Gå til innhold

Mafaldas excel-ark

Mafalda

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå har jeg lest det to ganger her inne, så må bare spørre... Pølsetusenbein??? :klo:

Enkleste måte å lage kjedelige pølser hakket mer spennende på ;)

I tillegg har de den fordelen at pølsa sitter fast inne i brødet = mindre søl. Genialt for latsabber som meg!

Fant til og med et bilde som ligner (litt lite deig og litt lite stekt etter min smak, men):

http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/polsetusenbein

Slår an hver gang, til og med SnillVimsen vil ha pølsetusenbein til bursdagen sin- selv om han egentlig begynner å bli i største laget :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult! :nigo:

Jeg trodde du mente sånne, det pleide mamma å lage :ler:

DSC_0882.JPG

Men med litt cava, røntgen hos tannlegen og slikt, så har du vel dekket alt av slike behov for det kommende året? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, synes de var søte, jeg :fnise:

Ekte tusenbein er det også, kan ikke egentlig si det om "mitt" pølsetusenbein, det har strengt tatt bare... ti bein, eller noe sånt. Men det går ned på høykant da, og med kalkunpølser sikrer vi oss mot diverse halal-innsigelser også (bill,mrk: rutinert :ler:).

Men jammen skal jeg teste ut spaghettitusenbein også. Bare for gøy!

Men med litt cava, røntgen hos tannlegen og slikt, så har du vel dekket alt av slike behov for det kommende året? :ler:

Ja, særlig røntgenbehovet kommer til å være lite påtrengende i året som kommer, gitt! Men for å være litt seriøs, så var det veldig greit å ha gjort det. Jeg hater jo tannlegen like mye som alle andre, men siste årlige kontroll ble avlyst pga Smule, og tanken på at det kan ligge uhumskheter og vokse seg store (og vonde... og dyre!) er ikke så stas det heller!

Cavabehovet er det nok verre med :ler:

Riktignok får jeg litt avsmak for alkohol-lukt (særlig rødvinslukt) når jeg er gravid, men jeg skal ikke garantere at ikke lysten melder seg på varme sommerkvelder når folk koser seg med et glass cava, hvitvin eller en pils. Jeg har jo aldri hatt en høst-baby før, så denne gravide sommeren blir min første (og siste. Nå går julekalenderen opp, ikke sant, og dessuten truer Gubben med å kutte strengen :lol:). Men for all del: det er et bitte lite irritasjonsmoment som jeg kommer til å leve helt fint med.

Ja, da er Dagen her. Tid for siste rydding og pynting, og inn kommer alle de eldste i barnehageavdelingen. Foreløpig har vi ikke fått et eneste avbud, så det aner meg at lydnivået vil bli... høyt. Men hovedpersonen er blid som en sol, og veldig happy med å ha selskap- og da tåler vi to og en halv time med fullstendig kaos. I tillegg har vi Aladdin i bakhånd (da jeg var liten, var selve kjennetegnet på slappe og sløve foreldre at de viste video i bursdager. Bare spør min mor, hun hadde lite til overs for sånn unnasluntring. Nå til dags er standarden en annen, du er per definisjon verken slapp eller sløv så lenge du gidder å ha selskapet hjemme, kontra å ta den kjappe løsningen og outsource det til et lekeland. Times they are a'changing!).

Ballkjole til Susain er bestilt, da krysser jeg bare fingrene for at

1) de leverer like raskt som lovet, og

2) at den er like fin som på bildet, og

3) at vi har vært nøye nok på målene.

- hvis DET er i boks, så gjenstår bare... øh, sko og bolero og ørepynt og hår, men det er overkommelig så lenge kjolen passer.

Og så venter vi i spenning på om hun får napp på søknadene til arbeidsuka. Vi flesket til, og sendte til praktisk talt alt og alle, med unntak av Harald Stanghelle (et sted må grensen gå, eller?). Jenta satt med store øyne og syntes jeg var vill og gal, men som min kloke venninne Trine pleier å si: Man må være om seg og for seg for å få noe i seg og på seg! Er det en ting jeg tror ungdom i dag har godt av å innse snarest mulig, er at de MÅ stå på sjøl for å komme seg dit de vil. Det er ingen som kommer løpende etter dem og tilbyr gull og grønne skoger, samme hvor genierklærte de er av mor og far. Om Susain så får ørten avslag på ørten søknader, så lærer hun noe av det også. Og må tilbringe arbeidsuka som assistentlærer i første klasse, hehe :fnise:

Ønsker alle en strålende helg! Jeg forbereder meg til et hardkjør, samtidig som Gubben jo drar en uke til Statene i morgen, men satser på å komme innom dann og vann allikevel (les: når puppeguri ligger stille i fem minutter i fanget mitt- jeg har utviklet en ganske god teknikk på å amme og skrive samtidig). Håper alle koser seg med mer eller mindre spennende planer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får du til å skriva OG amma samtidig? Slikt vil ikkje min nysgjerrigper ha noko av. Alle digitale hjelpemiddel er jo så langt meir interessant enn puppen. Anna enn på natta, må vita. :roll:

Må virkelig dei håpefulle ordna med plass til arbeidsveke sjølv? Eg synst å huska at skulen ordna den biten for oss. Det var jo tross alt i skulens regi. :klo: Mulig me skreiv breva sjølv, men? Lykke til iallfall. Eg fekk iallfall første ønsker oppfylt. Men det er vel noko heilt anna i byen enn "på bøgda". ;)

Og lykke til med innrykket av viltre ungar høge på sukker. Eg gleder meg til å ordna pjokkens første bursdagsselskap for barnehagevennene. Men samtidig reknar eg med at eg kjem tilbake ned på jorda igjen når festen er overstått og huset rasert. Og dermed gjer det enklare året etter. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neferet

Masse lykke til med bursdagsinvasjon, pølsetusenbein (som var skikkelig tøftt! Og dessuten smaker kalkun/kyllingpølser bedre enn de vanlige også) og alene-med-barna-uke! :daane: Pust med magen, jeg tror jeg må gjøre litt av det på dine vegne også! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavabehovet er det nok verre med :ler:

Riktignok får jeg litt avsmak for alkohol-lukt (særlig rødvinslukt) når jeg er gravid, men jeg skal ikke garantere at ikke lysten melder seg på varme sommerkvelder når folk koser seg med et glass cava, hvitvin eller en pils. Jeg har jo aldri hatt en høst-baby før, så denne gravide sommeren blir min første (og siste. Nå går julekalenderen opp, ikke sant, og dessuten truer Gubben med å kutte strengen :lol:). Men for all del: det er et bitte lite irritasjonsmoment som jeg kommer til å leve helt fint med.

Gjør ikke det vettu, snart er Susain på vei ut av redet, da blir det feil igjen :fnise:

Lykke til med barnebursdagsinvasjon og mannfolk-fri uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du til å skriva OG amma samtidig? Slikt vil ikkje min nysgjerrigper ha noko av. Alle digitale hjelpemiddel er jo så langt meir interessant enn puppen. Anna enn på natta, må vita. :roll:

Må virkelig dei håpefulle ordna med plass til arbeidsveke sjølv? Eg synst å huska at skulen ordna den biten for oss. Det var jo tross alt i skulens regi. :klo: Mulig me skreiv breva sjølv, men? Lykke til iallfall. Eg fekk iallfall første ønsker oppfylt. Men det er vel noko heilt anna i byen enn "på bøgda". ;)

Og lykke til med innrykket av viltre ungar høge på sukker. Eg gleder meg til å ordna pjokkens første bursdagsselskap for barnehagevennene. Men samtidig reknar eg med at eg kjem tilbake ned på jorda igjen når festen er overstått og huset rasert. Og dermed gjer det enklare året etter. :ler:

Joda, Smule- som ellers er høyt og lavt og toppen sitter stille i to sekunder, finner seg faktisk i å bli ammet ved pc'en. Mulig jeg har indoktrinert jentungen fra ung alder, eller så er hun bare så puppegal at hun finner seg i hva som helst så lenge hun får mammas kaffe latte spesial... :roll: (det er sikkert det siste. Kjenner at jeg er fryktelig glad for at det er lenge til Smitt melder sin ankomst, for å få avvent den tøtta her kommer til å ta sin tid. Ikke sovner hun uten nattapupp heller, så vi ligger an til noen festlige uker når vi skal prøve å kutte puppen. Men gidder ikke styre med det før godt utpå vårparten i alle fall).

VI måtte så vidt jeg husker ordne arbeidsplass selv. Da gikk det som det måtte gå: mor og far trådde til, for nesten alle. Og sånn er det fremdeles, det er knapt et skoleår på kontoret mitt (og alle andres) uten sønnen til X eller datteren til Y som må rydde lageret i mangel på ordentlige arbeidsoppgaver. Skolen har noen få plasser for de som overhodet ikke klarer å skaffe seg jobb selv, og godt er det. Men det inntrykket jeg har fått fra Susain, er at 10% søker og maser og styrer og får seg en spennende jobb (en av kompisene hennes har fått jobb som dyrepasser i Dyreparken, hvor kult er ikke det?!), mens 90% ender opp hos mor eller far. Men fest og fyrverkeri: Susain har fått seg journalistjobb, helt på egenhånd! Fikk en lang og koselig mail fra en redaksjon som holder til i Oslo sentrum, som gjerne ville ha henne og roste arbeidsprøvene hennes opp i skyene. Og selv om hun var tydelig på at hun tok hva det skulle være av oppgaver, så sa redaksjonssjefen at hun både kunne være med andre journalister på jobb, og til og med få prøve seg på egne saker selv hvis hun ville. Hurra, hurra, hurra! Det er jo nesten så jeg lukter sommerjobb og frilansingsmuligheter fremover, og hovedpersonen selv er naturlig nok over the moon- og veldig lettet!

Og for all del: gled deg til det første barneselskapet. Det ER gøy, men det er helt pussig hvor annerledes lydnivået er når de er på fest kontra når de er i barnehagen... Uh-uh, ble en smule svett i øra etter de første ti minuttene, og deretter ble det bare verre :ler: Men det var et hyggelig selskap, hovedpersonen var fornøyd, og alle ungene overvant til slutt skepsisen mot Dyret og/eller oss. Heldigvis!

Dessuten var det SnillVimsen som steg fram som den reddende engel. Jadda! De to eldste, som liksom skulle hjelpe til, okkuperte bilen min og mannen min og stakk i hver sin retning, midt i selskapet. NaniRonaldo på trening, selvsagt, og Susain på enda en orkesterøvelse ("Hvilket orkester er dette da, og hvor ofte skal dere øve?" "Nei, det er bare et orkester i kulturskolen, og vi øver jo fram mot noe da, ikke på vanlig basis." "Ok... øver fram mot hva, sa du?" "Nei, vi skal ha noen konserter da, i Konserthuset og Operaen." Gaaaah, jeg får vondt i Excel-arket mitt!) Men da jeg sto der, med trøtt Smule og ørten hypre femåringer som ville ha kake NÅ, eller kanskje danse Stoppdans, og situasjonen ute i stua var i ferd med å nærme seg det rene kaos, sto min yngste sønn fram som aktivitør, servitør og superpedagog. Han gjorde en formidabel jobb, rett og slett, så Gubben og jeg ble enige om at han skal få en hundrelapp eller to for jobben og beskjed om å stikke ned på Dinosaurbutikken, som takk for god innsats!

Masse lykke til med bursdagsinvasjon, pølsetusenbein (som var skikkelig tøftt! Og dessuten smaker kalkun/kyllingpølser bedre enn de vanlige også) og alene-med-barna-uke! :daane: Pust med magen, jeg tror jeg må gjøre litt av det på dine vegne også! :ler:

Takk for det, det skal jeg huske på i uka som kommer. Neferet puster også litt for meg- det kan være godt å ta med seg når timeplanen blir i overkant tett og Dyret skal ha morratur i minus ti og snøfokk...

Gjør ikke det vettu, snart er Susain på vei ut av redet, da blir det feil igjen :fnise:

Neeeei, ikke si sånn, da! :ler:

Hmpf. Når den tid kommer, tror jeg nesten bikkja må overta, altså. Stakkars mannen min har mer enn nok med å forholde seg til at Smule ikke blir sistemann og går fremdeles rundt i en slags sjokktilstand, og han har flere ganger forhørt seg om muligheten til å kappe strengen. Det hjelper ikke hvor mye jeg forsikrer ham om at han er i celebert selskap: Geir Lippestad, Stellan Skarsgård, Rod Stewart, Brad Pitt... og han har langt igjen til Johan Sebastian Bach! Og Neferet: du vet at Patrice Evra har 25 søsken? :lol: Han er fremdeles bekymret for kjedelige ting som plass i bilen og antall armer hos mor- ikke skjønner jeg at han gidder, når han heller kan adoptere min fortreffelige holdning om at Det ordner seg (og det er ikke bare for å berolige ham at jeg sier det. Det har til dags dato alltid ordnet seg, med alt, og vi har vært i langt tøffere omstendigheter enn vi er akkurat nå, på mange plan. Manglende plass i bilen er jo bare kos og moro, i forhold til mye annet!) ;)

Og så har jeg fortalt nyheten til min mor.

Det var jeg mer enn bare litt nervøs for, men jeg fant ut at det var like greit å ha det gjort. Så under en lang sms-konversasjon mens hun var på vei hjem fra New York skrev jeg rett og slett at vi, huppsann, hadde produsert en liten attpåklatt til, og trykket på send.

*dødsens stille*

*dødsens stille, i to timer*

"Ok, ja, dere har jo plass nok, så... ;) Oi, det kom bare litt overraskende på. Men så moro da"

10 poeng av 10 mulige til mamma! Enten besto totimersstillheten av det siste strekket på flyturen, så hun ikke kunne sende sms, eller det mer sannsynlige: hun friket fullstendig ut (min mor har MYE følelser, det har hun alltid hatt :ler:), men hadde vett til å roe seg ned før hun sendte noe hyggelig.

Godt er det, for nå har jeg endelig blitt så voksen at familiens eldre garde bare har å respektere de valgene jeg og Gubben tar. Og jeg orker ikke drama og mas, det synes jeg ingen har rett til heller, egentlig. Det er jo vi som tar jobben også, det er ikke slik at vi renner ned dørene hos foreldrene våre og maser om hjelp og henting i barnehagen og barnevakt og økonomisk bistand- da kunne jeg forstått at de hadde sine meninger- men vi fikser virkelig alt selv og den eneste kontakten de har med barnebarna, er av den frivillige og hyggelige sorten.

Det er nesten så jeg blir misunnelig jeg også, Ciara (altså på den måten at jeg unner, men også misunner), på de av mine venninner med ett eller to barn som forteller om mor som kommer hjem og vasker huset og lager middag, eller svigermor som ønsker å hente barnebarnet fast i barnehagen hver torsdag, eller venninne som kommanderer en til sengs etter fødselen og baker kake. "Si ja og takk og vær glad!" sier jeg alltid da, "Når du får nummer tre eller fire er det ingen som gidder å bry seg lenger" :fnise: Og det er faktisk en kjerne av sannhet i det. Da Susain og NaniRonaldo var babyer, og jeg var på besøk hos min bestemor, ble jeg kommandert til sengs for å hvile mens de andre tok seg av babyen. Nå kan jeg stikke innom på besøk med Smule fire dager etter fødsel, og etter at alle har konstatert at babyen er søt, er det mer: "Du som har så stor bil, kan vi ikke kjøre bort til møbelsenteret, jeg har noen madrasser jeg skulle byttet." Eller tilsvarende.

Men jeg velger å tro at det er et tegn på at de mener jeg fikser ting, i alle fall! *positiv*

Og som sagt tidligere: ungene mine har absolutt supre besteforeldre (i hvert fall på min side). Kunne ikke være bedre. Turer til hytta, kino og handledager. Badeland og ferier med en og en eller to og to. De stiller masse opp for barnebarna og koser seg oppriktig med det- og det er jo til syvende og sist det som er viktig, Gubben og jeg klarer oss alltids og kan i grunnen bare takke oss sjøl for vårt rotete hus og heftige timeplan :lol:

Og denne gangen var det faktisk jeg som fikk ordentlig reisegave fra mamma. Tror dere ikke søte, gale damen hadde kjøpt en Michael Kors-veske til meg i New York? Jeg må jo bare le, den passer liksom så innmari godt til støvlene og boblejakka der jeg driver i evig runddans mellom barnehagen, Rema 1000, og fotball-arenaen. Men det var jo veldig pent tenkt!

Men nuh får jeg sparke opp min snorkende Gubbe, som var altfor utladet etter gårsdagens seksårings-party til å orke pakking. Så med mindre han ønsker å reise til USA med en veske full av umake sokker og de tre trusene han fant øverst i skuffen, så må han opp og få rumpa i gir! Håper alle får en flott lørdag!

Endret av Mafalda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, så gøy at Susain har fått en utrolig spennende arbeidsuke-jobb. Jeg var hos en dyrlege sammen med ei venninne (og ei til, for han hadde glemt at han hadde sagt ja til meg :fnise: ). Bortsett fra at jeg svimte av en gang var det utrolig gøy! Det var vel da jeg innså at man må tåle blod for å kunne være dyrlege eller dyrepleier..... Skulle hatt arbeidsuke hvert år, bare for å teste ut forskjellige yrker :)

Koselig at besteforeldrene koser seg så mye med barnebarna. Når man ikke føler at man må er det mye lettere å ta initiativ selv. Og med barnebarn i alle aldre gjør man jo ikke det samme hver gang :)

Ha en finfin lørdag :)

Edit: Svimte ikke av pga blod, når jeg tenker meg om var det en hund som fikk sprøyte :flau:

Endret av Doh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snikleser melder seg og må innrømme at jeg sjelden humrer såpass mye for meg selv som når jeg leser her inne :fnise: Og btw, gratulerer med en til på vei - det blir nok sikkert litt av alt slik som med de andre; litt styr og mye stas :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, arbeidsuke. Jeg hadde tante som drev blomsterbutikk, så jobb var sikret for arbeidsuka, og strengt tatt for en kveld i uka ut ungdomsskolen og mesteparten av videregående etter det :fnise: Og ikke minst gjorde det at jeg fikk jobb i blomsterbutikk under studiene, fordi jeg hadde erfaring. Så ja, man skal ikke undervurdere viktigheten av en god jobb i arbeidsuka ;)

Håper du får en flott helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til Susain! Eller skal eg heller kondolera? Eg jobba nemlig som helgevakt i lokalavisa, og blei med den bakgrunnen motvillig utpeika som redaktør av russeavisa. Men utpeikar ho seg, og ikkje minst liker jobben, er det jo sjanse for ein utanom-studier-jobb som gjer seg veldig bra på CV-en, om ikkje anna. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neferet

:sjokk: 25 søsken??? :daane: Jeg håper en god del av dem er halvsøsken i det minste, hvis ikke er det en dame det er veldig synd på!!!

Og hurra for strålende jobb for Susain! :hoppe: Det må jo være stas når innsatsen både belønnes og kan resultere i verdifull CV-materiale! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aaargh, det er så typisk.

Skrev et langt innlegg, med sitater og svar til hver enkelt og litt hverdagsbetraktninger på slutten, og akkurat DA finner pc'en ut at det er på tide å slå av og restarte seg selv med noen oppdateringer :sur:

---

Og SmallTalk: vi er flere som ble glade for å høre at du har overmannet dårlig samvittighet og latt kropp og lege ta styringen her. Hurra for det! Selv om det ikke føles sånn akkurat nå, så er jo dette en ganske kort periode av livet, du får mer enn nok tid til å være flink pike på jobb i maaaange år etterpå! Akkurat nå er det viktigste å ta hensyn til deg og MiniKnertinen, det er jobben din de siste månedene fram til termin. Jobben løper ikke fra deg, oppgavene kommer nok til å stå i kø når du er tilbake igjen også :fnise:

---

Men- det er langt fram i tid. Det første som skjer nå, er første kontroll allerede 28. januar (overraskende tidlig, jeg ba om slutten av februar... men for all del, skal ikke krangle på det). Og så må jeg ta en bestemmelse på om det er greit med Ullevål eller om jeg skal søke et annet sted... blir vel Riksen i så fall, min lettere tabloide mann er overbevist om at A-hus er direkte livsfarlig :roll: Ullevål har det ingen hast med, men Riksen blir jo fullt med en gang. Kjenner at jeg er litt delt, på den ene siden er pasienthotellet genialt, og spøkelsene fra Føde A ikke så skumle som de en gang var. På den annen side var døgnet til observasjon på den vanlige avdelingen nok til å kjenne gode, gamle grøss, og jeg har ikke sånn fryktelig lyst til å dra dit igjen. Vanskelige greier, men jeg må uansett ikke vente for lenge med å bestemme meg.

---

Håper alle har en fin dag- på grunn av ELLER til tross for snøen som bare laver ned... ;)

Du vet at KG kjører autolagring på innlegg innimellom? Jeg har ihvertfall en linje nederst i skrivevinduet som dukker opp i dann og vann som som sier "Last auto saved: xx:xx:xx". Og dersom jeg skulle være å heldig å trykke litt for heftig på "backspace"-knappen, slik at hele webleseren hopper en side eller to tilbake, så er det bare å gå inn i tråden igjen, trykke F5 og krysse fingrene for at innlegget mitt ble autolagret. :)

---

Det har vært skremmende deilig å tilbringe mesteparten av tiden på sofaen på dagtid denne uka, og jeg kjenner at jeg har vært sliten. Og jeg merker at jeg føler meg tryggest i horisontal for øyeblikket inntil jeg vet hvordan ståa er. På tirsdag skal jeg på sykehuset, og da regner jeg med at det blir kontroll av både livmorhals og morkakefunksjon og vekstestimering av Knertine. Så, før vi reiser innover dit skal jeg få laget med en liste med spørsmål jeg har etter å ha lest papirene fra jeg fikk Knerten og pakke en bag som blir med i tilfelle sykehusinnleggelse. Jeg tør nemlig ikke helt å håpe på at alt plutselig skal gå på skinner denne gangen, og jeg foretrekker å pakke bagen min selv fremfor at samboeren pakker det som ligger fremst i klesskapet. :P

---

Nå har jeg kun erfaring med Riksen, men både føde- og barsel der er jo forholdsvis nytt sammenlignet med mange andre sykehus. Barsel har kun ett- og tomannsrom, og det er aldri flere enn to kvinner som deler samme bad der. Ikke helt det samme som barselhotell akkurat, men du risikerer heller ikke å havne på rom med tre andre og felles bad for halve avdelingen på gangen.

Obs-posten har jeg også bare godt å si om, selv om jeg ikke aner hvordan forholdene er for de som ligger der pga treg fremgang i fødsel/igangsettelse/osv. Sånne som meg ble plassert innerst i gangen, lengst vekk fra fødestuene og uten gjennomgangstrafikk, så jeg ble i grunnen skjermet for alt som foregikk på føden der med unntak av når jeg havnet der selv. :)

---

Tja... Dagen ble vel bra, på tross av snøfall. Iløpet av noen dager nå, så har vi fått nærmere 50 cm med pudder her, og nå begynner det snart å holde!

Hehe, synes de var søte, jeg :fnise:

Ekte tusenbein er det også, kan ikke egentlig si det om "mitt" pølsetusenbein, det har strengt tatt bare... ti bein, eller noe sånt. Men det går ned på høykant da, og med kalkunpølser sikrer vi oss mot diverse halal-innsigelser også (bill,mrk: rutinert :ler:).

---

Ballkjole til Susain er bestilt, da krysser jeg bare fingrene for at

1) de leverer like raskt som lovet, og

2) at den er like fin som på bildet, og

3) at vi har vært nøye nok på målene.

- hvis DET er i boks, så gjenstår bare... øh, sko og bolero og ørepynt og hår, men det er overkommelig så lenge kjolen passer.

Jeg digget de tusenbein-figurene! Både "pølse i brød"-varianten og spaghetti-monstret. Nesten så jeg fikk lyst på selv, jo! :fnise:

--

Og du kan jo ikke si at dere har bestilt kjole til Susain uten å i noen som helst beskrivelse av kjolen! Vi er jo tross alt jenter her, og ballkjoler er jo alltid interessant! (Ihvertfall for min del) :jepp:

Men fest og fyrverkeri: Susain har fått seg journalistjobb, helt på egenhånd! Fikk en lang og koselig mail fra en redaksjon som holder til i Oslo sentrum, som gjerne ville ha henne og roste arbeidsprøvene hennes opp i skyene. Og selv om hun var tydelig på at hun tok hva det skulle være av oppgaver, så sa redaksjonssjefen at hun både kunne være med andre journalister på jobb, og til og med få prøve seg på egne saker selv hvis hun ville. Hurra, hurra, hurra! Det er jo nesten så jeg lukter sommerjobb og frilansingsmuligheter fremover, og hovedpersonen selv er naturlig nok over the moon- og veldig lettet!

---

Og for all del: gled deg til det første barneselskapet. Det ER gøy, men det er helt pussig hvor annerledes lydnivået er når de er på fest kontra når de er i barnehagen... Uh-uh, ble en smule svett i øra etter de første ti minuttene, og deretter ble det bare verre :ler: Men det var et hyggelig selskap, hovedpersonen var fornøyd, og alle ungene overvant til slutt skepsisen mot Dyret og/eller oss. Heldigvis!

Dessuten var det SnillVimsen som steg fram som den reddende engel. Jadda! De to eldste, som liksom skulle hjelpe til, okkuperte bilen min og mannen min og stakk i hver sin retning, midt i selskapet. NaniRonaldo på trening, selvsagt, og Susain på enda en orkesterøvelse ("Hvilket orkester er dette da, og hvor ofte skal dere øve?" "Nei, det er bare et orkester i kulturskolen, og vi øver jo fram mot noe da, ikke på vanlig basis." "Ok... øver fram mot hva, sa du?" "Nei, vi skal ha noen konserter da, i Konserthuset og Operaen." Gaaaah, jeg får vondt i Excel-arket mitt!) Men da jeg sto der, med trøtt Smule og ørten hypre femåringer som ville ha kake NÅ, eller kanskje danse Stoppdans, og situasjonen ute i stua var i ferd med å nærme seg det rene kaos, sto min yngste sønn fram som aktivitør, servitør og superpedagog. Han gjorde en formidabel jobb, rett og slett, så Gubben og jeg ble enige om at han skal få en hundrelapp eller to for jobben og beskjed om å stikke ned på Dinosaurbutikken, som takk for god innsats!

---

Hmpf. Når den tid kommer, tror jeg nesten bikkja må overta, altså. Stakkars mannen min har mer enn nok med å forholde seg til at Smule ikke blir sistemann og går fremdeles rundt i en slags sjokktilstand, og han har flere ganger forhørt seg om muligheten til å kappe strengen.

Og så har jeg fortalt nyheten til min mor.

Det var jeg mer enn bare litt nervøs for, men jeg fant ut at det var like greit å ha det gjort. Så under en lang sms-konversasjon mens hun var på vei hjem fra New York skrev jeg rett og slett at vi, huppsann, hadde produsert en liten attpåklatt til, og trykket på send.

*dødsens stille*

*dødsens stille, i to timer*

"Ok, ja, dere har jo plass nok, så... ;) Oi, det kom bare litt overraskende på. Men så moro da"

10 poeng av 10 mulige til mamma! Enten besto totimersstillheten av det siste strekket på flyturen, så hun ikke kunne sende sms, eller det mer sannsynlige: hun friket fullstendig ut (min mor har MYE følelser, det har hun alltid hatt :ler:), men hadde vett til å roe seg ned før hun sendte noe hyggelig.

---

Håper alle får en flott lørdag!

Hurra for Susain! :hoppe:

---

Jeg gleder meg som en unge til å holde det første barnselskapet til Knerten om noen år, selv om det sikkert kommer til å kreve sitt. Det å lage pølsetusenbein og annet morro høres jo helt toppers ut! :smile:

SnillVimsen høres virkelig ut som en reddende engel, og jeg ble imponert over at han fikset alt dette på strak arm helt frivillig! SnillVimsen er visst ikke bare vimsete. ;)

---

Jeg tror vel samboern også hadde vurdert å klippe strengen dersom vi noen gang skulle ende opp med at jeg var gravid med barn nr 6. Eller, for å være helt ærlig, så tror jeg han hadde gjort det frivillig etter tredjemann. Vi har jo fått bevist at det ikke akkurat skal så veldig mye til her heller for at jeg blir gravid. :fnise:

Og det var godt at reaksjonen fra moren din var såpass sporty! Nå har hun jo ikke akkurat så veldig mye hun skulle ha sagt, men det er alltid greit å få høre at folk har troen på at det kommer til å ordne seg. Og det er vel det som er tilfelle hos dere, at det alltids ordner seg selv om det dukker opp noen uforutsette ting som f.eks Smitt her og der. ;)

---

Lørdagen skal nytes til det fulle! Knerten er på overnattingsbesøk hos svigers sammen med kusinen sin, jeg ligger på sofaen og slapper av og samboeren er i full gang med matlagingen. Det ligger an til å bli en helaften med god mat (les: kremert biff), null alkohol og to slakt på sofaen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Besteforeldre, ja.

Selv er jo barna våre velsignet med fire besteforeldre som bor her i byen, som ofte kommer på besøk og som hjelper til når det trengs. Jeg er utrolig takknemlig for det. Vi er også veldig restriktive med å spørre om hjelp. Jeg ser mange familier rundt omkring der besteforeldre utnyttes, og det irriterer meg. For eksempel et par lenger ut i familien som har barnet sitt på overnatting hos besteforeldre minimum én natt hver eneste uke for at de selv skal kunne være med på alskens festligheter. Og så møter jeg i blant denne bestemoren som sier: "Vet du, jeg elsker lille X over alt på jord, og det er jo så hyggelig å ha et nært forhold til henne. Men hver eneste helg - det er nok i meste laget." Og så tør hun ikke si i fra.

Og så har jeg en klok gammel mann i familien som sier: "Selv stiller jeg meg ganske uforstående til alt barnepasser mange småbarnsforeldre behøver, og alle frihelgene de må ha. Da vi hadde små barn hadde vi aldri fri fra dem, og det var bare sånn det var."

Og det er godt det ikke er sånn i dag, men mange har nok tippet for langt andre veien. Det er aldri populært når jeg sier det, men jeg har ikke den store forståelsen for at to friske, voksne mennesker skal behøve å sende vekk ungene én natt eller to hver eneste uke. Er man alene med barna, så er det en annen sak. Er det spesielle omstendigheter i familien, så er det en annen sak. Men ellers? Nei.

Ikke føler jeg at vi trenger så mye barnepass, og ikke har jeg lyst til at foreldrene våre skal slite seg ut heller. Men rett skal være rett, de gangene eldstemann har sovet hos besteforeldre har det vært fantastisk deilig (og uten et snev av dårlig samvittighet) ;)

Men mamma, henne sender jeg en varm tanke støtt og stadig. For et arbeidsjern! Hun kan komme på besøk, og plutselig hører jeg det romsterer inne på vaskerommet. "Mamma?" sier jeg, "Skal du ikke sette det og drikke kaffe med oss andre?" - "Joda, jeg tenkte bare jeg skulle vaske gulvene først!" :ler:

Jeg hadde unnet dere litt mer hjelp da, Mafalda. Kanskje logikken er dette, at et barn eller to kan man raskt pådra seg og bli sjokkskadet av, og familien tenker at de må hjelpe til i en turbulent fase. Mens de færreste pådrar seg seks barn ved et uhell og dermed sannsynligvis vet hva de begir seg ut på ;)

Håper du fortsatt er i grei form og at dette blir et enklere svangerskap enn det forrige. Alle svangerskap er jo tross alt forskjellige, og kanskje kroppen er litt mer immun mot hormonenes herjinger siden det ikke er så lenge siden sist, he he.

God helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, gratulerer med enda en! Når dere først er så mange, og såvidt jeg forstår med litt aldersforskjell mellom nr fire og fem, høres det jo genialt ut å lage en til tett på. :)

Jeg ser det samme i mitt eget liv det siste året, den viktigste årsaken til at det har vært slitsomt er at vi har renovert hus (=mer husarbeid, mer bekymringer, mer å gjøre, det ene passer, den andre pusser opp). Tror mange har det sånn, at man i småbarnsfasen også flytter og bruker mye tid på hus. Mao, barna er i mange tilfeller ikke hele årsaken til at livet er slitsomt for foreldrene.

:)

Jeg kjenner meg sånn igjen i akkurat dette. Jeg syns det å få barn har vært peanuts og bare kos sammenlignet med det å drive med oppussing. Deilig at ting er pent og funksjonelt når det er (nesten) over da, men frustrerende når det står på. Så det er jo noe å tenke på, men samtidig forståelig at folk igjen og igjen faller for fristelsen å pusse opp når man med barn er mer hjemme og generelt ønsker seg mer plass. Og man bor i sentrale strøk, hvor det ikke bare er å velge noe nyoppusset om man vil ha plass.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

En snikleser som titter innom for å gratulerer med graviditeten.

Er jo greit at minsten også får en lekekamerat på sin alder 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...