@Maja Skrevet 29. juli 2013 #21 Skrevet 29. juli 2013 Mange som leier er hverken voksne luksusfellekandidater eller lavtlønnede som ikke får lån. De færreste av de som eier egen bolig møtte et egenkapitalkrav på 15% da de skulle kjøpe sin første bolig. De siste 10(?) årene har boligprisene skutt i været. For ti år siden var det altså billigere boliger, og man kunne låne hele kjøpesummen. Hvilke valg har de egentlig, de som ble født på siste halvdel av åttitallet, og som akkurat er ferdig med en lang utdanning? Det blir ikke rare boligen dersom man "kun" har fått spart 120 000, selv om man har en lønn på over 500 000. Signerer denne! Har rett nok kjøpt med egen bolig no, men hadde ikkje eingang 120 000 oppspart etter endte studier og heller ikkje lønn over 500 000 før etter 5 år. Det måtte knallhard prioritering og sparing til, pluss ein god deal med billig husleige, før eg hadde egenkapital no til å matche prisnivået her. Det er rimelig fortvilende å ha god lønn og stålkontroll på økonomien, men likevell ikkje eingang bli vurdert for boliglån fordi ein ikkje klarte spare mens ein studerte...
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #22 Skrevet 29. juli 2013 AB #18 her. Jeg er virkelig ikke noe luksusfellekandidat. Men som alenemor på 30 år, akkurat ferdig med utdannelse og dermed ikke fått spart opp nok til egenkapital, så blir det sånn. Vi trives her, både jeg og ungene, og det er ingenting til salgs i området. Det er sikkert 85% utleieboliger her. Minst. Og en ting til; Så lenge jeg er alene, så er det ikke aktuelt å kjøpe noe. Jeg har ikke den kunnskapen og har virkelig ikke planer om å bruke en sinnssvak mengde penger på ting jeg egentlig kunne gjort selv. Eller min mann om jeg hadde det. Jeg synes det er deilig befriende å silppe å tenke på vedlikehold. Vi bor i en leilieghet som var splitter nå når vi flyttet inn her for 3 år siden. Nå signerer jeg ny kontrakt, denne gangen på 5 år. Og vi blir ikke kastet ut (med mindre vi gjør oss fortjent til det så klart), så vi kan sånn sett bo her i evig tid. Anonymous poster hash: 8b12a...906 I teorien kan du bo der evig. Hvis huseier etter endt 5-årskontrakt vil selge eller bruke det selv, eller for den del vil leie ut til noen andre, så er du på bar bakke..Anonymous poster hash: b5e09...54a
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #23 Skrevet 30. juli 2013 I teorien kan du bo der evig. Hvis huseier etter endt 5-årskontrakt vil selge eller bruke det selv, eller for den del vil leie ut til noen andre, så er du på bar bakke..Anonymous poster hash: b5e09...54a Ja, kan ikke skjønne voksne mennesker som ikke klarer å spare litt, når de klarer å få seg barn, og bli aleine om de i tillegg. Er ikke stabilt for barn. Anonymous poster hash: 96f17...224
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #24 Skrevet 30. juli 2013 De fleste som leier som er over 33 rundt der, leier vel fordi de har for lav lønn eller for høyt forbruk osv. Eier man betaler man jo ned på sin egen gjeld, ikke noen andre sin gjeld. Og gidder man prøve å ordne litt hjemme, øker faktisk verdien på det man eier. Selvfølgelig lønner det seg å eie. En bolig stiger også i verdi. Og som en over her snakker om, det er ikke normalt å flytte rundt overalt når man er voksen. De fleste får også barn. Da må man også tenke på barna. Når man er ung ja, men ikke når man skal leve ett normalt liv, med jobb osv. Anonymous poster hash: 96f17...224 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #25 Skrevet 30. juli 2013 Nei tvert om, de fleste som har kjøpt seg leilighet i dag eier i teorien ikke leiligheten sin, er vel banken som eier den inntil boliggjelda er nedbetalt om 30 år.Anonymous poster hash: 83659...4bb Dum ting å si. De som leier får jo ikke lån. De betaler ned lånet til noen andre, så noen andre tjener penger på dem. Noen tjener, mens de som leier taper penger. Anonymous poster hash: 96f17...224
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #26 Skrevet 30. juli 2013 Vi som "eier" får faktisk lån til hus fordi vi har økonomi til det. Og man må ha egenkapital. Og på sikt betaler man ned og huset er ens eget. I motsetning til voksne luksusfelkekandidater, eller lavtlønnede som ikke får lån. De ER tapere. Uansett hva folk sier for å motbevise det.Anonymous poster hash: b5e09...54a Jeg både eier og leier - er visst taper og vinner på en gang, da Anonymous poster hash: 5cef9...4da
Jolene Skrevet 30. juli 2013 #27 Skrevet 30. juli 2013 Ja, kan ikke skjønne voksne mennesker som ikke klarer å spare litt, når de klarer å få seg barn, og bli aleine om de i tillegg. Er ikke stabilt for barn.Anonymous poster hash: 96f17...224 Signerer. Eier selv et hus med min kjære.
Gjest åffårno Skrevet 30. juli 2013 #28 Skrevet 30. juli 2013 (endret) Signerer. Eier selv et hus med min kjære. Ingen blir vinnere i livet fordi de eier et hus eller en bolig. Litt av et livsperspektiv dere har her inne om enebolig er en sentral faktor for lykke og stabilitet. Jada, jeg eier bolig selv - men gir blanke blaffen i hva andre gjør. Ikke er det spesielt viktig for meg å eie bolig heller. Det jeg finner mest morsomt er at de som skryter av å eie det ene og det andre gjerne ikke har betalt gildet selv for egentjente penger, det ligger ofte arv eller en partner med god inntekt bak det hele(eller deler av det) - og noen få ganger regelrett flaks i boligmarkedet. Ergo ser jeg ikke hva dette skal bety ifht personlige egenskaper. Og uansett er det jo en fullstendig overflatisk verdi i livet. Endret 30. juli 2013 av åffårno 6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #29 Skrevet 30. juli 2013 Dum ting å si. De som leier får jo ikke lån. De betaler ned lånet til noen andre, så noen andre tjener penger på dem. Noen tjener, mens de som leier taper penger. Anonymous poster hash: 96f17...224 De som leier betaler ikke først og fremst ned på andres lån. De betaler for å bo et sted i en måned av gangen. Snakk om å ikke klare å se noe fra mer en ett perspektiv. Anonymous poster hash: c15b3...cf9 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #30 Skrevet 30. juli 2013 De fleste som leier som er over 33 rundt der, leier vel fordi de har for lav lønn eller for høyt forbruk osv. Eier man betaler man jo ned på sin egen gjeld, ikke noen andre sin gjeld. Og gidder man prøve å ordne litt hjemme, øker faktisk verdien på det man eier. Selvfølgelig lønner det seg å eie. En bolig stiger også i verdi. Og som en over her snakker om, det er ikke normalt å flytte rundt overalt når man er voksen. De fleste får også barn. Da må man også tenke på barna. Når man er ung ja, men ikke når man skal leve ett normalt liv, med jobb osv. Anonymous poster hash: 96f17...224 Det er ikke normalt, faktisk! Beste argumentet til nå i tråden, i hvert fall det ærligste og mest avslørende. Ikke alle ønsker å være A4 her i verden - takk og lov for det. Anonymous poster hash: c15b3...cf9 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #31 Skrevet 30. juli 2013 det er et ENORMT fokus på det å eie i dette landet, tror veldig mange synes det er rart hvis man er over 30 år og ikke eier boligen sin, de glemmer at det er helt andre tider nå enn da de selv kom inn på markedet. Det blir en boligadel med de som eier og de som tvinges til å leie, klasseskillene i Norge øker, og vi burde spørre oss om dette er den typen samfunn vi ønsker. "Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv" Mange av de jeg kjenner som eier bolig, ville ikke fått lån til det i dag. Så det handler om flaks og timing oså Anonymous poster hash: cdad4...222 7
bebisss Skrevet 30. juli 2013 #32 Skrevet 30. juli 2013 Jeg kjenner ett par som eide en leilighet, de betalte ikke veldig mye i måneden ned på lånet, og strømregningene var helt ok, alt i alt betalte de kanskje 10.000kroner i måneden (tar sånn ca) De bestemte seg for å selge leiligheten og brukte pengene de fikk for leiligheten til å betale ned ekstra lån fra kredittkort etc og så heller leie en leilighet. De brukte da opp mye av de ekstra pengene de hadde til å betale for en hau med nye møbler for de kvittet seg med de gamle, og leiligheten de leide var større enn den de eide, så det ble plutselig en del mer møbler. og da var alle sparepengene brukt i depositum og møbler og de måtte betale strøm og varmtvann selv og endte med en utgift hver måned på å leie leiligheten på nesten dobbelt så mye som når de eide, og da er jo dette penger de "kaster ut av vinduet" for de betaler ikke ned på noe som de etterhvert eier. Disse idiotene kaller jeg for tapere, og lite smarte. Enden på visa er at de mistet leiligheten de leiet etter 3 mnd pga noe kluss med eieren, de fant ingen andre leiligheter å leie, solgte alle de flunka nye møblene, solgte hundene og flytta hjem til foreldrene til mannen... Og nå er det tilbake på kredittkortet igjen og jobber med å bygge seg opp ett skyhøyt lån.. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #33 Skrevet 30. juli 2013 Dum ting å si. De som leier får jo ikke lån. De betaler ned lånet til noen andre, så noen andre tjener penger på dem. Noen tjener, mens de som leier taper penger. Anonymous poster hash: 96f17...224 Bare for å se det fra bankens perspektiv; du som "eier" taper jo også penger når du betaler renter og gebyrer i massevis til banken også. Så banken og dems eiere tjener jo penger på deg også. F.eks tjener banken ca. 1,1 mill kr på deg når du tar opp et lån på 2 mill med løpetid på 25 år og ca. 4% eff. rente. Banken må jo le hele veien til banken når du kjøper en leilghet fra dem som er verdt 2 mill kr for 3,1 mill kr. Rent hypotetisk kan jo boligprisene falle drastisk i fremtiden grunnet mange ting som f.eks en boligbobble, da står vel "eieren" igjen med en boliggjeld som er betydelig større enn boligverdien. I en slik situasjon er det nå "eieren" som er taperen, og leieren vinneren. Poenget er at det alltid en reell risiko ved boligkjøp med boliglån. Anonymous poster hash: 556ad...096 8
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #34 Skrevet 30. juli 2013 Sorry beregningen ble litt feil, men poenget står fortsatt. Anonymous poster hash: 556ad...096
kråkefjas Skrevet 30. juli 2013 #35 Skrevet 30. juli 2013 Bare for å se det fra bankens perspektiv; du som "eier" taper jo også penger når du betaler renter og gebyrer i massevis til banken også. Så banken og dems eiere tjener jo penger på deg også. F.eks tjener banken ca. 1,1 mill kr på deg når du tar opp et lån på 2 mill med løpetid på 25 år og ca. 4% eff. rente. Banken må jo le hele veien til banken når du kjøper en leilghet fra dem som er verdt 2 mill kr for 3,1 mill kr. Med en tilsvarende sum i leie hver måned i 25år så sitter du igjen med 0 av 2 mill.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #36 Skrevet 30. juli 2013 Jeg både eier og leier - er visst taper og vinner på en gang, da Anonymous poster hash: 5cef9...4da Men det er vel ikke en situasjon du skal ha hele livet? Alle kan være i situasjoner man trenger leie, osv. Men man leier ikke når man skal bo på hjemstedet, har bar , fast jobb osv. Alle kan ha forandringer i livet, overganger. Men få som leier hele livet vel? Anonymous poster hash: 96f17...224
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #37 Skrevet 30. juli 2013 Det kommer jo an på. Om man har passert 30, så er det jo litt stusselig å ikke eie hus eller leilighet. Anonymous poster hash: de056...73e 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #38 Skrevet 30. juli 2013 Jeg kjenner ett par som eide en leilighet, de betalte ikke veldig mye i måneden ned på lånet, og strømregningene var helt ok, alt i alt betalte de kanskje 10.000kroner i måneden (tar sånn ca) De bestemte seg for å selge leiligheten og brukte pengene de fikk for leiligheten til å betale ned ekstra lån fra kredittkort etc og så heller leie en leilighet. De brukte da opp mye av de ekstra pengene de hadde til å betale for en hau med nye møbler for de kvittet seg med de gamle, og leiligheten de leide var større enn den de eide, så det ble plutselig en del mer møbler. og da var alle sparepengene brukt i depositum og møbler og de måtte betale strøm og varmtvann selv og endte med en utgift hver måned på å leie leiligheten på nesten dobbelt så mye som når de eide, og da er jo dette penger de "kaster ut av vinduet" for de betaler ikke ned på noe som de etterhvert eier. Disse idiotene kaller jeg for tapere, og lite smarte. Enden på visa er at de mistet leiligheten de leiet etter 3 mnd pga noe kluss med eieren, de fant ingen andre leiligheter å leie, solgte alle de flunka nye møblene, solgte hundene og flytta hjem til foreldrene til mannen... Og nå er det tilbake på kredittkortet igjen og jobber med å bygge seg opp ett skyhøyt lån.. Hva slags menneske er du? Du kaller dem tapere og digger åpenbart at de har havnet i en vanskelig situasjon. Anonymous poster hash: de056...73e
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #39 Skrevet 30. juli 2013 Ingen blir vinnere i livet fordi de eier et hus eller en bolig. Litt av et livsperspektiv dere har her inne om enebolig er en sentral faktor for lykke og stabilitet. Jada, jeg eier bolig selv - men gir blanke blaffen i hva andre gjør. Ikke er det spesielt viktig for meg å eie bolig heller. Det jeg finner mest morsomt er at de som skryter av å eie det ene og det andre gjerne ikke har betalt gildet selv for egentjente penger, det ligger ofte arv eller en partner med god inntekt bak det hele(eller deler av det) - og noen få ganger regelrett flaks i boligmarkedet. Ergo ser jeg ikke hva dette skal bety ifht personlige egenskaper. Og uansett er det jo en fullstendig overflatisk verdi i livet. Hvis det kommer en del penger fra arv, så har vel også foreldrene vært flinke til å spare/tjene penger da., Ikke noe galt i det. Å skryte er jo spesielt, men man kan få si at det ikke er normalt å leie hele livet. Jeg har akkurat kjøpt hus med samboer, pga barn på vei. Så er ikke "ovenpå" fordi jeg eier Mange HUS. Har alltid tenkt jeg skulle eie,det tenker vel de fleste på som en naturlig del av livet, som jobb og kone/mann osv er også. man kan ikke leie når man begynner bli voksen og vet hvor man skal bo og være osv. Og får barn. Anonymous poster hash: 96f17...224
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #40 Skrevet 30. juli 2013 Ingen blir vinnere i livet fordi de eier et hus eller en bolig. Litt av et livsperspektiv dere har her inne om enebolig er en sentral faktor for lykke og stabilitet. Jada, jeg eier bolig selv - men gir blanke blaffen i hva andre gjør. Ikke er det spesielt viktig for meg å eie bolig heller. Det jeg finner mest morsomt er at de som skryter av å eie det ene og det andre gjerne ikke har betalt gildet selv for egentjente penger, det ligger ofte arv eller en partner med god inntekt bak det hele(eller deler av det) - og noen få ganger regelrett flaks i boligmarkedet. Ergo ser jeg ikke hva dette skal bety ifht personlige egenskaper. Og uansett er det jo en fullstendig overflatisk verdi i livet. Noen har hatt "flaks" i bolimarkedet ja, eller bra timing, men man trenger ikke ta det ppå den måten, å være sjalu på andre. Og noen har hatt foreldre som har stått på, jobbet siden de var 17 hver dag, jobbet døgnet rundt, spart eller vært litt økonomisk smarte, og da er det bare sånn at det kommer barna tilrette. Ofte blir barna like flinke;-) Anonymous poster hash: 96f17...224
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå