Gå til innhold

Anoreksi - mensen


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lider av anoreksi, så har dessverre ikke hatt mensen på 7 måneder. Prøver og gradvis spise meg opp igjen (uten å legge på meg, men i allefall spise 1400 kalorier), slik at jeg kan få den tilbake. Fortsatt ingen tegn :(

Har snakket med helsesøster, men hun kunne ikke så mye om dette temaet?? Er det noen her inne som har vært i lignende situasjon som meg og tatt hormonpiller elns for å få mensen tilbake?

Er btw 16, så har aldri prøvd p-piller før (helsesøster mente at p-piller kunne tulle med mensen, men det er nok ikke tilfellet her)

Anonymous poster hash: f453c...811

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det beste du kan gjøre for deg selv med tanke på mensen er faktisk å prøve å bli kvitt anoreksien - det er tross alt den som får den til å forsvinne.

Skrevet

Den eneste måten du kommer til å få mensen tilbake på, er nok å legge på deg.

AnonymBruker
Skrevet

Du må nok legge på deg ja, og også psykiske plager kan gjøre at man mister mensen, så du bør bli kvitt anoreksien om du vil ha mensen tilbake. Få hjelp hos psykolog.



Anonymous poster hash: 4b16f...408
AnonymBruker
Skrevet

Du må nok legge på deg ja, og også psykiske plager kan gjøre at man mister mensen, så du bør bli kvitt anoreksien om du vil ha mensen tilbake. Få hjelp hos psykolog.

Anonymous poster hash: 4b16f...408

Har slitt med tvangstanker hele livet, så er en veldig stressa person. Kroppen min produserer mye stresshormoner, som nok også spiller en stor rolle her. Så det kan stemme.

Hvorfor må jeg legge på meg? Er langt i fra undervektig (det sa helsesøster selv). Er 165 høy, og har gått opp fra 46 til 48, uten at det hjalp. Vil ikke gå opp mere nå

Anonymous poster hash: f453c...811

Skrevet

Hvorfor må jeg legge på meg? Er langt i fra undervektig (det sa helsesøster selv). Er 165 høy, og har gått opp fra 46 til 48, uten at det hjalp. Vil ikke gå opp mere nå

Anonymous poster hash: f453c...811

Da må du finne deg i å ikke ha mensen. Du kan ikke forvente at det finnes en mirakelkur for å få tilbake mensen når du har anoreksi. Bare pass på at du ikke tukler så mye med den at du blir barnløs for resten av livet.

Skrevet

Har slitt med tvangstanker hele livet, så er en veldig stressa person. Kroppen min produserer mye stresshormoner, som nok også spiller en stor rolle her. Så det kan stemme.

Hvorfor må jeg legge på meg? Er langt i fra undervektig (det sa helsesøster selv). Er 165 høy, og har gått opp fra 46 til 48, uten at det hjalp. Vil ikke gå opp mere nå

Anonymous poster hash: f453c...811

Ja, men de eneste opplysningene vi fikk av deg var at du var anorektisk og ikke hadde mensen, men ville ha den tilbake - selvfølgelig ber vi deg om å legge på deg, da dette er det eneste vi har å gå på.

Nå kom det nye opplysninger: stress er nemlig definitivt noe som setter kroppen i ubalanse og absolutt kødder med syklusen!

Gjest Blondie65
Skrevet

Dersom du er undervektig er et av kroppens forsvar mot undervekten å stoppe menstruasjonen. Den vil ikke komme tilbake før kroppen mener du har nok energi til å bruke på menstruasjon.

Det er veldig flott at du arbeider med anorexiaen din - det må du fortsette med. Jeg kan og vil ikke svare deg på hvor mye du bør veie, men jeg anbefaler deg sterkt å finne ut hvor stort energibehov kroppen din har for en dag og ta til deg denne mengden. Da kommer kroppen i energibalanse og du vil verken legge på deg eller ta av. Kroppen vil da slå av nødalarmen og fungere i normalstatus igjen.

Du burde få behandling for anorexiaen fra en spesialist eller snakke med noen som er spesialister på området for de vil kunne svare på denne typen spørsmål med mer.

AnonymBruker
Skrevet

Har fortesten trent gaanske mye, så selv om jeg ikke er undervektig, har jeg en fettprosent under 20. Helsesøster vil at jeg skal øke fettprosenten. Samtidig leser jeg her inne at det er mange med så lav fettprosent, gjerne enda lavere. Disse mister vel ikke mensen av den grunn?

Anonymous poster hash: f453c...811

AnonymBruker
Skrevet

Har fortesten trent gaanske mye, så selv om jeg ikke er undervektig, har jeg en fettprosent under 20. Helsesøster vil at jeg skal øke fettprosenten. Samtidig leser jeg her inne at det er mange med så lav fettprosent, gjerne enda lavere. Disse mister vel ikke mensen av den grunn?

Anonymous poster hash: f453c...811

Du bør ha en fettprosent mellom 17 og 30, og dessuten så skal du ikke tro på alt det du leser her inne altså. Noen mister mensen mye lettere enn andre, og jeg veier selv bare 52 kilo og er 160 høy (jeg datt ned 4 kilo etter jeg slutta på p-piller uten at jeg kunne gjøre noe med det) og jeg er selv veldig bekymret for å miste mensen, for mensen er noe som forteller at kroppen er frisk. Når du har mistet mensen så forteller kroppen at den må ha mer energi, og derfor må du spise mer. Prøv å få i deg 2000 kcal om dagen og spis hva du vil, og drit i de folkene som skryter at de har en lav fettprosent osv, for det er ikke bra for dem.

Anonymous poster hash: 4b16f...408

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ha en fettprosent mellom 17 og 30, og dessuten så skal du ikke tro på alt det du leser her inne altså. Noen mister mensen mye lettere enn andre, og jeg veier selv bare 52 kilo og er 160 høy (jeg datt ned 4 kilo etter jeg slutta på p-piller uten at jeg kunne gjøre noe med det) og jeg er selv veldig bekymret for å miste mensen, for mensen er noe som forteller at kroppen er frisk. Når du har mistet mensen så forteller kroppen at den må ha mer energi, og derfor må du spise mer. Prøv å få i deg 2000 kcal om dagen og spis hva du vil, og drit i de folkene som skryter at de har en lav fettprosent osv, for det er ikke bra for dem.

Anonymous poster hash: 4b16f...408

Bare 52 kg og 160 cm? Jeg veier 55 kg og er 175. Og jeg er normalvektig.

Anonymous poster hash: 518f1...1a0

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har fortesten trent gaanske mye, så selv om jeg ikke er undervektig, har jeg en fettprosent under 20. Helsesøster vil at jeg skal øke fettprosenten. Samtidig leser jeg her inne at det er mange med så lav fettprosent, gjerne enda lavere. Disse mister vel ikke mensen av den grunn?

Anonymous poster hash: f453c...811

Det er i fettet hormonene lages, hormonene som er med på å gi deg en normal mens. Mange med lav fettprosent sliter med uregelmessig eller ingen mens.

Og du over på 55kg, nei du er ikke normalvektig ifl BMI. Du er undervektig.

Anonymous poster hash: 8c559...0a2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke tilbake mensen før jeg fikk en BMI på 19. Jeg var 1.72 høy og 45kg, og da mistet jeg den.

Men; for å være ærlig.....jeg savnet den ikke heller. Var legen og foreldrene mine som bekymret seg.



Anonymous poster hash: 6f302...eb5
AnonymBruker
Skrevet

Bare 52 kg og 160 cm? Jeg veier 55 kg og er 175. Og jeg er normalvektig.

Anonymous poster hash: 518f1...1a0

Ja, jeg har da en BMI på 20,32. Har man en BMI mellom 20 og 24,9 er man normalvektig, så ja, 52 er bare ;)

Dessuten så trener jeg noe som gjør at jeg har muskelmasse som veier mer enn fett.

Anonymous poster hash: 4b16f...408

Skrevet

Hvorfor må jeg legge på meg? Er langt i fra undervektig (det sa helsesøster selv). Er 165 høy, og har gått opp fra 46 til 48, uten at det hjalp. Vil ikke gå opp mere nå

Anonymous poster hash: f453c...811

Du er ikke langt fra undervektig - du er undervektig. Og så lenge du er lav i vekt kan du ikke forvente å få mensen igjen. Du burde heller få hjelp fra noen som kan noe om anoreksi, noe denne helsesøsteren tydeligvis ikke gjør.

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke langt fra undervektig - du er undervektig. Og så lenge du er lav i vekt kan du ikke forvente å få mensen igjen. Du burde heller få hjelp fra noen som kan noe om anoreksi, noe denne helsesøsteren tydeligvis ikke gjør.

I følge helsesøsters vektkurve, er jeg ikke undervektig før jeg er under 42 kg? hadde jeg vært ferdig utvokst med denne vekten hadde jeg muligens vært undervektig, men det er jeg jo ikke.

Anonymous poster hash: f453c...811

Gjest Blondie65
Skrevet

I følge helsesøsters vektkurve, er jeg ikke undervektig før jeg er under 42 kg? hadde jeg vært ferdig utvokst med denne vekten hadde jeg muligens vært undervektig, men det er jeg jo ikke.Anonymous poster hash: f453c...811

Jeg gjentar det jeg sa tidligere: finn ut hvor mye energi kroppen din trenger pr dag - det finnes utregninger for dette også - og så spiser du det. Da vil kroppen din etterhvert komme i energibalanse og du vil få orden på menstruasjonen igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjentar det jeg sa tidligere: finn ut hvor mye energi kroppen din trenger pr dag - det finnes utregninger for dette også - og så spiser du det. Da vil kroppen din etterhvert komme i energibalanse og du vil få orden på menstruasjonen igjen.

Hvordan regner man ut dette da? skal jeg ha på meg pulsklokka i en time jeg sitter i ro, se hvor mange kalorier jeg har forbrent og gange med 24? blir ikke det ca riktig? Vet man forbrenner mindre når man sover, men det går jo opp i opp ettersom jeg ikke sitter i ro hele dagen heller.

Anonymous poster hash: f453c...811

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er en måte eller du kan ha den på i et helt døgn.

Det finnes også formler:

Vekten din i kg x 10

+ høyden i cm x med 6

- Alder x 5

- 160 (faktor for kvinner)

= hvilestoffskifte

AnonymBruker
Skrevet

Det er en måte eller du kan ha den på i et helt døgn.

Det finnes også formler:

Vekten din i kg x 10

+ høyden i cm x med 6

- Alder x 5

- 160 (faktor for kvinner)

= hvilestoffskifte

Altså 1230? Da spiser jeg jo for mye.

48 x 10 = 480

165 x 6 = 990

16 x 5 = - 80

- 160

= 1230

Anonymous poster hash: f453c...811

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...