AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #1 Skrevet 25. juli 2013 jeg har en far som har gjort diverse som jeg ikke respekterer (nei det er ikke småting) å jeg lurer på om det er mulig å slette han fra papiret sånn at det på papiret ikke står at jeg faktisk har en far. jeg har ikke hatt kontakt med han på mange år nå, å har heller ikke behovet for det. å når jeg ikke kan bure han inne, så får jeg straffe han på andre måter. ja jeg er forferdelig å forventer nesten å få masse kritikk om det her. men hvis jeg går ut med info kan det bli kjent hvem han er og hvem jeg er. Anonymous poster hash: 88e4c...aed
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2013 #2 Skrevet 25. juli 2013 jeg har en far som har gjort diverse som jeg ikke respekterer (nei det er ikke småting) å jeg lurer på om det er mulig å slette han fra papiret sånn at det på papiret ikke står at jeg faktisk har en far. jeg har ikke hatt kontakt med han på mange år nå, å har heller ikke behovet for det. å når jeg ikke kan bure han inne, så får jeg straffe han på andre måter. ja jeg er forferdelig å forventer nesten å få masse kritikk om det her. men hvis jeg går ut med info kan det bli kjent hvem han er og hvem jeg er. Anonymous poster hash: 88e4c...aed Jeg vet ikke om det går an, dersom han har skrevet under på farskapet. Dersom det ved blodprøver fremkommer at han ikke er din far, stiller det seg kanskje anderledes. Flere som jeg vet om som har problemer i forhold til sin far, har valgt å bytte etternavn for å ta avstand fra sin far.
Gjest HappyWaffle Skrevet 25. juli 2013 #3 Skrevet 25. juli 2013 ja altså det er jo ikke tvil om at han er faren min. jeg har byttet etternavn, og telefonnr osv osv. så han aner jo ikke hvor jeg er. går samtidig rundt med en uggen følelse av at hvis han finner meg der jeg jobber så bryter helvette løs. godt vi har kamera på jobben....
Gjest HappyWaffle Skrevet 25. juli 2013 #5 Skrevet 25. juli 2013 Hvilket papir er det du snakker om? bevis på at han er faren min. fødselsattesten er det vel ikke mye å gjøre med, men fra folkeregisteret kanskje? sånn at det står at jeg er uten far.
Okapi Skrevet 25. juli 2013 #6 Skrevet 25. juli 2013 Jeg må innrømme å aldri å ha sett noe slikt bevis. Fører staten slektstrær på folk? Man må jo selv oppgi nærmeste pårørende i situasjoner der det er relevant, og som du selv sier er nok fødselsattesten ganske uforandrerlig. Sånn hypotetisk sett, hvis jeg lurer på hvem foreldrene mine er, finnes det en nettside jeg kan logge inn på for å sjekke det? Eller for den saks skyld; kan jeg sjekke hvem foreldrene dine er, om jeg får navnet ditt? For all del, jeg skjønner jo hvorfor du vil dette, men du må nesten være litt klarere på nøyaktig hva du vil.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2013 #7 Skrevet 25. juli 2013 bevis på at han er faren min. fødselsattesten er det vel ikke mye å gjøre med, men fra folkeregisteret kanskje? sånn at det står at jeg er uten far. Jeg har ikke hørt om noe slikt, men du kan jo høre med folkeregisteret. Det er mulighet for å få ny identitet, i enkelte tilfeller, dersom man f.eks er truet på livet.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #9 Skrevet 25. juli 2013 jeg har en far som har gjort diverse som jeg ikke respekterer (nei det er ikke småting) å jeg lurer på om det er mulig å slette han fra papiret sånn at det på papiret ikke står at jeg faktisk har en far. jeg har ikke hatt kontakt med han på mange år nå, å har heller ikke behovet for det. å når jeg ikke kan bure han inne, så får jeg straffe han på andre måter. ja jeg er forferdelig å forventer nesten å få masse kritikk om det her. men hvis jeg går ut med info kan det bli kjent hvem han er og hvem jeg er. Anonymous poster hash: 88e4c...aed Nei, det går ikke an. Og hvis du tenker deg om, forstår du hvorfor. Hadde det vært moren din som hadde vært så ille, hadde du jo ikke kunnet kreve å slette henne. Faren din har enten betalt barnebidrag eller så har Staten betalt på vegne av ham og krevd inn penger fra ham. Anonymous poster hash: 6a80c...a67 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #10 Skrevet 25. juli 2013 Jeg har ikke hørt om noe slikt, men du kan jo høre med folkeregisteret. Det er mulighet for å få ny identitet, i enkelte tilfeller, dersom man f.eks er truet på livet. Men det betyr vel ikke at farskapet blir strøket?? Anonymous poster hash: 6a80c...a67
Gjest Marmot Skrevet 25. juli 2013 #11 Skrevet 25. juli 2013 Jeg må innrømme å aldri å ha sett noe slikt bevis. Fører staten slektstrær på folk? Selvfølgelig gjør de det, men hvem som helst har ikke tilgang. Har du tilgang til folkeregisterets database, kan du finne slektskap mellom folk så langt tilbake som informasjonen er digitalt registrert. Man kan ikke slette sine egne foreldre, nei.
fruBeist Skrevet 25. juli 2013 #12 Skrevet 25. juli 2013 Mener å ha hørt om saker i USA der folk har gått rettens vei og søkt skillmisse (i mangel på bedre ord) fra foreldrene sine. Om man får til noe tilsvarende i Norge aner jeg ikke.
Sugerøret Skrevet 25. juli 2013 #13 Skrevet 25. juli 2013 Da må far fradømmes rettigheter som far,noe jeg tviler på at du får til
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2013 #14 Skrevet 25. juli 2013 Men det betyr vel ikke at farskapet blir strøket?? Anonymous poster hash: 6a80c...a67 Ens gamle "identitet" (dvs personnr) blir da kanskje slettet, men jeg vet ikke hvordan det blir med farskapet.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2013 #15 Skrevet 25. juli 2013 Mener å ha hørt om saker i USA der folk har gått rettens vei og søkt skillmisse (i mangel på bedre ord) fra foreldrene sine. Om man får til noe tilsvarende i Norge aner jeg ikke. Evt kan en løsning være at stefar eller en annen person adopterer barnet, men det må kanskje skje før en viss alder er nådd?
JohnS Skrevet 25. juli 2013 #16 Skrevet 25. juli 2013 ja altså det er jo ikke tvil om at han er faren min. jeg har byttet etternavn, og telefonnr osv osv. så han aner jo ikke hvor jeg er. går samtidig rundt med en uggen følelse av at hvis han finner meg der jeg jobber så bryter helvette løs. godt vi har kamera på jobben.... Høres ut som en sak for politiet. Du kan ikke få endret det som står i folkeregisteret kun av eget ønske. Jeg må innrømme å aldri å ha sett noe slikt bevis. Fører staten slektstrær på folk? Ja, folkeregisteret (skattekontoret) fører slektskaps- og familieinformasjon om alle. Man må jo selv oppgi nærmeste pårørende i situasjoner der det er relevant, og som du selv sier er nok fødselsattesten ganske uforandrerlig. Du må ikke. Politiet og ansatte på sykehus kan søke deg opp i folkeregisteret og finne slik informasjon. Du har derimot i de fleste tilfeller rett til å selv velge hvem du vil ha som pårørende, og det er derfor du blir bedt om å oppgi det. Det er ikke gitt at du nødvendigvis selv ønsker det man ellers faller tilbake på (ektefelle, myndige barn eller foreldre i den rekkefølgen). Sånn hypotetisk sett, hvis jeg lurer på hvem foreldrene mine er, finnes det en nettside jeg kan logge inn på for å sjekke det? Eller for den saks skyld; kan jeg sjekke hvem foreldrene dine er, om jeg får navnet ditt? Nei.
Gjest HappyWaffle Skrevet 25. juli 2013 #17 Skrevet 25. juli 2013 hvordan fungerer besøksforbud da? sånn at jeg kan nekte han å være i nærheten av meg?
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2013 #18 Skrevet 25. juli 2013 hvordan fungerer besøksforbud da? sånn at jeg kan nekte han å være i nærheten av meg? Han må vel få en dom først. Har han truet deg eller gjort noe annet som er ulovlig?
aasmund87 Skrevet 25. juli 2013 #19 Skrevet 25. juli 2013 Jeg må innrømme å aldri å ha sett noe slikt bevis. Fører staten slektstrær på folk? Tror ikke staten gjør dette nei. Når man er over 18år, så er han helt for seg selv. Om man bytter etternavn, tlf, flytter og bryter kontakt tror jeg ikke staten har noen register på dette lengre.
JohnS Skrevet 25. juli 2013 #20 Skrevet 25. juli 2013 Tror ikke staten gjør dette nei. Når man er over 18år, så er han helt for seg selv. Om man bytter etternavn, tlf, flytter og bryter kontakt tror jeg ikke staten har noen register på dette lengre. Hvem du er i familie med endrer seg ikke selv om du får nytt telefonnummer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå