Gå til innhold

Mafaldas excel-ark

Mafalda

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Godt nyttår, Mafalda!

Og godt nyttår til dere andre også!

Den skal tidlig krøkes som rettferdig og klok skal bli! Det er liksom så mye mer sjarmerende med unger som deler og er litt rause, enn de som sitter med en sur mine og bare sier "Min! Min!"...

Kombinasjonen smart og omsorgsfull er gull, skal se at dette blir en populær fyr hos damene når den tid kommer :lur:

Hvordan gikk det i går kveld? Han er kanskje for liten til å se på raketter?

Og når det gjelder dette med bilkjøring til Stockholm, så kom jeg plutselig på at veien TIL byen bare er halve moroa. Deretter gjenstår å finne fram og parkere på et ukjent og potensielt veldig uoversiktlig. Kanskje tog ikke var så dumt allikevel, selv om tanken på å kjøre hele natten er litt tiltrekkende (det er noe herlig opprørsk og tøft over det). Det er jo en fordel om ikke mor kjører feil i Stockholm sentrum og friker fullstendig ut før konserten....

Jeg kan ikke si at det hadde gjort noe, så lenge han har vett nok til å holde seg til en av gangen. ;)

Kvelden gikk strålende!

Vi var på besøk hos et vennepar som har en gutt på alder med Knerten, og guttene hadde det helt toppers sammen frem til de stupte i seng rundt kl 20. Raketter hadde vi faktisk ikke, og de humlene og stjerneskuddene som ble kjøpt inn ble glemt bort innimellom kalkun, Cremè Brulé, karamelliserte pærer og barnelatter, så det ble dårlig med fyrverkeri på Knerten. Det gikk riktig nok av noen salver utenfor vinduet noen ganger før han sovnet, men han enset dem ikke. Og han sov seg gjennom hele salutten ved midnatt, med sin mor rett utenfor soveromsdøren i tilfelle han skulle våkne. Så, her var mødrene innendørs og våket over avkommene sine, imens fedrene så på rakettene og utendørs og skålte seg inn i det nye året.

Jeg må si jeg var farlig nær med å drepe samboeren med blikket et par ganger når middagen nærmet seg og han og de to andre mennene der sprettet hver sin øl og satt og nøt disse til det fulle. Jeg har nemlig tre øltyper jeg faktisk kan si at jeg synes smaker godt, og når samboeren da satt og koste seg med en av disse imens jeg måtte nøye med med noe alkoholfritt når jeg også hadde VELDIG lyst på en øl, så var jeg ikke nådig med blikket han fikk. Men hjalp det? Niks! Resultatet ble at han sprettet enda en og koste seg enda mer med den... :snufs:

:hoho:

Leverpostei på stolbrettet.
Leverpostei på gulvet.
Leverpostei i hele ansiktet.
Leverpostei i håret.
Leverpostei nedover bodyen.
Leverpostei i nesa.
Leverpostei inni øret.
Leverpostei godt klint inn i body-ermene.

Og verdens største glis. Se på meg, Me-Me, se hva jeg kan!

Jo, du er god du, Smule. Nå er det tid for et bad :fnise:

Deilig! :ler:

Men, da skriver vi altså 2014! :strix:

Det blir et spennende år, og det eneste jeg er helt sikker på er at det blir annerledes enn 2013. Hva nøyaktig det kommer til å bringe, gjenstår å se, men jeg er optimistisk.

Har i grunnen bare ett eneste nyttårsforsett, eller ikke det en gang, men et nyttårsfokus:

Remember you are blessed.

(hvis noen har en norsk variant som ikke høres fullstendig noldus ut, tar jeg imot med takk!)

Så det er årets målsetning. samme hva det måtte bringe. Så enkelt, og så vanskelig!

Mulig jeg også skulle slenge på et forsett av den mer overfladiske typen: nemlig å doble antall besøk hos frisøren.

All den tid jeg bare klippet meg en eneste gang i fjor, burde det være helt overkommelig :fnise:

Ønsker alle en fin start på det nye året! :hoppe:

Jeg tror jeg med fordel kunne fulgt nyttårsforsettet ditt jeg også. :sjenert:

Jeg har vel i snitt hatt to eller tre turer til frisøren per år de siste årene, og med et mellomblondt hår som stripes når jeg er der og gror som ugress i mellomtiden, så kunne jeg nok lagt litt mer innsats i å få det til å se litt bedre ut og å være litt enklere å håndtere. Men, er det en ting jeg synes er kjedelig, så er det å dra til frisøren... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, barnehagetilvenningsdag! Lille Softie er i barnehagen og det går utmerket så langt. De ansatte har fått kos, alle sammen, og nå sitter han storøyd i sandkassa og observerer de andre barna.

Og hva gjør mor? Sitter hjemme i huset mitt 300 meter unna og drikker kaffe! I en hel time helt for meg selv midt på lyse dagen! Genialt!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i grunnen bare ett eneste nyttårsforsett, eller ikke det en gang, men et nyttårsfokus:

Remember you are blessed.

(hvis noen har en norsk variant som ikke høres fullstendig noldus ut, tar jeg imot med takk!)

Prøver du å si at "husk at du er velsignet" høres helt teit ut heller? Det var liksom derfor jeg tok meg turen inni dagboka di idag, for å nettopp minne deg på det. :jolie: haha, ja det er ikke alle oversettelser som blir like bra. Jeg liker mye av musikken til Hellbillies (har bare stått frammerst på konsert ca 6 ganger) og Arne Moslåtten (fløytespiller, munnspill.... ++ )gjør om alle sangene til Hallingdølsk) de har en sang som heter "Spel Johnny, Spel" (ta ein te, dudelidei...) der de har laget poeng av dette...

Jeg har lagt ved teksten her, til de som skulle ha interesse ;) Den er veldig koselig altså...

Hellbillies - Spel Jonny, Spel

Spel Jonny, spel! Ta ein te - dudelidei.

Go Jonny, go! Hey, hey, hey. What did I say?.

Norske poprefreng dei lukte skog og hei.

Sha-la-lee bee dubi dua.

Ein poplåt på norsk det æ 'kji beine å få te.

For teksten den bi kritisert og dømt nord og ned.

Då æ're lettare med Baby, please don't go.

Ell kansi: Wait for me, I love you so.

Sha-la-lee bee dubi dua.

Eg æ heilt forelska. Baby can't you see?

Eg elska're pusen, for du æ godjenta mi

In plain norwegian: Fallera og falleri

It sounds so cool to sing sha-la-lee.

Så spel Jonny, spel! Ta ein te - dudelidei.

Sha-la-lee bee dubi dua.

Dei trauste norske orde, dei virke dum og tom

Men alt med ein engelsk tekst,

det tåla repetisjon.

Sha-la-lee og dubi dua.

Sha-la-lee bee dubi dua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver du å si at "husk at du er velsignet" høres helt teit ut heller? Det var liksom derfor jeg tok meg turen inni dagboka di idag, for å nettopp minne deg på det. :jolie: haha, ja det er ikke alle oversettelser som blir like bra. Jeg liker mye av musikken til Hellbillies (har bare stått frammerst på konsert ca 6 ganger) og Arne Moslåtten (fløytespiller, munnspill.... ++ )gjør om alle sangene til Hallingdølsk) de har en sang som heter "Spel Johnny, Spel" (ta ein te, dudelidei...) der de har laget poeng av dette...

Jeg har lagt ved teksten her, til de som skulle ha interesse ;) Den er veldig koselig altså...

Hellbillies - Spel Jonny, Spel

Sha-la-lee bee dubi dua.

Ein poplåt på norsk det æ 'kji beine å få te.

For teksten den bi kritisert og dømt nord og ned.

Då æ're lettare med Baby, please don't go.

Ell kansi: Wait for me, I love you so.

Sha-la-lee bee dubi dua.

Eg æ heilt forelska. Baby can't you see?

Eg elska're pusen, for du æ godjenta mi

In plain norwegian: Fallera og falleri

It sounds so cool to sing sha-la-lee.

Sha-la-lee bee dubi dua.

Dei trauste norske orde, dei virke dum og tom

Men alt med ein engelsk tekst,

det tåla repetisjon.

Sha-la-lee og dubi dua.

Sha-la-lee bee dubi dua.

Denne har ikke tilfeldigvis hentet inspirasjon fra "The Devil went down to Georgia"? :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The devil went Down to Georgia? Nå har jeg litt googling å foreta meg, kjenner jeg :fnise:

Men det var en herlig tekst, Mus-Katt. Og du har så rett- hvorfor ty til engelsk? Vi har et språk som duger og vel så det, og engelsken, stakkar, er jo i ferd med å bli utflatet og feil-brukt av alle som kan harke fram noe som ligner på Hjalmar-sangen av Trond Viggo.

Likevel:

"Husk at du er velsignet"- jo takk, men akkurat det får kirken ta seg av. Å ha det som et hverdagsmotto blir litt for... pretensiøst? Religiøst? Voldsomt?

"Husk at du er heldig"- den blir litt for hverdagslig igjen. Tross alt føler jeg meg heldig når jeg finner parkeringsplass før Smule skal på babysang.

"Blessed"- et symboltungt, men likevel dagligdags uttrykk som inneholder akkurat det jeg er på jakt etter.

Men det er morsomt, dette med engelsk. NaniRonaldo var fascinert av sangen "I will always love you" et kort sekund for noen år siden, og han fikk fullstendig latterkrampe da jeg oversatte den til norsk, og sang med vibrato og stor innlevelse: Og jeeeeee-i-eeeeg vil alltid elske deee-eee-eeg. Noe så teit! :fnise:

Ah, barnehagetilvenningsdag! Lille Softie er i barnehagen og det går utmerket så langt. De ansatte har fått kos, alle sammen, og nå sitter han storøyd i sandkassa og observerer de andre barna.

Og hva gjør mor? Sitter hjemme i huset mitt 300 meter unna og drikker kaffe! I en hel time helt for meg selv midt på lyse dagen! Genialt!

Vet du?

Hvis noen i hele Norge har fortjent akkurat det, så må det være deg. Tenk det, en lykkelig slutt på en ufattelig lang barnehage-saga!

Håper Softie sklir inn i barnehagen som han aldri skulle gjort annet.

Og nå har jeg akkurat sendt inn søknad selv. Huttetu, som tiden går!

Kvelden gikk strålende!

Vi var på besøk hos et vennepar som har en gutt på alder med Knerten, og guttene hadde det helt toppers sammen frem til de stupte i seng rundt kl 20. Raketter hadde vi faktisk ikke, og de humlene og stjerneskuddene som ble kjøpt inn ble glemt bort innimellom kalkun, Cremè Brulé, karamelliserte pærer og barnelatter, så det ble dårlig med fyrverkeri på Knerten. Det gikk riktig nok av noen salver utenfor vinduet noen ganger før han sovnet, men han enset dem ikke. Og han sov seg gjennom hele salutten ved midnatt, med sin mor rett utenfor soveromsdøren i tilfelle han skulle våkne. Så, her var mødrene innendørs og våket over avkommene sine, imens fedrene så på rakettene og utendørs og skålte seg inn i det nye året.

Jeg må si jeg var farlig nær med å drepe samboeren med blikket et par ganger når middagen nærmet seg og han og de to andre mennene der sprettet hver sin øl og satt og nøt disse til det fulle. Jeg har nemlig tre øltyper jeg faktisk kan si at jeg synes smaker godt, og når samboeren da satt og koste seg med en av disse imens jeg måtte nøye med med noe alkoholfritt når jeg også hadde VELDIG lyst på en øl, så var jeg ikke nådig med blikket han fikk. Men hjalp det? Niks! Resultatet ble at han sprettet enda en og koste seg enda mer med den... :snufs:

Høres ut som en herlig, og litt frustrerende, nyttårsfeiring!

Så godt at kvelden var vellykket og at alle- små og store- koste seg. Smule gjorde som Knerten, sov seg igjennom hele dunderkalaset. De har jammen et godt sovehjerte, de små (når de først sovner). Og så hyggelig med en sosial kveld også.

Men du har all min sympati for dette med å bli avspist med alkoholfritt. Nå mister jeg stort sett lysten på alt av alkohol gjennom svangerskapet, det er noe med lukta jeg ikke takler. Men av og til slår det inn, og da er det gjerne ganske så akutt! Typisk mannen din å kose seg litt ekstra med ølen når han så dine olme blikk, jeg håper du tok igjen på et passende tidspunkt med en passende sanksjon :ler:

Og forresten: da er vi to som skal gå oftere til frisøren. Felles skjebne, felles trøst. Men jeg kjenner meg ikke igjen i at det er så kjedelig, hehe. Når jeg først er på plass i stolen, er det egentlig svært behagelig å bare bli dillet med og sitte helt uforstyrret i en halvtime. Og så føler man seg så fresh og fin etterpå! Det er mer det at det aldri blir prioritert. Men i alle fall: godt at det finnes flere med forbedringspotensiale ;)

Godt nyttår Mafalda! Digger å lese dagboka di, du setter ting i perspektiv. :)

Takk for det, Stinelin, og godt nyttår til deg og dine også!

Alltid koselig å høre at dagboka kan være til hygge eller nytte for andre, selv om det er mye fjas.

Perspektiv, ja... Det er i grunnen det det handler om, for alle tror jeg. I sitt eget liv er det så lett å stirre seg blind på vanskeligheter og mangler, det gjør i alle fall jeg. Småting vokser seg store, og store ting krymper, og plutselig sitter jeg der som en misfornøyd sitronkjerring som har alt og likevel bare sutrer. Nå er jo som sagt nyttårsforsettet å ta seg i nakken og SE hvor bra livet er, men til nødssituasjoner duger ikke fagre ord, det må blogger til :ler:

Ikke av typen Fotballfrue eller rosablogger, overhodet ikke. Men jeg følger et par amerikanske nibarnsmødre med tre gutter på hvert sitt elitelag, to døtre på "talent-tracket" i statlig ballettskole, og småbarna driver de hjemmeundervisning for. Selvsagt bor de også ute i forstedene, så alle ungdomstalentene må kjøres hit og dit i et eneste bankende kjør. Og mannen jobber jo konstant og er aldri hjemme, noen må tross alt forsørge hele haraballet. Så etter å ha lest en entry eller tre synes jeg plutselig vi har det ganske rolig her hjemme :fnise:

I dag har jeg vært på Leos Lekeland.

Jadda.

Det viste seg at jeg hadde bedt HK-jenta fri disse to dagene etter nyttår (hadde faktisk glemt det... :sjenert:), og hva gjør man da, når det regner og er generelt ufyselig utendørs, og femåringen sitter i sofaen og rister av uforløst energi?

Det var da jeg kom på at da de store var små, var vi ofte på lekeland. Ikke veldig ofte, ikke sånn at det var verdt å kjøpe klippekort, men vi dro dit dann og vann, og de koste seg alle tre- Susain, NaniRonaldo og etter hvert SnillVimsen. Det var toppen av lykke. Og så... sluttet vi. Antagelig fordi vi fikk mye mer på programmet, men også litt fordi at det alltids er nok å finne på, så vi kan gjøre andre greier når vi først har fri. Resultatet er at husets femåring knapt har vært på lekeland, annet enn i en bursdag eller to. Gjett om hun nesten besvimte av lykke da vi dro henne med til Leos og slapp henne løs? Det er nesten så det verket i samvittigheten, det kostet jo så lite, og hun ble så glad!

Ellers er Smule blitt åtte måneder og en dag gammel.

Status per i dag:

- Hun krabber og sitter rett, og har gjort det i en drøy måned

- Hun reiser seg opp og kan gå to-tre skritt bortover med støtte

- Hun sier "mamma" helt tydelig nå

- Hun spiser fire måltider om dagen, og smaker på alt (inkludert hundehår)

- Hun er stort sett alltid blid

Det var det positive. Hun er absolutt av den kvikke typen, minner veldig om Susain da hun var baby.

Men det er litt å notere på den negative siden også :fnise: Hun har ikke fått en eneste tann, sovingen er også helt Texas, og hun er fryktelig avhengig av mamma og pupp. Det blir ikke stort alenetid på meg det neste halve året, ser jeg...

Men Smule er Smule, og det er vel akkurat sånn hun er ment å være. Det mest skremmende er i grunnen hvor fort tiden går. Jeg mener, åtte måneder? Var jeg ikke nettopp gravid, da? Før jeg rekker å tenke meg om, har hun rundet året, og jeg har ingen baby lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så var siste rest av jula ryddet ut.

Og dæven, så ryddig og nesten minimalistisk stua plutselig fremstår! :fnise:

Vi får nyte følelsen mens den varer, det er nok ikke lenge. Smule var for øvrig i sjuende himmel da vi pakket ned julekulene, og hun kunne krabbe bort til eskene og virkelig ta for seg av godsakene hun har vært på jakt etter i to uker nå. Julekuler! Nam! :ler:

Ellers var vi innom min stemor en tur, og spiste deilig spansk middag med ørten skinketyper og enda flere oster. Og en halv kilo aioli, sånn ca. Nydelig! Hun har tilbragt jula i varmere strøk, så det var koselig å se henne igjen.

Susain og jeg har Sherlock-maraton, i håp om å få meg helt oppdatert fram til neste fredags-episode. Har gjort unna siste rest av sesong 1 i dag, og satser på at det går raskt med sesong 2 også, selv om neste uke skal bli... interessant, sånn på planleggingsfronten. Det ligger an til en del dobbelt- og trippelbookinger, så vi må sette oss ned i morgen og forsøke å tråkle det sammen...

Og apropos Susain, så har hun fått sin første leksjon i "Hvordan utnytte mamma på måter du ikke hadde tenkt på". Stakkars, hun skjønte for at hun hadde begått en kjempebommert ved å fortelle at vi har TO billetter til One Directionkonserten. Det endte jo som det måtte: masing og tigging og budrunder. Josse ville kjøpe den ene billetten til 800, men så kom Frida og ville by 1000, men hva med bestevenninne som digger gruppa og ikke har så mye penger til overs, hun har jo lyst til å gå hun også, og hjeeeelp, mamma!

- Enkelt. Bare si til alle at du gjerne skulle reist med en venninne, men den kjipe, teite mora di nekter å gå med på det.

- Jamen, jeg kan jo ikke si noe sånt!

- Kan du vel. Kjipe mødre er en genial unnskyldning. Husk det første gang noen står der med ølflaska og maser på at Susain, du bare mååå smake litt altså, det er digg, kom igjen'a, ikke vær så døll. "Jeg har skikkelig lyst", sier du da, "men mora mi er jo bare så totalt hysterisk, og hun truer med å komme og hente meg og går helt amok hvis jeg lukter alkohol."

Det gikk bra. Ingen ble fornærmet, Susain beholdt æren, og hun slapp å måtte velge mellom venninner. Og jeg beholder billetten min og gleder meg voldsomt til å være eldste hysteriker på boybandkonsert :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Og apropos Susain, så har hun fått sin første leksjon i "Hvordan utnytte mamma på måter du ikke hadde tenkt på". Stakkars, hun skjønte for at hun hadde begått en kjempebommert ved å fortelle at vi har TO billetter til One Directionkonserten. Det endte jo som det måtte: masing og tigging og budrunder. Josse ville kjøpe den ene billetten til 800, men så kom Frida og ville by 1000, men hva med bestevenninne som digger gruppa og ikke har så mye penger til overs, hun har jo lyst til å gå hun også, og hjeeeelp, mamma!

- Enkelt. Bare si til alle at du gjerne skulle reist med en venninne, men den kjipe, teite mora di nekter å gå med på det.

- Jamen, jeg kan jo ikke si noe sånt!

- Kan du vel. Kjipe mødre er en genial unnskyldning. Husk det første gang noen står der med ølflaska og maser på at Susain, du bare mååå smake litt altså, det er digg, kom igjen'a, ikke vær så døll. "Jeg har skikkelig lyst", sier du da, "men mora mi er jo bare så totalt hysterisk, og hun truer med å komme og hente meg og går helt amok hvis jeg lukter alkohol."

Det gikk bra. Ingen ble fornærmet, Susain beholdt æren, og hun slapp å måtte velge mellom venninner. Og jeg beholder billetten min og gleder meg voldsomt til å være eldste hysteriker på boybandkonsert :ler:

Det der gjorde jeg med en jeg ikke ville være kjæreste med som jeg virkelig ikke ville overnatte hos når jeg var 16/17 år(les; jeg visste han kom til å prøve seg på sex og jeg hadde nada interesse av ham)........................... :sjenert::fnise:

En helt annen situasjon enn hva du beskriver - for all del, men poenget var at jeg visste at "joda, jeg kom nok til å........eh ja du vet - med neste kjæreste, men han var ca den siste i verden jeg gadd det med".

Så når han da ringte meg ei uke før for å avtale dette her - og forsikre om at hans mor synes det var helt greit med "uskyldig overnatting, ingenting skulle skje altså"(yeah, right, var min respons hvorpå han forsikret hundre ganger om at neeeeeida, han skulle være så grei atte), så fant jeg på en feit løgn om at jeg ikke kunne "fordi min mor ville bli såååååå sur og eksplodere fullstendig"(hvilket ikke stemte helt, jeg hadde ingen sperrer mot å servere litt hvite løgner for å eksempelvis skjule at jeg skulle drikke noen øl i tillegg til den venninneovernattingen - jeg kunne lett dratt en sånn for å overnatte hos en gutt).

Han tok jo aldri et nei for et nei, og jeg serverte en laaaaaang historie om at "nei, hun blir sur - og hun ville bli så skuffet om jeg spurte" (ikke helt sant akkurat)

Jeg er rimelig sikker på at hun overhørte det hele, men det ble aldri snakket om da jeg bare tror hun var sjeleglad for at dattera nektet overnatte hos gutter og løy for å slippe :ler:

Så: "kjip/sint mor"-unnskyldning kan brukes i ALLE TILFELLER :Nikke: *huff*

Endret av åffårno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Du mistet meg på halv kilo aioli :rodmer::daane::ler:

Mamma har også fått ufortjent mye skylda for ting jeg ikke har villet... :ler:

Og mannen har fått bruke meg til lignende. "Nei, kan ikke bli med ut på byen denne helgen også, kona er kjip og vil ha meg hjemme" :fnise:

Vesla syntes det var himmelsk å være hos mine foreldre, sååå mange fine lodotter, over alt! Hun ble veldig glad i det store, sorte, hårete monsteret som lusket forsiktig rundt henne, etter hvert i trygg avstand :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der gjorde jeg med en jeg ikke ville være kjæreste med som jeg virkelig ikke ville overnatte hos når jeg var 16/17 år(les; jeg visste han kom til å prøve seg på sex og jeg hadde nada interesse av ham)........................... :sjenert::fnise:

Jeg er rimelig sikker på at hun overhørte det hele, men det ble aldri snakket om da jeg bare tror hun var sjeleglad for at dattera nektet overnatte hos gutter og løy for å slippe :ler:

Så: "kjip/sint mor"-unnskyldning kan brukes i ALLE TILFELLER :Nikke: *huff*

Interessant erfaring, åfforno, men mine barn kommer jo aldri til å havne i en situasjon der de risikerer å ha sex...

... :skratte:

(nå fikk jeg flashback til den fantastiske "Foreldre er så naive, altså, men jeg er så glad for at Trine ikke drikker!" Hurra for å lure seg selv!)

Nei, men det er jo et strålende eksempel på hva kjip mamma-argumentet kan brukes til. Det har nok uendelig med bruksområder, så jeg er glad for at ungen har skjønt at jeg IKKE tar meg nær av å bli fremstilt som en mama-gon. Når ting blir vanskelig, skyld på mor. God leveregel, i hvert fall i tenårene (ikke fullt så sympatisk hos 30-åringer, kanskje :fnise:)

Du mistet meg på halv kilo aioli :rodmer::daane:

Mamma har også fått ufortjent mye skylda for ting jeg ikke har villet...

Og mannen har fått bruke meg til lignende. "Nei, kan ikke bli med ut på byen denne helgen også, kona er kjip og vil ha meg hjemme" :fnise:

Vesla syntes det var himmelsk å være hos mine foreldre, sååå mange fine lodotter, over alt! Hun ble veldig glad i det store, sorte, hårete monsteret som lusket forsiktig rundt henne, etter hvert i trygg avstand :ler:

Haha, jeg tenkte faktisk på det, da jeg satt og slafset i meg blåmuggoster og chevre og manchego... at hadde dette vært i fjor, ville det vært rene torturen!

Flere som har brukt mamma-unnskyldningen med stort hell, det er bra!

Det er sikkert også veldig greit å skylde på kona når det er noe man ikke har lyst til, men akkurat det får faktisk ikke Gubben lov til :fnise: Har han ikke lyst til å være med på noe, så får han stå for det sjøl og ikke dytte det over på meg sånn at jeg blir "den kjipe kona til"! Det skal jeg ikke ha på meg, så tolerant og tålmodig som jeg tross alt er... :sjarmor:

Barn + hund = utrolig søtt!

Og sant som du sier, hunder produserer jo masse flotte hårballer som det er moro å smake på... :stønn:

Hunden vår her hjemme er smått skeptisk til Smule som farter rundt. Tror ikke helt hun skjønner hva det lille vesenet er for noe, i tillegg til at Gubben koser med Smule hele tiden (og hunden vår er nesten patetisk glad i Gubben, det er helten over alle helter :roll:) Smule derimot, elsker hunden, og har flere ganger tatt et godt tak i halen for å "kose". Men det skal Dyret ha, hun er utrolig tålmodig. Da HK-jenta var yngre, pleide hun å legge seg oppå hunden, finne fram totten, og ligge der og kose. Og bikkja fant seg i det, det var akkurat som om hun forsto at dette var en "valp" og ble ekstra medgjørlig.

Og DA var kaoset i gang! :skya:

Uka startet med et megakræsj, siden min mann var så smart å melde ungene på juletrefesten på jobben uten å sjekke aktivitetskalenderen. Resultat: festen kræsjer med både HK-jentas og SnillVimsens spilletime. Det kunne vi fått til, de har ellers null fravær, men da Gubben i egenskap av lagleder samtidig ble ønsket på NaniRonaldos trening for å hilse på de nye trenerne og være med på første trening, så raknet hele greia.

Jeg hater å melde avbud til noe vi har meldt oss på, det er det verste jeg gjør og samvittigheten blir kullsvart. Men i skjæringspunktet spilletimer/trening/bare en bil/fire forskjellige steder endte det med at vi tok en spansk en og sendte mail om at ungene dessverre hadde blitt syke og ikke kunne komme på festen. Fy. Ikke bra. Men bedre lykke neste år, eller hur?

En annen ting jeg har gjort, er å melde Susain ut av idrettslaget. Så tilnavnet hennes, tatt fra Usain Bolt, stemmer ikke lenger- hun kommer ikke til å løpe noen hundremetere det neste halvåret. Synd, men en nødvendig konsekvens av en stappfull timeplan, høye skoleambisjoner og orkestergreier som bare spiser mer og mer tid. Igjen: jeg hater å ikke følge opp ting skikkelig, så da det ble så mye fravær fra trening som det ble i slutten av forrige semester, så tok jeg en samtale med henne og vi ble enige om at dessverre, det er bedre å slutte enn å bare holde på sånn halvveis og ha dårlig samvittighet hele tiden. Så sånn endte den friidrettskarrieren ;)

Så nå er vi i gang igjen, med travle ettermiddager og kjøring i alle retninger. Det blir nok bra!

Travelt er det også her hjemme på formiddagen, for Smule har nå kommet til det stadiet hvor hun 90% av tiden er i akutt fare for å falle og slå seg, så det blir mye løping etter turbo-babyen. Skjønt, i dag må vi ut og kjøpe invitasjoner til HK-jentas bursdagsfest. Oh joy. Gleder meg så utrolig til å ha halve avdelingen på besøk, føler liksom at det er akkurat det vi mangler her hjemme :fnise: Men nå er det hennes tur, hun har ikke hatt bursdagsselskap på evigheter, og det er siste året i barnehagen. Klart vi må ha fest!

Som alle andre klør jeg meg forundret i hodet over været. Det er så sært at det er januar, med plussgrader og grønne plener. Men når vi først ikke fikk hvit jul, så skal jeg ikke mase på snø nå- selv om jeg sender en tanke til alle skoleungene som har meldt seg på skikurs og venter på snøen... Men til syvende og sist vinner egoismen, og jeg er bare fryktelig takknemlig for å slippe sprengkulde eller speilglatte veier. Nå har det vel aldri skjedd at mildværet har holdt seg en hel vinter, kulda kommer før eller senere. Men jeg krysser fingre og tær og alt jeg har for at vi slipper sprengkulde og store snømengder i alle fall fram til Gubben har vært i USA. Alt, særlig med barn, blir så mye tyngre når det er beinkaldt. Iskald bil og glatte veier. Dresser og votter som må på og av. Fryse fingrene av seg mens man hurtig-lufter bikkja.

Nei, kan vi ikke bare fortsette med lissom-våren, og heller bestille et pent snøfall akkurat rundt påske?

Ha en strålende uke, folkens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neferet

Puh! Pust med magen sier jeg bare! :daane: Og innimellom må det være lov å ta en spansk en, særlig med fire potensielle sammenfallende aktivitetstider! :daane: Håper mandagen behandler deg pent! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesevisa

For min del kom faktisk denne mildvinteren som bestilt, her jeg surrer rundt stadig mer gravid (34 uker nå). Himmelsk å slippe brodder, kunne gå med de beste joggeskoene og ikke minst fortsatt passe inn i jakka fordi jeg ikke trenger tre ullgensere under.

Meeeen som du sier har vi vel aldri gått gjennom en hel vinter uten en skikkelig snø- og kuldeperiode, så jeg psyker meg opp og ser for meg at den kommer når jeg er maks høygravid. Men samtidig - da kommer jeg vel stort sett til å ligge inne på sofaen og se OL uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Men til syvende og sist vinner egoismen, og jeg er bare fryktelig takknemlig for å slippe sprengkulde eller speilglatte veier. Nå har det vel aldri skjedd at mildværet har holdt seg en hel vinter, kulda kommer før eller senere. Men jeg krysser fingre og tær og alt jeg har for at vi slipper sprengkulde og store snømengder i alle fall fram til Gubben har vært i USA. Alt, særlig med barn, blir så mye tyngre når det er beinkaldt. Iskald bil og glatte veier. Dresser og votter som må på og av. Fryse fingrene av seg mens man hurtig-lufter bikkja.

HAH!

Hva var det jeg sa........ *visste min anti-snø&kuldeinnstilling ville innta alle og enhver før eller siden* :ler:

Jeg har bestilt nåværende vær fremover også, da jeg akter å foreta trilleturbonanza siden jeg har vært så og si innestengt i min egen kropp og hjem, bokstavelig talt, siden august.

Jeg vil glo på trær og.......jeg tar egentlig hva som helst - verden ser sånn ca like spennende ut for meg nå som det gjør for en intetanende baby :P

I tillegg skal jeg jo løpe over gangfeltene, eller iallefall gå i normaltempo - og det vet jeg av erfaring at ikke går med brøytekanter og isbrodder.

*free willy(ane), den kvinnelige minihval*

Lykke til med barnehagebursdag, det høres sånn passelig meditativt ut ;)

Du har jo dreisen på enorme porsjoner kake/pølse eller hva enn barn i bursdager idag spiser. Hva spiser barn idag i bursdager forresten? Er det fortsatt pølse, kokosbollekake, sjokoladekake, geletog og godtepose som gjelder samt leker som brobro brille og sånt?

Eller må man til med sånne smilende kaker dandert som de fancy bloggematpakkene, og hjemmespesiallagde kremmerhus(ikke stygge, men bloggefine) med spesiallagd godteri i rawfood-stil med Justin Bieber-quiz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puh! Pust med magen sier jeg bare! :daane: Og innimellom må det være lov å ta en spansk en, særlig med fire potensielle sammenfallende aktivitetstider! Håper mandagen behandler deg pent! :hug:

Det ble levelig, i hvert fall!

Og jeg måtte bare dytte den dårlige samvittigheten min helt bakerst og si at NÅ prioriterer vi det sånn, og blir det kræsj neste år, så vinner juletrefesten. Det er ikke første gang jeg holder regnskap med noe slikt et helt år, faktisk (i år, for eksempel, gikk vi på Nøtteknekkeren 23. desember, fordi det er en relativt trygg dag. I fjor bestilte jeg billetter til 16. eller 17. eller noe sånt, noe som selvsagt ga full kræsj med fløyuteavslutning. Joda, jeg lærer stadig!) :fnise:

HAH!

Hva var det jeg sa........ *visste min anti-snø&kuldeinnstilling ville innta alle og enhver før eller siden* :ler:

Jeg har bestilt nåværende vær fremover også, da jeg akter å foreta trilleturbonanza siden jeg har vært så og si innestengt i min egen kropp og hjem, bokstavelig talt, siden august.

Jeg vil glo på trær og.......jeg tar egentlig hva som helst - verden ser sånn ca like spennende ut for meg nå som det gjør for en intetanende baby :P

I tillegg skal jeg jo løpe over gangfeltene, eller iallefall gå i normaltempo - og det vet jeg av erfaring at ikke går med brøytekanter og isbrodder.

*free willy(ane), den kvinnelige minihval*

For min del kom faktisk denne mildvinteren som bestilt, her jeg surrer rundt stadig mer gravid (34 uker nå). Himmelsk å slippe brodder, kunne gå med de beste joggeskoene og ikke minst fortsatt passe inn i jakka fordi jeg ikke trenger tre ullgensere under.

Meeeen som du sier har vi vel aldri gått gjennom en hel vinter uten en skikkelig snø- og kuldeperiode, så jeg psyker meg opp og ser for meg at den kommer når jeg er maks høygravid. Men samtidig - da kommer jeg vel stort sett til å ligge inne på sofaen og se OL uansett ;)

Skjønner godt at dere begge to nyter isfrie veier og milde temperaturer (selv om du nå ikke er noen hval lenger, åfforno og sikkert er i gang med spurtingen allerede? Men det er likevel hyggelig å trille uten å fryse nesa av seg!). Kombinasjonen av å være fortung og vaklevoren, og glatte veier, er litt av en utfordring.

Men jeg må bare innrømme at jeg er litt pessimistisk. Er det ikke meldt kaldere vær til helgen? Det er altså så farlig å bli for godt vant til mildvær om vinteren eller tidlig vår- plutselig kommer det en halv meter snø og iskald vind fra Sibir og knuser alle håp om lysere og varmere dager.

Jeg håååper jo at mildværet i alle fall varer to uker til. Men det spørs. Forbereder meg i alle fall mentalt på at sprengkulda kan sette inn når som helst :tristbla: Men for all del, vi får krysse fingrene. Jeg skal jo alltids greie meg, selv om det er kjipt med brøytekanter og trange veier når jeg driver taxiservice, det er verre for dere to!

Lykke til med barnehagebursdag, det høres sånn passelig meditativt ut ;)

Du har jo dreisen på enorme porsjoner kake/pølse eller hva enn barn i bursdager idag spiser. Hva spiser barn idag i bursdager forresten? Er det fortsatt pølse, kokosbollekake, sjokoladekake, geletog og godtepose som gjelder samt leker som brobro brille og sånt?

Eller må man til med sånne smilende kaker dandert som de fancy bloggematpakkene, og hjemmespesiallagde kremmerhus(ikke stygge, men bloggefine) med spesiallagd godteri i rawfood-stil med Justin Bieber-quiz?

Ja, altså, det er jo det minste man må kunne forvente, lizm... :roll:

Neida. Her kan jeg berolige deg med at unger fremdeles er strålende fornøyd med pølser, sjokoladekake og en godtepose. Holder i lange baner. Vi tenker å ha fiskedam med godteposene, og så kan storesøsknene bestikkes til å arrangere stopp-dans eller flasketuten peker på hvis det er nødvendig. Men antagelig blir det bare hui og hå og rett inn på rommet for å dra ut alle lekene i fellesskap og gå bananas. Gubben og jeg egentlig bare å være serveringspersonale og sitte bakvakt i tilfelle tissehjelp o.l. Og ikke minst å rydde opp etterpå :sprettoy:

Da Susain hadde sitt første bursdagsselskap, hadde jeg åtte forskjellige kaker og vasket huset før gjestene kom. Og det var første og eneste gangen, gitt!

Godt mulig noen drar bursdagsideene lenger enn langt. Det hadde ikke overrasket meg. Men min erfaring er i alle fall at ungene selv ikke er spesielt krevende. Det er i så fall mor & far som ikke synes det duger med vanlig bursdag, men må ha pinjata og klovneunderholdning og whatnot. Dem om det, det er et fritt land, men jeg kjører et helt standard løp, med pølsetusenbein, kake og gele på menyen. Det eneste fancy jeg skal gjøre er at hun skal få med seg en Hello Kitty-kake i barnehagen, men det er mest fordi jeg er ganske så stolt over at jeg får den så fin :sjarmor:

Hektisk uke, altså.

Det har vært mamming på alle fronter og i alle kanaler, så og si. En kort statusrapport:

* Bakt og feiret husets eldste sønn, sekstiåringen i en tenårings kropp. Jeg mener, hvilken fjortis er det som ønsker seg marsipankake til bursdagen? Fra meg og Gubben fikk han lommebok og nye sko (kan velge mellom Nike FreeRun eller tilskudd til skikkelige fotballsko), fra mormor + mann fikk han toalettmappe med masse hårgele og stæsj og David Beckham-deo og parfyme. Innertier!)

* Faglærerkonferanse for Susain og elevsamtale med SnillVimsen unnagjort. Den første var like grei som forventet, den andre gikk bedre enn fryktet :fnise:

* Harde og lange forhandlinger med min yngste sønn angående spillet Minecraft. Vi kom til en konklusjon begge ble fornøyde med, og storebror kom med følgende kommentar "Han er jo helt i hundre jo! Men... jeg skjønner det litt også, mamma. Det er faktisk sånn at absolutt alle andre spiller Minecraft". Der og da følte jeg meg en smule slem, for å være ærlig. 90% av tiden tror jeg det er til ungenes beste at jeg er nettopp streng, men det må faktisk ikke bikke over heller. Uansett, nå har han fått spillet, og får bruke tid på det på visse betingelser. Jada, ryddig sekk er en av betingelsene ;)

* Smule og jeg har vært hos tannlegen. Interessant opplevelse, men det endte godt da hun fikk lov til å sitte i vogna og leke med lommeboka mi. Tannlegen min, Ken (neida, han heter ikke det, men han ser sånn ut. Og resepsjonisten hans ser ut som Barbie, og de har lyse luftige lokaler med jazz i bakgrunnen. Det perfekte stedet å komme løpende med halvbustete hår for å få skrapt av en halv kilo illeluktende tannstein, man føler seg så... fresh, liksom!) så riktignok lettere bekymret ut da Smule gikk til sikle-angrep på VISA-kortet mitt, men heldigivis: ingen skade skjedd på magnetstripen. Verre var det at jeg faktisk hadde et hull, eller i alle fall en avskalling som må fylles. Jeg har ikke hatt hull på 20 år, mine eneste erindringer om boring er fæle minner hos skoletannlegen. Man kan trygt si at jeg gruer meg til neste time!

* Mamming for store barn: har lest over og kommet med innspill på søknad til potensielle arbeidsgivere til arbeidsuka. Søknader, med vedlegg og referanser, går i posten i dag. Så er det bare å krysse fingrene for at NOEN har lyst til å ta sjansen på en ungdom som ikke bare jobber i pappas butikk eller mammas kontor, men faktisk gidder å gjøre et ærlig forsøk på å fiske sin egen jobb...

* Høyrearmen min har fått hvile i korte øyeblikk! :hoppe:

For de av dere som ikke har et barn akkurat i åttemånedersalderen, må denne kanskje forklares? Men jeg har altså i de siste ukene levd med høyre arm i konstant 45 graders vinkel ut fra kroppen, klar til å fange en fallende Smule som bare interesserer seg for en eneste ting: opp på føttene og stå, og klamre seg fast til bordkanter og aviskurver mens hun vakler seg bortover. Nå begynner hun endelig å skjønne hvordan hun kan sette seg ned uten å falle bakover og slå hodet i gulvet, så høyrearmen til mor kan endelig få hvile. I korte øyeblikk.

* HK- jenta har hatt sin første ballettime på barneballetten. Hun kjører jo dobbelt løp og går både klassisk- og barneballett, det var forutsetningen for at hun fikk begynne tidlig på klassisk. Men jeg tror nok egentlig at barneballetten er litt bortkastet, altså. Tross alt kom læreren styrtende ut av salen etter timen og kom tilbake med vaskevann og klut, fordi en av ballerinaene hadde tisset på gulvet :hoho: HK-jenta er ikke helt der lenger, for å si det sånn. Men men. Hun får kjørt seg på de andre timene, i hvert fall, og så øver hun som en helt på fløyta!

Ja, og ellers går det i det vanlige. Kjøring og henting og vasking av fotballsokker. Det er et herlig liv. For tiden har Gubben også forsvunnet inn i en skikkelig jobb-boble, jeg kjenner at jeg begynner å bli gørrlei av USA-turen nå. Men jeg forstår ham jo også, det er masse å forberede og mye som henger på at turen blir vellykket. Og det er hans ansvar denne gangen. Men jeg må innrømme at jeg kjenner en liten indre djevel som forbanner hele opplegget når han for tiende dagen på rad kommer hjem, henter en eller annen unge, spiser middag, og så drar fram pc og headset midt oppi matlagingskaos og skitne tallerkner, og blir sittende der resten av kvelden, bare avbrutt av "Kjære, har du vasket noen flere svarte sokker?"...

Nåja. Det er ikke så lenge til han skal ha pappaperm. Da har jeg tenkt å ta igjen med renter :lur:

Det som virkelig lider akkurat nå, er- overraskende nok, liksom :roll:- lesingen. Får se om jeg får tatt unna noe i helgen...

... :skratte: .........

I morgen skal både HK-jenta og SmillVimsen i hver sin bursdag, mens de to store skal spille på den store Bach-konserten i konserthuset. Og på søndag har vi dobbel trening og pliktmiddag hos svigers. Men jeg sverger: når vi har en halvtime i fred og ro hjemme, skal ingen få lov til å forstyrre meg. Mor er inkommunikado, og nåde den som våger seg frampå!

Ha en flott fredagskveld (med Sherlock!), alle sammen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes! Hverdagen din er litt av et Excel-ark ja, ikke minst helgene! Puh...

Er inne her og leser, men rekker ikke legge igjen så mange spor :blomst:

(Her har gubben begynt å mase om ny baby...Han blir 40 om 11 mnd fikk jeg beskjed om i går, så hvis han skulle ha et barn til, så måtte den komme før han ble 40!!! Jeg har da et år igjen til jeg blir 30, og syns jeg har goooood tid :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visakortet tåler en førtigraders vask i vaskemaskinen, så litt småbarnssikling er bare barnematen...

Lykke til med tannlegebesøk, med litt bedøvelse går det som en lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh!

Første uka etter en lang juleferie ble akkurat så slitsom som jeg forestilte meg, og nå skal det jaggu meg bli godt med helg!

Og dette blir en spennende helg, for nå har vi (les: jeg) endelig fått Knerten inn på sitt eget rom og ligger på sofaen og venter på at han skal sovne. :)

Samboeren er nemlig verdens største hønepappa, og har synes tanken på at Knerten skulle flytte ut av soverommet vårt og inn på sitt eget rom rett over gangen (som er ca 120 cm bred) har vært direkte grusom. I dag fikk han derimot ikke noe valg lenger, for imens han var på jobb, så hadde jeg en "slappe av" dag hjemme hvor jeg fikk flyttet senga til Knerten fra vårt soverom til hans. Og ettersom samboeren i tillegg har en guttekveld ute av huset, så var det også jeg som sto for leggingen i kveld, og da har han ihvertfall ikke noe han skulle ha sagt. :fnise:

---

Og der var det helt stille gitt! Det ble bare 1 time med tumling der inne, mot at han normalt sett slokner innen 10 min, og det vil jeg si er godkjent ettersom han tross alt sover på helt nytt rom nå. :)

---

Huff! Jeg kjenner jeg blir helt svett bare ved å lese om hverdagen din, Mafalda.

Personlig så har jeg nok med å komme meg gjennom 50% jobb, henting i barnehage, middagslaging og null aktiviteter på kvelden for tiden, og hadde virkelig slitt dersom jeg hadde måttet håndtere noe mer enn dette. Akkurat nå så er jeg sjeleglad for at Knerten er alt for liten til å være med på noen som helst aktivitet på ettermiddagen, og i grunnen er storfornøyd dersom jeg sitter på gulvet sammen med han og leker at vi lager mat. Og det skal han ha, han er veldig flink til å kokkelere på komfyren sin og å late som om han lager suppe på legodyrene sine eller koker kaffe til mamma'n sin. :rodmer:

---

Nå nærmer jeg meg 24 uker med stormskritt!

Og ettersom alle svangerskapsbøker nå skal ha det til at man er inne i en periode hvor energinivået er på topp, formen er på topp og man strålet, så er det jo helt toppers å kjenne at energien forsvinner mer og mer for hver dag som går, at korsryggen og setemusklene begynner å stivne uten noen grunn og at jeg definitivt ikke stråler. :P

I går fikk jeg faktisk beskjed fra svigermor om at det var på tide å kaste inn håndkleet nå og å komme meg til legen for å få meg 100% sykemelding, og selv om det sitter langt inne å innrømme dette, så må jeg faktisk si at jeg tror jeg bør si meg enig med henne. Jeg er såpass nær det tidspunktet hvor jeg ble lagt inn på sykehus sist pga risiko for prematur fødsel, og jeg kjenner at jeg ikke fungerer i jobb særlig mye lenger pga manglende energi og at jeg begynner å bli mer og mer redd for at jeg skal ha for kort livmorhals denne gangen også. Nå skal jeg heldigvis på sykehuset om litt over 1 uke, og da får jeg ihvertfall et svar på hvordan det ser ut denne gangen. Jeg må si jeg krysser fingrene for at det ikke er noen endring siden uke 18, for jeg kjenner at tanken på å måtte ligge på sykehus borte fra Knerten over lengre tid gir meg en skikkelig vond klump i magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets KG-dagbok går virkelig til deg Mafalda. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen - du fortjener en bredere leserskare. Føler meg så priviligert som har mulighet til å lese dine hverdagsbetrakninger. Selv om det virker slitsomt, og til tider utmattende, med en såpass stor familie så virker dere alle genuint lykkelige. Og når vi er inne på det, så du nrk-programmet om småbarnsforeldre og lykke, eller rettere sagt, mangelen på sådan? Det later ikke til å være beskrivende for dere, ut fra hva jeg kan lese gjennom linjene her i dagboka de. Såklart går man ikke rundt og er superoverlykkelig hele tiden, men sånn på det jevne. Det er i hvert fall inspirerende.

Forøvrig har Kasper også funnet ut at "mamamamah" er magisk. Han sier det med en klagende og bearbeidende undertone. Han ålekrabber seg etter meg mens han nærmest roper mamamama, stopper jeg så klatrer han oppover beinet mitt med et bistert uttrykk mens han fortsetter klagingen - mamamama. Til jeg tar han opp. Da er han strålende fornøyd. Tror ikke det betyr mamma, tror det betyr: "Hei du, ikke stikk fra meg a'! Kom tilbake!!!" :ler:

Endret av Pyntestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neferet

Fordelen med det ekstreme programmet ditt er vel at du ikke rekker å lide deg gjennom kamp i dag... :daane: Det er ikke akkurat noen betryggende forestilling i dag heller :sjokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...