SmallTalk Skrevet 22. november 2013 #321 Skrevet 22. november 2013 Dere er utbetalelige, damer! Fantastiske bæsjehistorier, jeg lo så tastaturet nesten møtte kaffe-døden her jeg satt! Men Doh, det er ikke så ille som det høres ut, altså. Bæsj blir ganske greit etter hvert. Jeg har i alle fall for lengst blitt immun mot dritt i de fleste former, og man tåler forbausende mye av de søte små. Da er det verre med spy Jeg føler meg som verdens verste mamma, men akkurat spy tåler jeg ikke. Så her i huset har Forferdelige Mamma lært ungene å kaste opp i do omtrent fra toårsalderen.... "Fortdegfortdegfortdeg, inn på badet med deg, så kan du komme og få kos etterpå!" Huff, stakkars unger. Jammen godt vi ikke har omgangssyke her i huset spesielt ofte! Jeg skjønner jeg er heldig, for her har vi vel knapt nok hatt et eneste bæsjeuhell hittil. Alt har kommet i bleia, ingenting har blitt brukt som fingermaling og ingen plagg har blitt ødelagt. *kryss i taket* :smile: Og i tillegg så topper Knerten bæsjestatistikken på avdelingen sin i barnehagen, og gjør vel stort sett unna alle bæsjebleiene der iløpet av uka, med unntak av de som kommer helgene. Heldige, vi? Oh yes! Og når det kommer til spy, så kan man jo starte med å si at jeg begynner å brekke meg av sånn ca ingenting og har mer enn en gang endt opp med å spy selv fordi noen i nærheten av meg kastet opp. Å joda, denne gangen kommer du til å gløde, serru! Hmm, dette med mage er rare saker. Noen synes det er stas, andre synes den er mest i veien. For min del følte jeg meg ikke spesielt glødende, men heller ikke usexy, siden det var magen og kun magen som la seg ut. Hadde nok vært verre hvis jeg hadde lagt meg ut over hele linja, tror jeg... Så gøy med spark! Ekstra morsomt at det er lett for pappaen å kjenne. Det er nok av de babyene som leker borte-tittei så fort noen kommer for å kjenne... Gløde, ja.. Eller ikke! Denne uka har vært lang og tung, og nå kjenner jeg at jeg er veldig glad for at det er helg. Jeg har generelt sett vært utslitt hele uka, og akkurat nå så er det sånn at jeg lurer på om 40% sykemelding ikke er nok. Nå skal jeg heldigvis på kontroll på mandag, også får jeg se hva legen sier da. Jeg lurer litt på om blodtrykket er på bærtur, for jeg er svimmel, vimsete og helt matt, og det er vel tegn på at det er litt vel lavt? For 1 mnd siden så var blodtrykket på 112/60, og det var i uke 13, så det er vel en viss fare for at det har blitt litt lavere siden den gang. Ellers så er det ingen tvil om at det er liv inni her. Nå kjenner jeg både forsiktig bukting og dulting, og jeg kjenner også noe hardt og avlagt som trykker seg ut mot magen slik at jeg kjenner godt med hånden at det er noe der. ************************************** Ellers bedriver jeg, kanskje tydelig nok, en slags form for KG-begrensning for tiden. Ikke for det, jeg skulle gjerne vært her inne og skravlet både sent og tidlig, men i og med at Smule har begrensede sovetider må jeg grave fram reservene av selvkontroll og prioritere lesing det meste av tiden. Så kan jeg kose meg i dagbøkene innimellom. Må si at jeg er litt overrasket og nesten imponert over meg selv... selvkontroll har aldri vært min sterkeste side Målet akkurat nå er å levere den første innleveringsoppgaven på mandag. Først tenkte jeg "i løpet av helgen", men så slo det meg at akkurat helgen er det desidert dårligste tidspunktet å ha ambisjoner om å få gjort noe som helst Driver med siste gjennomlesning av temaet nå, sitter ved kjøkkenøya og skriver notater midt i en evig strøm av "mamma, kan jeg ta den siste klementinen?" "Mamma, har du sett leggskinnene mine?" "Kjære, vi må bruke opp kyllingen i morgen, den går snart ut på dato" og "Uææææh (les: mamma, jeg vil at du skal ta meg opp!"". Utrolig nok får jeg med meg en del også. Mye av grunnen til at det går såpass greit (altså, ikke i rakettfart, men etter forholdene ganske radig) er nok at jeg synes det er forferdelig morsomt. Har definitivt funnet faget for meg, jeg leser om attribusjoner og lært hjelpeløshet, resiliens og lykksforskning, og synes det er skikkelig spennende. Om jeg så ikke får brukt det til noe annet enn å legge på berget mitt av ubrukelige vekttall, så er det i alle fall en spennende prosess. Og det er godt å se at det finnes en hjerne under rustlaget (mulig jeg burde få svar på innleveringsoppgaven før jeg konstaterer dette, men...), og at årevis av bleieskift og rutineoppgaver på jobb ikke har tatt knekken på all logisk og rasjonell tenkning Hadde jeg hatt noen hatt, så hadde jeg tatt den av meg! Jeg er virkelig dypt imponert over hva du klarer å få til, og personlig så skjønner jeg ikke at det er mulig... Jeg tror jeg velger å ikke dra på Riksen i dag jeg, sånn etter å ha lest her inne... Det skjønner jeg godt! Jeg følte meg plutselig veldig heldig som hverken har vært borti noen monsterbæsj eller spy enda. --- I morgen skal Knerten sove borte for første gang, og jeg må faktisk si at jeg gleder meg litt. Svigermor insisterte på at det sikkert ikke var dumt å venne Knerten til å sove borte mtp de månedene vi har foran oss nå, og jeg kan ikke si at jeg var veldig lei meg for å få en natt hvor det bare er meg og samboeren i huset. At vi i tillegg skal ut og spise og på kino gjør ikke akkurat saken noe verre, og det eneste negative jeg kan finne er at jeg ikke kan spise medium stekt biff for øyeblikket. Kremert biff er liksom ikke helt det samme...
Gjest Tekola Skrevet 24. november 2013 #322 Skrevet 24. november 2013 Mafalda, jeg har løsningen på din... var det fillete han kalte deg? Vagina rejuwenation! Lærte det på Johanna: Prosjekt mamma
Mafalda Skrevet 25. november 2013 Forfatter #323 Skrevet 25. november 2013 I morgen skal Knerten sove borte for første gang, og jeg må faktisk si at jeg gleder meg litt. Svigermor insisterte på at det sikkert ikke var dumt å venne Knerten til å sove borte mtp de månedene vi har foran oss nå, og jeg kan ikke si at jeg var veldig lei meg for å få en natt hvor det bare er meg og samboeren i huset. At vi i tillegg skal ut og spise og på kino gjør ikke akkurat saken noe verre, og det eneste negative jeg kan finne er at jeg ikke kan spise medium stekt biff for øyeblikket. Kremert biff er liksom ikke helt det samme... Sant det. Kremert biff smaker noe i nærheten av grå skosåle, innbiller jeg meg. Men må man, så må man. Kan uansett tenke meg at det var deilig med en "frinatt"! Joda, vi elsker de søte små, men det er jammen godt med et pusterom en sjelden gang. Og når du i tillegg er i litt dårlig form, så må alle sjanser til å hente seg inn igjen benyttes! Du får holde blodtrykk og form under oppsikt framover, da, så du ikke ender opp helt utkjørt og på felgen... Og takk for gode ord til en resirkulert student. Nå har jeg til og med fått semesterregistrert meg og venter på studentkort i posten. Uææh, det er faktisk på ordentlig. Spennende og litt skummelt... Og ikke minst: gratulerer med en sønn som topper bæsjestatistikken! Haha, det er seriøst bare barnehageforeldre som snakker sånn... Mafalda, jeg har løsningen på din... var det fillete han kalte deg? Vagina rejuwenation! Lærte det på Johanna: Prosjekt mamma Ja, for DET føler jeg er vel anvendte penger! 30-40 000 for generell oppstramming og få sydd fillene pent sammen, på et sted der ingen ser det. For all del, jeg gjør det jo bare for å føle meg bedre selv.... Nei, du. Han stakkaren jeg er gift med, og han stakkaren som har den utakknemlige jobben å sette inn spiraler (altså, de eneste to menneskene som trenger å være i nærheten av underlivet mitt), får pent leve med at jeg ahr produsert fem barn og ser akkurat slik ut. Foretrekker å bruke favoritt-uttrykket til Jamie Oliver: det er rustikt. Så det så! *********************** Å fy søren så kaldt det har blitt, da. Joda, jeg er klar over at det har vært unormalt mildt i nesten hele november, men at temperaturen nå deiset ganske langt under null og har holdt seg der, var likevel et aldri så lite (kulde)sjokk. Jeg er jo en skikkelig frysepinn, jeg HATER kulda, og kan ikke se noe som helst positivt med å gå rundt og fryse på nesa i månedsvis i strekk. Ugh. Den eneste grunnen til at Jokke syntes vinderen var så fin, var jo at han kunne sitte inne, og ikke trengte å bakse rundt på vogn og løpe inn og ut av barnehagen med snørrete unger på slep Men akkurat julestemning er jo fint. I går lekte jeg jule-DJ mens ungene bakte pepperkaker. Det var den Komplette Familielykke og Juleidyll A/S, helt til NaniRonaldo måtte innse at hus-prosjektet hans var i overkant komplisert (og ble skikkelig sur), HK-jenta og SnillVimsen begynte å krangle om griseformene, og Susain fant ut at hun skulle stikke på kino med Malin og Thomas og Vincent (Vincent? Igjen?? Nytter ikke drukne det i en sjø av andre navn her, jenta mi, jeg har lagt merke til at Vincent dukker opp både her og der og overalt. Mamma-antennene er ute, bare så det er sagt!). Så: juleidyll i 20 minutter, haltende juleidyll i ytterlige 20 minutter, og til slutt mor som står og innbitt trykker ut de siste kakene mens Wham synger om Last Christmas og bikkja henger pipende rundt kjøkkenbordet og vil ha pepperkakedeig. Med andre ord: vi er absolutt i rute! 1
SmallTalk Skrevet 26. november 2013 #324 Skrevet 26. november 2013 Sant det. Kremert biff smaker noe i nærheten av grå skosåle, innbiller jeg meg. Men må man, så må man. Kan uansett tenke meg at det var deilig med en "frinatt"! Joda, vi elsker de søte små, men det er jammen godt med et pusterom en sjelden gang. Og når du i tillegg er i litt dårlig form, så må alle sjanser til å hente seg inn igjen benyttes! Du får holde blodtrykk og form under oppsikt framover, da, så du ikke ender opp helt utkjørt og på felgen... Og takk for gode ord til en resirkulert student. Nå har jeg til og med fått semesterregistrert meg og venter på studentkort i posten. Uææh, det er faktisk på ordentlig. Spennende og litt skummelt... Og ikke minst: gratulerer med en sønn som topper bæsjestatistikken! Haha, det er seriøst bare barnehageforeldre som snakker sånn... Takk, takk! Ikke så gøy for de som jobber der, men helt i orden for oss her hjemme. I går var det ny kontroll, og det gikk i grunnen greit. Blodtrykket hadde steget litt, SF-målet lå rett under den røde streken, vekta viste at jeg hittil har gått opp 1 kg og sykemeldingen ble satt opp til 50% fra 1. desember. Og mangelen på mage ble kommentert, så det er tydeligvis ikke så vanlig at hun har flergangsfødende innom som ikke har mage når de er i uke 17. Da kan jeg ikke klage! Og nå er det under 1 uke til ultralyd! Nå har jeg virkelig begynt å glede meg, og jeg er veldig spent på hva det blir. Det er flere som sier at de har jentefølelse denne gangen, så jeg er spent på om det stemmer. Det var veldig deilig å ha barnefri en natt, men hva skjer den ene natten man kan sove nøyaktig så lenge som man vil? Jo, man våkner for første gang hittil i graviditeten av at man holder på å tørste ihjel og i tillegg må på do! Da hjelper det ikke så mye at man ikke blir vekket av noen andre når man blir vekket av sin egen kropp. Og, kremert biff smakte bedre enn fryktet. Jeg hadde scampi ved siden av som reddet biffen. Å fy søren så kaldt det har blitt, da. Joda, jeg er klar over at det har vært unormalt mildt i nesten hele november, men at temperaturen nå deiset ganske langt under null og har holdt seg der, var likevel et aldri så lite (kulde)sjokk. Jeg er jo en skikkelig frysepinn, jeg HATER kulda, og kan ikke se noe som helst positivt med å gå rundt og fryse på nesa i månedsvis i strekk. Ugh. Den eneste grunnen til at Jokke syntes vinderen var så fin, var jo at han kunne sitte inne, og ikke trengte å bakse rundt på vogn og løpe inn og ut av barnehagen med snørrete unger på slep Men akkurat julestemning er jo fint. I går lekte jeg jule-DJ mens ungene bakte pepperkaker. Det var den Komplette Familielykke og Juleidyll A/S, helt til NaniRonaldo måtte innse at hus-prosjektet hans var i overkant komplisert (og ble skikkelig sur), HK-jenta og SnillVimsen begynte å krangle om griseformene, og Susain fant ut at hun skulle stikke på kino med Malin og Thomas og Vincent (Vincent? Igjen?? Nytter ikke drukne det i en sjø av andre navn her, jenta mi, jeg har lagt merke til at Vincent dukker opp både her og der og overalt. Mamma-antennene er ute, bare så det er sagt!). Så: juleidyll i 20 minutter, haltende juleidyll i ytterlige 20 minutter, og til slutt mor som står og innbitt trykker ut de siste kakene mens Wham synger om Last Christmas og bikkja henger pipende rundt kjøkkenbordet og vil ha pepperkakedeig. Med andre ord: vi er absolutt i rute! Herlig! Jeg har hittil ikke vært borti noen bikkjer som har likt pepperkakedeig, så dette ser jeg for meg at var et artig syn... Du er ikke alene om ikke å like kulda og vinteren som er på vei. Jeg er en skikkelig frysepinne selv, og når gutta på kontorene rundt meg akkurat har dratt på seg en tynn genser på utsiden av t-skjorta, så har jeg dratt med meg ulljakka på jobb. Og å klage på at det er kaldt nytter ikke - det har jeg prøvd. Da fikk jeg beskjed om at det var to alternativer: 1. Jeg drar med meg ulljakka på jobb slik at de kan kle seg som vanlig. 2. Temperaturen kan skrus opp slik at jeg kan droppe ulljakka, men det medfører at de vil måtte stille i Borat-drakt pga risiko for overoppheting. *grøss* Jeg tror jeg står over synet av de nerdene jeg jobber sammen med ikledd Borat-drakt, så ulljakke er en veldig fin ting.
smilo Skrevet 26. november 2013 #325 Skrevet 26. november 2013 Jeg må bare innom her for å nevne at julegaven til minsta er i boks. Det blir tur til Køben i juni. Nå er det bare å klare å holde munn en måned til. Noe som sikkert blir verre
smilo Skrevet 26. november 2013 #326 Skrevet 26. november 2013 Du er ikke alene om ikke å like kulda og vinteren som er på vei. Jeg er en skikkelig frysepinne selv, og når gutta på kontorene rundt meg akkurat har dratt på seg en tynn genser på utsiden av t-skjorta, så har jeg dratt med meg ulljakka på jobb. Og å klage på at det er kaldt nytter ikke - det har jeg prøvd. Da fikk jeg beskjed om at det var to alternativer: 1. Jeg drar med meg ulljakka på jobb slik at de kan kle seg som vanlig. 2. Temperaturen kan skrus opp slik at jeg kan droppe ulljakka, men det medfører at de vil måtte stille i Borat-drakt pga risiko for overoppheting. *grøss* Jeg tror jeg står over synet av de nerdene jeg jobber sammen med ikledd Borat-drakt, så ulljakke er en veldig fin ting. Og bare for å skyte inn det, så hadde jeg også valgt ulljakka, hvis Borat var alternativet Men på min jobb er alle like frosne, så vi kappes om å stå under varmepumpa på de kaldeste dagene 1
Gjest Tekola Skrevet 28. november 2013 #327 Skrevet 28. november 2013 Det er ingen julekos som den intensive julekosen, altså Sånn sett er det innmari rart å ikke være med på alt av juleforberedelsene hjemme. Skolding av mandler til 20-40 kransekaker, fjerning av hundehår fra nevnte mandler og så videre. Og i år kommer vi jo faktisk ikke hjem før sent lille juleaften, fordi HerrTekola ikke får fri. Dét er jo bare helt snålt! Men vi får "blæste" Driving Home for Christmas på anlegget i leiebilen og håpe at føret holder greit. Så får jeg se om ikke jeg får bakt litt julebakst og pyntet litt til jul her i huset allikevel! Og når man jobber på Gubbdagis/Gubbgodis så skal jeg nok alltids klare å få tak i litt julepynt uten at jeg ruinerer meg helt...
Mafalda Skrevet 28. november 2013 Forfatter #328 Skrevet 28. november 2013 I går var det ny kontroll, og det gikk i grunnen greit. Blodtrykket hadde steget litt, SF-målet lå rett under den røde streken, vekta viste at jeg hittil har gått opp 1 kg og sykemeldingen ble satt opp til 50% fra 1. desember. Og mangelen på mage ble kommentert, så det er tydeligvis ikke så vanlig at hun har flergangsfødende innom som ikke har mage når de er i uke 17. Da kan jeg ikke klage! Og nå er det under 1 uke til ultralyd! Nå har jeg virkelig begynt å glede meg, og jeg er veldig spent på hva det blir. Det er flere som sier at de har jentefølelse denne gangen, så jeg er spent på om det stemmer. Det var veldig deilig å ha barnefri en natt, men hva skjer den ene natten man kan sove nøyaktig så lenge som man vil? Jo, man våkner for første gang hittil i graviditeten av at man holder på å tørste ihjel og i tillegg må på do! Da hjelper det ikke så mye at man ikke blir vekket av noen andre når man blir vekket av sin egen kropp. for snart UL! Det blir spennende da. Kanskje magefølelsen din har rett, og det er en liten Knertine som venter der inne (og ikke gjør så mye av seg foreløpig, men som deg synes jeg det er helt greit at ikke magen velter ut etter 11 uker bare fordi man har gjort det før. Den blir tidsnok stor og i veien ). Jeg legger inn et lite tippetips på jente, bare så det er sagt. Og skulle det være en liten miniKnert, så har det også sine positive sider: gjenbruk av klær og utstyr (det siste der høres jo helt tullete ut, men det er fryktelig mye kjønnssegregering på helt vanlige ting- sekker, ski, akebrett- SÅ mye som enten er blått eller knall rosa. Trodde vi var forbi den tiden, jeg...). Kjekt det også! Og ja, det er jo typisk at du ikke fikk sove når du endelig hadde sjansen. Det verste er at det bare blir verre... Nå har det blitt så ille at selv om vi er alene i huset bråvåkner jeg klokka seks og lurer på hva i all verden som har skjedd siden det er så stille. Hmpf. Akkurat nå er søvnkvaliteten her i huset på et historisk bunn-nivå, for øvrig. Problemet er selvsagt delvis Smule, som fremdeles er oppe 2-3-4 ganger i løpet av natta, men det som virkelig tar knekken på meg (og nesten Gubben) er vår nydelige, livlige, og veldig veldig våkne femåring, som gjerne kommer tuslende inn i femtiden og "ikke skal vekke noen". Neida. Som B-menneske tror jeg Smule godt kunne sovet til både sju og åtte (selv om det ikke er noe poeng her i huset, alle andre skal jo tidlig ut uansett), men å vekke henne i femtiden er bare så utrolig unødvendig. "Nei, jeg skal ikke vekke Smule, og jeg skal ikke vekke pappa, og jeg skal ligge heeeelt stille". Særlig! Like stille som en pratesyk larve på speed... Herlig! Jeg har hittil ikke vært borti noen bikkjer som har likt pepperkakedeig, så dette ser jeg for meg at var et artig syn... Jeg var i grunnen bare lykkelig over at hun holdt meg med selskap, alle de andre hadde jo for lengst forlatt åstedet og var i gang med andre ting Særlig ble jeg irritert over min eldste sønn, som hadde dratt i gang prosjektet lenge før jeg hadde tenkt, og så bare stikker når han ikke får til sin egen greie med pepperkakehus. Ego-tendenser, kaller jeg sånt. Så bikkja (som for øvrig liker ALT bortsett fra gulrot og paprika. Hun er et matvrak av en annen dimensjon!) var for en gangs skyld hjertelig velkommen med tiggingen sin. FIne kaker ble det også, så nå var planen å pynte dem skikkelig ved første anledning... .... .... .... men selvsagt er boksen nesten tom allerede, så her må vi til med en ny runde. Når jeg tenker etter, minner dette mistenkelig om det som skjedde i fjor. Og forfjor. Og muligens året før. Hvem er pepperkaketyven? Det skulle jeg gjerne visst! Jeg må bare innom her for å nevne at julegaven til minsta er i boks. Det blir tur til Køben i juni. Nå er det bare å klare å holde munn en måned til. Noe som sikkert blir verre Næh, så utrolig gøy! Vi får sammenligne reaksjoner over jul, for det aner meg at lykkenivået til begge jentene kommer til å sprenge skalaen. Kjenner jeg blir litt nervøs av tanken, faktisk. Men så moro, da. Blir det dere to på tur? Jeg sliter fryktelig med å holde munn selv, men har klart det hittil. Du får ha lykke til med hemmeligholdelsen, jeg synes det hjelper å tenke på overraskelses-scenen som kommer til å finne sted på julaften Det er ingen julekos som den intensive julekosen, altså Sånn sett er det innmari rart å ikke være med på alt av juleforberedelsene hjemme. Skolding av mandler til 20-40 kransekaker, fjerning av hundehår fra nevnte mandler og så videre. Og i år kommer vi jo faktisk ikke hjem før sent lille juleaften, fordi HerrTekola ikke får fri. Dét er jo bare helt snålt! Men vi får "blæste" Driving Home for Christmas på anlegget i leiebilen og håpe at føret holder greit. Så får jeg se om ikke jeg får bakt litt julebakst og pyntet litt til jul her i huset allikevel! Og når man jobber på Gubbdagis/Gubbgodis så skal jeg nok alltids klare å få tak i litt julepynt uten at jeg ruinerer meg helt... Åh, det er godt å lese at voksne barn faktisk har gode minner også, etter alt styret som liksom skulle være så idyllisk- men sjelden blir det Hurra, vi skålder ikke mandler, plukker hundehår, og krangler om grise- og engleformer forgjeves! Ellers er jeg enig med deg- å starte jula på lille julaften blir nesten litt stusslig. Halve moroa er jo alt det som kommer foran! Men Chris Rea og julepynt fra Gubbdagis får vel fart på stemningen, i alle fall, selv om det jo blir begrenset hvor mye man pynter hjemme når man skal reise bort (døde julestjerner? ) ************************ Snart 1. desember, og kjøret er for alvor i gang! NaniRonaldo hadde jo gjort unna sin pianokonsert, så på mandag var det SnillVimsens tur med oboen sin. Det gikk veldig bra, og jeg var så stolt! Han spilte det mest kompliserte stykket i gruppa, så og si feilfritt, og bukket ordentlig før han gikk av scenen. Som en typisk hønemor blir jeg alltid litt ekstra glad når SnillVimsen får oppleve en udelt triumf. Stakkars, han havner jo ellers bestandig i skyggen av sine eldre søsken, og kommer til kort på alle bauger og kanter. Nettopp derfor er det så deilig at han har noe som er bare hans, og som går veldig bra. Neste punkt på planen er UngBarokk på søndag, for de to eldste, og HK-jentas danseoppvisning på onsdag, og deretter en rad med avslutninger. Innimellom det vanlige, selvsagt. HK-jenta skal også spille konsert, lørdag om to uker, og akkurat det kjenner jeg at jeg er fryktelig spent på. Tross alt kan hun bare spille tre toner Shoppingen er også sånn ca i rute. Mangler en del gaver, men har også mye på plass. I går tok Susain med seg HK-jenta fra barnehagen og kjøpte gaver fra jentene til gutta før de dro på HK-jentas ballett (der storesøster fikk være publikum). Det er så artig når de begynner å bli så store at de kan gjøre sånne ting! Og ellers... tja, jeg leser jo, selv om det ikke går så det freser. Men i går fikk bøkene ligge for en slapp kveld i sofaen med Champions League. Stor stas med rekordseier over Leverkusen, og husets unge håpefulle var selvsagt spesielt fornøyd med at favoritten Nani endelig tegnet seg på scoringslista. Så sånn går no dagan. En ting som er litt morsomt, er at Gubben og jeg er inne i en sånn klissete-nyforelsket-fase. Rart med det, men slike faser dukker opp med ujevne mellomrom, og det er egentlig ganske koselig (og litt flaut, bare spør våre barn)! Vi har det jo absolutt greit til vanlig, det er ikke det. Vi krangler omtrent aldri, er enige om det meste, vi er bestevenner og passer på å gi hadet-kyss og nattakos. Og selv om sexlivet i særlig trøtte og stressede perioder ligger farlig nær det Nick Hornby humoristisk og veldig treffende omtaler som "button-pushing", så eksisterer det, i alle fall. Det er aldri tørke i månedsvis, og godt er det. Likevel er det ganske koselig når følelsene plutselig (og uforklarlig, jeg har aldri helt skjønt hvorfor det skjer) får et oppsving. Når jeg kan stå som en fnisete fjortis i gangen og se på at han ser seg i speilet og retter på skjortekragen før han skal på jobb, og plutselig tenke Fy søren, han er kjekk! Han er... hot! Han er smart og sjarmerende og akkurat passe ambisiøs, og best av alt: han er min! Fniiiiiiiis! Jada. Snart førti år, going on fjortis...
Mafalda Skrevet 28. november 2013 Forfatter #329 Skrevet 28. november 2013 - og forresten: hvis det er noen som liker sånne fabrikkbakte sjokoladeflarn, sjokoladeboller eller karameller, så send meg en PM. Jeg har evig nok! Bill.mrk: SnartFerdigMedSisteInnsamlingsinnspurtForSkoletur(OgRimeligDrittlei)
Gjest Neferet Skrevet 28. november 2013 #330 Skrevet 28. november 2013 Det var jo passende at dere fikk en pause med festforestilling i går kveld da, innimellom alle forestillingene som krever mer av husets beboere! Og jeg som trodde det skulle bli enda en sånn bite-allerede-ikkeeksisterende-negler-affære! Den gang ei! Og så må det jo være ekstra stas med fjortis-nyforelskelse på vei inn i adventstid og julestri. Tenker det alene gjør hverdagen mer overkommelig! (Flaue barn til tross! )
Gjest Nesevisa Skrevet 28. november 2013 #331 Skrevet 28. november 2013 Ååå, så fint med fjortistendenser! Hormonella får nesten tårer i øynene her Hvordan ble det forresten med babysanggruppa til Smule? Var det ikke snakk om julekonsert der i gården også? Lovlig tidlig å begynne på det kjøret før man engang kan gå opp på scenen selv, men...
Mafalda Skrevet 28. november 2013 Forfatter #332 Skrevet 28. november 2013 (endret) Nesevisa, jeg blir nesten litt rørt selv Tross alt har vi vært sammen omtrent siden cambrium silur, så jeg føler meg veldig heldig som fremdeles har slike oppsving. Still crazy after all these years... Og Neferet, at den romantiske bølgen kom midt i advent- og juletiden er definitivt ikke dumt! Spesielt ikke siden vi (og resten av Norge, og Hanne Krogh, og Jan Thomas, og Ingrid Espelid Hovig, og Jens Stoltenberg) MÅ se Love Actually for å komme i skikkelig julestemning. Da filmen kom ut, var jeg Kiera Knightley. Kanskje til og med med et hint av den unge fristerinnen. Ung, lekker og med fremtiden foran seg og menn for sine føtter. Nå? Nå er jeg jo Emma Thompson, for pokker. Litt mindre klesstørrelse, kanskje, men enda styggere hår. Kjedelig kone, kostymer til barna og julegaver til svigermor, og det er faktisk nummeret før Gubben avleverer det årlige "Oh but I know you love scarves" her også. Med andre ord: det er slett ikke dumt med litt kliss og fjortisfnising akkurat nå. Og når Far Sjøl gir et realt klyp i Emma Thompson-rumpa mi midt i salat-kuttingen, blir plutselig tanken på søte kontordamer enda litt mindre relevant. Det var jo passende at dere fikk en pause med festforestilling i går kveld da, innimellom alle forestillingene som krever mer av husets beboere! Og jeg som trodde det skulle bli enda en sånn bite-allerede-ikkeeksisterende-negler-affære! Den gang ei! Nei, det var nydelig! Helt topp! Og i forhold til for to år siden da vi deiset ut av *kremt* Europa League, så kan vi nå bare lene oss godt tilbake og håpe at vi ikke møter på en sveiseblind tyrkisk dommer når vi går videre i turneringen Hvordan ble det forresten med babysanggruppa til Smule? Var det ikke snakk om julekonsert der i gården også? Lovlig tidlig å begynne på det kjøret før man engang kan gå opp på scenen selv, men... Uff. Virkelig uff! Jeg har prøvd å fortrenge akkurat det der. For joda, det blir juleforestilling. Riktignok uten Thorvald denne gang, lurer på om det var Olemic Thomessen eller en annen ikke fullt så skummel konferansier, men fremdeles opplegget er fremdeles digert. Og skummelt. Som du ganske riktig påpeker, kan ikke Smule krabbe opp dit alene, så jeg må være med. Nok en gang dette året (det har jammen vært mange sånne mentale snuoperasjoner i år) møter jeg meg selv i døra og innser at jeg har to valg. Enten kan jeg tenke Guri, noe så vanvittig, forferdelig, grusomt flaut. Jeg kommer til å dø. Skal jeg stå der oppe, foran en fullstappet kirke, og veive rundt med Smule mens alle ser på meg og tenker at jeg er den pushy, poshe dustemammaen som tror datteren er et unikt talent i en alder av seks måneder? Dette er flaut, jeg driter meg ut, og hele opplegget kommer til å ta livet av meg. eller: Jaja, jeg skulle gjerne sluppet å stå der oppe, men folk ser bare på sine egne barn allikevel. At skolen vil vise fram de yngste er bare naturlig, og ingen vil tolke det som et ekstremt oppmerksomhetsbehov fra min side. Faktisk vil de neppe bry seg i det hele tatt. Svelg nå en kamel, ta på deg en kjole, klistre på deg et smil, så går dette så bra. Den er tøff, for jeg er både kritisk og pessimistisk av natur Men jeg tror jeg har bestemt meg for å gå for nummer 2. Det er også en lekse lært i år! ***************************** I dag har jeg brukt tre kvarter på å kjøre 500 meter. Det er ingen overdrivelse. På et punkt var Smule så sur, og køen så stillestående, at vi tok en to minutters gerilja-pupp i førersetet. Resten av turen overlevde hun på smuler fra NaniRonaldos matpakke, og jeg sverger: neste torsdag kjører jeg IKKE helt inn til treningsfeltet og blir fanget i rush-køen på vei ut. Men den egentlige grunnen til at jeg logget meg på (tar tid å komme til poenget, gitt ) var at det skjedde noe fryktelig koselig i ettermiddag. Så koselig at det fortjener å bli nevnt. Sto jo og ventet på fotballspilleren min, i bilen utenfor skolen. Og ut av skoleporten renner de alle sammen- SmillVimsen og kompisene, som vinker og smiler, Ricardo, som ikke trenger å sitte på i dag for han skal møte søsteren sin først, og jenta som skal dra til Oxford med Susain neste sommer. Masse kjekke barn, og jeg vinker og smiler og hører musikk mens jeg venter på NaniRonaldo. Plutselig kommer Susain løpende og river opp døra. - Hei, mamma! - Hei, jøss, skal du sitte på? Skal ikke du på fløyte? - Jo, og jeg skal gå nå, men jeg måtte bare si at jeg er innmari glad for at vi ikke krangler, mamma. - ??? - Vi hadde jente- og guttetime med helsesøster i dag, og alle de andre snakket om at de kranglet masse med foreldrene sine. Emma og Eline og Siri sier at de hyler og skriker til mødrene sine nesten hver dag, og krangler masse om lekser og innetider og alt mulig. Og da ble jeg bare så glad for at vi ikke har det sånn, og nå må jeg stikke- haaaaadet! Og BANG, der smalt bildøra igjen og jenta forsvant. I bakspeilet ser jeg at hun retter litt på skjerfet, rister litt på håret, og setter kurs for Kaffebrenneriet sammen med en høy gutt med mørkt, bølgete hår. Ganske sikkert den litt-for-ofte-nevnte Vincent Mammalykke, mammaglede, mammastolthet Endret 28. november 2013 av Mafalda 2
Serafina. Skrevet 28. november 2013 #333 Skrevet 28. november 2013 Så morsomt. Jeg tenkte på Love Actually her om dagen og fant ut at den må ses en gang før jul, i år også. Litt usikker på hvem av karakterene som passer... Så skjønn datter du har.
Gjest Neferet Skrevet 29. november 2013 #334 Skrevet 29. november 2013 Da filmen kom ut, var jeg Kiera Knightley. Kanskje til og med med et hint av den unge fristerinnen. Ung, lekker og med fremtiden foran seg og menn for sine føtter. Nå? Nå er jeg jo Emma Thompson, for pokker. Litt mindre klesstørrelse, kanskje, men enda styggere hår. Kjedelig kone, kostymer til barna og julegaver til svigermor, og det er faktisk nummeret før Gubben avleverer det årlige "Oh but I know you love scarves" her også. Med andre ord: det er slett ikke dumt med litt kliss og fjortisfnising akkurat nå. Og når Far Sjøl gir et realt klyp i Emma Thompson-rumpa mi midt i salat-kuttingen, blir plutselig tanken på søte kontordamer enda litt mindre relevant. Med tanke på at de aller fleste av disse referansene forsvant rett over hodet mitt, later det til at jeg har en ekstra oppgave i adventstiden i år... Og så må det jo ha vært en seier i seg selv den dialogen du egentlig logget på for å skrive om. Tenker det er noe å leve på lenge!!
SmallTalk Skrevet 29. november 2013 #335 Skrevet 29. november 2013 (endret) for snart UL! Det blir spennende da. Kanskje magefølelsen din har rett, og det er en liten Knertine som venter der inne (og ikke gjør så mye av seg foreløpig, men som deg synes jeg det er helt greit at ikke magen velter ut etter 11 uker bare fordi man har gjort det før. Den blir tidsnok stor og i veien ). Jeg legger inn et lite tippetips på jente, bare så det er sagt. Og skulle det være en liten miniKnert, så har det også sine positive sider: gjenbruk av klær og utstyr (det siste der høres jo helt tullete ut, men det er fryktelig mye kjønnssegregering på helt vanlige ting- sekker, ski, akebrett- SÅ mye som enten er blått eller knall rosa. Trodde vi var forbi den tiden, jeg...). Kjekt det også! Hvem vet? Jeg begynner ihvertfall å bli grådig spent på hva det er som skjuler seg inni her, så jeg håper sannheten kommer for en dag til uka. Nå er vi heldigvis ikke helt fantaster på dette med farger og kjønn, og meste parten av det vi har før er ikke så guttete at det ikke kan brukes på ei jente også. Klart, det kommer nok noe rosa i hus (det eneste rosa vi har til Knerten per dags dato er badebalja han brukte som baby), men i jevnt over så har vi i grunnen sansen for kjønnsnøytrale klær og ting til babyer. "Nei, jeg skal ikke vekke Smule, og jeg skal ikke vekke pappa, og jeg skal ligge heeeelt stille". Særlig! Like stille som en pratesyk larve på speed... Herlig sammenlikning! Jada. Snart førti år, going on fjortis... Gjør det noe, da? Men den egentlige grunnen til at jeg logget meg på (tar tid å komme til poenget, gitt ) var at det skjedde noe fryktelig koselig i ettermiddag. Så koselig at det fortjener å bli nevnt. Sto jo og ventet på fotballspilleren min, i bilen utenfor skolen. Og ut av skoleporten renner de alle sammen- SmillVimsen og kompisene, som vinker og smiler, Ricardo, som ikke trenger å sitte på i dag for han skal møte søsteren sin først, og jenta som skal dra til Oxford med Susain neste sommer. Masse kjekke barn, og jeg vinker og smiler og hører musikk mens jeg venter på NaniRonaldo. Plutselig kommer Susain løpende og river opp døra. - Hei, mamma! - Hei, jøss, skal du sitte på? Skal ikke du på fløyte? - Jo, og jeg skal gå nå, men jeg måtte bare si at jeg er innmari glad for at vi ikke krangler, mamma. - ??? - Vi hadde jente- og guttetime med helsesøster i dag, og alle de andre snakket om at de kranglet masse med foreldrene sine. Emma og Eline og Siri sier at de hyler og skriker til mødrene sine nesten hver dag, og krangler masse om lekser og innetider og alt mulig. Og da ble jeg bare så glad for at vi ikke har det sånn, og nå må jeg stikke- haaaaadet! Og BANG, der smalt bildøra igjen og jenta forsvant. I bakspeilet ser jeg at hun retter litt på skjerfet, rister litt på håret, og setter kurs for Kaffebrenneriet sammen med en høy gutt med mørkt, bølgete hår. Ganske sikkert den litt-for-ofte-nevnte Vincent Mammalykke, mammaglede, mammastolthet Jeg skjønner godt at dette varmet et mammahjerte! Og her kan jeg med hånden på hjertet si at det var alt annet en fredelig mellom meg og mamma de siste månedene jeg bodde hjemme. Daglig krangel, omtrent fysisk håndgemeng noen ganger og pappa som fredsmegler mer enn en gang. Til slutt så unngikk vi som best vi kunne å være i samme rom, for hvis vi var det så var det ikke spørmål om det kom til å smelle, men når det kom til å smelle. En dag fikk jeg i grunnen bare nok og flyttet kort og greit inn til samboeren på dagen. Da hadde jeg vel vært 18 et par måneder og fikk i grunnen nok av mamma, så da pakket jeg like greit snippesken og dro, til mammas store fortvilelse. Endret 29. november 2013 av SmallTalk
Gjest åffårno Skrevet 30. november 2013 #336 Skrevet 30. november 2013 (endret) Plutselig kommer Susain løpende og river opp døra. - Hei, mamma! - Hei, jøss, skal du sitte på? Skal ikke du på fløyte? - Jo, og jeg skal gå nå, men jeg måtte bare si at jeg er innmari glad for at vi ikke krangler, mamma. - ??? - Vi hadde jente- og guttetime med helsesøster i dag, og alle de andre snakket om at de kranglet masse med foreldrene sine. Emma og Eline og Siri sier at de hyler og skriker til mødrene sine nesten hver dag, og krangler masse om lekser og innetider og alt mulig. Og da ble jeg bare så glad for at vi ikke har det sånn, og nå må jeg stikke- haaaaadet! Og BANG, der smalt bildøra igjen og jenta forsvant. I bakspeilet ser jeg at hun retter litt på skjerfet, rister litt på håret, og setter kurs for Kaffebrenneriet sammen med en høy gutt med mørkt, bølgete hår. Ganske sikkert den litt-for-ofte-nevnte Vincent Mammalykke, mammaglede, mammastolthet Naaaaaaaw Da hadde jeg blitt superkjeks i humøret Tipper dattera sjøl og har litt med det å gjøre Kanskje dere har et sånn tålmodighetsgen på gang. Jeg vet med sikkerhet at jeg har et "evne til eviglange diskusjoner-gen" på gang, sånn er nemlig jeg&mannen til tusen om vi bare vil. Ikke så mye skriking, men innmari mange innvendinger, bare fordi Endret 30. november 2013 av åffårno
Ciara Skrevet 1. desember 2013 #337 Skrevet 1. desember 2013 Hei alle! Jeg leser daglig med stor fornøyelse Har ikke så mye tid til å skrive her, for det er rett og slett ikke så bra tider for oss. Jeg skal ikke gå i detalj, men det er far i huset som er helt slått ut av et helseproblem, noe som gjør alle halvdeprimerte - og som fører til at jeg er alenemor med tre barn for tiden. Men det er blitt litt bedre, og bedre kommer det også til å bli, men det tar tid. Jeg har alltid hatt respekt for alenemødre, men nå er den fornyet, virkelig... Det er to forskjellige verdener å være to oppegående foreldre sammenlignet med bare én! Og det verste synes jeg faktisk er psykisk, at jeg aldri har friheten til å forlate huset uten å ha barnevakt eller å ha med meg ungene. Men på den annen side: Man får et annet syn på hvor mye man faktisk orker og klarer selv! Så i dag har jeg faktisk gått til det ekstravagante skrittet å bestille et kunstverk i førjulsgave til meg selv. Ikke en kjempedyr affære, men et litografi av en kunstner som jeg har en slags forbindelse til. Og motivet handler i mitt hodet om ordtaket "Det er i motgang det går oppover" Og heldigvis har det snødd litt og blitt desember. November er verre enn verst, og det har liksom vært permanent mørkt. Men nå er det lysere ute, julekalender, pepperkakebaking og juletrefester. Men jeg har allerede bestemt at alt av julegaver skal handles på nettet i år! Ingen dyrebar tid brukt i trange butikker! Klem til alle
Gjest Tekola Skrevet 1. desember 2013 #338 Skrevet 1. desember 2013 Åååh, så koselig, Mafalda! Sånne øyeblikk er gull verdt Mamma ble like rørt hver gang jeg påpekte det der. Eller når jeg inviterte henne med på kino eller bytur (hun betalte, meeeeeen detaljer ) Alle mine venninner hadde som oftest nærmest en "sikkerhetssone" når de var i byen med mødrene. De kunne til nød overlevere det de skulle ha fra ulike butikker slik at mor kunne betale, jeg foretrakk å rusle arm-i-arm med mamma
SmallTalk Skrevet 2. desember 2013 #339 Skrevet 2. desember 2013 UL i dag, og alt så helt toppers ut der inne! Og nå ser det ut som om vi endelig kan legge det å lete etter et guttenavn på hylla, for her var det ikke et snev av noen snopp å spore. Og ingen pung heller for den saks skyld. Så, da krysser vi fingrene for at vi får ei jente, for der er allerede navnet klart.
Ciara Skrevet 2. desember 2013 #340 Skrevet 2. desember 2013 UL i dag, og alt så helt toppers ut der inne! Og nå ser det ut som om vi endelig kan legge det å lete etter et guttenavn på hylla, for her var det ikke et snev av noen snopp å spore. Og ingen pung heller for den saks skyld. Så, da krysser vi fingrene for at vi får ei jente, for der er allerede navnet klart. Grattis, så stas! Navn på PM, eller er det hemmelig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå