Gå til innhold

Jeg kan ikke svømme! :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 22 år, hadde sommerkurs på barneskolen.. lærte meg litt, men etter hvert har det kommet frykt og redsel for å gå ut i vannet :(

Lyst til å lære meg å svømme, misunner de som er og bader, leker i vannet..osv. mens jeg bare ligger der på stranda og ser på... =/

Vurderer svømmekurs, men der kommer pinligheten på at det er neppe noen på min alder på slike kurs!!

Æææ... Noen flere i samme situasjon?

Vil så gjerne, men tør ikke..

Anonymous poster hash: 57a69...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts over, svømmekurs**

Anonymous poster hash: 70733...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Være mye i vannet og lære og svømme selv?



Anonymous poster hash: 789da...6a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo spørre arrangøren av svømmekurs om de har svømmekurs spesielt for voksne?



Anonymous poster hash: 23628...e34
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jeg kjent deg skulle jeg gjerne hjulpet deg å lære å svømme. så har du noen du kjenner som kan hjelpe deg så du slipper å dra på et kurs?



Anonymous poster hash: 04753...2d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrus

Det finnes helt sikkert mange voksne som ikke kan svømme. Min farmor f.eks., lærte aldri å svømme. Det er bare å google "svømmekurs for voksne" så dukker det flere muligheter opp :) På slike kurs er dere jo flere i samme situasjon, og ingen vil se rart på deg. Slike kurs fokuserer ikke bare på svømmeteknikker, men også hvordan du kan bli trygg i vannet. Det er kjempefint at du vil lære å svømme, det er en veldig viktig ting å kunne :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes svømmekurs for voksne. Kjenner selv en som nettopp har gått på det og hun er godt over førti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh, så godt å faktisk lese det finnes voksne folk som har vært på slike kurs, og igjen mye eldre enn meg !! :)

Jeg har lært meg å være i vannet litt, klarer å la det gå til hofte lengden, enn hva jeg klarte før. Trent litt på å holde pusten under vann. :)

Kanskje jeg skal ringe ulike kursholdere i Oslo, og spør om de tilbyr voksenopplæring.

Bare redd for å bli ledd av... =/

TS

Anonymous poster hash: 70733...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes nå vel svømmekurs for voksne også:) Pluss at det fine med vann er at du kan lære deg det meste selv med litt innsats:) Du blir kanskje ikke en god svømmer, men selv om man er en god svømmer betyr ikke det at man føler seg trygg i vannet. Og det veier nesten mer enn å være teknisk flink.



Anonymous poster hash: 6a4d7...340
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i nesten akkurat samme båt som deg! Det eneste som er annerledes, er at jeg har svært sterk vannskrekk, og har hatt det siden jeg var bitteliten(derfor hadde jeg ikke lært å svømme før svømmetimene på skolen, og fikk ikke noe ut av disse timene annet enn at jeg husker dem som de verste timene i skoleåret. Det er ikke så lett å begynne med det helt grunnleggende når bassenget er urolig pga nesten 30 barn plasker rundt, og de fleste svømte som fisker allerede).

Skal nok mye til før jeg melder meg på svømmekurs, for i tillegg til vannskrekken er jeg flau over mine manglende ferdigheter, flau over vannskrekken i seg selv, og klarer ikke å vise meg i badetøy(har nok et snev av BDD).

Moren min lærte å svømme som voksen, så det er fullt mulig :) Du har antagelig et bedre grunnlag enn oss siden du allerede har vært litt i vannet, selv om det er lenge siden. En god instruktør vil ikke le av deg, h*n er vant til å lære bort det grunnleggende. Ønsker deg lykke til!



Anonymous poster hash: a3592...a38
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tante lærte seg å svømme da hun var voksen gjennom å ta svømmetimer i svømmehall. Ikke noe å være flau for det, hvis du vil lære deg å svømme, go for it!



Anonymous poster hash: 7a4e8...5fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt an på hvor i landet du bor, men i Oslo er mange svømmekurs beregnet for voksne. Hvis du bor på et mindre sted kan det være best å høre med den lokale svømmeklubben.

Lærte selv å svømme når jeg var 28 år. Kan anbefale Studentidretten i Oslo som holder svømmekurs på mange nivåer hver vår og høst. Her er vår-kursene, det kommer snart ny oversikt for høsten: SiO

Før jeg tok kurs som voksen kunne jeg ikke flyte i vannet og kunne kun ta noen få svømmetak før jeg ble en menneskelig ubåt. Første øvelse er typisk å lære seg å flyte i vannet. Allerede først kursdag får mange mange en aha-opplevelse. Det var en del kvinner som var redde for å få hodet under vann og som ikke trodde at de trengte å ha hodet under vannet for å svømme.

For meg var den første aha-opplevelsen å finne ut hvordan man flyter i vannet, hodet skal ikke holdes over vannet hele tiden hverken når man svømmer eller flyter. Svømmebriller og eventuelt badehette anbefales fra første dag.



Anonymous poster hash: 15e67...b1b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare undersøkt om det er noen svømmekurs spesielt for voksne i nærheten. Skulle gjerne hjulpet deg hvis jeg kjente deg... Hvilket får meg over på en annen tanke; har du noen venner eller noe som kan lære deg det?

Edit: Ser det samme ble skrevet over... beklager

Endret av Elanore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Hei TS!

Jeg er også en skikkelig kløne i vann, og holder meg derfor unna bading og basseng, men det gjør jo bare problemet verre. Kan flyte på ryggen, og svømme litt på ryggen, ellers er jeg veldig utrygg.

Nå er jeg ca 30, og har fått barn, så i vinter tenkte jeg at nok er nok. Jeg kikket på hjemmesiden til den lokale svømmehallen, og de har nybegynner kurs for voksne som ikke kan svømme, eller som er utrygge i vann. Jeg sendte en mail til dem, og kursene er faktisk så populære at de ikke hadde noen ledig plass før til høsten - så neste uke begynner jeg på svømmekurs :)

For meg var det en veldig trøst at kursene er så populære, da vet jeg at jeg ikke er alene. Kurset jeg skal gå i høst er også fulltegnet.

Det som er ekstra fint er at de i svømmehallen her har et eget kursbasseng som er privat, slik at vi slipper at andre skal se på oss eller føle oss dumme. Tenker at de andre på kurset er like usikre og flaue som meg, så da går det sikkert greit. Håper jeg blir tryggere og får det til, har så innmari lyst til å være trygg i vannet og kunne svømme jeg også



Anonymous poster hash: cb731...e2d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
På 21.8.2013 den 20.18, AnonymBruker skrev:

Hei TS!

 

Jeg er også en skikkelig kløne i vann, og holder meg derfor unna bading og basseng, men det gjør jo bare problemet verre. Kan flyte på ryggen, og svømme litt på ryggen, ellers er jeg veldig utrygg.

 

Nå er jeg ca 30, og har fått barn, så i vinter tenkte jeg at nok er nok. Jeg kikket på hjemmesiden til den lokale svømmehallen, og de har nybegynner kurs for voksne som ikke kan svømme, eller som er utrygge i vann. Jeg sendte en mail til dem, og kursene er faktisk så populære at de ikke hadde noen ledig plass før til høsten - så neste uke begynner jeg på svømmekurs :)

 

For meg var det en veldig trøst at kursene er så populære, da vet jeg at jeg ikke er alene. Kurset jeg skal gå i høst er også fulltegnet.

 

Det som er ekstra fint er at de i svømmehallen her har et eget kursbasseng som er privat, slik at vi slipper at andre skal se på oss eller føle oss dumme. Tenker at de andre på kurset er like usikre og flaue som meg, så da går det sikkert greit. Håper jeg blir tryggere og får det til, har så innmari lyst til å være trygg i vannet og kunne svømme jeg også

 


Anonymous poster hash: cb731...e2d

 

Hei. Ser at det er lenge siden dette innlegget, men hvor er det du har gått på kurs? Kunne gjerne tenke meg et sted med privat basseng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS

Lenge siden dette innlegget ditt, men hvor var det de hadde privat basseng, har vannskerkk så vil ikke være der det er mange barn eller generelt mye folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...