Gå til innhold

Mafaldas excel-ark

Mafalda

Anbefalte innlegg

Gjest pysepusen

Grattis, SmallTalk! Og se frem til kommentarer som "nå er du vel glad når jenta ENDELIG kommer?" Som om det ikke er helt super å være guttemamma :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grattis, SmallTalk! Og se frem til kommentarer som "nå er du vel glad når jenta ENDELIG kommer?" Som om det ikke er helt super å være guttemamma :hjerte:

Det å være guttemamma er toppers, så det blir litt rart å skulle få ei jente denne gangen... Jeg kan jo ikke noe om dem!

Jeg har fått et par spøkefulle kommentarer om at vi "bare måååå få en av hver" fra et par kollegaer av meg, men heldigvis ikke noe mer enn det. Jeg satser på at det blir slik fremover også, ettersom kjønnet spiller liten rolle for min del utover at det blir artig med en av hver. Det viktigste er tross alt at barnet er friskt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Det er så artig å ha en dagbok som bare vokser av seg selv når jeg er "borte" noen dager! Takk for at dere lager liv i leiren!

Guaffh.

Hva er det som er bortkastet i n'te potens, når man er babymamma?

Jo, det er å være lys våken når babyen sover noen av sine sammenhengende timers søvn. Smule ligger nede i senga og snorker og fjerter, jeg sitter lys våken og venter på å bli trøtt.

Var helt slått ut tidligere i kveld- såpass slått ut at jeg la meg før Unitedkampen var ferdigspilt (!)- og fikk sove i akkurat ti minutter før min kjære mann sto i døra og lurte på om jeg kunne hjelpe ham med litt språkvask av en presentasjon. Til hans forsvar skal det sies at han trodde at jeg ikke sov, men altså: selv med godt sovehjerte er det noe med å bli vekket rett etter at man har sovnet. Da er løpet kjørt for min del i alle fall. Bare å stå opp... Sukk.

(og det er jo alltid noe! :ler: Forrige søndag var et kroneksempel. Ikke bare hadde jeg fått en totimers luke i programmet, men jeg hadde også fått babyen til å sove, de andre ungene til å være stille, bikkja hadde fått tisset, mannen var midlertidig deaktivert og mobilen satt på lydløs i tilfelle pratsomme slektninger. Ah, slenge seg ned på senga og håpe på en uforstyrret time på øret... men da står plutselig naboene på døra, med et nabovarsel fordi de skal bygge på huset og blablabla. Det er tydeligvis ikke høyere makters mening at jeg skal drive på med denne sovingen i tide og utide!)

Men, når jeg nå sitter her og ser ut over byen, passe sur over å ikke få sove, så skjer det plutselig noe:

Et stjerneskudd! Et skikkelig et!!

Jeg har aldri sett et ordentlig stjerneskudd før, jeg. Så da ble det litt poesi midt i all tristessen, tross alt! ;)

Så morsomt. Jeg tenkte på Love Actually her om dagen og fant ut at den må ses en gang før jul, i år også. Litt usikker på hvem av karakterene som passer...

Nå ble jeg nysgjerrig... :fnise:

Med tanke på at de aller fleste av disse referansene forsvant rett over hodet mitt, later det til at jeg har en ekstra oppgave i adventstiden i år... :ler:

Åh, da har du noe å glede deg til! Det er definitivt en av de mer hyggelige tingene vi gjør før jul her i huset.

Romantiske komedier er ikke min greie sånn i utgangspunktet, så jeg så den ikke da den kom ut. Men jeg er glad for at min mor tvang overtalte meg til å se den. Det er en fryktelig søt film!

Jeg skjønner godt at dette varmet et mammahjerte! :jepp:

Og her kan jeg med hånden på hjertet si at det var alt annet en fredelig mellom meg og mamma de siste månedene jeg bodde hjemme. Daglig krangel, omtrent fysisk håndgemeng noen ganger og pappa som fredsmegler mer enn en gang. Til slutt så unngikk vi som best vi kunne å være i samme rom, for hvis vi var det så var det ikke spørmål om det kom til å smelle, men når det kom til å smelle.

En dag fikk jeg i grunnen bare nok og flyttet kort og greit inn til samboeren på dagen. Da hadde jeg vel vært 18 et par måneder og fikk i grunnen nok av mamma, så da pakket jeg like greit snippesken og dro, til mammas store fortvilelse.

Naaaaaaaw :rodmer:

Da hadde jeg blitt superkjeks i humøret ;)

Tipper dattera sjøl og har litt med det å gjøre :) Kanskje dere har et sånn tålmodighetsgen på gang.

Tusen takk for komplimenter fra alle sammen til Susain. Veldig hyggelig!

Vi snakket sammen etterpå, og ble enige om å dele æren ;)

Jeg er jo ingen mase-mamma. Hun får relativt vide tøyler og jeg legger meg ikke oppi alt hun gjør (skrekk-eksempel fra en jente i klassen hennes: "Mamma, jeg skal møte noen folk fra skole X i kveld." "Å jasså, bruker de narkooootika?" Snakk om å legge opp til konstruktiv dialog!). Men som jeg sa, hun gjør det til en ganske lett jobb også. Det hadde vært vanskeligere for meg hvis jeg hadde mistanker om både det ene og det andre, hvis jeg måtte mase om alt fra innetider til lekser. Susain er enkel sånn sett, for hun gjør leksene sine på eget initativ, og når hun drar ut så skal hun alltid noe. På kino, på kafe, hjem til Stine, kjøpe julegaver med Josse... Hun skal aldri bare "ut", og gjerne så lenge som mulig. Hadde hun vært av typen til å henge og slenge rundt i byen til klokka elleve om kvelden tror jeg ikke Snille Mafalda-Mamma hadde eksistert så mye lenger. Så vi er definitivt to om det. Og jeg har nok mer viljesterke unger som gjenstår... :ler:

SmallTalk, det var heftige saker!

Men- noen ganger blir det sånn. Foreldre er så forskjellige, og det er barn/ungdommer også. Noen ganger er det en av partene som gjør det vanskelig, andre ganger er det kjemien som ikke klaffer helt (eller klaffer for godt! Som en bekjent av meg sa, etter at sønnen hadde flyttet ut: "Nå som Vegard ikke bor hjemme lenger, har jeg funnet ut at han egentlig er en hyggelig ung mann! Men han er så lik meg, vet du, at vi holdt på å gå i strupen på hverandre daglig den siste tiden han bodde hjemme!")

Det ska'kke være lett! Jeg er i alle fall forberedt på at det kan komme langt mer turbulens de neste årene, om det nå blir på den ene eller andre måten, og har egentlig ingen andre mål enn å komme igjennom det med vettet i behold :fnise:

Hei alle!

Så i dag har jeg faktisk gått til det ekstravagante skrittet å bestille et kunstverk i førjulsgave til meg selv. Ikke en kjempedyr affære, men et litografi av en kunstner som jeg har en slags forbindelse til. Og motivet handler i mitt hodet om ordtaket "Det er i motgang det går oppover" :)

Og heldigvis har det snødd litt og blitt desember. November er verre enn verst, og det har liksom vært permanent mørkt. Men nå er det lysere ute, julekalender, pepperkakebaking og juletrefester.

Men jeg har allerede bestemt at alt av julegaver skal handles på nettet i år! Ingen dyrebar tid brukt i trange butikker!

:klem:

Så dumt at høsten ble så slitsom og tøff for deg. En førjulsgave var helt på sin plass, spesielt en førjulsgave med et positivt budskap.

Håper virkelig at mannen friskner til snart og at dere får en fin jul alle fire, ikke minst mor sjøl. Du har stått på som en helt, med baby og oppussing og manglende barnehage og det ene med det andre, det er nesten så jeg pålegger deg en fin og avslappende julefeiring! ;)

Og nettshopping! Det er genialt altså!

Jeg har alltid tenkt at det er kos å handle gaver i butikk. Men det er jo ikke det, i desember. Så jeg har også hevet meg på nettshoppingsbølgen, og i løpet av den siste uka har det deiset ned pakker fra cdon.com, lekehuset, zalando, wwf (grønne gaver, ja!) og ikke minst Uniteds nettbutikk. Jadda! Nå er jeg snart i mål, håper det er flere av dere som kjenner på den følelsen!

UL i dag, og alt så helt toppers ut der inne! :hoppe:

Og nå ser det ut som om vi endelig kan legge det å lete etter et guttenavn på hylla, for her var det ikke et snev av noen snopp å spore. Og ingen pung heller for den saks skyld. Så, da krysser vi fingrene for at vi får ei jente, for der er allerede navnet klart.

Hurrrrrrrraaaaaaaa!

Nå blir du vel glad for at jenta ENDELIG kommer?

Kunne ikke dy meg :fnise:

(og jeg er for øvrig helt enig i at den kommentaren der er tullete. Gutter og jenter fremkaller akkurat like mange grå hår på hodet og rynker i panna. Hehe.)

Men så fantastisk bra, SmallTalk, gratulerer med en frisk og fin liten Knertine der inne! :klem: For jeg regner jo med at alt var i sin skjønneste orden, når det er kjønnet som er hovednyheten. Dette blir moro! Hvordan er formen ellers for tiden?

Skavisse. Hvordan er desemberlista nå?

Pianokonsert

Obokonsert

Julegrantenning

Speidernissefest

UngBarokk

HK-jenta kostymeprøve

HK-jenta forestilling

Smules julekonsert (iiik)

Celloavslutning

Lucia

HK-jentas konsert

Julesangaften på skolen

Susains kor

Fløyteensembleavslutning

Så langt har vi kommet, og alle lever fremdeles! I dag gikk turen ut av byen, til HK-jentas danseforestilling. Rart å være tilbake der med Smule. Hun var jo akkurat tre dager da hun var med på vårforestillingen... Det gikk veldig fint i dag også, hun fikk litt pupp, kikket litt på danserne på scenen, og tilbrakte ellers tiden med å spise opp programmet. Flink jente! Så det gikk aldeles strålende, jeg er mer bekymret for forestillingen til våren igjen...

Smule Hemule har forresten tatt et skikkelig tigersprang den siste uka. Fra å være baby har hun gått over til å bli liten jente. Joda, hun har spist mat og krabbet før også, men nå har hun fått ordentlig dreisen på begge deler. Legger i seg grøt og brødskive med leverpostei (og en halv lussekatt på juleshopping i dag), og krabber begeistret rund og river ned alt hun finner. Men tannløs er hun fremdeles. Ikke så mye som en antydning til et lite riskorn en gang! Jaja, det er godt hun tar det litt rolig på enkelte områder. Hun vokser altfor fort som det er... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så typisk at det ramler ut noe!

Åååh, så koselig, Mafalda! Sånne øyeblikk er gull verdt :rodmer:

Mamma ble like rørt hver gang jeg påpekte det der. Eller når jeg inviterte henne med på kino eller bytur (hun betalte, meeeeeen detaljer :ler: ) Alle mine venninner hadde som oftest nærmest en "sikkerhetssone" når de var i byen med mødrene. De kunne til nød overlevere det de skulle ha fra ulike butikker slik at mor kunne betale, jeg foretrakk å rusle arm-i-arm med mamma :ler:

Jeg skjønner veldig godt at hun blir rørt :fnise:

Betale må man jo gjøre uansett, men det er hakket hyggeligere når ungene ikke drar fram fiskestang for å få pengene overlevert :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og klassisk nok, den natten hvor mor ikke sovner før klokka to, har Smule en dårlig natt og våkner omtrent hver halvtime. Åh, for ein strålande moooorgon... :plystre:

Når jeg ser på oversikten over juletingene, ser den egentlig helt grei ut. Ikke noe stress i det hele tatt. Men saken er at dette er de tingene i desember som kommer i tillegg til resten av programmet. Treninger, øvelser og samlinger går (med noen få unntakt, se under) som normalt fram til siste uka før jul, så det er et skikkelig puslespill.

Jeg pleier å få med meg det meste. Eller i alle fall det viktigste. Men noen ganger glipper det, noen ganger med trist utfall, andre ganger nærmer det seg mer det komiske- som denne sms-utvekslingen med SnillVimsens fotballtrener:

"Hei Christian! Litt flat nå. Har dukket opp en ekstra korøvelse ifbm julekonserter i dag. SnillVimsen prøver å rekke trening, men er ikke sikker på om vi får det til. Beklager beklager! Mvh Mafalda"

Ikke noe svar... før dagen etter:

"Hei Mafalda, det er treningsfri i desember! :hoho: Hilsen Christian."

"Ho ho, det kaller jeg hell i uhell! :) Sees på nyåret, ha en strålende jul! M"

"Ho ho og god jul tilbake!"

Enda en innertier fra Fru Alltid-Like-Oppdatert... :sjenert:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. godt det, da? :ler:

Her i huset times baby andre veien. Når mor våkner tidlig og ikke får sove igjen, sover hun til syv... :ler:

Men for all del, jeg foretrekker denne varianten! :opplyser:

Jeg sliter med julegaver med vår korte liste over mottakere. Med min far som vanskeligst, i år igjen... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du Mafalda, du Mafalda. Å gå inn her er som å sette seg på ThunderCoaster. :fnise: Kudos til deg som får alt til å gå opp i opp. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neferet

Var helt slått ut tidligere i kveld- såpass slått ut at jeg la meg før Unitedkampen var ferdigspilt (!)- og fikk sove i akkurat ti minutter før min kjære mann sto i døra og lurte på om jeg kunne hjelpe ham med litt språkvask av en presentasjon.

Vi slo deg, vi la oss før den begynte! :daane: Flere dager med søvndeprivasjon gjorde at United utgikk fra prioriteringslista for første gang siden vi har kunnet se Premier League hjemme i stua, og da vi våknet til resultatet må jeg si jeg egentlig var fornøyd med valget. Hadde ikke vært spesielt god stemning i nevnte stue hvis kjære hadde bevitnet den forestillingen... :sjenert:

Jeg er jo ingen mase-mamma. Hun får relativt vide tøyler og jeg legger meg ikke oppi alt hun gjør (skrekk-eksempel fra en jente i klassen hennes: "Mamma, jeg skal møte noen folk fra skole X i kveld." "Å jasså, bruker de narkooootika?" Snakk om å legge opp til konstruktiv dialog!).

:ler: Her må jeg bare dele en anekdote på morgenkvisten. Jeg har (av ymse årsaker) alltid vært litt mer enn middels selvstendig. Jeg flyttet ut hjemmefra da jeg skulle begynne på andreåret på vgs, ikke fordi jeg måtte det på grunn av avstander som så mange andre, men fordi mamma og samboeren egentlig skulle flytte nordpå, og jeg ville heller bo på hybel :ler: Uansett, jeg flyttet fra det sentrale stor-Oslo til en mye mindre by på innlandet (synes fortsatt det er rart at den har bystatus!) og bodde på hybel for meg selv. Det viste seg at dette bød på spekulasjoner hos andre, spesielt moren til en i klassen min. Jeg fikk nemlig etterhvert høre at hun var overbevist om at jeg var på narko-rehabilitering og at det var derfor jeg hadde flyttet dit (skikkelig lurt å bli bosatt alene på en hybel hvis det hadde vært tilfelle, men det er jo tross alt detaljer). Jeg fikk høre dette like før vi skulle på skoletur nettopp til skumle Oslo, og klarte virkelig ikke å holde meg i skinnet. En annen klassevenninne hadde en lillesøster som brukte fluortabletter med smiley-fjes på... Du skjønner kanskje hvor dette ender? :lur::skratte: Jeg fikk henne til å pakke inn noen tabletter i matpapir, og ta med på skolen dagen etter turen. Så tilbød jeg venninna med rykte-mammaen en pille. Hun ville ikke ha, skjønner ikke det...? Jeg presset på med det gode og velkjente argumentet om at den første var helt gratis, og puttet en i munnen selv. Stakkars jenta fikk store tinntallerkenøyne og holdt på å ramle av stolen. :fnise: Jeg klarte ikke å holde stort lenger da, så spøken ble naturlig nok avslørt. Men jeg håper det bidro til litt ettertanke hos den det gjaldt ihvertfall... ;)

Og nettshopping! Det er genialt altså!

Jeg har alltid tenkt at det er kos å handle gaver i butikk. Men det er jo ikke det, i desember. Så jeg har også hevet meg på nettshoppingsbølgen, og i løpet av den siste uka har det deiset ned pakker fra cdon.com, lekehuset, zalando, wwf (grønne gaver, ja!) og ikke minst Uniteds nettbutikk. Jadda! Nå er jeg snart i mål, håper det er flere av dere som kjenner på den følelsen!

Nettshopping før jul er helt fantastisk! :nigo: Jeg har snart kommet i mål jeg også, det som står igjen må tas i fysiske butikker (og kommer til å bli gjort på den årlige shoppe-julegaver-i-byen-med-svigers-dagen neste fredag). Jeg mistenker at jeg faktisk har shoppet litt i meste laget på nett denne gangen, for da jeg var i den lokale Post-i-butikken for å hente noe på lørdag, og damen ba meg om legitimasjon kom en av de andre ansatte forbi og sa "stoler du ikke på kunden, hun er her jo hele tida!" :skratte: Litt godt at jeg ikke har vært der på en stund nå kjenner jeg, selv om jeg nok må tilbake igjen før jula ringes inn :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nesten helt rørt av å lese om Susain jeg. Tenk å ha et så godt forhold til mammaen sin allerede i tenårene da! Ikke at jeg ikke hadde et godt forhold til mamma, men det virker som om dere har et veldig tett bånd :) Og Smule høres jo virkelig ut som et sjarmtroll da. Ser henne for meg der hun spiser opp programmer og river ned alt hun kan få tak i :fnise:

Og gratulerer med en liten jente på vei, SmallTalk! Vi skal ha gutt, og jeg er superfornøyd med det! Var det jeg håpa på. Om noen prøver å synes synd på meg fordi vi får en gutt kommer jeg til å tenne på alle plugger :frustrert:

Synd å lese at mannen din er dårlig, Ciara. Håper adventstiden og jula blir bra likevel :) Høres ut som om du har fortjent litografiet ditt hvertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syk Smule :tristbla:

Den forrige zombienatten skyldtes nok ubehag. For på morgenkvisten i går ble det tydelig at hun ikke er i slaget. Varm, snørrete og med masse puss i øynene. Så jeg bærer og koser, heller i henne vann og spruter melk i øynene på henne etter beste evne. Og la meg, festlig nok, klokka halv ni i går. Det må være ny rekord selv for meg, men det kom jammen godt med ;)

Hun er på ingen måte farlig varm, og jeg er ikke bekymret. Men det er så trist å være liten og syk, og jeg regner ikke med at denne dagen blir så veldig effektiv, for å si det sånn...

Jeg sliter med julegaver med vår korte liste over mottakere. Med min far som vanskeligst, i år igjen... :ler:

Åh?

Ikke noe på Gubbgodis en gang?

Eller, det kommer jo an på typen far, det. Jeg er selv vokst opp med en far som hatet alt praktisk og ikke visste opp ned på en hammer. Han overlot alle IKEA-møbler og alt av borring og flislegging til min stemor, som heldigvis går under aliaset "dama med drillen". Ellers hadde det aldri blitt gjort noe der i huset :ler:

Nå trenger jeg jo dessverre ikke kjøpe noe til pappa, men da han levde var det rimelig grei kjøring. Det var liksom ett av tre:

- Bøker

- Musikk

- Whisky eller vin

Alt annet var han i grunnen uinteressert i :fnise:

Hmpf. Savner den gamle fysaken. I ble HK-jenta innskrevet på skolen, han hadde vært stolt som en hane...!

Nettshopping før jul er helt fantastisk! :nigo: Jeg har snart kommet i mål jeg også, det som står igjen må tas i fysiske butikker (og kommer til å bli gjort på den årlige shoppe-julegaver-i-byen-med-svigers-dagen neste fredag). Jeg mistenker at jeg faktisk har shoppet litt i meste laget på nett denne gangen, for da jeg var i den lokale Post-i-butikken for å hente noe på lørdag, og damen ba meg om legitimasjon kom en av de andre ansatte forbi og sa "stoler du ikke på kunden, hun er her jo hele tida!" :skratte: Litt godt at jeg ikke har vært der på en stund nå kjenner jeg, selv om jeg nok må tilbake igjen før jula ringes inn :ler:

Jaja, godt det ikke er Polet, sier nå jeg!

Fantastisk anekdote, forresten, og så innmari fortjent. Jeg skjønner jo at foreldre er engstelige for sine søte små (spesielt når disse søte små begynner å bli så store at de kan finne på både det ene og det andre), men man skal være forsiktig med hva man sier og gjør, altså. Å stemple en nykommer på den måten er egentlig ganske tanketomt gjort!

Synes du taklet det forbilledlig, jeg. Fluortabletter, liksom :fnise:

Ble nesten helt rørt av å lese om Susain jeg. Tenk å ha et så godt forhold til mammaen sin allerede i tenårene da! Ikke at jeg ikke hadde et godt forhold til mamma, men det virker som om dere har et veldig tett bånd :) Og Smule høres jo virkelig ut som et sjarmtroll da. Ser henne for meg der hun spiser opp programmer og river ned alt hun kan få tak i :fnise:

Ja, jeg må si jeg føler meg heldig med jentene mine, både den lille og den store. Og de tre i mellom, for ikke å forglemme dem!

Men det er klart, akkurat ungdomstiden er liksom det store skumle spøkelset, i alle fall i teorien. Tror det er mange av oss som har hatt litt blandede følelser når barna nærmer seg ungdomsskolealder, man hører jo så mange historier... Så jeg er innmari lettet over at ting går så bra foreløpig, og så banker jeg hardt i bordet- for det er da noen år (og barn) som gjenstår.

Og det skal også sies: jeg har snakket med mange mødre som sier at ungdomstiden slett ikke er så ille som alle skal ha det til. Og foreløpig kan jeg heldigvis melde meg inn i den klubben der, så får vi se om medlemskapet er livsvarig eller ikke ;)

En ting som er veldig stas, i alle fall, er å snakke med de eldste... om politikk og samfunn, om musikk og filmer- de har sine egne meninger, og det er moro. På mandag så vi faktisk "Tørk ikke tårer uten hansker", sammen, og da tenkte jeg i mitt stille sinn at nå begynner ungene virkelig å bli store...

Og- så er det fantastisk deilig å ha en liten Smule å kose på, når det blir vel mye sure fotballsokker og sms'er om at det er tomt på konto. Hehe.

Du Mafalda, du Mafalda. Å gå inn her er som å sette seg på ThunderCoaster. :fnise: Kudos til deg som får alt til å gå opp i opp. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Tusen takk, for det, Yvonne! Utrolig at vi som regel lander på beina, hehe, det er i grunnen rart at det ikke kræsjer oftere enn det gjør.

I dag er det fredag, og helgens program er som følger: cello-skyss til Susain, trening på NaniRonaldo og bursdagsfeiring på SnillVimsen i dag (og pakking til speidertur). Levere SnillVimsen klokka ti i morgen, deretter ballett for jentene etter tur (det er åpen visning for foreldre nest siste timen, altså i morgen. HK-jentas reaksjon "Jaaaa, nå skal dere får seeee meg danse!". Susains reaksjon: "Kan'ke dere bare ta en tur på cafe, 'a?" :fnise:) og Smules fryktede julekonsert etterpå. Søndag skal Gubben hente halve speidergruppa oppe ved hytta. deretter er det trening for NaniRonaldo og middag hos Svigers.

Og sånn går no dagan... men det er ikke bare bisniss og no pleasure. For eksempel er det Young Morse på TV i kveld, og for sånne gamliser som meg som nesten felte en tåre da John Thaw døde, så er det en av tingene som gjør kvelden litt bedre. Og jeg har tanket iPoden vi har i bilen full av julemusikk (til min manns store fortvilelse), så alt ligger til rette for en fin helg, også bak rattet.

Håper alle har en god helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SmallTalk, det var heftige saker!

Men- noen ganger blir det sånn. Foreldre er så forskjellige, og det er barn/ungdommer også. Noen ganger er det en av partene som gjør det vanskelig, andre ganger er det kjemien som ikke klaffer helt (eller klaffer for godt! Som en bekjent av meg sa, etter at sønnen hadde flyttet ut: "Nå som Vegard ikke bor hjemme lenger, har jeg funnet ut at han egentlig er en hyggelig ung mann! Men han er så lik meg, vet du, at vi holdt på å gå i strupen på hverandre daglig den siste tiden han bodde hjemme!")

Det ska'kke være lett! Jeg er i alle fall forberedt på at det kan komme langt mer turbulens de neste årene, om det nå blir på den ene eller andre måten, og har egentlig ingen andre mål enn å komme igjennom det med vettet i behold :fnise:

Heftig og heftig... Mamma og pappa er rake motsetninger når det kommer til temperament og lynne. Der mamma er stressa, utålmodig, har kort lunte og er langsint, så er pappa rolig, tålmodig, har lang lunte og blir knapt nok sint. Av dette så er resultatet at jeg er en hybrid som nok ligger litt nærmere pappa enn mamma til vanlig, men som kan bli like hissig og eksplodere like rast som mamma dersom strikken tøyes. Og mamma er generelt sett veldig flink til å tøye den strikken, klarer ikke lese et menneskes uttrykk og følelser for alt i verden og skjønner absolutt ikke når nok er nok, men fortsetter å kverne på videre uansett om hun får beskjed i klar tekst om å gi seg. Ergo: Eksplosjon er ikke mulig å unngå, uansett hvor tålmodig man normalt sett er.

Det var nok ikke så ille som jeg følte det var, men en dag var toppen av kaka nådd og jeg hadde i grunnen fått mer enn nok.

Hurrrrrrrraaaaaaaa!

Nå blir du vel glad for at jenta ENDELIG kommer?

Kunne ikke dy meg :fnise:

(og jeg er for øvrig helt enig i at den kommentaren der er tullete. Gutter og jenter fremkaller akkurat like mange grå hår på hodet og rynker i panna. Hehe.)

Men så fantastisk bra, SmallTalk, gratulerer med en frisk og fin liten Knertine der inne! :klem: For jeg regner jo med at alt var i sin skjønneste orden, når det er kjønnet som er hovednyheten. Dette blir moro! Hvordan er formen ellers for tiden?

Alt så ut til å være i sin skjønneste orden. Meget fint hjerte (til og med jeg så at det var delt inn i 4 kamre og slo som det skulle), fin ryggrad, organene var der de skulle, hjernen så normal ut, nesebein på plass og ingen synlige deformasjoner. Og heller ingen snopp eller pung å spore enda vi var tre stk som studerte skjermen nøye. :)

Men, selv om jeg håpet på ei jente denne gangen, så er det ikke sånn at jeg hoppet i taket av glede og følte at resten av graviditeten var reddet pga dette. Så viktig er heldigvis ikke kjønnet, og heldigvis så er ikke omgangskretsen eller familien min av den oppfatningen heller. Får man det kjønnet man har håpet på, så er det vel og bra, men det viktigste er tross alt at alt sto bra til. Vi har hatt en god dose svangerskap som ikke har forløpt helt etter boka på begge sider av familien, og da endrer perspektivet seg litt i forhold til hva som er viktig.

Formen er i grunnen rimelig grei. Jeg er ikke like sliten lenger og livmorhalsen var fin på kontroll hos legen her om dagen. Så, da skal jeg inn på sykehuset for vekstestimering og livmorhalskontroll i uke 26, med mindre det dukker opp noe før. :)

Og gratulerer med en liten jente på vei, SmallTalk! Vi skal ha gutt, og jeg er superfornøyd med det! Var det jeg håpa på. Om noen prøver å synes synd på meg fordi vi får en gutt kommer jeg til å tenne på alle plugger :frustrert:

Takk, takk! :)

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva som er greia med at man på død og liv få ei jente (som om det er oppskriften på lykke her i livet), og generelt sett så tror jeg egentlig at det er ytterst få som virkelig bryr seg så mye om kjønnet at de nærmest kondolerer om man får en gutt.

For min del så tror jeg det blir rart å få ei jente, og det er fordi jeg ikke har vært borti en jentebaby i det hele tatt før. Strengt tatt så har jeg i grunnen bare vært borti Knerten, og det blir nok litt overgang å plutselig skulle stelle ei jente isteden.

Jeg har vel bare fått en eneste kommentar på at det var synd Knerten ikke var jente, og det var når jeg lå på sykehuset i uke 24 sist med diagnosen "truende prematur fødsel". Da sa svigermor rett ut at hun aller helst skulle sett at det var ei jente inni der, og grunnen til det er at jenter generelt sett har høyere overlevelsesstatistikk og lavere komplikasjonsstatistikk enn gutter ved premature fødsler.

Syk Smule :tristbla:

Syk Knert, her. :tristbla:

Eller, syk og syk... Han har vært pjusk siden forrige helg, og han har vært hjemme siden onsdag formiddag. Han har ikke feber, men han snørrer, hoster, er rød i kinnene, sliten, kosete og blir lett grinete. Ikke helt seg selv, med andre ord, og da tror jeg han har godt av å få tatt seg inn igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, god bedring til Knerten! Ikke noe moro når disse små ikke er i form.

Men godt å høre at formen din er upåklagelig (eller, kanskje ikke upåklagelig, det skal godt gjøres med bolle i ovnen :ler: Men litt mindre sliten, og fysisk i orden- det er jo bra!). Om du ikke direkte seiler gjennom andre trimester, som det står i graviditetsbøkene at man skal gjøre, så er det bra med et lite oppsving tross alt! :klem:

Har av og til lurt litt på dette med at jenter skal være så bra, selv. Nå tror jeg for så vidt ikke at det er så utbredt irl som på nettet... jeg har i alle fall aldri hørt noen omtale det å få gutt i veldig negative ordelag (bortsett fra en mamma i klassen til NaniRonaldo, som var skuffet over gutt nummer tre. Men da var det jo hun selv som var negativ). Tror vi kan fastslå at de fleste som er ordentlig borti en graviditet, enten i familien eller vennekretsen, ikke tenker fullt så mye over kjønn som man kan få inntrykk av.

I tillegg lurer jeg på om det kan være en slags forsvarsmekanisme i sving. En trass-strategi, om du vil :fnise: Nå har det jo aldri vært så ille i Norge som det er i en del andre land (blant annet den kulturen svigerfamilien min kommer fra, der jentebarn kverkes så fort de ser det på UL. Moderne og vestlig orienterte mennesker gjør jo ikke slikt, og der er det helt greit å få jente... så lenge du har et par gutter fra før ;)), men gutter har vel historisk sett alltid hatt en viss forrang likevel. Odelsgutter og familienavn og hele pakka. Kanskje mange er raske med å understreke at de er glade for å få jente, nettopp for å oppveie for en mulig nedarvet følelse av å få servert andrevalget? Jeg vet ikke, men det er jo en nærliggende tanke...

.... hvis man ikke da er en hjernedød rosablogger som først og fremst er ute etter å få en "mini-me" :hoho:

(vedkommende hadde i så fall blitt bra skuffet over en datter som Susain, som nektet plent å iføre seg både skjørt og kjole gjennom så godt som hele barneskolen)

Hmpf. Litt småirritert akkurat nå.

Har hentet pakken til Gubben, bestilt på Zalando, og esken den kom i (ikke pakke-esken, men esken inni) var god og lefsete og luktet skikkelig kjeller. Nå er det jo dingsen inni som er viktig, det er ikke det, men når man betaler et par tusenlapper for en gave hadde det vært fint å få en innpakning som er noenlunde presentabel, eller hva? Nåja, hvis selve gaven er så fin som den ser ut på nettsiden, kan det godt være jeg bestiller derfra igjen. Men det var ikke så fryktelig tillitvekkende, det må jeg si.

(og nei, jeg kan ikke si hva som er inni. Hei kjære, jeg vet at du er her og snikleser! :hallo: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig innstilt på gutt som førstemann, så jeg ble nesten litt skuffet på UL, imens alle rundt meg var i " ååh, så stas med jente!"-modus :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var veldig innstilt på gutt som førstemann, så jeg ble nesten litt skuffet på UL, imens alle rundt meg var i " ååh, så stas med jente!"-modus :ler:

:ler:

Og uansett kan man jo ikke velge, så det ender som regel med at det man får er aldeles fortreffelig, uansett!

(sitat Mafalda, fem minutter etter at NaniRonaldo kom ut og viste seg å ikke være jenta vi ventet på: "Pøh, det er KLART det var en gutt! Og han er AKKURAT sånn han skal være, for tenk!" :fnise:)

Naturen er i sannhet fiffig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant? :fnise:

Jeg finner forøvrig stadig færre forskjeller mellom babyer og valper. Satte meg ned i sofaen med et stykke nybakt banankakestykke og ble møtt av et par stoooooore, tiggende øyne og litt sikkel. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiggende hundevalp er en veldig god sammenligning :jepp:

Smule er også sånn. Strekker seg etter alt vi spiser og drikker og vil haaaa :ler:

Skjønt, ikke akkurat i dag. Fremdeles varm (hun fikk en halv barne-stikkpille i morges, etter det sov hun godt en times tid), rød rundt øynene og skikkelig pjusk. Stakkars lille frø.

Og, i typisk Murphys lov-ånd, så seiler lørdagen opp til å bli enda litt verre enn vi så for oss :fnise:

Først fikk vi en telefon fra speideren i går. Vi hadde jo allerede sagt ja til å hente på søndag, men nå hadde Olav blitt syk og moren hans skulle kjøre opp til hytta, og ja... da har de åtte plasser og ti speidere, om vi kunne tenke oss å hjelpe?

:sinnatagg:

Det passer jo overhodet ikke, men på den annen side: åtte plasser, og ti speidere. Og vi har jo syvseter.

Såh... ok, da, selv om Gubben gjerne skulle vært med på HK-jentas ballettavslutning klokka 11 i dag.

Dum som jeg er, sjekker jeg da også nettsiden til ballett-time nummer to i dag, den jeg var så sikker på var ferdig forrige uke, siden onsdagsballetten allerede har hatt sin avslutning. Baaad idea. "Semesteravslutning lørdag 7., åpent for foreldre, pepperkaker og saft etter timen". Hurra.

Men- alt går med litt kreativ logistikk.

Gubben henter speidere klokka ti (de som somler får sitte på med de andre bilene!), kjører pent opp til Nittedal- han har tross alt bilen full av andres unger- og som en villmann ned igjen. Jeg tar med Sjuklingen, godt inntullet i alle tepper vi har, og lille ballerinaen og tar banen ned til Ballett På Denne Siden Av Byen. Forhåpentligvis rekker Gubben å komme dit akkurat i det timen er slutt, så vi kan hive oss i bilen og kjøre til Ballett På Andre Siden Av Byen, og spise de foreskrevne pepperkakene og ta video av avkommet, og deretter hjem for et geriljaskift og ned til Smules julekonsert med oppmøte 15:45.

Det burde gå, sånn akkurat.

Og jeg, som alltid tenker og tenker på nytt, prøver å stille opp der vi skal, møter opp og kjøper billetter og støtter opp om alle slags arrangementer, jeg har gjort et stille opprør mot Flink Mamma-syndromet i dag. Vi har nemlig ikke kjøpt billetter til Smules julekonsert. Vi kommer, er med på åpningsnummeret der babygruppa er med, og så...

... så går vi!! :daane:

Det er jo en fantastisk julekonsert. Men å betale 350 kroner for å sitte der med en syk Smule og høre på andres unger, det kjenner jeg at jeg ikke gidder i år. Det holder nemlig med de 4-5 avslutningene per barn vi har her hjemme :ler:

Og i kveld... Ah, du deilige sofa og fjernkontroll!!

Ha en fin lørdag, folkens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...eller så er Smule syk og må dessverre avlyse sin stjerneopptreden i dag...?

Hehe, det kunne også ha vært et alternativ, ja. Men gruppa hennes er ikke så stor, så da blir terskelen desto høyere for å ikke møte opp. Litt synd hvis "babygjengen" består av tre stykker.

Og under og vidunder- dagen gikk veldig greit! :)

VI hadde en dose flaks, for da Gubben kom til speiderlokalet hadde enda en speider måttet melde forfall, så da klarte de seg uten hans hjelp i går. Dermed kunne syke-Smule bli kjørt fra dør til dør hele dagen, noe jeg syntes var langt bedre. Og vi fikk med oss 2 x ballettavslutning, herlig (men en påminner til dere som skal ha med dere besteforeldre til alskens avslutninger om noen år: hva ER det med eldre damer og deres hang til å le en sånn "Nei så søtt og festlig"-latter når barn som opptrer gjør noe rart/galt? Både i går og på danseforestillingen tidligere i uka ble jeg lettere himmelfallen over mangelen på sosiale antenner. Joda, det er litt komisk med jenta som prøver å hoppe som en ballerina og ser ut som en kalvbeint struts, og det er litt kårny når det ene snøfnugget begynner å gråte midt i forestillinge, men for Guds skyld: det er da ingenting å LE av?! :sur: Sånn, rant finished...)

Og jeg kan stolt melde at Smule oppførte seg eksemplarisk på julekonserten. I og med at vi måtte møte halvannen time før, var det mange små utålmodige småtasser og et ganske, eh, høyt lydnivå, men Smule- muligens fordi hun var litt syk og sliten- satt bare tålmodig på armen og kikket rundt. Gode lille jente.

Litt morsomt var det også at hun fikk massevis av komplimenter for antrekket. Jeg tror jeg har sagt det før, at min babygruppe har en overraskende lav snobbefaktor (takk og lov). Den andre gruppa, som vi møtte for første gang i dag, stemte mer overens med fordommene mine. Hyggelige damer, altså, virkelig, men med typisk perlekjede- og designerjeans-stil. Og alle var helt "Åh, for en nydelig kjole! Også med matchende sko og alt! Nei, den var flott, altså!" Hihi. En velourkjole i sølv, arvet etter Susain. Ekte H&M anno 1998 :ler:

Som fryktet var salen full av kjente, og jeg kan ikke si jeg syntes det var så innmari stas å klatre opp på scenen og få mine to minutters berømmelse, men som hundre ganger før: det ble slett ikke så ille som jeg hadde fryktet. Jeg har det med å lage skrekkscener som aldri skjer andre steder enn inne i mitt eget hode :fnise:

Etter konserten ble vi hentet av Gubben, som hadde hatt et par timers fri mens vi var på konsert. SnillVimsen var jo på speidertur, NaniRonaldo hadde dratt en tur til mormor, Susain og en venninne hadde tatt med seg HK-jenta på juleshopping. En skulle kanskje tro at min mann, som ellers er veldig glad i å slenge seg på sofaen og se på dårlige sci-fi-filmer, ville brukt de to timene i ensomhet til å gjøre nettopp det. Men neida, den søte Gubben min hadde fått det for seg at jeg skulle slippe å lage tacopaien som planlagt, så da vi kom hjem sto middagen klar: hjemmelaget schnitzel med gresk salat :hjerte:

Far Sjøl hadde til og med bestemt at vi fortjente litt vin til maten etter en ganske strevsom dag. Og vi fikk oss en liten oppvekker på vårt altfor lave alkoholkonsum :fnise: Det endte nemlig med en flott Amarone ned i vasken, den var blitt sur som eddik. Det blir litt sånn, han er jo mye ute og flyr og plukker med seg noe litt ekstra fint på Taxfreen, og så setter vi det innerst i skapet og venter på en anledning som er stor nok til at vi kan ta den. Som dere sikkert alt har gjettet kommer ikke disse anledningene så ofte, og det ender med at flaskende blir stående og stående, og de gangene vi tar oss litt vin på en fredagskveld tar vi de billige flaskene først. Vel, nå må vi slutte med det tullet, og gjøre ett av to:

1) drikke betraktelig mer

2) lage et ordentlig kø-system og ikke spare de finere vinene til de blir dårlige

Ingen får premie for å gjette at alternativ 1 utgår, all den tid vi har en baby som våkner på natta og unger som stort sett skal opp og ut av huset før fuglene fiser, også i helgene. Det ble jo også bare halvannet glass på meg i går, før jeg kjente trøttheten komme sigende :fnise: Men heretter skal hverdagsluksusen betraktelig opp, altså, for å helle Amarone i vasken er ikke noe jeg gjør med lett hjerte.

Nå har det snødd! :hoppe:

Krysser fingrene for at det holder seg akkurat sånn som det er nå. Altså med to cm snø, for stemningen og ungenes skyld, og ikke noe mer (brøytekanter, vanskelig parkering, smale veier...). Tviler på at det slår til, men...

Håper folk koser seg med eller uten snø, nå er det i alle fall andre søndag i advent! :) Vi har bare noen få ting på programmet i dag, og godt er det. Smule er fremdeles varm og trist, så litt roligere tempo i dag blir bare godt for henne. Kan ikke være bånn gass hver dag! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at gårsdagen ordnet seg! Det gjør jo som oftest det, uansett hva. Men det er allikevel godt å sette pris på det! :ler:

Jeg husker med gru min første og siste forestilling på jazzballet, med alt for stram trikot, og oppvaskhansker på hode og føtter (vi skulle være Askepotts høner :klo: ) og i det min ene oppvaskhanskefot forsvinner ut i salen, kom det et par kraftige latterkuler... Yes, da, da ble det ikke danser av meg :P

Derfor kjøper vi helst whiskey og lignende, de har bedre av å stå...? :ler:

Men det var nedtur da jeg måtte helle ut tre Guinness og et par Atna-øl i sommer... Holdbarhetsdato på dem også :sukk:

Her ligger det såpass mye snø (er vel 20-30 cm?) at far og datter fikk holde fortet hjemme i går imens mor dro ut for å effektivitetsshoppe en julegave til sin far (30% på Morris måtte bare utnyttes, penger spart er penger tjent! :opplyser: ), men å dra med barnevogn gjennom lørdagsrush av folk samt dårlig brøytede veier? Nei takk.

Håper dere får en fin søndag! :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at gårsdagen ordnet seg! Det gjør jo som oftest det, uansett hva. Men det er allikevel godt å sette pris på det! :ler:

Jeg husker med gru min første og siste forestilling på jazzballet, med alt for stram trikot, og oppvaskhansker på hode og føtter (vi skulle være Askepotts høner :klo: ) og i det min ene oppvaskhanskefot forsvinner ut i salen, kom det et par kraftige latterkuler... Yes, da, da ble det ikke danser av meg :P

Derfor kjøper vi helst whiskey og lignende, de har bedre av å stå...? :ler:

Men det var nedtur da jeg måtte helle ut tre Guinness og et par Atna-øl i sommer... Holdbarhetsdato på dem også :sukk:

Her ligger det såpass mye snø (er vel 20-30 cm?) at far og datter fikk holde fortet hjemme i går imens mor dro ut for å effektivitetsshoppe en julegave til sin far (30% på Morris måtte bare utnyttes, penger spart er penger tjent! :opplyser: ), men å dra med barnevogn gjennom lørdagsrush av folk samt dårlig brøytede veier? Nei takk.

Håper dere får en fin søndag! :smilyblomst:

Atna-øl! Festlig at flere kjenner til det. Er du fra de traktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...