Gjest Vampen Skrevet 25. juli 2013 #41 Skrevet 25. juli 2013 Tror ikke staten gjør dette nei. Når man er over 18år, så er han helt for seg selv. Om man bytter etternavn, tlf, flytter og bryter kontakt tror jeg ikke staten har noen register på dette lengre. Joda, de gjør det. Folkeregisteret fører bla opp barn på foreldrene.
Gjest Blomst83 Skrevet 25. juli 2013 #42 Skrevet 25. juli 2013 For sikkerhets skyld vil det være lurt å be om å få laget et notat om dette på 1. side i din journal i tillegg. lurt Det er sikker ikke noe stress å gjøre det,men så lenge du førte opp moren din sist er det hun som står der,og hun som vil bli kontaktet.Min far har vært ute av bildet i ca 25 år,og har aldri tenkt på at jeg skal skrive et eget journalnotat på det.Mamma er jo oppført som min pårørende så det er hun de kontaker.Og for å si det sånn så har det blitt en del sykehusinnleggelser på meg oppetter så har dessverre en del erfaring på det feltet.
Yesterday Skrevet 25. juli 2013 #43 Skrevet 25. juli 2013 Jeg kan skjønne at du ønsker dette pga psyken, men han vil alltid være din biologiske far og de kan ikke bare slette det fra ett eller annet register. Så lenge man er over 18 år har det ingen ting å si om faren er registrert som din far, formelt sett. Han kan ikke bestemme noe over deg lenger.
Ciara Skrevet 25. juli 2013 #44 Skrevet 25. juli 2013 Jeg mener at staten ikke har noe familietre (ikke sikker på dette) Har aldri hørt om det. Jo, staten har oversikt over det. Når man får barn må man sende inn informasjon om det (med navn på barn og navn og personnummer til foreldrene) til folkeregisteret innen en viss tid. Hvis man gifter seg blir det også ført opp. Jeg har sett min egen utskrift fra folkeregisteret, og der står det navn, personnunmer og adresse på meg, navn og personnummer på mine foreldre, min mann og barna mine. Derimot tror jeg ikke det stod noe om besteforeldre der, da må man antakelig se på foreldrene mine sine opplysninger. 1
Gjest Gjest Baardsen Skrevet 26. juli 2013 #45 Skrevet 26. juli 2013 Jo, staten har oversikt over det. Når man får barn må man sende inn informasjon om det (med navn på barn og navn og personnummer til foreldrene) til folkeregisteret innen en viss tid. Hvis man gifter seg blir det også ført opp. Jeg har sett min egen utskrift fra folkeregisteret, og der står det navn, personnunmer og adresse på meg, navn og personnummer på mine foreldre, min mann og barna mine. Derimot tror jeg ikke det stod noe om besteforeldre der, da må man antakelig se på foreldrene mine sine opplysninger. Helt korrekt. Folkeregisteret er (i den grad man kjenner det) et eneste stort familietre over hele Norge. Dog kun i direkte oppad/nedadgående linje, så man må klikke en del for å gå sidelengs i familietreet, men ettersom det henger sammen så kan man jo det også. Som andre sier, er du over 18 år så har det lite å si om han er faren din på papiret eller ikke. Hvis du i tillegg har egne livsarvinger (altså barn), så har det ingenting å si om han er faren din på papiret eller ikke. Den biologiske faren din vil han alltid være, uansett om du liker han, har kontakt med han eller ikke. Uten at jeg har satt meg inn i saken din eller ønsker å gå noe dypt inn i det heller, så ville jeg kanskje tenkt meg om en gang til hvorfor du ønsker å gjennomføre dette. Han har ikke rett til noe, og du har heller ingen plikter ovenfor han (rent juridisk). Det er heller ikke nødvendig å sette inn et journalnotat på at du ikke ønsker kontakt med din far, og er du myndig har han jo ingen rett til å få vite noe heller. Så som andre hinter til, hvis det er for å straffe noen så er det en ganske mild straff. Det å ikke ha kontakt med familien er vel den "strengeste" straffen man kan få, og om du allerede har oppnådd det så er det vel ikke så mye mer å hente. Han kan jo komme å plage deg på jobben uansett om folkeregisteret regner han som din far eller ikke...
Gjest Marmot Skrevet 26. juli 2013 #46 Skrevet 26. juli 2013 Tror ikke staten gjør dette nei. Når man er over 18år, så er han helt for seg selv. Om man bytter etternavn, tlf, flytter og bryter kontakt tror jeg ikke staten har noen register på dette lengre. Jo, staten har et register der det er oppført om man endrer navn, det heter folkeregisteret.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #47 Skrevet 27. juli 2013 bevis på at han er faren min. fødselsattesten er det vel ikke mye å gjøre med, men fra folkeregisteret kanskje? sånn at det står at jeg er uten far. Vet ikke om du kan det. Men husk at du også har rett til arv, og da er det greit å kunne dokumentere at det er faren din. Det er jo dumt om du ikke skal få det en gang, når han tydeligvis har sviktet deg på andre måter. Anonymous poster hash: d16ad...c6c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå