye far for meg som min pappa er. Like godt forhold til de begge to. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarenogAron Skrevet 2. august 2013 #9 Del Skrevet 2. august 2013 Her er mammaen til mannen min gift på nytt for lenge siden. Vi har bestemt oss for at når det klaffer, skal det bli bestemor og bestefar sammen. Også skal den ekte faren (som vi ser veldig lite) bli farfar. Dere kan også løse det ved å si bestefar x og bestefar y. (Med navnene istedetfor x og y selvfølgelig). Barn har ingen problemer med å vite forskjell. En tredje løsning er å si mommo og moffa eller en annen "erstatning" for mormor/morfar. Det er det også mange som gjør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petalouda Skrevet 2. august 2013 #10 Del Skrevet 2. august 2013 Jeg blir mormor og mannen min som ikke er biomorfar blir bestefar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 2. august 2013 #11 Del Skrevet 2. august 2013 I familien vår har vi brukt "onkel". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissEi Skrevet 2. august 2013 #12 Del Skrevet 2. august 2013 Brukt navnet hans ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
charactouy Skrevet 2. august 2013 #13 Del Skrevet 2. august 2013 Min manns foreldre er skilt. De heter bestemor og bestefar, bestemors mann er besten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #14 Del Skrevet 2. august 2013 Søsteren min kalte moren vår for mormor og faren vår og hans kone for bestefar og bestemor. Vi er flere som synes dette er feil, særlig etter at faren vår gikk bort. Stemor er ikke bestemor, men har ingenting imot å overskygge mormoren. Dette er veldig sårt når mormoren er syk og har dårlig økonomi. Det med bestemortittelen gjør misforholdet mye tydeligere. Selv bestefaren syntes ikke dette var riktig da han levde. Han ville foretrukket at barnebarna brukte navn slik at han selv enten var Petter eller Beste-Petter og kona var Marit eller Beste-Marit. Selv sa vi mormor til mormor og morfar til morfar mens morfars kone simpelthen ble Grete eller Tante Grete. Anonymous poster hash: 78a12...eee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #15 Del Skrevet 2. august 2013 Selvfølgelig, så ville jeg bare brukt navnet hans. Om det var en mann som jeg hadde vokst opp med, og var nær så hadde kanskje tankene vært annerledes. Om jeg var komfortabel med å kalle han for pappa, så ville det vært stusslig med bare navnet... men om jeg bare bruker navnet hans selv, så ser jeg ikke hvorfor det skulle være stusslig.Anonymous poster hash: 1d7b3...4bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 2. august 2013 #16 Del Skrevet 2. august 2013 Fornavn er helt greit. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 2. august 2013 #17 Del Skrevet 2. august 2013 Jeg er i ganske lik situasjon som deg, ts. Bare at vi fikk barn i fjor, og da var faren min enslig. Men etter at han nylig fant tilbake til sin tidligere samboer som han var sammen med i mange år, og hun selv i perioden de ikke var sammen hadde jevnlig kontakt med oss og sønnen min, i tillegg til at hun er veldig glad i barn, har jeg også begynt å tenke på hva vi skal kalle henne. Sønnen min er så liten at han ikke kommer til å huske min far uten henne, så jeg begynte også å lure på om hun skulle fått et kallenavn (han vil jo se henne på lik linje med sine andre besteforeldre). Men jeg kommer til å spørre henne hva hun syns. Kanskje hun syns det blir vanskelig overfor sine egne barn (som også har barn) å skulle være bestemor for mitt barn, så jeg skal høre hva hun tenker. Jeg ser ikke problemet med å kalle henne for navnet sitt heller, men det kan jo tenkes at hun vil hete noe mer, siden hun er så engasjert. Hos oss heter de andre besteforeldrene farmor, farfar og mormor, mens min far er bestefar. Min stemor vil i så fall bli kalt bestemor, hvis hun vil det, så hun vil sånn sett ikke "stjele" tittelen fra noen. Skilsmissen mellom mine foreldre var veldig vond for min mor, men jeg må bare si at hvis jeg skulle tatt hensyn til henne i alt jeg foretok meg overfor min far, så ville jeg gått veldig på kompromiss med meg selv. Bare nevner det siden ts eller noen andre her trakk hensynet til far fram. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Naria Skrevet 2. august 2013 #18 Del Skrevet 2. august 2013 (Halv)Broren min og kona hans har gjort det slik. Mormor og morfar (hennes foreldre) Farmor og beste (vår felles mor og min far/hans stefar) Farfar og ---- (vet faktisk ikke hva de kaller min brors fars nye kone, men antar at hun også har et kjælenavn.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrickyCicci Skrevet 2. august 2013 #19 Del Skrevet 2. august 2013 Jeg er i litt samme situasjon som deg TS, bare litt flere å forholde seg til Min mor er nå gift for 3 gang, og jeg har et veldig godt forhold til alle 3 (ene er pappa, 2 er han som mamma var gift med i oppveksten min 1kl til jeg flyttet hjemmefra, og 3 er han hun er med nå som er en flott fyr). Har du spurt dem selv hva de ønsker? Jeg tenkte masse frem og tilbake hvordan jeg skulle gjøre det, før jeg plutselig fikk innspill av dem selv på hva de ville kales. F.eks. ville ikke pappa være morfar (som jeg egentlig hadde tenkt) for det hørtes så gammelt ut, så ville heller være bestefar.. Mamma og mannen vil være Mor navn og Far Navn. Foreldrene til min mann vet vi ikke helt enda, men de blir enten farmor/farfar eller bestemor/bestefar. Min tidligere stefar blir enten bestefar navn eller besten. Nå er vi en veldig nær familie, så for oss blir det feil å kun bruke navnet, men dere må nesten bare sette dere ned og se hva som føles riktig i deres situasjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #20 Del Skrevet 2. august 2013 Mine foreldre er skilt og begge gift på ny (dette er mange år siden), og mine barn kaller dem mormor og beste-Hans, morfar og beste-Kari. Mine foreldres nye partnere heter altså Hans og Kari. Dette fungerer glimrende for oss.Anonymous poster hash: 53497...842 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå