AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #1 Skrevet 2. august 2013 En kompis og jeg har diskutert en sak som vi trenger flere innspill til. Folk som går på Dagpenger og ikke får seg jobb ( fordi kvalifikasjonene ikke er perfekte, gravide, er i feil alder og slikt) vil jo gjerne jobbe. Så hvorfor kan ikke Nav opprette egne arbeidsplasser for de? Et eksempel kan være å kjøre eldre og syke til og fra lege/dagtilbud istedet for at kommunen betaler private drosjeselskaper. Et annet eksempel kan være vedlikehold av kommunens bygninger. Siden dette ikke er en realitet går vi utifra at det finnes gode grunner til at det ikke fungerer, men vi klarer ikke å se de selv.Anonymous poster hash: 6a87a...962
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #2 Skrevet 2. august 2013 Et eksempel kan være å kjøre eldre og syke til og fra lege/dagtilbud istedet for at kommunen betaler private drosjeselskaper. Et annet eksempel kan være vedlikehold av kommunens bygninger. Siden dette ikke er en realitet går vi utifra at det finnes gode grunner til at det ikke fungerer, men vi klarer ikke å se de selv.Anonymous poster hash: 6a87a...962 Nei, det er jo uverdig, så det går ikke! Folk må få lov å få penger for ingenting i stedet for å ta drittjobber! Det må da være en menneskerett! Anonymous poster hash: d882a...73d 2
#Sunrise Skrevet 2. august 2013 #3 Skrevet 2. august 2013 Syns det høres ut som en god løsning. Må jo være mye bedre og si "jeg er kommunearbeider, jeg jobber med diverse i kommunen" en og si "jeg finner ikke jobb, så jeg sitter hjemme og får penger av nav"
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #4 Skrevet 2. august 2013 Syns det høres ut som en god løsning. Må jo være mye bedre og si "jeg er kommunearbeider, jeg jobber med diverse i kommunen" en og si "jeg finner ikke jobb, så jeg sitter hjemme og får penger av nav" Bedre å si? Så mye bedre at det er verdt å gjøre drittjobber 40 timer i uka fremfor å slappe av og ta livet med ro i stedet for de samme pengene? I think not! Anonymous poster hash: d882a...73d
#Sunrise Skrevet 2. august 2013 #5 Skrevet 2. august 2013 Bedre å si? Så mye bedre at det er verdt å gjøre drittjobber 40 timer i uka fremfor å slappe av og ta livet med ro i stedet for de samme pengene? I think not! Anonymous poster hash: d882a...73d jeg ville mye heller ha gjort "dritt" jobber , en og bare sitte på rævva, men det var ikke snakk om drittjobber i første innlegg
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #6 Skrevet 2. august 2013 da jeg gikk på dagpenger. så skaffet jeg meg selv en praksisplass. tjente ikke en dritt. jobba vanlig arbeids uke i en vanlig bedrift. elsket jobben men å jobbe hardt for ikke en dritt er jævlig lite givende!!! men jeg fikk jobb der etter på. så jeg tjente på det sånn i ettertid. men at jeg jobber og så sitter andre på ræva å får de samme pengene. (det er ulik sats men ja dere skjønner sikkert) Anonymous poster hash: 29455...487
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #7 Skrevet 2. august 2013 TS her. Vi mener at alle som kan skal gjøre noe slikt arbeid. Kanskje det bare er halvdagsjobb, men da slipper man å sitte hjemme og føle seg nytteløs. Anonymous poster hash: 6a87a...962
PeeWee Skrevet 2. august 2013 #8 Skrevet 2. august 2013 Nei, det er jo uverdig, så det går ikke! Folk må få lov å få penger for ingenting i stedet for å ta drittjobber! Det må da være en menneskerett!Anonymous poster hash: d882a...73d Her kommer dette idiotiske "menneskerett" argumentet igjen. 2
PeeWee Skrevet 2. august 2013 #9 Skrevet 2. august 2013 En viktig årsak til at man ikke gjør dette er nok at mange mener at offentlig sektor allerede er blåst opp nok for å dekke over arbeidsledigheten. 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #10 Skrevet 2. august 2013 En viktig årsak til at man ikke gjør dette er nok at mange mener at offentlig sektor allerede er blåst opp nok for å dekke over arbeidsledigheten. En annen viktig årsak er at kommunene og offentlig sektor ikke har penger fordi staten må betale ut så mye i arbeidsledighetstrygd og lønninger til byråkrater og uendelig mange andre ting. Når innskjæringene rammer så ville det vært nettopp disse som hadde jobber med å kjøre eldre til og fra sykehuset eller vedlikeholdt veiene, som hadde fått sparken. Anonymous poster hash: 56455...a91 1
PeeWee Skrevet 2. august 2013 #11 Skrevet 2. august 2013 En annen viktig årsak er at kommunene og offentlig sektor ikke har penger fordi staten må betale ut så mye i arbeidsledighetstrygd og lønninger til byråkrater og uendelig mange andre ting. Når innskjæringene rammer så ville det vært nettopp disse som hadde jobber med å kjøre eldre til og fra sykehuset eller vedlikeholdt veiene, som hadde fått sparken.Anonymous poster hash: 56455...a91 Utgiftene til arbeidsledighetstrygd og sosialtrygd er ikke noe særlig å syte over. De var på rundt 15 milliarder sammenlangt for noen få år siden, og det er svært lite sammenlignet med de andre utgiftene det offentlige har. De aller fleste arbeidsledige får også en ny jobb innen et år, de fleste innen et halvt år. Når noen klager på arbeidsledige og sosialklienter går det derfor mer på moralsk panikk. 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #12 Skrevet 2. august 2013 Utgiftene til arbeidsledighetstrygd og sosialtrygd er ikke noe særlig å syte over. De var på rundt 15 milliarder sammenlangt for noen få år siden, og det er svært lite sammenlignet med de andre utgiftene det offentlige har. De aller fleste arbeidsledige får også en ny jobb innen et år, de fleste innen et halvt år. Når noen klager på arbeidsledige og sosialklienter går det derfor mer på moralsk panikk. Da spørs det hva du mener med sosialtrygd. I følge statsbudsjettet så utgjorde sykepenger, arbeidsavklaringspenger og uførepensjon i 2012 ca ti ganger mer enn det du skriver her. Jeg nekter å tro at ingen av disse folkene kunne kjørt eldre til sykehjemmet eller ryddet langs veiene. Folketrygden er også den desitert største utgiftsposten i nasjonalbudsjettet, så at dette er lite i forhold til andre utgifter forstår jeg ikke helt. Anonymous poster hash: 56455...a91
PeeWee Skrevet 2. august 2013 #13 Skrevet 2. august 2013 Da spørs det hva du mener med sosialtrygd. I følge statsbudsjettet så utgjorde sykepenger, arbeidsavklaringspenger og uførepensjon i 2012 ca ti ganger mer enn det du skriver her. Jeg nekter å tro at ingen av disse folkene kunne kjørt eldre til sykehjemmet eller ryddet langs veiene. Folketrygden er også den desitert største utgiftsposten i nasjonalbudsjettet, så at dette er lite i forhold til andre utgifter forstår jeg ikke helt.Anonymous poster hash: 56455...a91 Nå nevnte du jo spesifikt arbeidsledige, og folk på sykepenger og uføretrygd regnes ikke som arbeidsledige. 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #14 Skrevet 2. august 2013 Nå nevnte du jo spesifikt arbeidsledige, og folk på sykepenger og uføretrygd regnes ikke som arbeidsledige. Du nevnte sosialtrygd. Poenget mitt er at en stor del av de som går under disse gruppene garantert har arbeidskapasitet som kan utnyttes til slike oppgaver. Anonymous poster hash: 56455...a91 1
PeeWee Skrevet 2. august 2013 #15 Skrevet 2. august 2013 Du nevnte sosialtrygd. Poenget mitt er at en stor del av de som går under disse gruppene garantert har arbeidskapasitet som kan utnyttes til slike oppgaver.Anonymous poster hash: 56455...a91 Hva er poenget med å plage de som ligger nede enda mer? Problemet med disse oppgavene er jo at de blir sett på som en straff, ihvertfall så lenge de ikke er organisert og betalt som normale arbeidsplasser. Der hvor man presser folk inn i deltidsstillinger heller enn trygd er forresten resultatet en ganske alvorlig fattigdom blant de menneskene det gjelder, siden en deltidsstilling i en lavtlønnet jobb strengt tatt ikke er tilstrekkelig til å leve av. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #16 Skrevet 2. august 2013 Hva er poenget med å plage de som ligger nede enda mer? Problemet med disse oppgavene er jo at de blir sett på som en straff, ihvertfall så lenge de ikke er organisert og betalt som normale arbeidsplasser. Der hvor man presser folk inn i deltidsstillinger heller enn trygd er forresten resultatet en ganske alvorlig fattigdom blant de menneskene det gjelder, siden en deltidsstilling i en lavtlønnet jobb strengt tatt ikke er tilstrekkelig til å leve av. Er arbeid straff nå? Meningsfylt arbeid er slettes ikke straff og å hjelpe eldre og pleietrengende er da faen meg meningsfylt arbeid? Du illustrerer problemet veldig godt her, for i dagens Norge så blir slikt arbeid sett på som primitivt og enkelt, det mangler fancy navn og høy lønn. Ingen gidder å gjøre det og det blir ansett som straff sammenlignet med å kun motta penger uten å løfte en finger. Anonymous poster hash: 56455...a91 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #17 Skrevet 2. august 2013 Vi har svært lav arbeidsledighet i Norge, og noe må vi ha, for å skape flyt i arbeidslivet. Det vil alltid være folk som mottar dagpenger i kortere perioder, på vei mellom jobber. Når det gjelder langtidsledige må man gjerne tilby dem kommunale jobber, dersom de er kvalifisert, men da på samme lønn og vilkår som andre i samme bransje. Anonymous poster hash: 6aa59...035
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #18 Skrevet 2. august 2013 Hvordan har dere tenkt at dette skal gi dem relevant kompetanse til å bli nr.1 på jobbintervju i den bransjen de er utdannet til/har erfaring fra? Når man kommer på intervju gir arbeidsgivere som krever bachelor/master og relevant erfaring blaffen i om du har malt et gjerde eller vært frivillig i en periode - de vil ha relevant erfaring. Setter man alle på slike tiltak umiddelbart diskvalifiserer man dem etterhvert - det må være mye mer fornuftig å sette inn større summer på tidsbegrenset lønnstilskudd så de kan være en periode på en relevant arbeidsplass og ha større sjangs for å få fast jobb enten der eller en annen plass innenfor sitt område. At folk med en viss utdannelse kan velge og vrake i alle jobber som er "under dem" i kvalifikasjoner er bare tull. Anonymous poster hash: 6d788...2b2 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #19 Skrevet 2. august 2013 Har tenkt det samme selv som ts, er arbeidsledig får sosialstøtte, gått på en haug av nav kurs. Ingen jobb. Jeg hadde tatt til takke med omtrent hva som helst. Kan tilogmed vaske. Alt er bedre enn å gå hjemme og utvikle sosialangst.Anonymous poster hash: 300ab...731 1
PeeWee Skrevet 2. august 2013 #20 Skrevet 2. august 2013 Er arbeid straff nå? Meningsfylt arbeid er slettes ikke straff og å hjelpe eldre og pleietrengende er da faen meg meningsfylt arbeid? Du illustrerer problemet veldig godt her, for i dagens Norge så blir slikt arbeid sett på som primitivt og enkelt, det mangler fancy navn og høy lønn. Ingen gidder å gjøre det og det blir ansett som straff sammenlignet med å kun motta penger uten å løfte en finger.Anonymous poster hash: 56455...a91 Problemet med oppgavene er at man ser ut til å ønske å opprette dem bare for å "aktivisere" arbeidsledige. Hvis kommunen hadde opprettet helt vanlige stillinger som kjørte eldre til og fra sykehjem hadde det ikke vært det minste problem fra min side. Problemet her er ikke selve jobbene, men at det fremstår som "tiltak" heller enn en skikkelig jobb slik du ønsker det gjennomført.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå