Gå til innhold

slette far fra papiret?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Tror ikke staten gjør dette nei. Når man er over 18år, så er han helt for seg selv. Om man bytter etternavn, tlf, flytter og bryter kontakt tror jeg ikke staten har noen register på dette lengre.

Hva mener du?

..bryter kontakt (med staten?)

Man er sikkert registrert med alle opplysninger om slektskap livet ut og videre.

Men ang. de som har fått nytt personnr, vet jeg ikke hvordan de gjør det med. Evt at de er i egen hemmeligstemplet mappe.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en sak for politiet. Du kan ikke få endret det som står i folkeregisteret kun av eget ønske.

Ja, folkeregisteret (skattekontoret) fører slektskaps- og familieinformasjon om alle.

Du ikke. Politiet og ansatte på sykehus kan søke deg opp i folkeregisteret og finne slik informasjon. Du har derimot i de fleste tilfeller rett til å selv velge hvem du vil ha som pårørende, og det er derfor du blir bedt om å oppgi det. Det er ikke gitt at du nødvendigvis selv ønsker det man ellers faller tilbake på (ektefelle, myndige barn eller foreldre i den rekkefølgen).

Nei.

Det lønner seg også å føre opp nærmeste slektning hos forsikringseleskapet. Min onkel har nå ført opp mamma som nærmeste pårørende og alt vil dermed gå til mamma og ikke mormor. Har også skjønt det slik a jeg er nete på listen fordi jeg er eldste barn og dermed første mann i neste ledd

Anonymous poster hash: 5d7fe...535

Skrevet

Hva mener du?

..bryter kontakt (med staten?)

Man er sikkert registrert med alle opplysninger om slektskap livet ut og videre.

Men ang. de som har fått nytt personnr, vet jeg ikke hvordan de gjør det med. Evt at de er i egen hemmeligstemplet mappe.

Jeg mener at staten ikke har noe familietre (ikke sikker på dette) Har aldri hørt om det.

Skrevet

For en smålig ting å gjøre. Hvilken hensikt har det? Jeg vet ikke hva som har skjedd mellom deg og din far. Men dette er ren symbolisme, ingen straff. Du straffer han ikke ved å gjøre dette. Han vil fremdeles være faren din, og du vil fremdeles være datteren hans. Jeg er dessuten sterkt tvilende til om det går an å slette foreldre fra offentlige registre, så lenge de faktisk er dine foreldre. Dette er kun egenterapi.

• Liker 1
Gjest HappyWaffle
Skrevet

For en smålig ting å gjøre. Hvilken hensikt har det? Jeg vet ikke hva som har skjedd mellom deg og din far. Men dette er ren symbolisme, ingen straff. Du straffer han ikke ved å gjøre dette. Han vil fremdeles være faren din, og du vil fremdeles være datteren hans. Jeg er dessuten sterkt tvilende til om det går an å slette foreldre fra offentlige registre, så lenge de faktisk er dine foreldre. Dette er kun egenterapi.

han blir ikke sett på som et medlem av familien av NOEN. vold og alkoholisme er bare et par av flere ting.

jeg ser ikke på han som faren min, og søsteren hans ser ikke på han som en bror. han har ikke møtt noen barnebarn eller onkelbarn av den enkle grunn at ingen vil utsette de for det samme de selv har gått igjennom. sikkert vanskelig for en fra utsiden å skjønne hvordan dette er men sånn er det nå.

Skrevet

han blir ikke sett på som et medlem av familien av NOEN. vold og alkoholisme er bare et par av flere ting.

jeg ser ikke på han som faren min, og søsteren hans ser ikke på han som en bror. han har ikke møtt noen barnebarn eller onkelbarn av den enkle grunn at ingen vil utsette de for det samme de selv har gått igjennom. sikkert vanskelig for en fra utsiden å skjønne hvordan dette er men sånn er det nå.

Tviler ikke på at det er slik. Men det har ingenting med offentlige registre å gjøre.

Det var bare det jeg mente.

• Liker 1
Gjest HappyWaffle
Skrevet

Tviler ikke på at det er slik. Men det har ingenting med offentlige registre å gjøre.

Det var bare det jeg mente.

ser den.. har endret etternavn og telefonnr.

han har prøvd å få mamma til å si hvor jeg er men hun forstår at jeg ikke vil ha noe med han å gjøre

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg mener at staten ikke har noe familietre (ikke sikker på dette) Har aldri hørt om det.

" Folkeregistre inneholder informasjon om over 7 millioner personer som bor eller har bodd i Norge. I tillegg kommer 1,3 millioner som har D-nummer." http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Foreslar-a-knytte-bilde-og-fingeravtrykk-til-folkeregisteret-7108848.html#.UfESk209Vgo

Pga antallet som er nevnt, kan det forståes slik at opplysninger blir slettet enn viss tid etter at man dør.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at du ikke kan slette at han er faren din, for det er han jo. Du kan skrive testamente slik at han ikke kan arve deg, og du kan unnlate å føre ham opp som pårørende.

Det er også lurt, slik du har gjort, å informere andre om at du ikke ønsker å ha kontakt med ham, og at de ikke skal videreformidle kontaktinformasjon eller lignende.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at du ikke kan slette at han er faren din, for det er han jo. Du kan skrive testamente slik at han ikke kan arve deg, og du kan unnlate å føre ham opp som pårørende.

Det er også lurt, slik du har gjort, å informere andre om at du ikke ønsker å ha kontakt med ham, og at de ikke skal videreformidle kontaktinformasjon eller lignende.

ja han er ikke pårørende. da jeg var på sykehuset sist førte jeg bare opp moren min. og familien er fult klar over at han ikke har noe med meg å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta avstand fra han på andre måter, registrere et annet etternavn, eller bare fjerne hans. Ikke ha kontakt med han igjen.

Hvis du skulle fjernet navnet hans fra papirene, så tror jeg det eneste du oppnår er å miste retten til en eventuell arv.

Anonymous poster hash: a4ffd...5e9
Gjest Gjest
Skrevet

ja han er ikke pårørende. da jeg var på sykehuset sist førte jeg bare opp moren min. og familien er fult klar over at han ikke har noe med meg å gjøre.

For sikkerhets skyld vil det være lurt å be om å få laget et notat om dette på 1. side i din journal i tillegg.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

For sikkerhets skyld vil det være lurt å be om å få laget et notat om dette på 1. side i din journal i tillegg.

lurt :biggrin:

Skrevet

Snakk med folkeregistert, du.

De vet hva som eventuelt kan gjøres.

Har hørt en gang at man kan ensidig bryte slektforbindelsen, men er ikke sikker på om det er rett.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvem ditt opphav er der uansett. Oppfyller du krav til ny identitet får du dette. Din gamle ident er uansett registrert med overgang til ny. Det er et begrenset antall personer som har adgang til registrer. Et tenkt eksempel: Du er 12 år og trenger beskyttelse Ny identitet er kommet på plass. De biologiske foreldre plikter forsørge deg gjennom barnebidrag hvis bidragsdyktig. Da er eksempelvis din far lagt inn med trekk av lønn til din mor om du bodde med henne på hemmelig sted. Innkreving gjennom NAV innkreving. Men hvorfor ikke tilgi faren din ? Vi vet ikke pm han har vært voldelig mot deg eller bare fraværende. Har han vært fraværende og du vil straffe han bør du la det være. Uansett bør du la det være. Om han bare har vært fraværende kan det være mange årsaker. Nå er du voksen siden du sier du er i jobb. Men tydeligvis ikke voksen nok. Det virker være mye bitterhet som gnager. Her på KG leser en stadig om hvor bitre bidragsfedre er. Jeg vet nå ikke helt om det kan være den andre parten som er vel så bitter. Men har en mann pult på en unge på eks.et ONS. og hun ikke vil ta abort skjønner jeg fortvilelse som går over i bitterhet som aldri tar slutt. Vi mennesker er forskjellige og det må vi respektere. Men og straffe ? Tenk gjennom saken og få psykologi hjelp. Det er bare du som har vondt og plages med dine tanker. Du får ikke gjort noe med det som har hendt.

Skrevet

" Folkeregistre inneholder informasjon om over 7 millioner personer som bor eller har bodd i Norge. I tillegg kommer 1,3 millioner som har D-nummer." http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Foreslar-a-knytte-bilde-og-fingeravtrykk-til-folkeregisteret-7108848.html#.UfESk209Vgo

Pga antallet som er nevnt, kan det forståes slik at opplysninger blir slettet enn viss tid etter at man dør.

Det er ingen som slettes, de blir bare oppdatert med dødsinformasjon. Du må huske at fødselsnummer ikke eksisterte før ut på 60-tallet og at det ikke er mange tiår siden registeret nle fulldigitalisert.

Jeg skjønner ikke hvorfor noen her synes det er så vanskelig å tro at det lagres fødselsnummeret til foreldre og barn i din oppføring.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo det har det dei.

I folkeregisteret så er kvar person oppført i relasjon med sine nære slektningar. Sjølv om du kanskje ikkje har høyrt om det, så fins det.

Eg jobbar kvar dag inne i folkeregisteret sitt datasystem og det er det mange andre som også gjer. Det er ikkje noko hemmeleg det.

Anonymous poster hash: e6c3a...20a

• Liker 2
Gjest Blomst83
Skrevet

Da må far fradømmes rettigheter som far,noe jeg tviler på at du får til

Hva mener du med det?Kan godt hende jeg misforstår deg så defor spør jeg. For min far mista både omsorgsrett og tilsynsrett for meg når jeg var liten,og det tenker jeg er det samme som at han mister rettigheter som far. Men igjen så kan det hende jeg misforsto deg :)

Skrevet

Makulerer og sletter de folks fødselsattester etter en viss tid etter at de dør da, kanskje?

Ikke vet jeg. Men jeg synes at det er rart om opplysningene ikke blir lagret.

Kanskje det står noe på disse sidene:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/dok/nouer/2009/nou-2009-1/8/2.html?id=542114

Det er forskjell på å oppbevare fødselsattester (digitale eller analoge) og å aktivt lage oversikter over hvem som er i slekt med hvem, som en slags hemmelig befolknings-Facebook, der statsansatte går inn og gjør relevante endringer avhengig av hva folk foretar seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...