Gå til innhold

Ormkur (Lopatol) og brekninger/oppkast hos hund

Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Hunden vår har fått ormkur i dag.

Fikk ikke tak i den typen vi vanligvis bruker og kjøpte derfor Lopatol (500g). Hun fikk 4 piller sammen med 1/4 av sagens formengde, slik det står på pakningsvedlegget.

Det står også at brekninger er en bivirkning. Stemmer bra :roll: , De gangene vi har brukt Lopatol har hunden kastet opp.

Men nå lurer jeg på om ormkuren har fått gjort det den skulle, ettersom hun kaster opp. Det tok 3-4 timer fra hun fikk pillene og til alt kom opp igjen. Dette står det ikke noe om på pakningsvedlegget.

Bør jeg ta en kur til på henne ganske snart eller har kuren rukket å virke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aporteket visste ikke mer enn det som sto på pakningsvedlegget.

Skal snart til veterinæren, så jeg får spørre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk anbefalt å bruke ormkur som heter Panakur, for å unngå bivirkninger som brekninger etc....

Fungerte veldig bra på voffsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panacur er greit, men vi fikk beskjed om at denne ikke fungerte på alle ormer. Det gjør vel ikke den vi har brukt nå heller.

Vi pleier å bruke to typer. En om våren og en om høsten. Disse er forskjellige og tar forkjellige ormer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Lenge siden du startet denne tråden, men jeg har søkt litt her på KG nå. Grunnen er at hunden min fikk i dag Lopatol-kur og han har kasta opp tre ganger. Det gikk ca 2 timer etter at han fikk den (en tablett, han er så liten) før han kasta opp første gangen, deretter gikk det flere timer før han kasta opp to ganger etter hverandre.

Ringte du veterinæren den gangen og hva fikk du til svar? Burde han få en til tablett eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ringte ikke veterinæren, men det sto jo på pakningsvedlegget at brekninger var en vanlig bivirkning.

Jeg tviler på at det er skadelig at hunden kaster opp av ormkuren og at den trenger en dose til (er ganske sikker på at det samme skjer neste gang).

Skal si i fra hvis jeg kommer på hva den 4-dagerskuren vi pleier å bruke heter. Den har vi aldri hatt trøbbel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går han rundt i hagen og brekker seg litt. Kommer ingenting, bare brekninger. Han er slapp og søker kontakt, så sambo ligger ute på plena og hunden kommer stadig vekk og legger seg hos han, men det ser ikke ut til at han helt klarer å finne roen. Tusler litt rundt omkring.

Tror ikke vi gir han enda en tablett.

Det står forresten i pakningsvedlegget at brekninger kan forekomme i skjeldne tilfeller. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at det er så sjelden, jeg. Kjenner flere som har hatt dette problemet med ormkurer.

Det går over. Vofsen vår får pillene om morgenen og blir kvalm etter 2-3 timer. Slapp resten av dagen/kvelden og like fin som før dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje ikke så uvanlig som det står i pakningsvedlegget da. Forsåvidt fint å høre.

Han har kasta opp en gang til siden sist, men så virker han pigg igjen. Nå har han fått mat så vi får se om han holder på det eller hva som skjer. Håper det er over nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...