Gå til innhold

Cipralex? Delte meninger!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tusen takk for alle svar.

Jeg har nå fått tenkt litt igjennom og også pratet litt med ei venninne som har litt kunnskap om disse pillene, og har bestemt meg for å prøve de.

Jeg har funnet ut at jeg kan ikke gjøre vondt verre nå, og om de ikke fungerer bra eller jeg føler ubehag ved å gå på de kan jeg jo alltids slutte.

Er verdt et forsøk kjenner jeg!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar.

Jeg har nå fått tenkt litt igjennom og også pratet litt med ei venninne som har litt kunnskap om disse pillene, og har bestemt meg for å prøve de.

Jeg har funnet ut at jeg kan ikke gjøre vondt verre nå, og om de ikke fungerer bra eller jeg føler ubehag ved å gå på de kan jeg jo alltids slutte.

Er verdt et forsøk kjenner jeg!

Helt enig! Den eneste måten å finne ut om de virker på deg, er å prøve selv. Selv ble jeg litt ør/svimmel og bittelitt kvalm særlig den første uka, men det ga seg helt etter et par uker. De tar ofte et par uker (hos noen mer) før man merker effekten, for serumkonsentrasjonen øker gradvis.

Om du slutter med dem, ikke slutt brått, det er ubehagelig.Trapp gradvis ned, en halv tablett i uka, for så å ta en halv annenhver dag en uke.

Anonymous poster hash: 9f734...7d7

AnonymBruker
Skrevet

"Delte meninger" er nå én ting - greia er at Cipralex fungerer ulikt fra person til person. Dels fordi det er rett og slett er et medikament, dels fordi vi fungerer ulikt - oppi hodet.

For meg fungerte Cipralex i kombinasjon med pyskolog ypperlig, da jeg hadde en depresjon for noen år siden.

Anonymous poster hash: e57e8...72e
AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale deg å holde ut de to første ukene (med mindre du får alvorlige/uvanlige bivirkninger), jeg sluttet raskt på de to ganger tidligere pga. bivirkninger, men valgte holde ut denne gangen. Bivirkningene var verst første uka, så ble det gradvis bedre. Kan ta en stund før effekten kommer, dette gjelder alle typer. Og trapp forsiktig ned i samråd med lege når det blir aktuelt.

Anonymous poster hash: 958d1...370
Skrevet

Tar til meg alle råd :) Jeg er såpass skeptisk til piller at alt skjer i sammråd med lege/psykolog.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk i to år til psykolog for å få hjelp med depresjon, og ville ikke prøve cipralex pga alle skrekkhistoriene jeg hadde lest om det.

For 6mnd siden så var jeg så lei og sliten av dette, at jeg kapitulerte. Begynte på 5mg i 4 uker, og deretter økte jeg til 10mg. Går fortsatt til psykolog.

Jeg har seriøst fått en helt ny hverdag! Er SÅ glad for at jeg våget, og klasker meg selv i hodet for at jeg ikke begynte på cipralex tidligere!

Har ikke hatt så ille til bivirkninger, det var verst de første ukene. Bivirkninger jeg hadde var "varme" i kroppen som førte til at jeg svettet fortere, hodepine, kvalme, nedsatt matlyst og munntørrhet. Eneste jeg merker til kvalme nå er hvis jeg tar tabletten på tom mage, men det løser jeg ved å ta den samtidig som jeg spiser frokost.

Var særlig redd for å legge på meg masse, som jeg har lest om at enkelte gjør, men jeg har ikke lagt på meg noe. Tvert imot har jeg gått ned i vekt og blitt strammere i fisken da jeg nå faktisk har overskudd og glede av trening og turgåing.

Jeg angrer ikke på at jeg begynte på cipralex.

Anonymous poster hash: 44a10...c28
  • Liker 1
Skrevet

Jeg håper det slår ut positivt på meg og som det gjorde for mange av dere :)

Tok første pilla idag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper det slår ut positivt på meg og som det gjorde for mange av dere :)

Tok første pilla idag.

5 eller 10 mg?

Anonymous poster hash: cd4e9...2b8

AnonymBruker
Skrevet

10mg

Jeg ble rådet til å ta en halv pille (5 mg) første uka, deretter 10 mg, sånn at man ikke får plasomme bivirkninger.

Men lykke til og god bedring!

Anonymous poster hash: 9f734...7d7

Gjest Gjest
Skrevet

10mg

Hei,

håper virkelig du får det bedre med cipralex og gjerne i kombinasjon med samtaler med psykolog. Jeg har både bakgrunn innen psykofarmakologi og har gått et år på cipralex (i kombinasjon med psykologtimer) for noen år siden. Jeg får ofte spørsmål om hvorvidt jeg anbefaler å forsøke cipralex og mer spesifikt om hvordan det bør brukes.

Først og fremst er det veldig viktig å vite at man kan bli dårligere de første dagene på cipralex. Mange opplever gjerne at i den første uken (varierer litt fra person til person) har man høyere grad av angst og depresjonssymptomer og burde ha familie/venner i nærheten som støtte om mulig. Dette har blitt bedre for nesten alle jeg har snakket med etter kort tid. Det kan være ganske ubehagelig.

Det er også veldig viktig å vite at man ikke skal slutte plutselig på cipralex. Det kan ha alvorlige konsekvenser. Dessverre har jeg møtt mange som ikke har fått beskjed av legen om dette, og derfor har fått alvorlig angst, selvmordstanker og tilbakefall. Man bør trappe og være klar til det psykisk.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har sovet ekstremt dårlig i natt. tok lang tid før jeg sovnet og våknet i halv 7 tiden igjen! I det siste har jeg ikke villet annet enn å sove, og har godt kunne sovet 12 timer i strekk og fortsatt vært like trøtt. Merker også et litt spesielt ubehag i kroppen. Akkurat som om pulsen stiger og jeg får litt sjelvinger selv om jeg ikke gjør det... på en måte >_>

Er dette virkning av EN pille bare, eller er det en plasebo effekt som jeg selv har skapt?

AnonymBruker
Skrevet

Det er mest vanlig å begynne med 5mg de første ukene, for så og øke til 10mg. Da venner kroppen seg til cipralex, og bivirkningene blir mindre plagsomme.

Ville spurt behandleren din om å få gjøre dette.

Anonymous poster hash: 44a10...c28
AnonymBruker
Skrevet

Kognetiv terapi. - Jeg vil ikke anbefale noen å ta slike medisiner.

Anonymous poster hash: 265b5...49e

Det er ikke et bra råd. Regner med du er utdannet psykolog eller lege ?

Anonymous poster hash: 765b8...9c4

AnonymBruker
Skrevet

Har selv brukt Cipralex i forbindelse med depresjon og angst. Både lege og psykolog anbefalte dette da de bare tar "toppen". Dette er milde preparater som jeg merket lite til at jeg tok. Heller ikke noe bivirkninger. Det er heller ikke noe problem å slutte på dem.

Ta det som en hjelp til å "åpne" deg litt opp. Fysisk aktivitet hjelper faktisk mer og gir god bedring. Det er forskere, psykologer og leger verden over ening i.

Det viktigste er behandling og fysisk aktivitet. Cipralex er bare littegranne drahjelp. Og du, ikke bekymre deg over hvordan du blir oppfattet. Fagpersoner forstår hvordan du har deg og har truffet personer med dine problemer 100vis av ganger før.

At legen din og psykologene dine er /var uenig er også helt vanlig. Legen din mener kanskje at behandling er prioritet nr 1.

Oppskriften er behandling, fysisk aktivitet, og cipralex sammen med en god dose tolmodighet :) Og som du sier selv, du kan alltid slutte på dem.

Klem og lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sovet ekstremt dårlig i natt. tok lang tid før jeg sovnet og våknet i halv 7 tiden igjen! I det siste har jeg ikke villet annet enn å sove, og har godt kunne sovet 12 timer i strekk og fortsatt vært like trøtt. Merker også et litt spesielt ubehag i kroppen. Akkurat som om pulsen stiger og jeg får litt sjelvinger selv om jeg ikke gjør det... på en måte >_>

Er dette virkning av EN pille bare, eller er det en plasebo effekt som jeg selv har skapt?

Mest sannsynlig ikke, det er "sykdommen" .. ikke pillen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...