AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #1 Skrevet 18. juli 2013 Nå er det ikke så lenge til studietiden er i gang igjen, og som ny student trenger jeg tips til hva jeg kan spise og lage av mat. Tenker da på frokost, skolemat, middager og mellommåltider, og helst ikke så altfor dyrt. Dere erfarne studenter, hvordan gjør dere det? Anonymous poster hash: e523b...e27
Antique Skrevet 18. juli 2013 #2 Skrevet 18. juli 2013 Jeg lager mye wok - sunt og enkelt, ikke så dyrt heller! Ellers blir det en del salat, omelett, pasta. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #3 Skrevet 18. juli 2013 Kjøper du de ferdig posene med saus, eller lager du sausen til woken selv? Hva pleier du å ha i woken? Anonymous poster hash: e523b...e27
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #4 Skrevet 18. juli 2013 Det er flere som har lagd tråd om samme tema som deg, her er noen: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=515235http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=25620http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=394514 Her er det mye bra tips! Anonymous poster hash: 9a245...7ef 1
Watermelon Skrevet 18. juli 2013 #5 Skrevet 18. juli 2013 Jeg vil anbefale deg å kjøpe de fleste matvarene du trenger på Rema 1000. Jeg har erfart at de er god på det meste, for utenom frukt. I tillegg får du mer for pengene der. Jeg bruker ca. 2000 kroner i måneden på mat. Man kan lage mye god og billig mat om man vil. Det er nevnt tidligere at wok er et godt alternativ for grønnsaker. Man kan også kjøpe gulrøtter/brokkoli til en billig penge. Du sparer mye penger på å smøre deg matpakke selv istedenfor å kjøpe ferdig smurt mat i kantinen. Når det gjelder middagsmat så kjøper jeg mye laksefilet, torskefilet og kyllingefilet, fordi det kan det er både sunt og billig. Ris og grønnsaker er tilbehør som jeg bruker.I tillegg kjøper jeg en del salat som kinakål, paprika, mais og sånt. Når det gjelder frokost så spiser jeg havregryn som både er billig og sunt. Jeg bruker å kjøpe kavring/knekkebrød for mellommåltider. Håper dette er nyttig informasjon for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #6 Skrevet 18. juli 2013 En pakke 500g pasta penne fra Rema 1000 koster 3 kr. Et grovt rundstykke koster 1,90 kr. En stor pakke med små baguetter fra Rema koster rundt 22 kr En pakke frokostblanding koster mellom 20-40 kr. Bananer er billig. Prisen på én er rundt 3-4 kr. Rema har forskjellig kjøttpålegg til 15 kr pakka. Havregryn er billig! Baguettene og frokostblandingen holder jo som regel noen dager, så hvis du deler prisen på noen dager, så blir det ganske billig. Følg med i kundeavisene på forskjellige tilbud butikkene har. Her kan du spare mye! Rema har også ukens kuttet hvor en frukt/grønnsak er på tilbud hele uka. Anonymous poster hash: 10732...ef2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #7 Skrevet 18. juli 2013 Takk for bra tips! Vil gjerne ha flere Anonymous poster hash: e523b...e27
Black March Skrevet 18. juli 2013 #8 Skrevet 18. juli 2013 Pasta Carbonara er i alle fall ett must, proteinrikt, svingodt og ferdig på 10 minutter. Bokstavlig talt. 1
skruf Skrevet 18. juli 2013 #9 Skrevet 18. juli 2013 Jeg var helt håpløs.... spiste pasta med ketsjup til middag, varierte med ris med ketsjup og krydder. Ellers kneip og billig pålegg. Havregryn er og supert. En gang i uken spiste jeg meg stappmett på en meksikansk restaurant der de hadde "spis så masse taco du orker til 99kr". Spiste til jeg nesten sprakk og drakk vann til...
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #10 Skrevet 18. juli 2013 - Lag store porsjoner, sånn at du kan fryse det ned og ta opp senere. Som blant annet; lasagne, supper, pizza, pølsegryte osv. - Supper metter og er billig. - Om du skal lage pizzabunn så lag det selv. En bunn koster rundt 40 kroner, og om du lager det hjemme koster det nesten ingenting. - Bak rundstykker og brød. - Havregryn er billig, 10 kr for en pakke - Knekkebrød koster heller ikke mye. Wasa husmann koster rundt 10 kroner for en dobbelpakke. - 2 kg kyllingfilet first price finner du på kiwi, det koster rundt 130 kr. Det er mange kyllingfileter oppi en sånn pose, og da kan du få flere middager. - First price laksefilet koster rundt 30 kroner for 4 stk. Da har du 2-4 middager. (spørs hvor mye du spiser) Anonymous poster hash: 9a245...7ef 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #11 Skrevet 19. juli 2013 Hvis du går for first price sine produkter er det mye penger å spareJeg kjøper blandt annet fiskekaker fra first price.Det kan jo brukes til så mye.Enten som standard fiskekake middag,i wok med grønnsaker, nuddler og saus,på brødskiver både kalde og varme osv Eller hvis du ha en innvandrerbutikk i nærheten anbefales det å gjøre en del innkjøp der. Anonymous poster hash: c9f4c...557 1
Gjest Rossin Skrevet 19. juli 2013 #12 Skrevet 19. juli 2013 Styr unna first price-kylling. Det er søppel. Spise mindre kjøtt, mer grønnsaker og bønner/linser, ev. fersk fisk. Invester i en trykkoker, så sparer du masse tid.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #13 Skrevet 19. juli 2013 Så bra at så mange deler deres tips! Tusen takk! Rossin, hva bruker du trykkokeren til? Og har du eksempler på retter hvor du bruker bønner og linser? Anonymous poster hash: e523b...e27
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #14 Skrevet 19. juli 2013 Kjøp en stor pakke med ris, og en stor pose grønnsaksblanding, en pakke billig skinke og litt egg. Kok risen, kok grønnsakene, kutt opp skinke og lage eggehakk. Tilslutt blander du alt sammen og du har en rask, billig og god middag. Hvis du lager litt mye så holder den seg noen dager i kjøleskapet. Er godt å ha med som lunsj også og kan spises kald. Anonymous poster hash: db5df...0fb 1
Gjest Rossin Skrevet 19. juli 2013 #15 Skrevet 19. juli 2013 (endret) Så bra at så mange deler deres tips! Tusen takk!Rossin, hva bruker du trykkokeren til? Og har du eksempler på retter hvor du bruker bønner og linser? Anonymous poster hash: e523b...e27 Du kan f.eks. koke et kyllinglår med masse gode grønnsaker:løk, potet, aubergine, paprika, tomat. Ha oppi et laurbærblad, litt hvitvinseddik, og litt kajennepepper. Når det er ferdig kokt, etter ca. 25-30 min, tar du ut kyllinglåret, heller oppi litt god olivenolje, og kjører blandinga med stavmikser. Da har du en sunn og god saus med kraft fra kyllinglåret. Legg kyllinglåret på tallerken, heller over sausen, dryss på favoritturten, og server med ovnsstekte poteter til. Du får sikkert saus til overs, denne kan du bruke som suppe senere. Kok makaroni og egg f.eks. Bønner og linser har mange bruksområder, du kan f.eks. halvere kjøttmengden neste gang du lager taco, for så å tilsette en halv boks kikerter. Sunnere, billigere, og like godt Endret 19. juli 2013 av Rossin
Gjest Rossin Skrevet 19. juli 2013 #16 Skrevet 19. juli 2013 (endret) .... Endret 6. august 2013 av Rossin
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #17 Skrevet 19. juli 2013 Så bra at så mange deler deres tips! Tusen takk! Rossin, hva bruker du trykkokeren til? Og har du eksempler på retter hvor du bruker bønner og linser? Anonymous poster hash: e523b...e27 http://www.matoppskrift.no/oppskrift/Lett-linsesuppe Denne kan du også lage en større posjon av og fryse ned. Anonymous poster hash: c9f4c...557 1
Gjest oreokaka Skrevet 19. juli 2013 #18 Skrevet 19. juli 2013 (endret) Jeg pleier ofte å lage en stoooooor porsjon med salat med pasta oppi. Bruker gjerne det jeg har av rester av salat og grønnsaker, og pasta. Også blander jeg det inn i pesto og aioli. Kjempegrei mat å ha til middag, frokost eller lunsj! Ellers er det helt topp å fryse ned mat, at du eks lager en stor lasange, og fryser ned halvparten. Gullverdt med fryser Edit: Kan også foreslå at om du ikke er en storspiser som meg, så kan man dele mye mat. Eks bare en halv pakke med suppe, en halv pizza osv. Og kylling er noe man kan lage utrolig mye god mat av, man trenger ikke spise knekkebrød bare fordi man er student. Du kan også eks lage store porsjoner med supper (fiskesuppe, kyllingsuppe, kjøttsuppe, grønnsakssuppe osv) for så å fryse det ned. Da kan du evt også putte litt oppi ulike fryseesker, og bare ta opp en av gangen Annet tips til billig og veldig rask middag: Du steker kjøttdeig, putter etterhvert oppi mais og hakkede tomater (krydrer litt med oregano og annet krydder) og koker ris på siden. Kjempegodt! Endret 19. juli 2013 av oreokaka 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #19 Skrevet 20. juli 2013 Har du microbølgeovn? Bakepotet tar ca 7-8 min i micro, ta av folien, prikk rundt i skallet med en gaffel så den ikke sprekker,og pakk i kjøkkenpapir. Full guffe, kan fylles med mye godt til nattmat eller en enkel lunsj. Ikke hverdagssunt. Linsesuppe, fres løk, hvitløk og krydder, ha på vann, røde linser og grønnsaker, litt tomatpure eller en boks hermetisk tomat. Wok med mye grønnsaker, kjøp ris og krydderpastaer på asiatiske butikker. Kjøp tørre kikerter på asistiske forretninger, bløtlegg og kok, frys i poser og ta ut det du trenger til middagen. Billige proteiner, kan brukes sammen med eller i stedet for kjøtt, til hummus, i salater og supper mm. Kjøp hel, fersk kylling, del opp før eller eyter steking, server som filet, i kyllinggryte, supper, stek i biter til taco, la bena koke til suppekraft mm. Lag chili con carne med tilbudskjøttdeig og bønner du koker selv, frys i porsjoner. Kok ris, stek en kyllingfilet på panne, ha på noen cherrytomater og evt oliven, pluss etpar ss creme fraiche smaksatt med f.eks pesto. Laksefilet i en liten form, ha på purrebiter, krydder og noen skjeer creme fraiche som spes med melk, stek i micro eller ovn, ha potet eller ris til. I micro tar det under 5 min.Anonymous poster hash: cc780...2a4 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå