Gå til innhold

Kostholds- og treningsmyter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere enn meg som irriterer seg over seiglivede myter på kostholds- og treningsfronten?

Sterkt inspirert av et svar i en tråd nylig; Man må spise frokost for å opprettholde forbrenningen og mange små måltider om dagen er bra. Fnis. Verden har ikke kommet så langt.

Flere morsomme og litt irriterende myter?

Anonymous poster hash: fa644...65e
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mettet fett er farlig

Plantemargarin er sunnere enn smør

Fettfattig mat er det sunneste

Man kan spise hva man vil så lenge man gjør det med måte (nei!! Noe bør man skygge unna uansett)

Korn er sunt, og fullkorn er enda sunnere

5 frukter om dagen er bra

Juice er sunt

Man får høyt kolesterol av egg

• Liker 6
Gjest Elastica
Skrevet

Nei, man legger ikke på seg 5 kg muskler selvom man begynner å trene litt. :lol:

Skrevet

Det irriterer meg at mange mener at lavkarbo er DEN ENESTE sunne måten å leve på.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det irriterer meg at mange mener at lavkarbo er DEN ENESTE sunne måten å leve på.

Men det er vel ingen myte? :klo:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er det flere enn meg som irriterer seg over seiglivede myter på kostholds- og treningsfronten?

Sterkt inspirert av et svar i en tråd nylig; Man må spise frokost for å opprettholde forbrenningen og mange små måltider om dagen er bra. Fnis. Verden har ikke kommet så langt.

Flere morsomme og litt irriterende myter?

For min del, så er det dette som funker best ;) Det er da jeg holder vekta nede. Og jeg kjenner mange, som har gått ned i vekt på denne måten. Altså den typiske Grethe Rode-kuren.

Anonymous poster hash: 0df2b...815

Skrevet

Du "legger ikke på deg" av enkelte typer mat. Det er mengden kalorier som teller. (Dette er en myte min mor pleier å si. "Du må ikke spise for mye havregrøt, det legger du på deg av").

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For min del, så er det dette som funker best ;) Det er da jeg holder vekta nede. Og jeg kjenner mange, som har gått ned i vekt på denne måten. Altså den typiske Grethe Rode-kuren.

Ja, selvsagt er det mange som synes det er greit å spise små og mange måltider og som trives best med frokost! Men det er ikke sånn at det er usunt å droppe frokosten, slik mange påstår. Det går også fint an å spise alt det man skal ha i løpet av en dag på for eksempel to måltider. Og det er stor forskjell på å trives med og at noe er det eneste saliggjørende.

Jeg lever etter PF-prinsippet, men mener da ikke at det er noe som passer for alle. :)

• Liker 5
Skrevet

Men det er vel ingen myte? :klo:Anonymous poster hash: fa644...65e

Ei myte er noko som ikkje er sant, det er ikkje sant at det kun er ein type kosthold som er sunn, så ja, at lavkarbo er det eneste sunne er ei myte.

Enda ei myte er at egg er kjempe viktig for eit sunt kosthold. Det er ikkje det, med mindre ein ikkje har andre kjelder til protein.

• Liker 1
Skrevet

Du "legger ikke på deg" av enkelte typer mat. Det er mengden kalorier som teller. (Dette er en myte min mor pleier å si. "Du må ikke spise for mye havregrøt, det legger du på deg av").

Din mor er ikke så dum som du tror ;) Man vet nå mer og mer om hva man legger på seg av, og det virker som om forskere begynner å enes om at en kalori ikke er en kalori. Det er *hva* du spiser som bestemmer om du lagrer eller ikke lagrer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvsagt er det mange som synes det er greit å spise små og mange måltider og som trives best med frokost! Men det er ikke sånn at det er usunt å droppe frokosten, slik mange påstår. Det går også fint an å spise alt det man skal ha i løpet av en dag på for eksempel to måltider. Og det er stor forskjell på å trives med og at noe er det eneste saliggjørende.

Jeg lever etter PF-prinsippet, men mener da ikke at det er noe som passer for alle. :)

Det er snakk om et jevnt blodsukker. Man blir jo spinnvill i hue om blodsukkeret skal gå opp og ned som en jojo. Spiser jeg to måltider om dagen, så er jeg et olmt beist før jeg får mat, og når maten kommer på bordet, så hiver jeg denne i meg. Driter i hva det smaker eller hva det er, bare det stiller sulten. Spiser man litt og jevnt over hele dagen, så blir man hverken bråsulten eller bråsint. Og det er lettere å ta seg tid til å lage god og sunn mat, fremfor å hive i seg det første og beste man kommer over. Det er jo derfor man bir anbefalt å spise lite og ofte. Så man aldri kjenner den ekstreme sulten, som gjør det ukritisk til hva du spiser.

• Liker 1
Skrevet

Din mor er ikke så dum som du tror ;) Man vet nå mer og mer om hva man legger på seg av, og det virker som om forskere begynner å enes om at en kalori ikke er en kalori. Det er *hva* du spiser som bestemmer om du lagrer eller ikke lagrer.

Har du lenke til denne forskningen? :)

• Liker 4
Gjest Funky Punk
Skrevet

Men det igjen kommer an på hva du spiser.

Jeg spiser nesten aldri frokost. Aldri vært noe glad i frokost heller. Frokost for meg er lunsj for andre. Og ja, jeg opplevde noen ganger at blodsukkeret gikk opp og ned som en jojo.

Men etter at jeg begynte å spise lavkarbo, så holder blodsukkeret seg stabilt.

Vært våken siden kl 06:00 i dag og ikke før nå skal jeg lage meg mat fordi nå er jeg sulten

AnonymBruker
Skrevet

Det er snakk om et jevnt blodsukker. Man blir jo spinnvill i hue om blodsukkeret skal gå opp og ned som en jojo. Spiser jeg to måltider om dagen, så er jeg et olmt beist før jeg får mat, og når maten kommer på bordet, så hiver jeg denne i meg. Driter i hva det smaker eller hva det er, bare det stiller sulten. Spiser man litt og jevnt over hele dagen, så blir man hverken bråsulten eller bråsint. Og det er lettere å ta seg tid til å lage god og sunn mat, fremfor å hive i seg det første og beste man kommer over. Det er jo derfor man bir anbefalt å spise lite og ofte. Så man aldri kjenner den ekstreme sulten, som gjør det ukritisk til hva du spiser.

Les deg opp på periodisk faste og blodsukker, du. ;)

http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste/

• Liker 2
Skrevet

Har du lenke til denne forskningen? :)

Masse på nett.

Her er noen av de stedene jeg følger med på (stort sett skrevet at fagfolk og forskere)

http://eatingacademy.com/ (Dr.Peter Attia)

http://www.kostdoktorn.se/ (Dr.A Eenfeldt)

http://www.kostdoktorn.se/en-kalori-ar-inte-en-kalori-2 (en kalori er ikke en kalori)

http://www.huffingtonpost.com/robert-lustig-md/sugar-toxic_b_2759564.html (artikkel av Dr. R Lustig)

http://www.wired.com/wiredscience/2013/02/calorie-counting/ (artikkel fra ScienceNOW)

Ellers så vil en google gi deg masse mer. God lesning :)

• Liker 4
Skrevet

At de offentlige rettningslinjene for kosthold faktisk gjelder på individnivå. Nei, de gjelder for HELE befolkningsgruppen, uavhengig form, sykdom, gener, kjönn, blodsukker "fölsomhet", alder, etc.

Den störste myten: det som funker på meg, funker på alle. Nei,vi er ulike. Noen må telle kalorier og det spiller mindre rolle om det er sjokolade eller salat de kommer fra. Andre må se på ulike sammensetninger av proteiner, karbobydrater, fett.

Kalori inn og kalori ut er en relativ sannhet. I utgangspunktet rett, men noen matvarer trigger oss/ meg/ deg til å spise mer enn vi behöver.

Som noen andre nevnte, litt styrketrening gir deg ikke store muskler i en feil!

• Liker 4
Skrevet (endret)

Ei myte er noko som ikkje er sant, det er ikkje sant at det kun er ein type kosthold som er sunn, så ja, at lavkarbo er det eneste sunne er ei myte.

Enda ei myte er at egg er kjempe viktig for eit sunt kosthold. Det er ikkje det, med mindre ein ikkje har andre kjelder til protein.

Egg er noe av det sunneste du kan spise. Det inneholder alle de essensielle fettsyrene, aminosyrene, vitaminer og mineraler. Utenom vitamin c.

Selvfølgelig kan du få det fra andre kilder, men jeg vil si at det er fornuftig å ha egg som en del av kostholdet.

Viktig er vel kanskje avhengig av hva du spiser ellers, som du skrev.

Dessverre finnes det ikke en definisjon på hva lavkarbo er så det er håpløst vanskelig å si om det er sunt eller ikke. Selv tror jeg ikke på at atkins-type lavkarbo er godt for noe annet enn vektnedgang for å ta et eksempel.

Edit: Se denne artikkelen om egg: http://authoritynutrition.com/6-reasons-why-eggs-are-the-healthiest-food-on-the-planet/

Endret av Supraspinatus
  • Liker 4
Skrevet

Ja, hvis man spiser mat som gir svingninger i blodsukkeret så er det nødvendig å fylle på med jevne mellomrom.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

http://www.trening.no/kosthold/11155.o2.html

AnonymBruker
Skrevet

Myten om negative kalorier lever fremdeles i beste velgående.

Tidligere ble ulike karbohydrater som epler, gulrot, brokkoli, og rosenkål (grøss) brukt som eksempler, men nå så jeg at mandler og proteiner også har blitt innlemmet i det gode selskap.

Dette er altså mat du kan spise så mye du vil av, fordi det brukes mer energi på å fordøye disse matvarene enn de tilfører, og på den måten fremmer vektnedgang.

Dette hørte jeg om på 80-tallet, men ennå har ingen klart å dokumentere denne teorien.

For meg er denne myten like sannsynlig som at man ikke legger på seg av smågodt, fordi det er "løs vekt", og ikke fester seg på kroppen (en spøk i en reklame fra noen år tilbake).

Anonymous poster hash: 6ef31...02e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...