Gå til innhold

katt i sele?


Gjest HappyWaffle

Anbefalte innlegg

Gjest HappyWaffle

er det noen som har erfaringer med dette? frem til jeg kommer meg bort fra der det er tog på ene siden og bilvei + pub (fyllikker i helgene) så risikerer jeg ikke å slippe ut kattene mine, de er nå snart 5 mnd. de skal snart bli kastrert da det er jente og gutt fra samme kull så tar VIRKELIG ikke sjangsen på at de skal få kull. ville kastrert uansett så det er ikke et tema her. men hadde jo vært litt gøy for de å se litt annet en leiligheta tenker jeg?

gode/dårlige erfaringer? hvordan trente dere de opp til å gå i bånd? til og med jeg skjønner at de ikke kommer til å gå fint i bånd som hund, men vil ikke at de skal bli redde når de får sele :) kommer til å ha på de sele inne så de får venne seg til den, så sette på de båndet og gå sammen med de i leiligheta så de venner seg til at noe "strammer"

kom gjerne med tips. og ikke begynn å klage å syte over at de er innekatter (enn så lenge). de blir kjempegodt aktivisert inne da jeg snart bruker mer penger på leker og aktivisering til de enn ting til meg sjøl :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du ikke fester selen i halsbåndet, så skal ikke katter i bånd være noe problemt.

Kjøp da sånn egen kattesele som tres igjennom forbenene og der feste er på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

ja kommer aldri til å bruke halsbåndet nei, det er galskap :P blir sele til katt med sånn hempe på ryggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja kommer aldri til å bruke halsbåndet nei, det er galskap :P blir sele til katt med sånn hempe på ryggen :)

Bra :Nikke:

Verste jeg ser er uvitende katteeiere som ikke kan nok om dyrene sine, og setter båndet i halsbåndet.

:frustrert:

Edit: Fjernet et sint ansikt

Endret av Tomaten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Bra :Nikke::frustrert:

Verste jeg ser er uvitende katteeiere som ikke kan nok om dyrene sine, og setter båndet i halsbåndet.

:frustrert:

ja har ikke lyst til å kvele de heller :s bedre å spørre om råd en gang for mye enn at ting skal gå skikkelig galt :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste jeg ser er ei katte i bånd.

Det er IKKE en hund. Katter skal få gå fritt.



Anonymous poster hash: 4fb5a...878
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verste jeg ser er ei katte i bånd.

Det er IKKE en hund. Katter skal få gå fritt.

Anonymous poster hash: 4fb5a...878

Bedre at kattene blir påkjørt av toget?

Dessuten så skal ikke katter på 5 mnd gå fritt da de ikke har utviklet stedssans

Endret av Tomaten
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Verste jeg ser er ei katte i bånd.

Det er IKKE en hund. Katter skal få gå fritt.

Anonymous poster hash: 4fb5a...878

bedre at den blir påkjørt da??

jeg skal jo så klart slippe de ut når jeg finner et annet sted å bo lenger borte fra trafikken, men akkurat nå lar det seg ikke gjøre,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre at kattene blir påkjørt av toget?

Dessuten så skal ikke katter på 5 mnd gå fritt da de ikke har utviklet stedssans

Hvis man bor på et lite kattevennlig sted så bør katten være innekatte.

Katter bør være iallefall 9mnd før de får gå ute pga stedssansen.

Anonymous poster hash: 4fb5a...878

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Hvis man bor på et lite kattevennlig sted så bør katten være innekatte.

Katter bør være iallefall 9mnd før de får gå ute pga stedssansen.

Anonymous poster hash: 4fb5a...878

sånne svar liker jeg, de får ikke ut nei før jeg er sikker på at de er gamle nok til å vite hvor de bor og skjønne hva som er farlig :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bor på et lite kattevennlig sted så bør katten være innekatte.

Katter bør være iallefall 9mnd før de får gå ute pga stedssansen.

Anonymous poster hash: 4fb5a...878

Hvis de går fritt ja, men i sele så har ikke stedssansutviklingen noen ting å si.

Ingen katter som har tatt skade av å gå i bånd, så lenge selen er festet ordentlig og ikke bare i halsbåndet.

Og som TS skriver, så er dette ikke en fast ordning, men en midlertidig en da TS er på utkikk etter et annet sted å bo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Hvis de går fritt ja, men i sele så har ikke stedssansutviklingen noen ting å si.

Ingen katter som har tatt skade av å gå i bånd, så lenge selen er festet ordentlig og ikke bare i halsbåndet.

Og som TS skriver, så er dette ikke en fast ordning, men en midlertidig en da TS er på utkikk etter et annet sted å bo.

nei er jo bare for at de skal få lukte på andre ting en kattedoen liksom :P har en stoooor parkeringsplass på andre siden her hvor det ikke er biler midt på dagen (treningsstudio) der er det gress og grus osv osv så de får brukt sansene litt :) folk kommer til å stirre seg ihjel, for dette er en liten bygd, men de blir nok vandt til det å :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei er jo bare for at de skal få lukte på andre ting en kattedoen liksom :P har en stoooor parkeringsplass på andre siden her hvor det ikke er biler midt på dagen (treningsstudio) der er det gress og grus osv osv så de får brukt sansene litt :) folk kommer til å stirre seg ihjel, for dette er en liten bygd, men de blir nok vandt til det å :P

Jeg har aldri vært noe stor fan av innekatter, så jeg mener at så lenge de er det, så burde man lufte de.

De har behov for frisk luft de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HappyWaffle

Jeg har aldri vært noe stor fan av innekatter, så jeg mener at så lenge de er det, så burde man lufte de.

De har behov for frisk luft de også.

akkurat! :) syns jo synd på de selv, men så fikk jeg litt vondt i dyrehjertet mitt når eieren sa at de ble avlivd innen dagen hvis ingen tok de :( skjønner ikke hvorfor folk ikke kastrerer kattene sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat! :) syns jo synd på de selv, men så fikk jeg litt vondt i dyrehjertet mitt når eieren sa at de ble avlivd innen dagen hvis ingen tok de :( skjønner ikke hvorfor folk ikke kastrerer kattene sine!

Uff ja :) Det er godt du tar hånd om de.

Er dessverre for mange som lar kattene sine gå ukastrerte. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte flytte til et mindre kattevennlig sted, og da begynte jeg å ha katten i løpestring (med sele) i hagen. Litt uvandt i begynnelsen, men nå kommer katten springende om jeg tar frem selen. :) Og jeg er helt overbevist om at det er mye bedre for katten å måtte gå i sele, enn å bli opplassert i voksen alder, eller avlivd. Katten viser ingen tegn til misnøye, koser seg mange timer om dagen på stort område, og jeg vil heller ha katten i live, enn å sende den ut i en omtrendt sikker død.

Anonymous poster hash: 0c998...653

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest HappyWaffle

Jeg måtte flytte til et mindre kattevennlig sted, og da begynte jeg å ha katten i løpestring (med sele) i hagen. Litt uvandt i begynnelsen, men nå kommer katten springende om jeg tar frem selen. :) Og jeg er helt overbevist om at det er mye bedre for katten å måtte gå i sele, enn å bli opplassert i voksen alder, eller avlivd. Katten viser ingen tegn til misnøye, koser seg mange timer om dagen på stort område, og jeg vil heller ha katten i live, enn å sende den ut i en omtrendt sikker død.

Anonymous poster hash: 0c998...653

aaah godt å høre at katten trives med det! :) min forige katt ble jo påkjørt så har i minnet hvor vondt det var :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Uff ja :) Det er godt du tar hånd om de.

Er dessverre for mange som lar kattene sine gå ukastrerte. :(

greit at de ikke kastrerer utstillingskatter som brukes i avl, men syns nesten folk skulle blitt bøtelagt om de igjen og igjen kommer til dyrlegen med kattunger som de ikke får gitt bort....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville testet selen innendørs og la dem vende seg til den innendørs.Så blir de ikke så stressa når de kommer ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempeflott at du vil lære kattene å gå med sele! :) Det kommer du til å erfare nytten av også senere i livet, ved sykdom, reiser o.s.v. Jeg anbefaler det faktisk til alle.

Kjøp en kattesele som går både rundt hals og rygg. Ta den på de og la de gå med den inne en liten stund om gangen i starten, bare så de blir vant til at det er noe der. Det blir nok noen protester i starten der de forsøker å få den av- rulle seg på rygg o.s.v., men hvis du lar den være på når de får godbiter, leker med dem o.l så blir de fort vant.

Når de ikke lenger reagerer på å ha den på, kan du feste båndet på og la de oppleve hvordan det kjennes når det strammer litt. Lokk dem med deg og "gå tur" litt rundt i huset. Gjør dette til de godtar og skjønner hvordan det virker.

Hvis målet var å la de bli utekatter der de bor, ville jeg anbefale å venne de til ut/inn og bruke lang tid på det aller nærmeste området først. Men hvis du er helt bestemt på å aldri la de bli utekatter på fri pote der dere bor nå, så er det ikke så farlig hvor du går tur med dem. Da kan du bare gå dit du anser det som mest "pusevennlig". Du kan gjøre båndet lengre ved å knyte på et tau eller lignende. Bare husk at det ikke bør være for tungt. Hold båndet høyt slik at de ikke vikler seg inn i det og la de styre tempo og retning selv.

Belage deg på å stå i ro noen "timer" mens de inspiserer en busk eller studerer en fugl, og at turen kanskje ikke blir særlig behagelig for egen del. ;)

Vær forberedt på at de kommer til å forvente tur hver dag når du først har begynt! Jeg anbefaler å innføre turer til noenlunde samme tidspunkt, slik at det er en mulighet for at de ikke maser vettet av deg før de kjenner at tiden nærmer seg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...