Gå til innhold

Alkohol er et grusomt rusmiddel


amonyn

Anbefalte innlegg

Kanskje litt hyklersk når jeg selv sitter her med vinglasset, men jeg synes at alkohol er et forferdelig rusmiddel. Vandret gjennom sentrum på lørdag og det er virkelig grusomt å se. Føler meg nesten litt redd når jeg er edru og ser sirkuset med våkne øyne. Oppkast, vold, hærverk, politi, urin, overberusede mennesker som har svimt av...

Helt jævlig.

Jobber på sykehus og får også se ettervirkningene derfra. Både ødeleggelsene alkohol har gjort direkte og skader som følger av fall/andres rus. Fysisk og psykisk. Forstår virkelig ikke hvorfor dette er lov. Eneste grunnene jeg kan se er historiske tilfeldigheter og det faktum at det er uhyre lett å lage. Flere ulovlige stoffer er garantert sunnere enn alkohol, både for enkeltmennesket og samfunnet (uten at jeg egentlig vil at det skal bli en slik type diskusjon, men det er verdt å påpeke).

Nytter det å kjempe mot alkoholmisbruk? Hvordan?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norge har en skamfull (u)kultur når det kommer til alkohol. Å rave dritings i gatene i helgene er kulturelt akseptert. Men tar man en øl på en onsdagskveld, så blir man møtt med hevede øyenbryn. Det er rett og slett pinlig.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ikke selv, bruker ikke dop heller. Men må si at jeg hadde vert SVÆRT positiv til å forby alkohol og tillate bruk av cannabis i stedet.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har en skamfull (u)kultur når det kommer til alkohol. Å rave dritings i gatene i helgene er kulturelt akseptert. Men tar man en øl på en onsdagskveld, så blir man møtt med hevede øyenbryn. Det er rett og slett pinlig.

Agreed.

Må også legge til at jeg sitter her helt mutters alene og drikker, når du først nevner øyenbrynene. På en ukedag. Det er ihvertfall et dårlig tegn :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du alkohol alene? Et helt glass rødvin? Og raver ikke dritings i gatene? Alkoholiker neste! :opplyser:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ikke selv, bruker ikke dop heller. Men må si at jeg hadde vert SVÆRT positiv til å forby alkohol og tillate bruk av cannabis i stedet.

Ja, det mener mange. Inkludert meg. Det som er problemet er at ting (i dette tilfellet: alkohol), vil ikke forsvinne bare fordi du forbyr det.

Endret av amonyn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikker du alkohol alene? Et helt glass rødvin? Og raver ikke dritings i gatene? Alkoholiker neste! :opplyser:

Et og et halvt, faktisk. Men slapp helt av :) Jeg skal snart ut og rave i gatene.

Må ut med bikkja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ikke selv, bruker ikke dop heller. Men må si at jeg hadde vert SVÆRT positiv til å forby alkohol og tillate bruk av cannabis i stedet.

Cannabis er ikke så ufarlig som mange hevder. Det gjør deg sløv, dum og giddalaus. Man kan også få alvorlige angstproblemer av hasjbruk. Hs tidligere hasjrøyker.

PS: Husk at det er få som drikker seg fulle hver dag og man blir ikke full av en øl. Det er derimot umulig å ta seg en blås uten å bli fjern. Man ruser seg mao hver gang man røyker hasj i motsetning til alkohol hvor det er mulig å drikke litt uten å bli ruset.

Anonymous poster hash: 96382...b05

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cannabis er ikke så ufarlig som mange hevder. Det gjør deg sløv, dum og giddalaus. Man kan også få alvorlige angstproblemer av hasjbruk. Hs tidligere hasjrøyker.

PS: Husk at det er få som drikker seg fulle hver dag og man blir ikke full av en øl. Det er derimot umulig å ta seg en blås uten å bli fjern. Man ruser seg mao hver gang man røyker hasj i motsetning til alkohol hvor det er mulig å drikke litt uten å bli ruset.

Anonymous poster hash: 96382...b05

Hva om man liker smaken av amfetamin eller glyserol? Er det da greit å ta seg en liten knert til maten? Man blir jo ikke ruset ;)

Cannabis er ikke så ufarlig som mange hevder. Men det er liten tvil om at et stoff skal være mye mer enn "ikke så ufarlig" hvis det skal slå alkoholens skadevirkninger. Så personlig er jeg mer for cannabis enn alkohol. Det som er synd er at legalisering av et nytt stoff vil komme i tillegg, ikke i stedet for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ikke selv, bruker ikke dop heller. Men må si at jeg hadde vert SVÆRT positiv til å forby alkohol og tillate bruk av cannabis i stedet.

Så du mener veien å gå er å tillate bruk et rusmiddel, fordi du mener at et annet rusmiddel er farligere?

Da kan en like gjerne si at alkohol, kokain, cannabis, methamfetamin osv må være tillatt, fordi heroin er farligere. (Jeg aner ikke hva som er det farligste stoffet, eller om heroin er farligere enn methamfetamin, dette er bare et eksempel)

Anonymous poster hash: 5d3d0...7af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener veien å gå er å tillate bruk et rusmiddel, fordi du mener at et annet rusmiddel er farligere?

Da kan en like gjerne si at alkohol, kokain, cannabis, methamfetamin osv må være tillatt, fordi heroin er farligere. (Jeg aner ikke hva som er det farligste stoffet, eller om heroin er farligere enn methamfetamin, dette er bare et eksempel)

Anonymous poster hash: 5d3d0...7af

Det er ingen som røyker seg en joint for så å gå hjem å slå ihjel kona si på grunn av det. ;) Og om folk har lyst til å skade seg selv så får de bare gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som røyker seg en joint for så å gå hjem å slå ihjel kona si på grunn av det. ;) Og om folk har lyst til å skade seg selv så får de bare gjøre det.

Jeg kjenner folk som har røyket hasj i perioder. De ble egoister av dimensjoner og så absolutt ikke lenger enn sine egne behov.

Anonymous poster hash: 3125b...9ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner folk som har røyket hasj i perioder. De ble egoister av dimensjoner og så absolutt ikke lenger enn sine egne behov.

Anonymous poster hash: 3125b...9ed

Det kan så være. Cannabis er også et rusmiddel og det er vel ingen som påstår at det er gunstig med rusede mennesker. Poenget var nok mer at cannabis, i det store og det hele, ikke gir den samme volds- og hærverksfrekvensen.

Har du sett et bybilde som er så godt som blottet for alkohol og/eller der det kun brukes cannabis? Det har jeg, både før og etter "festen". Det er et helt annet syn, det skal jeg virkelig love deg. Svært få ulykker, voldsepisoder og hendelser som krever ambulant medisinsk behandling, samt et helt annet landskap som møter deg dagen derpå.

Edit: Og før du legger til at du kjenner en som slo noen mens han var ruset på cannabis, så kan jeg fortelle at jeg vet av folk som har både voldtatt, knust ruter og stjålet. Var til og med en kar som drepte naboen sin i nærheten her. I klinkende edru tilstand.

Endret av amonyn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alkohol blitt "oppfunnet" i dag, hadde det garantert blitt forbudt. Det betyr ikke at jeg mener vi bør gjøre andre rusmidler lovlige.

Noe jeg synes er ille, er at man skal følge de kontinentale drikkevanene og drikke ofte, samtidig som man holder fast ved helgefylla. Det er også skummelt at mange tror det er sunt med et par glass vin om dagen (og glassene er ofte fullere enn én enhet). Anbefalt maksimumsinntak er to enheter for menn, og én enhet for kvinner. Maksimum er vel grensen før det er skadelig, og man bør holde seg under den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alkoholen det er noe galt med, men disse idiotene som ikke vet når nok er nok.

Delvis enig. Alkohol er egentlig ikke bra, men hovedproblemet er det som ikke vet når de har fått nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Delvis enig. Alkohol er egentlig ikke bra, men hovedproblemet er det som ikke vet når de har fått nok.

Jeg slenger meg på her. Ser egentlig ikke noe problem i å drikke litt, for eksempel et par glass vin (som jeg gjorde her om dagen) eller en konjakk til maten. For mange er det derimot vanskelig å stoppe, har virkelig kjent dette på kroppen selv.

Å endre den drikkekulturen vi har, hadde vært det aller beste. Ikke et forbud, men en drastisk forandring. Men det vil kreve ressurser og lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett et bybilde som er så godt som blottet for alkohol og/eller der det kun brukes cannabis? Det har jeg, både før og etter "festen". Det er et helt annet syn, det skal jeg virkelig love deg. Svært få ulykker, voldsepisoder og hendelser som krever ambulant medisinsk behandling, samt et helt annet landskap som møter deg dagen derpå.

Iran og Saudi-Arabia og mange andre muslimske land har det slik. Det betyr ikke at de er oaser av fred og fordragelighet.

Så man får velge mellom fyllerør og piskeslag da.

Anonymous poster hash: 97c71...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALKOHOL ER DJEVELENS MUNNVANN..... :rope:



Anonymous poster hash: d51a8...cd0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...