Gå til innhold

Mafaldas excel-ark

Mafalda

Anbefalte innlegg

Pakkekalender delt på fem barn går jo ikke. :klo: Men, bikkja, mor og far kan jo få pakker spredt innimellom så det går opp - med mindre det kommer et lite gull til. :gravid::fnise: Fornuftig å dele kalenderen på alle og ikke øke antall pakkekalendere med antall barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest åffårno

Menne......er det bare meg som regner feil, eller vil eldstejente med høy sannsynlighet være på vei ut av redet når Smule gjør sitt virkelige inntog i kalenderbonanzaen - og da vil ett ekstra barn igjen føre til atter en disproporsjonal fordeling?

Som betyr at du enten må få en unge til, få ett sett tvillinger, melde hunden på kalenderen eller skaffe ei katte som bidrar med ett utjevningsmandat.

Eller enda bedre; deg selv - hvor du legger inn skikkelig fine pakker på dine datoer, type spa/vin/boblebad osv :nigo:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner dere ikke?

Dette er Mafaldas unnskyldning for å bringe fram flere! Smules lillesøster blir født, Susain flytter ut: "Dæven! Fem unger på én julekalender, det går ikke opp!" Smules lillesøsters lillebror blir født, NaniRonaldo flytter ut. "Dæven! Osv."

Jeg bare tuller, altså. Litt vås fra småmisunnelig tobarnsmamma ;)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fortjener masse skryt for å klare å ikke si noe etter å ha sett på den dokumentaren, altså! Jeg vet jeg hadde hatt skikkelige problemer med å holde meg! :ler:

På slutten av ungdomsskolen gikk jeg med dyyyyype utrigninger, høøøøye hæler, masse heavy sort maskara og eyeliner, hatt og gjerne noe korsettlignende... Og så satt jeg i gangen og leste Lord of the Rings og Ibsen :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Du fortjener masse skryt for å klare å ikke si noe etter å ha sett på den dokumentaren, altså! Jeg vet jeg hadde hatt skikkelige problemer med å holde meg! :ler:

På slutten av ungdomsskolen gikk jeg med dyyyyype utrigninger, høøøøye hæler, masse heavy sort maskara og eyeliner, hatt og gjerne noe korsettlignende... Og så satt jeg i gangen og leste Lord of the Rings og Ibsen :nigo:

Jeg og, var hekta på norske klassikere og Sigrid Undset var min store helt i livet, skrev samtlige oppgaver om alt av de bøkene der - for ikke å snakke om alt som hette triste bøker med tragiske historier og samfunnskritikk av Jens Bjørneboe og Amalie Skram.

Mens jeg sminket meg, rettet på BH`en, hadde konstant glattbarberte legger og glodde henført på eldre, kjekke rockegutter :fnise:

Livets paradokser.

Problemet med sånne unger er at de er så gode på å lure foreldra trill rundt - det kommer iallefall jeg til å bli :overrasket:

Man tror liksom at bølene i bokhyllene er samsvarende med oppførsel også ute av husets fire vegger, men sannheten er at hvasomhelst kan jo være tilfelle.

Problem 2 er at de er så jæskla gode på å debattere seg frem til ting som høres fornuftig ut, rene retorikkmestere er de.

Det har de jo lært av å lese mange bøker og følge med på ting.........

Da er det kanskje lettere å ha barn som ikke har helt evnen til samme intrikate problemfremstillniger og som lett lar seg avsløre. Sånne bloggeblekethår unger som skriver moteblogg og aldri slutter med det selv når de når 20årene.......

Pest eller kolera, pest eller kolera :vetikke:

Endret av åffårno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan du ha sånne som meg: lite jålete, nerdete og er med i tensing! :fnise: Tror ikke jeg var den verste tenåringen, bortsett fra når jeg ble sint da... Temperamentet har jeg visst kun etter min mor, ifølge pappa...

De visste dog ikke om at jeg rappa vinflaska de hadde stående i boden (de drikker ikke) og fylte opp med rødbetsaft som kamuflasje da den var tom. Den stod slik i over et år!

Sneik meg også ut på telttur med kjæresten en hel helg, de trodde jeg overnatta hos venninner.

Kunne vært verre, ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah puh! NÅ kan endelig helga begynne! *svett*

Det har vært et par avsindige turbodager :fnise:

I går startet det med surrete unger som nesten kom for sent på skolen (og måtte kjøres), og deretter gikk det slag i slag. Sightseeing med vertssøster, rådyr lunsj på Pascal- nesten litt bortkastet å prøve og nyte maten med markete Smule på fanget som forsøkte å få kloa i alle godsakene-, kjøre og hente og hente og kjøre, Susain som mistet bussen pga kontroll, NaniRonaldo og kompisen som hadde fredagstrening, middag hos min stemor innimellom her... og til slutt hadde jeg en stakkars baby på armen som ikke orket å grine en gang. Hun hadde jo knapt fått sovet i det hele tatt, så hun var fullstendig utkjørt. Satt der med tårer i øynene og lagde noen stakkarslige lyder innimellom:

"Huuuuh.... Huuuh. Huuuh...."

Uff, stakkars lille frø :sjenert:

Dagen i dag startet jo ikke bedre- det er opp og ut. NaniRonaldo ble shippet av gårde til bussterminalen for å dra til oldemor, Susain ble sluppet av på Grønmo for å dra på korhelg (nydelig symbolikk forresten: en karavane med biler som slapp av en og en tenåring under skiltet om Gjenbruksstasjon og Avfallsanlegg. Ikke at vi blir lei av tenåringene våre, liksom! På den annen side: ikke mindre enn fire lærere drar på denne turen frivillig og ubetalt.... det må bety at de er en ganske ålreit gjeng å være sammen med!). Deretter var det dobbel-ballett-kjøring med HK-jenta, og en Smule som på slutten begynte å bli rimelig utålmodig. Igjen.

Men NÅ! På vei hjem gjør jeg som alle gode og fornuftige mødre gjør: stikker til ungene en tohundrelapp, slipper dem av på Tøyen, og ber dem komme seg hjem selv :ler:

Hehe. SnillVimsen og HK-jenta er til tider mye i tottene på hverandre, men når de er på egenhånd blir relasjonen plutselig overraskende god. Det er akkurat som de faller inn i "storebror- og lillesøsterrollen" på en mer naturlig måte, og alle åpninger til å styrke godfølelsen griper jeg med begge hender. Og når det da finnes en utrolig søt butikk på Tøyen (supertips til alle som bor i Oslo og har unger som interesserer seg for fossiler, dinosaurer, sommerfugler, bergarter, naturfenomener, meteoritter...) og begge er utstyrt med Ruterkort og en porsjon sunn fornuft, så hvorfor ikke? Lørdagen er lang, og de har godt av å finne på noe før de parkerer seg i sofaen foran TV ;)

Så akkurat nå har jeg praktisk talt litt lenge etterlengtet alenetid (Smule ligger på teppet sitt og er lykkelig over å slippe bilstolen). Og kan snart sette i gang med litt lettere husarbeid, ta meg et bad, og bare nyte helgefølelsen.

I morgen kommer Gubben hjem, det skal bli fint. Han ringte i formiddag (klokka to om natta lokal tid...), god og full og sentimental og full av kjærleik :fnise: Innimellom all oppdatering om ungenes og våre gjøremål, vendte han gang på gang tilbake til at han savnet meg fryktelig, og at det ikke hadde vært vanskelig å avslå kollegenes forsøk på å få ham med på å sjekke damer i hotellbaren (!). "Jeg sa at jeg hadde en kone hjemme og ikke ville være med, men de bare "Pøh, det har jeg også, men la oss ha det litt gøy da!", men nei. Jeg ville bare drikke og prate med gutta, ikke få meg et tilfeldig ligg, og jeg savner deeeeg....!"

:ler:

Han er nå søt da. Og befriende ærlig, spesielt når han har fått i seg litt. Men jeg blir litt overrasket over at det tydeligvis er så mye monkey business som foregår på slike jobbturer. En venninne av meg har opplevd det samme, at en mannlig bekjent som driver et firma nevnte sånn helt i forbifarten at etter kundemiddagen tar de seg gjerne en tur på strippeklubb. Som om det var en helt dagligdags ting å gjøre, og ikke noe å være spesielt flau over. Hun (og jeg) er kanskje naive, men likevel....?

Uansett, ut fra diksjonen å dømme sover min søte mann nå de uskyldiges søvn for lengst, og kan i morgen stå opp med ren samvittighet (om enn med et litt slitent hode) og ta flyet hjem. Og bli med på moroa i Casa Kaos. I går ettermiddag hadde jeg stua full av baby, vertssøster, dansende HK-jente, NaniRonaldo og hans pratsomme kamerat, og en gigantisk bikkje på toppen av det hele, og det var helt herlig. Slitsomt og herlig! :ler:

Endret av Mafalda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har faktisk ei venninne med tre søsken, alle nå godt oppe i 20 og 30-årene som fortsatt får hver sin pakkekalender av foreldrene! Så der har galskapen rådd i maaaange år! :fnise:

Galskap er det nok, ja!

Men akkurat den formen for galskap er jeg faktisk ikke fremmed for. For når ungene etter hvert begynner å forlate redet, så frigjøres jo mengder av både tid og penger... Og min mor har som sagt allerede brodert fire pakkekalendere, så at de får kalendere som fattige studenter er noe jeg faktisk kan tenke meg å gjøre. Det er akkurat , når de får så himla mye greier allikevel, at jeg stritter imot tanken om å gi dem enda flere smådingser som må pakkes inn :ler:

Og når vi er på det nivået, skal vi jammen ha kjærestekalender her i huset også. Det høres veldig hyggelig ut (i alle fall sånn som dere har det, med å bytte på hver søndag i steden for å ha 24 pakker til hver). Men sier seg vel selv at det står dårlig til på den fronten akkurat nå...

Dere må jo bare få en til slik at kalenderen går opp :fnise:

Ellers så har jeg tenkt litt på den. De kan jo få hver sin dag i ukedagene (med lørdag eller søndag) og få sammen den ene dagen. F.eks hver sin sjokolade eller noe. Altså 20 dager med gave til en og en og fire dager hvor alle får. Evnt. kalendergave 1. juledag også .

Her får begge hver dag (ikke i år da). Selv om vesla trenger flere vaskekluter. Kanskje hun kan få noen dager? Men vi sier stopp på to barn. 65 uker kvalme er nok ;)

Du, det var et utrolig godt forslag. Mye bedre enn hva jeg har klart å komme opp med selv.

Tusen takk for et kjempetips!

Det som er litt kult med at ikke alle får hver dag, er at jeg kan legge litt tanke i hver gave til hver. Å finne på 24 greier er ikke barebare, men når for eksempel Susain skal ha fire, så tar jeg en Konad neglelakk, en donut til håret, en refleks... og da er det bare en luke igjen som jeg må fylle opp med ett-eller-annet, som i mitt tilfelle alltid blir en Kindersjokolade eller en remse med Vepsebol :ler: Og så kan jeg finne på en litt større fellesgave til alle. Supersmart!

Og ja, hadde jeg vært fornuftig ville jeg også tenkt at 5x40 uker med hormoner på bærtur og null matlyst er nok. Men som mannen min allerede har erklært, så er jeg jo fullstendig gal ;)

Du har ikke tenkt på at dere kan få pakkekalenderne til å gå opp med å kaste ut noen i andre enden :klo: Prøver bare å komme med konstruktive forslag her, for det viktigste er jo at pakkekalenderen går opp.

Og dette med tenåringer er for meg veldig fremmed, mine store forbilder var Henning Berg og Ronny Johnsen.

Å kaste noen ut i andre enden er for så vidt et godt forslag... hadde det ikke vært for at min uvanlig modne og reflekterte datter på et blunk ville blitt forvandlet til en trassig treåring dersom jeg kuttet kalendergaven. Riktignok har jeg ikke prøvd det, men jeg er ganske sikker på at det ville blitt resultatet :fnise:

"Jasså, du er ikke glad i meg lenger, nei. Jeg er liksom voksen og må fikse meg selv, jah!" Synes jeg hører det allerede....

Og er det virkelig noen som har hatt Henning Berg som idol en gang i tiden? Den sureste mannen i Fotball-Norge? :ler: Neida, han var jo en helt en gang i tiden han også. Og så morsomt at du var forsvarer, den mest undervurderte posisjonen (og mest sentrale, som du sikkert vet!) av dem alle. Men nå blir jeg veldig nysgjerrig på om du fremdeles heier på United, og storebror på Liverpool? Da kan det jo være dekket for diverse heftige familiesammenkomster...?

Skjønner dere ikke?

Dette er Mafaldas unnskyldning for å bringe fram flere! Smules lillesøster blir født, Susain flytter ut: "Dæven! Fem unger på én julekalender, det går ikke opp!" Smules lillesøsters lillebror blir født, NaniRonaldo flytter ut. "Dæven! Osv."

Jeg bare tuller, altså. Litt vås fra småmisunnelig tobarnsmamma ;)

:hoho:

Spot on! Og, i en ideell verden der man ikke trengte å bry seg om penger, jobb, eller energinivå hadde det kanskje ikke vært så langt fra sannheten...

Men for all del, det er ikke slik at vi prøver. Hele spørsmålet om en Smitt (som passer til Smule) er ganske uavklart, og vi har fremdeles den berømte kondompakken til bruk sånn ca midt i syklusen. Men for å si det sånn: hadde det vært veldig viktig at jeg ikke ble gravid, så hadde spiralen vært på plass for lengst. Tross alt er det bare to av fem barn som har vært planlagte... ;)

Ja, det sprengte virkelig på. Billettene ligger på soverommet mitt! Billetter til One Direction! Gode billetter også, tror jeg, etter prisen å dømme. Fy søren så kult det skal bli...

... og så måtte jeg holde kjeft. Den var tøff, men jeg er veldig glad for at jeg for en gangs skyld klarte det.

Dyyyype utringinger, høøøye hæler, og Ibsen. Kombinasjonen er notert!

Jeg og, var hekta på norske klassikere og Sigrid Undset var min store helt i livet, skrev samtlige oppgaver om alt av de bøkene der - for ikke å snakke om alt som hette triste bøker med tragiske historier og samfunnskritikk av Jens Bjørneboe og Amalie Skram.

Mens jeg sminket meg, rettet på BH`en, hadde konstant glattbarberte legger og glodde henført på eldre, kjekke rockegutter :fnise:

Livets paradokser.

Problemet med sånne unger er at de er så gode på å lure foreldra trill rundt - det kommer iallefall jeg til å bli :overrasket:

Man tror liksom at bølene i bokhyllene er samsvarende med oppførsel også ute av husets fire vegger, men sannheten er at hvasomhelst kan jo være tilfelle.

Problem 2 er at de er så jæskla gode på å debattere seg frem til ting som høres fornuftig ut, rene retorikkmestere er de.

Det har de jo lært av å lese mange bøker og følge med på ting.........

Da er det kanskje lettere å ha barn som ikke har helt evnen til samme intrikate problemfremstillniger og som lett lar seg avsløre. Sånne bloggeblekethår unger som skriver moteblogg og aldri slutter med det selv når de når 20årene.......

Pest eller kolera, pest eller kolera ...

Akkurat det problemet har jeg fått midt i fleisen, i forbindelse med Facebook.

Altså, jeg mener i utgangspunktet at barn ikke skal diskutere, argumentere og debattere. Da mener jeg barn, og jeg har hørt mange eksempler på det ("Nei men, jeg vil ikke ha laks til middag i dag, fordi vi hadde det for to uker siden og da er det bare en uke igjen til neste gang, og hvorfor skal vi ha fisk når ikke de andre har det og...") Og mange foreldre er bemerkelsesverdig veike på det punktet. Det finnes virkelig mange felter som bare ikke skal være åpne for argumentasjon, og i hvert fall ikke fra sjuåringer. Barn som er flinke til å argumentere, og har språket i sin makt, kan også havne i den fella at det er teknikken og ikke innholdet som spiller hovedrollen. Igjen er det nærliggende å referere til Si:D ;)

Men da Susain var 12 år og ni måneder, eller noe sånt, for noen år siden, så ville hun veldig gjerne ha Facebook-konto. Jeg satte min foreldre-ære på nettopp å være prinsipiell og firkanta, og avslo gang på gang. Så hadde hun en skoleoppgave om å skrive en søknad. Og- i samme slengen skrev hun en søknad til meg. I riktig oppsett. Med gode argumenter (ikke bare "alle har det", selv om det også var der... og var riktig. For "alle" hadde det, og i mange tilfeller hadde de også hatt det lenge. Og det var en Facebook-gruppe for klassen, og en for elevrådet, og...).

Der og da møtte jeg meg selv i døra. For selv om jeg virkelig mener det er viktig å være prinsipiell til tider, så ble det for dumt. Jenta var mer enn oppegående, hun skjønte farene, hun så fordelene, og var enig i mine begrensninger. Og da kunne jeg enten holde meg til aldersgrensen, og sole meg i min rolle som ikke prinsipiell, men regelrytter- eller se på fakta og utvise et visst skjønn. Etter en tid i tenkeboksen kom jeg fram til at selv om jeg hadde all rett til å holde meg til aldersgrensen, ville jeg opptre mer rigid enn prinsipiell ved å nekte. Så hun fikk kontoen, noen få måneder for tidlig.

Nå gjenstår det jo å se hva slags andre teknikker hun og de andre vil bruke for å få mor med på ting, dah!

Og så kan du ha sånne som meg: lite jålete, nerdete og er med i tensing! :fnise: Tror ikke jeg var den verste tenåringen, bortsett fra når jeg ble sint da... Temperamentet har jeg visst kun etter min mor, ifølge pappa...

De visste dog ikke om at jeg rappa vinflaska de hadde stående i boden (de drikker ikke) og fylte opp med rødbetsaft som kamuflasje da den var tom. Den stod slik i over et år!

Sneik meg også ut på telttur med kjæresten en hel helg, de trodde jeg overnatta hos venninner.

Kunne vært verre, ser jeg.

Kunne definitivt vært verre :ler:

Tensing er vel et ganske safe bet for oss foreldre, tross alt. Jeg var med i tensing selv en periode, spilte i bandet... og der var det mye mariekjeks og rød saft!

Jeg har null mistanke om at noen av barna har begynt å smake på alkoholholdige drikker, foreløpig. Men vi har en del flasker med whisky og konjakk (som aldri blir tomme... skikkelig årgangssaker, det der!), med åpen kork, stående i et skap i stua. Og for å si det sånn, når den tid kommer vil jeg for all del merke meg "vannstanden" !

Kjærester er også helt uinteressant for de eldste her i huset. NaniRonaldo har en flørt gående med en eldre kvinne (les: en jente i Susains klasse), men for han er det fotball og bare fotball som gjelder. Susain er til stadighet på cafe eller kino med gutter i klassen, men det er ingen spesiell. Ikke skjønner jeg når hun skulle hatt tid til det heller... Men, hvis de får seg en ålreit kjæreste en gang, så er det jo bare hyggelig. Det forutsetter dog at de tør komme hit på besøk av og til, slik at vi får hilse på (Mama-zilla :ler:)

Morsomt å lese om alle måtene å være tenåring på. Som mamma til denne aldersgruppen (som jo er noe annet enn å være tenåring selv, tross alt) tenker jeg at det er utrolig mye som man skulle tro er vanskelig, som ikke er det. Jeg er jo glad for at Susain ikke ser ut som et vandrende fugleskremsel, men hadde hun gjort det ville det ikke vært noen krise så lenge hun visste litt om fotball, litteratur, politikk, eller hadde andre interesser annet enn å se pen ut. Hvis den viktigste bagasjen er på plass, så kan de få styre som de vil.

Det er i alle fall teorien hittil, så får vi se hvordan det går etter hvert...

PS: Neferet: du kan nå ha NULL dårlig samvittighet for fotballkampen. Jeg forklarte til ungene hvor prekær situasjonen er, det er viktig med støtte til en så stor kamp, og så videre og så videre. Og vips hadde NaniRonaldo fire kamerater og Susain hadde ti venner som gjerne ville bli med på kamp. De blir en fin gjeng som drar og roper heiarop for oss!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kaste noen ut i andre enden er for så vidt et godt forslag... hadde det ikke vært for at min uvanlig modne og reflekterte datter på et blunk ville blitt forvandlet til en trassig treåring dersom jeg kuttet kalendergaven. Riktignok har jeg ikke prøvd det, men jeg er ganske sikker på at det ville blitt resultatet :fnise:

"Jasså, du er ikke glad i meg lenger, nei. Jeg er liksom voksen og må fikse meg selv, jah!" Synes jeg hører det allerede....

Og er det virkelig noen som har hatt Henning Berg som idol en gang i tiden? Den sureste mannen i Fotball-Norge? :ler: Neida, han var jo en helt en gang i tiden han også. Og så morsomt at du var forsvarer, den mest undervurderte posisjonen (og mest sentrale, som du sikkert vet!) av dem alle. Men nå blir jeg veldig nysgjerrig på om du fremdeles heier på United, og storebror på Liverpool? Da kan det jo være dekket for diverse heftige familiesammenkomster...?

Når man er ung forsvarsspiller, så må man ta de idolene man kan ha :laugh:

Og forsvarer er nok den mest undervurderte posisjonen ja, men stort sett følte jeg at jeg ble satt pris på i alle mine år som fotballspiller. Spesielt da jeg spilte på guttelaget, for der var det i alle fall ingen andre som ville være i forsvar :fnise:

Jeg er vel kanskje ikke like stor United tilhenger lenger, men det trenger jeg jo ikke å fortelle til min kjære storebror :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neferet

PS: Neferet: du kan nå ha NULL dårlig samvittighet for fotballkampen. Jeg forklarte til ungene hvor prekær situasjonen er, det er viktig med støtte til en så stor kamp, og så videre og så videre. Og vips hadde NaniRonaldo fire kamerater og Susain hadde ti venner som gjerne ville bli med på kamp. De blir en fin gjeng som drar og roper heiarop for oss!!

Det var faktisk veldig godt å høre!! :hoppe: vi snakket om det senest i ettermiddag, så nå kunne jeg stolt fortelle kona at en hel flokk drar for å veie opp for vårt fravær! :jepp: Det må jo være nok til å unngå kvalik!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like greit at browniekaker skal være litt skakke, skjeve og "rustikke" (Jamie Oliver-speak for lettere mislykket)... :fnise:

Jepp, SnillVimsen har bakt farsdagskake. Den ble... interessant. Deretter gikk NaniRonaldo og HK-jenta løs på kaken med melis, konfektbiter og- tadaaa!- en klementin, skrelt og åpnet opp i blomsterform.

Jaja, hvorfor ikke? Farsdagskaker- altså de ekte farsdagskakene, bakt av husets håpefulle- skal vel ikke se ut som noe som er kjøpt på Pascal :ler:

God farsdag (og kampdag!) :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så stas! Her har jeg kommet frem til at det mest fornuftige er å la vesla være mental støtte. Men hun skal da i det minste få tygge på noe av kjøkkenutstyret. Drit i dyre leker, ingenting er så stas som å få en visp eller slikkepott som hun kan slå rundt med! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, syns det virker som om de fleste unger syns at sleiver og andre kjøkkenting er det beste å leke med i hele verden :fnise:

Høres ut som en skikkelig bra farsdagskake, Mafalda. Er jo ekstra stas å få kake som er laget 100% av barna når de først er store nok til å kunne klare det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pysepusen

Like greit at browniekaker skal være litt skakke, skjeve og "rustikke" (Jamie Oliver-speak for lettere mislykket)... :fnise:

Jepp, SnillVimsen har bakt farsdagskake. Den ble... interessant. Deretter gikk NaniRonaldo og HK-jenta løs på kaken med melis, konfektbiter og- tadaaa!- en klementin, skrelt og åpnet opp i blomsterform.

Jaja, hvorfor ikke? Farsdagskaker- altså de ekte farsdagskakene, bakt av husets håpefulle- skal vel ikke se ut som noe som er kjøpt på Pascal :ler:

God farsdag (og kampdag!) :hoppe:

Jeg er så enig med deg! Her har vi laget Lynet McQueen-boller (eller Lylle Kiin som han sier). En klatt med deig og fire klatter (hjul) nøye plassert rundt og en håndfull rosiner på toppen. Hvilken pappa blir ikke glad for litt omtenksom bakst? :hjerte: Og med bursdagssangen på toppen av dette ble det riktig så koselig ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puh! Jeg er stadig vekk innom og leser, men å svare, det er det dårlig med tid til... :P

Jeg er imponert over både skjeve brownies og "Lylle Kiin"-boller, og ikke minst energien til å bake i det store og det hele. Så flinke barn! :)

Her har vi fått oss en liten papegøye i hus de siste dagene, for Knerten har virkelig begynt å bable i vei. Han peker og prater, og babler og ler, og jeg og samboeren jatter med som best vi kan. Ikke at vi skjønner det spor av hva han mener å si, med unntak av noen spredte ord her og der, men han er veldig stolt av seg selv ihvertfall. :rodmer:

Men for all del, det er ikke slik at vi prøver. Hele spørsmålet om en Smitt (som passer til Smule) er ganske uavklart, og vi har fremdeles den berømte kondompakken til bruk sånn ca midt i syklusen. Men for å si det sånn: hadde det vært veldig viktig at jeg ikke ble gravid, så hadde spiralen vært på plass for lengst. Tross alt er det bare to av fem barn som har vært planlagte... ;)

Jeg synes det høres ganske så avklart ut, jeg... ;)

Hadde det vært heeelt uaktuelt med flere barn så hadde vel bruken av regnfrakk vært litt mer utbredt enn den høres ut til å være? Du sa vel selv tidligere i tråden av du ikke helt hadde troen på "sikre" perioder. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må hilse dine to eldste fra meg og takke for strålende innsats i dag! :hoppe: Tenk at alt kan gå så rett vei åpen og samme dag?!? Jeg lister: Tottenham-tap :) City-tap :nigo: United-seier :bolledeig: Vålerenga-seier :danser: OG Rosenborg fikk ikke seriegull :twisted:

Tenker brownien ble tatt strålende imot jeg forresten! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er ung forsvarsspiller, så må man ta de idolene man kan ha .

Og forsvarer er nok den mest undervurderte posisjonen ja, men stort sett følte jeg at jeg ble satt pris på i alle mine år som fotballspiller. Spesielt da jeg spilte på guttelaget, for der var det i alle fall ingen andre som ville være i forsvar :fnise:

Jeg er vel kanskje ikke like stor United tilhenger lenger, men det trenger jeg jo ikke å fortelle til min kjære storebror :nigo:

Alt for å beholde spenningen i familieselskapene :ler:

Og ja, så godt som alle smågutta vil jo være Messi. Eller Ronaldo. Eller Özil eller Chicharito eller Zlatan eller Neymar. Hvorfor er det ingen som ser sjarmen i Brede Hangeland eller Patrice Evra, lurer nå jeg på... Eller Marcelo! Der har du hurra-back spør du meg. FotballforeldreNorge har en jobb å gjøre! Selvsagt er det kult å være kongen på laget, men så lenge det er et lagspill så blir det en smule tomt uten forsvarere.

Åh, så stas! Her har jeg kommet frem til at det mest fornuftige er å la vesla være mental støtte. Men hun skal da i det minste få tygge på noe av kjøkkenutstyret. Drit i dyre leker, ingenting er så stas som å få en visp eller slikkepott som hun kan slå rundt med! :ler:

SÅ lenge hun har tygd på vispen og slikket på slikkepotten, har hun praktisk talt lagt kaken! :informerer:

Og ja, hvorfor gidder vi å kjøpe julegaver egentlig... En innpakket bunke aviser, og en stekespade, ville vært minst like populært!

Den er sikkert god på smak . Jeg synes den høres super ut med klementin og konfekt :laugh:

Det ble ganske bra! Og 100% utilsiktet, de tok bare klementinen for effektens skyld, men som du sier er tung sjokolade godt med noe friskt til. Litt flaks skal man ha!

Høres ut som en skikkelig bra farsdagskake, Mafalda. Er jo ekstra stas å få kake som er laget 100% av barna når de først er store nok til å kunne klare det selv :)

Absolutt. Om det så blir litt skjevt, skakt eller muligens litt brent- sjarmen med hjemmebakt slår det meste!

Tenk så herlig å bli ønsket velkommen hjem med hjemmelaget og pyntet farsdagsake.

Ja, han har det ikke så verst her hjemme :fnise:

Hentet ham på flyplassen gjorde vi også, som en overraskelse. Og så sto kaken på bordet, med kort og blomster, da han kom hjem. Tror han følte seg litt heldig da.

Her har vi fått oss en liten papegøye i hus de siste dagene, for Knerten har virkelig begynt å bable i vei. Han peker og prater, og babler og ler, og jeg og samboeren jatter med som best vi kan. Ikke at vi skjønner det spor av hva han mener å si, med unntak av noen spredte ord her og der, men han er veldig stolt av seg selv ihvertfall. :rodmer:

Åh, så herlig... :hjerte:

Og når koden først er knukket, så tar det jo ofte helt av på forbausende kort tid, hehe. Snart får dere vel servert de reneste foredrag, i tide og utide.

Det er så skjønt å overvære den prosessen når de lærer seg nye kunster og ferdigheter hele tiden. Her har vi jo krabbe-Smule og sitte-Smule for tiden, og selv om jeg husket at det var fint å se når de andre lærte seg ting, så hadde jeg visst glemt nøyaktig hvor myk man blir om hjertet... :sjenert:

Og med mini-Knerten står alt bra til?

Hmm, avklart og uavklart er vel begreper som kan romme så mangt :fnise: For vår del ligger det kanskje nærmest det engelske uttrykket "an accident waiting to happen"? Men, så skal man aldri si aldri heller da. Vi er jo ikke direkte unge lenger, og plutselig lar Smitt vente på seg. Og det skal jeg også klare å leve med, men det er fint at det er liten, men avklart, mulighet for det uavklarte :ler:

Du må hilse dine to eldste fra meg og takke for strålende innsats i dag! :hoppe: Tenk at alt kan gå så rett vei åpen og samme dag?!? Jeg lister: Tottenham-tap! City-tap! United-seier! Vålerenga-seier! OG Rosenborg fikk ikke seriegull :twisted:

Ja, det kunne jo ikke bli bedre! Selv om jeg satt med kaffen i halsen og tenna i tapetet etter den utvisningen, som minnet stygt om en viss Nani-utvisining i Champions Leauge i fjor... Litt sånn "Hva i all VERDEN, dette må være en spøk?!"

Utrolig deilig å slippe kvalik, og stemningen hadde i følge husets håpefulle vært helt på topp!

Så nå er balkongflagget pakket vekk, og vi venter på en 2014-sesong som bare er nødt til å bli bedre...

Smule og jeg har akkurat kjørt min vertssøster til Gardermoen og vinket farvel. Det har vært hektisk, men utrolig koselig. Så mange år siden sist, og mye å oppdatere- og bli oppdatert- på. Nå vender hun nesa hjem mot stress, singeltilværelse, tikkende biologisk klokke og 12-timersdager på jobb, men jeg skal i alle fall bli flinkere til å holde kontakten framover. Og hun fikk sett nordlyset, hurra! Å sove over med fem unger var en nesten like spennende opplevelse, i følge henne :fnise:

Så jeg er superglad for at hun kom, og det har vært tipp topp å se henne igjen.

Men nå er jeg, påregnelig nok, håpløst bakpå med absolutt alt. Skittentøyet ligger i Alpeformasjon på vaskerommet, stue og ikke minst kjøkken trenger sårt en overhaling, pensumbøkene har ligget uåpnet i mange dager, og jeg har knapt hørt hvordan Gubben egentlig har hatt det på tur. Bare å sette i gang, med andre ord. Første punkt på lista: julekonserter. Ja, nettopp. Og jeg vet at vi ikke ennå er halvveis i november- men moroa er allerede i gang. Tanken om en dupp på sofaen, eller et varmt bad, får utgå til fordel for aktivitetskalender og mailkorrespondanse. Sier som Byggmester Bob:

"Kan det fikses?"

"Klart det kan!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen fysj, her hadde et innlegg falt ut, jo:

Jeg er så enig med deg! Her har vi laget Lynet McQueen-boller (eller Lylle Kiin som han sier). En klatt med deig og fire klatter (hjul) nøye plassert rundt og en håndfull rosiner på toppen. Hvilken pappa blir ikke glad for litt omtenksom bakst? :hjerte: Og med bursdagssangen på toppen av dette ble det riktig så koselig ;)

Lylle Kiin? *smelte* :hjerte:

Det må da ha vært en inntertier hos far! Og klart man kan se det er Lylle Kiin når han til og med har rosiner på toppen og alt! :jepp:

Sånn småbarnsprat er så herlig. Husker Susain lenge omtalte skilpadden Franklin som Fjaggiiiin, og det tilnavnet henger ved til den dag i dag. Hun var så ufattelig søt der hun sto foran TV'en og ba om å få se Fjaggiiin.

Nå var hun ikke fullt så søt da jeg prøvde å fortelle henne at Fjaggiiin var en skilpadde, og ikke en frosk- da eksploderte den lille, yndige jenta i vilt raseri. Dumme mamma!

Men det er en annen sak... :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...