Gå til innhold

Lage nye arbeidsplasser til folk på dagpenger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En kompis og jeg har diskutert en sak som vi trenger flere innspill til. Folk som går på Dagpenger og ikke får seg jobb ( fordi kvalifikasjonene ikke er perfekte, gravide, er i feil alder og slikt) vil jo gjerne jobbe. Så hvorfor kan ikke Nav opprette egne arbeidsplasser for de? Et eksempel kan være å kjøre eldre og syke til og fra lege/dagtilbud istedet for at kommunen betaler private drosjeselskaper. Et annet eksempel kan være vedlikehold av kommunens bygninger. Siden dette ikke er en realitet går vi utifra at det finnes gode grunner til at det ikke fungerer, men vi klarer ikke å se de selv.Anonymous poster hash: 6a87a...962

Hvem skal betale slitasje/forsikring på min bil når jeg leker drosje? Trekke det fra dagpengene?

Anonymous poster hash: 3d8d0...295

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Problemet med oppgavene er at man ser ut til å ønske å opprette dem bare for å "aktivisere" arbeidsledige. Hvis kommunen hadde opprettet helt vanlige stillinger som kjørte eldre til og fra sykehjem hadde det ikke vært det minste problem fra min side. Problemet her er ikke selve jobbene, men at det fremstår som "tiltak" heller enn en skikkelig jobb slik du ønsker det gjennomført.

Jeg ser ikke at det er et problem i det hele tatt. Det trengs folk som kan transportere og se til eldre, og det finnes folk som kan gjøre disse jobbene, men sitter istedet hjemme og mottar penger. Det virker nesten som at det skal være en rettighet å være arbeidsledig å få penger for det, sånn helt uten videre. Eier ikke mennesker yrkesstolthet lenger? Hva mener du med "hvis kommunen hadde opprettet vanlige stillinger", det må de jo gjøre uansett, eller mener du stillinger av typen "man må ha x antall års erfaring som yrkessjåfør for å kjøre pensjonister til butikken/sykehuset", eller "utdannet kokk med flere års erfaring for å kjøre ut mat til uføre pensjonister"? Mange av disse jobbene er simple som faen og krever ikke mer enn et førerkort.

Anonymous poster hash: 56455...a91

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke at det er et problem i det hele tatt. Det trengs folk som kan transportere og se til eldre, og det finnes folk som kan gjøre disse jobbene, men sitter istedet hjemme og mottar penger. Det virker nesten som at det skal være en rettighet å være arbeidsledig å få penger for det, sånn helt uten videre. Eier ikke mennesker yrkesstolthet lenger? Hva mener du med "hvis kommunen hadde opprettet vanlige stillinger", det må de jo gjøre uansett, eller mener du stillinger av typen "man må ha x antall års erfaring som yrkessjåfør for å kjøre pensjonister til butikken/sykehuset", eller "utdannet kokk med flere års erfaring for å kjøre ut mat til uføre pensjonister"? Mange av disse jobbene er simple som faen og krever ikke mer enn et førerkort.

Det jeg mener er at man ikke direkte setter inn arbeidsledige ti å gjøre dette, men oppretter en stilling for å utføre disse oppgavene og ansetter folk på vanlig måte, noe som også fører til at endel tidligere arbeidsledige får jobb.

Et annet moment er jo at det har vist seg at folk som deltar på spesielle tiltak for arbeidsledige heller kan få redusert sin mulighet til å skaffe en vanlig jobb senere. Skal man gi arbeidsledige praksis er det mye bedre for alle parter om det gjøres på en måte som ser ut som en helt vanlig ansettelse på en CV i ettertid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke at det er et problem i det hele tatt. Det trengs folk som kan transportere og se til eldre

Transportering av eldre og handikappede gjøres av drosjenæringen i dag, og så presset som den bransjen er, kommer den til å ryke dersom de mister den eneste faste inntekten de har. Så vil vi få masse taxisjåfører på sosialstønad i stedet. Snakk om å flytte problemer.

Anonymous poster hash: 6aa59...035

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg mener er at man ikke direkte setter inn arbeidsledige ti å gjøre dette, men oppretter en stilling for å utføre disse oppgavene og ansetter folk på vanlig måte, noe som også fører til at endel tidligere arbeidsledige får jobb.

Et annet moment er jo at det har vist seg at folk som deltar på spesielle tiltak for arbeidsledige heller kan få redusert sin mulighet til å skaffe en vanlig jobb senere. Skal man gi arbeidsledige praksis er det mye bedre for alle parter om det gjøres på en måte som ser ut som en helt vanlig ansettelse på en CV i ettertid.

Selvsagt må det opprettes en stilling, det kan ikke være slik at daglig leder på sykehjemmet ringer til en "kompis" som får betalt med kontanter i hånda. Jeg ser ikke hvordan dette kan telle mer negativt på cv'en enn å ha gått arbeidsledig. Tilogmed "loffing" teller mer positivt enn "arbeidssøkende" eller "arbeidsledig".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Transportering av eldre og handikappede gjøres av drosjenæringen i dag, og så presset som den bransjen er, kommer den til å ryke dersom de mister den eneste faste inntekten de har. Så vil vi få masse taxisjåfører på sosialstønad i stedet. Snakk om å flytte problemer.

Transportering av eldre og syke er slettes ikke den eneste faste inntekter drosjenæringen har. Næringen er heller ikke presset.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem skal betale slitasje/forsikring på min bil når jeg leker drosje? Trekke det fra dagpengene?Anonymous poster hash: 3d8d0...295

Kommunen hadde vel kunnet kjøpt noen biler som var tilpasset til eldre og syke. Hvor mange eldre klarer å sette seg i baksetet på en 3-dører.

Anonymous poster hash: 6a87a...962

AnonymBruker
Skrevet

Dere glemmer noe viktig - dette vil koste ressurser - massevis av ressurser i form av penger og personell. Noen må jo da jobbe med å ta i mot disse "småjobbene" og fordele dem, er slettes ikke alle som passer til eller kan utføre alle jobber. Dermed må noen administrere dette og sette det inn i et system, forutsigbarheten for de som skal hjelpes blir jo minimal og det vil stadig være nye folk - hvor positivt er nå egentlig det? Dette er et forslag som høres flott ut i teorien men når man går inn på den praktiske gjennomførelsen av slike tiltak så ser man at det vil koste mye å sette i gang slike tiltak og det er mye mulig vinninga vil gå opp i spinninga....

Anonymous poster hash: 2ce89...624
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et eksempel kan være å kjøre eldre og syke til og fra lege/dagtilbud istedet for at kommunen betaler private drosjeselskaper. Et annet eksempel kan være vedlikehold av kommunens bygninger. Siden dette ikke er en realitet går vi utifra at det finnes gode grunner til at det ikke fungerer, men vi klarer ikke å se de selv.

Hva skal de som har kjørt taxi eller vedlikeholdt bygningene til nå gjøre i stedet? Gå på NAV?

Anonymous poster hash: 4a3e6...5ff

AnonymBruker
Skrevet

Kommunen hadde vel kunnet kjøpt noen biler som var tilpasset til eldre og syke. Hvor mange eldre klarer å sette seg i baksetet på en 3-dører. Anonymous poster hash: 6a87a...962

Smart.

Bare lurer på hvilken pott de pengene skal hentes. Er ikke alle kommuner har god råd.

Anonymous poster hash: 3d8d0...295

Skrevet

Hvor lenge går en person i snitt arbeidsledig og hever trygd? Har en følelse av at problemet egentlig er litt oppkonstruert og at det er bedre at personen konsentrerer seg om å finne jobb, en å kjøre eldre som blir foreslått av TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bedre å si? Så mye bedre at det er verdt å gjøre drittjobber 40 timer i uka fremfor å slappe av og ta livet med ro i stedet for de samme pengene? I think not! Anonymous poster hash: d882a...73d

Er du redd for å bli satt i aktivitet? :fnise:

Anonymous poster hash: fe346...571

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det er jo nå et krav om at man må aktivt søke jobb. Og vi tenker da på disse som blir gående lenge uten å få jobb. Hvorfor kan man ikke kreve at de må ta slike jobber?

Anonymous poster hash: 6a87a...962

AnonymBruker
Skrevet

Transportering av eldre og syke er slettes ikke den eneste faste inntekter drosjenæringen har. Næringen er heller ikke presset.

Hvilke andre faste oppdrag tenker du på her?

Og drosjenæringen er presset, spesielt i de store byene, siden det er alt for mange løyver i omløp, i forhold til behovet. En gjennomsnittlig drosje er i drift 41% av tida den er på jobb (ssb:2012) og tallet er synkende. http://www.transportarbeider.no/kunder/ntf/cms.nsf/pages/dramatiske-ssb-tall-om-drosjenringen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...