Gå til innhold

Cipralex? Delte meninger!


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Idag var jeg hos legen pga kraftig depresjon som har blomstret i det siste. Han mente at jeg trenger å få gå til psykolog og få hjelp til å finne ut av hva som er galt osv.

Han nevnte også at han ikke ville sette meg på noe antidepresiva fordi han ikke ville flate ut følelsene mine/humøret mitt.

Jeg blir så sendt ned på en psykiatrisk akuttavdeling for å få snakke med en psykolog. Her stiller de en haug med spørsmål og da jeg er forhåndsvis ganske lukket av natur vet jeg ikke om de oppfattet meg som vanskelig.

Allefall så vil de henvise meg videre til fast psykolog, men de synes også jeg skal starte på antidepresiva en stund, for å løfte humøret.

Hvorfor er det så delte meninger om dette ?

Jeg har en resept som jeg ikke aner om jeg ønsker å løse inn nå, rett og slett for at jeg stoler mest på min fastlege, men jeg er ganske desperat etter å slippe å ha det slik jeg har det nå.

Noen refleksjoner og tanker rundt dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kognetiv terapi. - Jeg vil ikke anbefale noen å ta slike medisiner.



Anonymous poster hash: 265b5...49e
Skrevet

Jeg har gått på cipralex. Det hjalp fint mot min sosiale angst og depresjon. Men du må lære deg å takle det i terapi mens du går på det, fordi når du slutter med pillene kommer de gamle følelsene tilbake. men forhåpentligvis har du da lært deg at livet er bedre, og kan takle de vonde tankene bedre. Jeg valgte å slutte selv fordi jeg ble ganske følelsesløs, og jeg ville føle lykke og sorg igjen.

Skal sies at jeg er bedre nå, enn før jeg begynte på pillene, så jeg angrer ikke.

  • Liker 1
Skrevet

Ja det er litt det jeg og tenker brl! Jeg ønsker jo ikke at de oppturene jeg har skal kjennes mindre.

Psykologen sa at det ikke kom til å skje, mens legen sa at han ikke ønsket å flate ut alle følelsene mine.

Slik jeg har forstått det er det veldig delte meninger og virkninger av Cipralex.

Jeg skal tilbake til legen neste uke, så det kan jo være greit å vente til da å prate med han om det.

Jeg hører også at man kan bli veldig trøtt å distre av medisinen, og det er jeg så absolutt fra før av!

jeg kan sove 12-13 timer i strekk og fortsatt være dødstrøtt, og hukomelsen og konsentrasjonen min fungerer vel så dårlig for tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på cipralex siden desember og synes egentlig at jeg føler mer enn før jeg begynte. Jeg smiler og ler, men de store dalbunnene er fjernet. I kombinasjon med kognitiv terapi er jeg nå klar for å begynne nedtrapping og føler meg generelt bedre enn noensinne.

Anonymous poster hash: 21e93...e9e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på escitalopram actavis, som er den billigere versjonen av cipralex, med samme virkestoff. Du vil sikkert bli tilbydd den som billigere alternativ på apoteket. Noen mener de er helt like, andre er uenige. Jeg vet ikke. Jeg har prøvd cipralex før, sluttet da på de ganske raskt pga. bivirkninger. Om disse er bedre for meg, eller om jeg bare tvang meg til å holde ut, vet jeg ikke.

Jeg har vel gått på de i 5 mnd nå. Første uken var jeg ekstremt kvalm og noe skjelven. Søvnproblemer hadde jeg fra før, det er på samme viset.

Har ikke gått opp i vekt (men kanskje pittelitt ned). Humøret mitt har ikke blitt flatet ut. Føler fortsatt sorg (over et nært dødsfall), og lykke (med kjæresten feks). Men den konstante tomhets/depresjonsfølelsen er mindre. Noen ganger kan antidepressiva gjøre at man er mer mottakelig for terapi, at det gjør det enklere å snakke. Men jeg skal innrømme jeg er noe skeptisk til SSRI-preparater likevel. Kanskje ikke for egen del, men noen kan få alvorlige bivirkninger.

Har gått på et annet preparat tidligere som gjorde at jeg følte jeg "ga faen" i alt. Ingen reagerer likt på samme medikament.

I mitt tilfelle var det legen som skrev ut reseptene, men han innrømmer at han ikke har så mye peiling på det og har rådet meg til å diskutere videre bruk med psykologen.



Anonymous poster hash: 958d1...370
Skrevet

Ja, jeg tror kanskje de sa noe slikt. For å prate om ting synes jeg er veldig vanskelig og nesten litt flaut.

Jeg liker overhodet ikke tanken på å blotte meg fullstendig for et annet menneske, og ihvertfall en jeg ikke kjenner!

Jeg blir veldig usikker nå om hva jeg skal gjøre..

Skrevet

Ja, det er også en ting. Forbered deg på to uker +/- bivirkninger. Jeg fikk skikkelig rar bomullsmunn, altså tørr i kjeften og søvnproblemer i form av crazy drømmer. men det går over.

AnonymBruker
Skrevet

Det at du blir "avflatet" gjelder ikke for alle. Jeg går på cipralex og føler meg mye bedre enn jeg gjorde tidligere :) Synes det er verdt å prøve dersom du selv ikke er skeptisk til medisiner. Fastlegen har kanskje ikke like mye peiling på dette som de på psykiatrisk. Husk at det er de som er ekspertene. Selv om du stoler på legen din, vet de på psykiatrisk mest.



Anonymous poster hash: cd4e9...2b8
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Idag var jeg hos legen pga kraftig depresjon som har blomstret i det siste. Han mente at jeg trenger å få gå til psykolog og få hjelp til å finne ut av hva som er galt osv.

Han nevnte også at han ikke ville sette meg på noe antidepresiva fordi han ikke ville flate ut følelsene mine/humøret mitt.

Jeg blir så sendt ned på en psykiatrisk akuttavdeling for å få snakke med en psykolog. Her stiller de en haug med spørsmål og da jeg er forhåndsvis ganske lukket av natur vet jeg ikke om de oppfattet meg som vanskelig.

Allefall så vil de henvise meg videre til fast psykolog, men de synes også jeg skal starte på antidepresiva en stund, for å løfte humøret.

Hvorfor er det så delte meninger om dette ?

Jeg har en resept som jeg ikke aner om jeg ønsker å løse inn nå, rett og slett for at jeg stoler mest på min fastlege, men jeg er ganske desperat etter å slippe å ha det slik jeg har det nå.

Noen refleksjoner og tanker rundt dette?

I ditt tilefelle vurderte vel legen bivirknignene som følger bruken av cipralex i forohld til graden av depresjon. I ditt tilfelle tror jeg samtalterapi i første omgang vil være den mest optimale løsningen. Cipralex demper bare symptomene men kurer ikke depresjonen. Mener du skal vente med cipralex.

Anonymous poster hash: 4e9c4...314

AnonymBruker
Skrevet

Husk at SSRI preparater fungerer forskjellig fra person til person, noen får effekt mens for andre er det en sukkerpille med jævlige bivirkninger.



Anonymous poster hash: 4e9c4...314
Skrevet

For meg hjalp Cipralex veldig på depresjon og angst, men følelsene mine er flatet ut. Føler at jeg liksom ikke er helt meg selv, mer som jeg observerer livet mitt og jeg føler meg sjelden overlykkelig som jeg kunne før, men er hvertfall ikke så trist lenger uten grunn og det er godt. Tror nok folk har forskjellige erfaringer og bivirkninger også. Jeg har blitt veldig trøtt, sover lett 12-14 timer om jeg kan. Før fikk jeg ikke sove pga tanker. Er også blitt mer distré og glemsk... :( Ønsker deg masse lykke til fremover!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mistet 7 år av mitt liv, pga disse pillene. 7 år hvor jeg var en monot skapning. Nå har jeg sluttet på pillene og fått tilbake all livsgnist. Jeg er endelig ute av den montone tilværelsen og kan endelig føle igjen. Men det tok meg ett år med kognitiv terapi for å bryte med pillene.

Og jeg forbanner legen, som ga meg piller istedet for å sende meg til en psykiater. Jeg måtte selv fikse meg terapi for å komme tilbake til livet.



Anonymous poster hash: 88ef4...be7
Skrevet

Jeg ble satt på cipralex for en periode, hensikten var at jeg skulle gå på de til jeg hadde kommet ut av depresjonen og lært meg nye mestringsstragegier og nye måter å regulere følelsene mine på. Og det funket fjell! Gikk på de i underkant av ett år. Man blir ikke avflatet, men de krappe opp/ned-svingningene blir jevnet litt mer ut. det går litt opp og litt ned.

Er du kraftig deprimert ville jeg begynt på ciprlalex, for å få litt pusterom til å komme ovenpå. Men dette du gjøre samtidig som du går i terapi. Men ikke forvent deg at du tar pillene og blir lykkelig, for det blir du ikke. Betegnelsen lykkepiller er veldig malplassert spør du meg.

  • Liker 1
Skrevet

Det er delte meninger av cipralex fordi medisinen funker på hjernekjemien til enkelte mens for andre funker den ikke. Det er ganske vanlig å prøve 3-7 antidepressive før man finner den medisinen som passer nettopp din hjernekjemi.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er litt det jeg og tenker brl! Jeg ønsker jo ikke at de oppturene jeg har skal kjennes mindre.

Psykologen sa at det ikke kom til å skje, mens legen sa at han ikke ønsket å flate ut alle følelsene mine.

Slik jeg har forstått det er det veldig delte meninger og virkninger av Cipralex.

Jeg skal tilbake til legen neste uke, så det kan jo være greit å vente til da å prate med han om det.

Jeg hører også at man kan bli veldig trøtt å distre av medisinen, og det er jeg så absolutt fra før av!

jeg kan sove 12-13 timer i strekk og fortsatt være dødstrøtt, og hukomelsen og konsentrasjonen min fungerer vel så dårlig for tiden.

Jeg ble ikke trøtt - tvert i mot. (Det er andre antidepressiva som man lir trøtt av, f eks Remeron).

Cipralex flatet ikke ut oppturene mine og er heller ikke laget for å hindre oppturer. Tror det er mer med stemningsstabiliserende som Lamictal, Litium m.m. (til de med mani og depresjon).

Det er ikke verre enn å prøve Cipralex. Den er lett å trappe ned om du ikke synes den er noe. Ofte trenger man å komme ut av den verste depresjonen for å jobbe med traumene.

Har selv ikke god erfaring med kognitiv teori, da dette kun hjelper overflaten. Jeg må grave dypere og løse de virkelige, underliggende problemene, dvs psykodynamisk behandling.

Kan være greit å vite om psykologen jobber kognitivt eller psykodynamisk.

Anonymous poster hash: 9f734...7d7

AnonymBruker
Skrevet

Cipralex reddet livet mitt. Bokstavelig talt.

Anonymous poster hash: 72465...cb4

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ikke trøtt - tvert i mot. (Det er andre antidepressiva som man lir trøtt av, f eks Remeron).

Cipralex flatet ikke ut oppturene mine og er heller ikke laget for å hindre oppturer. Tror det er mer med stemningsstabiliserende som Lamictal, Litium m.m. (til de med mani og depresjon).

Det er ikke verre enn å prøve Cipralex. Den er lett å trappe ned om du ikke synes den er noe. Ofte trenger man å komme ut av den verste depresjonen for å jobbe med traumene.

Har selv ikke god erfaring med kognitiv teori, da dette kun hjelper overflaten. Jeg må grave dypere og løse de virkelige, underliggende problemene, dvs psykodynamisk behandling.

Kan være greit å vite om psykologen jobber kognitivt eller psykodynamisk.

Anonymous poster hash: 9f734...7d7

Det tror jeg stemmer. Ble veldig flatet ut følelsesmessig av Lamictal, brydde meg ikke om noe. Men har en venninne som bruker lamictal pga epilepsi, hun ble ikke sånn.

Anonymous poster hash: 958d1...370

AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg stemmer. Ble veldig flatet ut følelsesmessig av Lamictal, brydde meg ikke om noe. Men har en venninne som bruker lamictal pga epilepsi, hun ble ikke sånn.

Anonymous poster hash: 958d1...370

Ja, tror det er veldig individuelt, derfor må man prøve selv om man vil være sikker på hvordan den virker. Mange bivirkninger gir seg etter noen uker (om man får noen). Cipralex brukes i alle fall av veldig mange.

Anonymous poster hash: 9f734...7d7

Skrevet

Kan være bra i korte perioder om man er langt nede, men etter å ha brukt så godt som samtlige medikamenter i denne klassen, så må jeg si at generelt, så synes jeg bivirkningene er verre enn effekten av medikamentene.

Cipralex fungerte dårlig på meg, trodde jeg hadde fått speed, skalv og hakket tenner i 4 dager før jeg ga opp Cipralex.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...