AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #1 Skrevet 1. august 2013 Jeg var nylig til en undersøkelse på sykehus hvor jeg fikk beskjed om at jeg bør ta mammografi. Problemet er bare at jeg er livredd. Jeg lider av sterk angst etter voldtekt og noen situasjoner trigger denne angsten slik at det blir helt uutholdelig. Mammografi går bare ikke. Jeg tror at dette med mammografi ble nevnt fordi jeg nærmer meg 40. Jeg har ikke fått undersøkt brystene på vanlig måte hvor legen bare tar på dem. Er det noen som vet om mammografi kan gjøres i narkose? Jeg får narkose i forbindelse med enkelte andre typer undersøkelser. Jeg vil ikke ha råd som sier at jeg skal jobbe med angsten og kvinne meg opp. Jeg går til psykolog men har dessverre ingen fastlege eller annen lege som kan hjelpe meg med disse tingene. Anonymous poster hash: b8dbe...424
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #2 Skrevet 1. august 2013 Be om ultralyd i stedet, hvis det ikke trigger angsten. Anonymous poster hash: 68a8d...70a
Gjest Twelve12 Skrevet 1. august 2013 #3 Skrevet 1. august 2013 Har du en kul (eller kuler) du skal sjekke kan du be om biopsi. Dersom det er angstvennlig Dersom det er en rutinesjekk og du ikke vet om kuler så er ultralyd et alternativ
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #4 Skrevet 1. august 2013 Det er ikke mulig å gjøre mammografi i narkose. Alternativene er ultralyd eller MR. Anonymous poster hash: 5699e...c4c
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #5 Skrevet 1. august 2013 De mener nok bare rutineundersøkelse, så ultralyd er kanskje en ide. Takk for svar. Anonymous poster hash: b8dbe...424
Sugerøret Skrevet 1. august 2013 #6 Skrevet 1. august 2013 hva er det med mamografi som gjør at du er redd? Dagens maskiner er fine og ikke slike helvettes-klemme-puppen-ihjel maskin
happiest Skrevet 2. august 2013 #7 Skrevet 2. august 2013 hva er det med mamografi som gjør at du er redd? Dagens maskiner er fine og ikke slike helvettes-klemme-puppen-ihjel maskin "Jeg lider av sterk angst etter voldtekt og noen situasjoner trigger denne angsten slik at det blir helt uutholdelig". Er nok ikke maskinen, men det hun tidligere har opplevd... 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #8 Skrevet 2. august 2013 Ved ultralyd må man vel ligge uten klær på overkroppen? Jeg har også angst etter en voldtekt og jeg sliter med legeundersøkelser der jeg må ligge med klærne av på overkroppen. MR av brystene må visst gjøres oftere enn mammografi eller ultralyd og er dyrere. Men da kan man ligge tildekket, og ingen behøver å ta på deg. Anonymous poster hash: d73be...0cf
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #9 Skrevet 2. august 2013 Ved ultralyd må man vel ligge uten klær på overkroppen? Jeg har også angst etter en voldtekt og jeg sliter med legeundersøkelser der jeg må ligge med klærne av på overkroppen. MR av brystene må visst gjøres oftere enn mammografi eller ultralyd og er dyrere. Men da kan man ligge tildekket, og ingen behøver å ta på deg.Anonymous poster hash: d73be...0cf Jeg trodde man kunne ligge tildekket ved ultralyd sånn at de bare flytter den greia rundt under et teppe eller noe sånt. Å ligge eller stå med bar overkropp går ikke for meg heller. MR gir meg klaustrofobi og er like utelukket som mammografi. Anonymous poster hash: b8dbe...424
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #10 Skrevet 2. august 2013 Jeg trodde man kunne ligge tildekket ved ultralyd sånn at de bare flytter den greia rundt under et teppe eller noe sånt. Å ligge eller stå med bar overkropp går ikke for meg heller. MR gir meg klaustrofobi og er like utelukket som mammografi. Anonymous poster hash: b8dbe...424 Det er veldig vanskelig å utføre en UL under et teppe. UL er heller ikke alltid et fullverdig alternativ til mammografi/MR. Jeg tror du bør få hjelp for angsten din, eller velge å avstå fra undersøkelse (med de eventuelle konsekvenser det har). Anonymous poster hash: 5699e...c4c 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #11 Skrevet 2. august 2013 Jeg vil ikke ha råd som sier at jeg skal jobbe med angsten og kvinne meg opp. Jeg går til psykolog men har dessverre ingen fastlege eller annen lege som kan hjelpe meg med disse tingene. Anonymous poster hash: b8dbe...424 Det er veldig vanskelig å utføre en UL under et teppe. UL er heller ikke alltid et fullverdig alternativ til mammografi/MR. Jeg tror du bør få hjelp for angsten din, eller velge å avstå fra undersøkelse (med de eventuelle konsekvenser det har). Anonymous poster hash: 5699e...c4c Takk skal du faen meg ha. Vet du hvor sårende det er å stadig få høre at det jeg gjør for å komme meg videre ikke er nok? "Jeg lider av sterk angst etter voldtekt og noen situasjoner trigger denne angsten slik at det blir helt uutholdelig". Er nok ikke maskinen, men det hun tidligere har opplevd... Takk Anonymous poster hash: b8dbe...424 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #12 Skrevet 2. august 2013 Hvis vi skal gi råd er det greit å vite nøyaktig hva angsten går ut på. Jeg regner med de kan tilpasse litt etter behov også, det er snille og greie damer som jobber med dette på Ullevål i hvert fall. Er det feks at noen tar på deg som er problemet, så er ikke det nødvendig. Da jeg tok mammografi la jeg brystet i mellom selv, med instruks, så tar de vel bare på hvis du behøver hjelp, og da er det bare å si at du ikke vil det. Er det å være naken foran andre kan de antagelig instruere deg på forhånd, og trekke for forhenget før du kler av deg. Du kommer også langt med egenundersøkelser, men dersom det først er en kul der er den eneste måten å finne ut av det på å ta en celleprøve. Dette er en nål som stikkes inn i selve kulen, så jeg regner med den kan tas ved at du kun blottlegger den delen av brystet som kulen sitter i. Narkose for noe som tar 3 sekunder tror jeg nok de vil unngå, siden det er både dyrt og risikabelt. Anonymous poster hash: 62783...1b4
Sugerøret Skrevet 2. august 2013 #13 Skrevet 2. august 2013 Ts, jeg har blitt voldtatt selv.OG vet alt om angst ,triggger ,redsel .You name it Har vært på mamografi,det er kun damer tilstede.Dette er noe du kan be om,vær ærlig og si at du ønsker kun damer. Jeg tok av meg på overkroppen,mens en dame forklarte hvordan jeg skulle stå og holde i apparatet.Du ligger ikke når en tar mamografi. Jeg vil ikke si kvinne deg opp eller konfronter din angst.Det er kanskje ikke rett sted å takle et angstanfall ,inne på et mamografikontor.Har du en du stoler på,som kan være med?
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #14 Skrevet 2. august 2013 Ts, jeg har blitt voldtatt selv.OG vet alt om angst ,triggger ,redsel .You name it Har vært på mamografi,det er kun damer tilstede.Dette er noe du kan be om,vær ærlig og si at du ønsker kun damer. Jeg tok av meg på overkroppen,mens en dame forklarte hvordan jeg skulle stå og holde i apparatet.Du ligger ikke når en tar mamografi. Jeg vil ikke si kvinne deg opp eller konfronter din angst.Det er kanskje ikke rett sted å takle et angstanfall ,inne på et mamografikontor.Har du en du stoler på,som kan være med? Psykologen og jeg vet nok om mammografi til å kunne trekke den slutningen at det ikke går annet enn om jeg er i narkose. Derfor spurte jeg om alternativer. Det hjelper ikke at det bare er damer tilstede da det også var damer tilstede da jeg ble voldtatt. Å stå oppreist er utelukket, å være avkledd på overkroppen går ikke, men det går å ligge og å ha et teppe over meg som bare tas vekk litt og litt om gangen. Det har jeg gjort med fjerning av føflekker. Som legen sa dengang: Angst som følge av voldtekt reduserer ikke faren for hudkreft. Anonymous poster hash: b8dbe...424
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #15 Skrevet 2. august 2013 Hvis vi skal gi råd er det greit å vite nøyaktig hva angsten går ut på. Jeg regner med de kan tilpasse litt etter behov også, det er snille og greie damer som jobber med dette på Ullevål i hvert fall. Er det feks at noen tar på deg som er problemet, så er ikke det nødvendig. Da jeg tok mammografi la jeg brystet i mellom selv, med instruks, så tar de vel bare på hvis du behøver hjelp, og da er det bare å si at du ikke vil det. Er det å være naken foran andre kan de antagelig instruere deg på forhånd, og trekke for forhenget før du kler av deg. Du kommer også langt med egenundersøkelser, men dersom det først er en kul der er den eneste måten å finne ut av det på å ta en celleprøve. Dette er en nål som stikkes inn i selve kulen, så jeg regner med den kan tas ved at du kun blottlegger den delen av brystet som kulen sitter i. Narkose for noe som tar 3 sekunder tror jeg nok de vil unngå, siden det er både dyrt og risikabelt. Anonymous poster hash: 62783...1b4 Jeg har dessverre hatt de diskusjonene allerede og ble tvunget til undersøkelser uten narkose. Det gjorde angsten mye verre, så nå får jeg narkose i forbindelse med celleprøver fra livmorhalsen. Jeg tror konklusjonen her er at det ikke er noe poeng i verken det ene eller andre hvis det ikke kan gis narkose. Da kan man ikke komme videre dersom det er en kul. Takk for innspill likevel. Anonymous poster hash: b8dbe...424
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #16 Skrevet 2. august 2013 Takk skal du faen meg ha. Vet du hvor sårende det er å stadig få høre at det jeg gjør for å komme meg videre ikke er nok? Anonymous poster hash: b8dbe...424 Angst er ubehagelig, men ikke farlig. Derfor bør man ikke la det styre livet sitt. Man kan ikke legge folk i narkose for hver eneste undersøkelse, fordi det er en viss risiko ved narkose (noe det ikke er ved vanlig mammografi, UL eller MR). Det blir feil å utsette seg for fare for å unngå angst. Kanskje bør psykologhjelpen din intensiveres? Det blir veldig vanskelig å gå gjennom et liv med angst for vanlige, nødvendige undersøkelser. Du gjør kanskje det du kan for å komme deg videre, men det er ikke sikkert du får nok (og riktig) hjelp. Anonymous poster hash: 5699e...c4c 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #17 Skrevet 2. august 2013 Har selv hatt mye problemer med angst, så vet at det ikke er bare å "ta seg sammen", og skjønner at dette er vanskelig for deg. Har du prøvd å ta valium eller noe annet beroligende, og hvordan fungerte i så fall det? Nå er jo ikke mammografi obligatorisk, selv om det anbefales. Men jeg tror nok det er lurt for deg å finne deg en fastlege som du er komfortabel med, og som du kan diskutere nettopp disse tingene med, og finne alternative løsninger. Kanskje du etter hvert vil være komfortabel med at fastlegen din undersøker brystene dine (under en stor t-skjorte feks). Håper uansett at du klarer å finne en løsning, og krysser fingrene for deg Anonymous poster hash: 3c673...8b1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #18 Skrevet 2. august 2013 Har selv hatt mye problemer med angst, så vet at det ikke er bare å "ta seg sammen", og skjønner at dette er vanskelig for deg. Har du prøvd å ta valium eller noe annet beroligende, og hvordan fungerte i så fall det? Nå er jo ikke mammografi obligatorisk, selv om det anbefales. Men jeg tror nok det er lurt for deg å finne deg en fastlege som du er komfortabel med, og som du kan diskutere nettopp disse tingene med, og finne alternative løsninger. Kanskje du etter hvert vil være komfortabel med at fastlegen din undersøker brystene dine (under en stor t-skjorte feks). Håper uansett at du klarer å finne en løsning, og krysser fingrene for deg Anonymous poster hash: 3c673...8b1 Valium fungerer i visse situasjoner, men er ikke tilstrekkelig i andre. I noen situasjoner er det også direkte angstfremkallende, som hvis helsepersonell finner på å utføre flere undersøkelser enn det som var avtalt på forhånd og jeg er ute av stand til å motsette meg. Sånt hender dessverre og har tidligere ført til forverring av angsten. Jeg må finne en fastlege etter hvert. Det skal nok gå greit om h*n undersøker brystene mine under en t-skjorte. Det er de eventuelle videre undersøkelsene som jeg ikke klarer å se for meg at jeg kan få til. Angsten styrer egentlig ikke livet mitt, men situasjoner som innebærer avkledning, nåler, instrumenter, osv kan gjøre den veldig mye verre og bringe opp igjen traumene fra voldtekten slik at det går alvorlig utover livskvaliteten og arbeidsevnen. Anonymous poster hash: b8dbe...424 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #19 Skrevet 2. august 2013 Tenker høyt nå. Hvis du har noen personer som du stoler på. Kunne du klart mammografi eller ultralyd om det kun var en fremmed sykepleier i rommet, men flere som du stoler på? Anonymous poster hash: d73be...0cf
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #20 Skrevet 2. august 2013 Tenker høyt nå. Hvis du har noen personer som du stoler på. Kunne du klart mammografi eller ultralyd om det kun var en fremmed sykepleier i rommet, men flere som du stoler på?Anonymous poster hash: d73be...0cf Mammografi er utelukket. Som sagt burde ultralyd kunne gå dersom jeg har noe over meg og det kun er litt som eksponeres om gangen. Jeg ville nok også trenge noen pauser men det virker som om det ikke går uten å være avkledd uansett utfra det en annen skrev over her. Dessuten er det jo det med biopsi i tilfelle det er en kul. Kjæresten og en venninne har begge sagt at de kan være med. Jeg vil ikke ha noe publikum tilstede akkurat så det beste er om det kun er den som utfører ultralyden der og vedkommende er forståelsesfull. Anonymous poster hash: b8dbe...424
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå