Gjest Uglefot Skrevet 4. oktober 2010 #1 Skrevet 4. oktober 2010 Student,lite penger,må ha mat. Har du noen tips til handleliste for middag i en hel uke? Billig,godt og variert? Lei av å spise pølser...
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #2 Skrevet 4. oktober 2010 Frosne laksekoteletter. Jeg har sett de har dem på Rema og Kiwi til under 20 kroner for 500 grams poser. Stek dem og krydre dem lett med sitronpepper, nam!
Gjest strykebrett Skrevet 4. oktober 2010 #3 Skrevet 4. oktober 2010 Nå er det sesong for skikkelig gode rotgrønnsaker. Du kan kjøpe inn gulerøtter, kålrabi, løk og selleri for eksempel. Blir litt dyrt den dagen du kjøper alt, men det holder til mat i mange dager. Du kan lage grønnsakssuppe en dag, lapskaus dag 2, lasagne dag 3 (kjøp til litt pasta og hermetisk tomat), spaghetti med grønnsaksbasert saus dag 4, og så videre. Veldig sunt er det også
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #4 Skrevet 7. oktober 2010 Fiskegrateng på rema1000 koster 10,- samtidig som de har en del billige frosne fiskeprodukter. Vi benytter oss veldig av god helg tilbudene på kiwi, denne uken er det vel biff til 14,90 kr Ellers går det i wok, omelett, grønnsakssuppe, pasta bolognese(kjøper bokser med hakkete tomater istedenfor ferdiggreiene), tunfisk med tomatsaus, laksefile med ris, stekt ris osv.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #5 Skrevet 7. oktober 2010 Den biffen fra God helg/Kiwi er ikke egnet til å spise som biff. Seigt. Til gjengjeld så får du supert kjøtt til lapskaus. Lag en stor posjon og frys ned.
Rødtoppen86 Skrevet 7. oktober 2010 #6 Skrevet 7. oktober 2010 Alltid mye i frysedisken på Rema 1000 ja. Vi kjøper inn Lerøy fiskegrateng, fiskepinner og panert seifilet. Det koster ikke mange kronene og varer lenge for en person. I tillegg kjøper vi frosne grønnsaker som brokkoliblanding og har potetmos eller ris til maten. En saus til seifileten er enkel å lage selv, men det går fint an å kjøpe saus og. I noen butikker er kjøttdeig billig, særlig svin- og kyllingkjøttdeig, så da kan du jo eventuelt lage to middager i en siden en pakke kjøttdeig er mye for en person. Pasta som spaghetti er ikke dyrt, og du får kjøpt kjøttdeigsaus på pose som koster mindre enn dolmioglass.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #7 Skrevet 7. oktober 2010 Let etter gode tilbud! og om du har mulighet, spre handlingen til flere butikker (men hold deg til handlelista så du ikke kjøper for mye) så du får med deg de beste tilbudene. Du kan finne mye bra frossent, billig kjøtt. Og om du skal ha ferskt kjøtt, kyllingfilet osv - kjøp stort og frys ned. Pølser er vel ikke så veldig billig, tror du kan få mye bra mat for mindre enn det du bruker på pølser!
Independent_ Skrevet 7. oktober 2010 #8 Skrevet 7. oktober 2010 Kyllingkjøttdeig - kan brukes til alt. Jeg har erstattet vanlig kjøttdeig med kyllingkjøttdeig fordi smaken er bedre og det er sunnere, men prisen er også lavere. Landlord pomfri - Alt av pomfri smaker akkurat det samme i min munn, og landlord sin er inget unntak. Forskjellen er at 1kgs-posene er myyye billigere enn de andre merkene. Fiskepudding - Det er i hvert fall veldig billig hvis du velger riktig merke. Det er kjempe god sammen med pasta, ris, poteter, ja egentlig det du har i skapet ditt. Ostesnitzel - Den Nordfjord sin tror jeg koster 25,- for fire stykker, noe som er veldig billig. Det er jo ikke veldig sunt, men det metter godt og kan kombineres med alt mulig rart. Wok, grønnsakssuppe og andre matretter med masse grønnsaker - Det er dyrt å kjøpe grønnsaker den ene gangen, hvis man kjøper mange forskjellige typer grønnsaker. Men saken er at det tar laang tid før man bruker det opp og man får mange middager av det så man tjener på det i det lange løp. Også er det jo bra for kroppen i tillegg.
Inwe Skrevet 7. oktober 2010 #9 Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Hopper på kyllingkjøttdeig tipset. Mye billigere, sunnere og tar til seg krydder mye bedre. Jeg er helt avhengi av krydder, men tror jeg sparer endel penger på å ha et ganske så innholdsrikt krydderskap. Lag feks egen bolognaise: Kylling kjøttdeig (21 kr for 300g rema) Tomatpure (3,40 kr på rema tror jeg) Fersk sjampingjong (31 kr kg, du trenger ikke mye) Mais (4 kr) Stek sjampingjongen i masse smør med salt og pepper, ta det ut av panna. Stek det nesten ihjel før du legger det til sides. Stek kjøttdeigen. Putt i tomatpure og vann (fyll opp boksen du hadde tomatpure i, slik at du får like mye vann) putt oppi maisen og soppen så krydrer du etter eget ønske (feks: grillkrydder, hvitløkspulver og oregano.. trenger ikke mye egentlig). Du kan også ha gullerøtter, løk osv i denne for å gjøre den fyldigere uten å bruke alt for mye penger. Feks hvis du skal ha gjester (laget denne til en som ikke engang liker bolognaise en gang, og han er frelst) Kok pasta til, så har du middag i 3 dager til ca 40 kr Ellers er pølsene på rema billigere (vet du sa du var lei), du får 16 stk til 35 kr. Kyllingkjøttdeig kan fint brukes istedet for kylling (i sweet and sour saus eller til bali kyllinggryte feks), eller bare krydra til pasta eller ris. Vi spiser egentlig veldig mye rart, og billig. Pasta med soppsaus. Kjøp soppsaus (bland den med en fløte istedet for det som står på posen), stek opp masse sopp og putt oppi. Server med pasta. Kanskje 30 kr? Hmm.. Jeg er egentlig ganske ekspert etter endel år med dårlig råd (pga skole), dessuten gidder jeg ikke bruke mer enn hva jeg må på mat. Tror ikke jeg kommer på fler tips nå :klø: Endret 7. oktober 2010 av Inwe
Inwe Skrevet 7. oktober 2010 #10 Skrevet 7. oktober 2010 Et tips til er forresten å lage egne burgere. Kjøttdeigen på rema koster også 23 kr for 300g, eller du kan lage av kyllingkjøttdeig. Bland med grillkrydder (og egg og mel, men det er ikke nødvendig). Stek de og ha de i burger brød med grønnsaker til
Inwe Skrevet 7. oktober 2010 #11 Skrevet 7. oktober 2010 Ja, og forresten, jeg er rema-frelst. Det er desidert billigst der
Tøysejenta Skrevet 7. oktober 2010 #12 Skrevet 7. oktober 2010 Fiskeboller med poteter og gulrøtter. Koster neppe mer enn 25 kr til sammen, og du har nok middag til 2-3 dager. Husk å kjøpe et av de billige merkene Smaker like godt med fiskeboller til 8 kr som de til 30 kr
Gjest Consensio Skrevet 7. oktober 2010 #13 Skrevet 7. oktober 2010 Skriv meny frem til neste lønning. Skriv så en handleliste utifra den menyen og hold deg til det. Dette sparer man utrolig nok en del penger på, enn når man finner på middager underveis i butikken.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #14 Skrevet 7. oktober 2010 Har du fryser ts? Det er avgjørende før jeg svarer i tråden din. Fiskepudding, kyllingkjøttdeig er bare alternativer og ikke det man er avhengig av. Synd du ikke får svar fra meg feks. før du svarer på om du har fryser og hva du liker.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #15 Skrevet 7. oktober 2010 Har du fryser ts? Det er avgjørende før jeg svarer i tråden din. Fiskepudding, kyllingkjøttdeig er bare alternativer og ikke det man er avhengig av. Synd du ikke får svar fra meg feks. før du svarer på om du har fryser og hva du liker. Sikkert mange som får nytte av tipsene dine uansett.
Inwe Skrevet 8. oktober 2010 #16 Skrevet 8. oktober 2010 Har du fryser ts? Det er avgjørende før jeg svarer i tråden din. Fiskepudding, kyllingkjøttdeig er bare alternativer og ikke det man er avhengig av. Synd du ikke får svar fra meg feks. før du svarer på om du har fryser og hva du liker. Jeg har fryser, og er veldig interressert i billig studentmat!
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #17 Skrevet 8. oktober 2010 En behøver ikke være student for å ha lite penger til mat. Selv har jeg en uføretrygd og det er ikke stort igjen når alle utgiftene er betalt. Jeg kan ikke jobbe for å tjene noe ekstra pga helsa. Jeg lager noen ganger pizza på lørdag. Passer på å kjøpe pålegg som er nedpriset og fryser det og bruker det på pizzaen. Sparer på alle ostebiter og fryser de ned. Små ostebiter er lettere å rive når de er litt frosne. Lager en stor posjon med pizzasaus fra bunnen av og fryser ned resten etter bruk. Bruker så pålegg, løk, noen ganger paprika og ost på pizzaen. Blir ikke dyrt. Må jo kose oss litt også.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #18 Skrevet 8. oktober 2010 Ris er fremdeles billig. Hva med å ha ris ved siden av middagen en dag og neste dag steke resten av risen med litt grønnsaker og røre inn et egg. Bruker gjerne grønnsaksrestene fra dagen før. Koker litt ekstra den dagen da. Stekte poteter, løk og egg med en brødskive ved siden av. Fullverdig måltid. Det er fullt mulig å lage store posjoner, men jeg liker ikke å spise det samme flere dager på rad. Karbonade på brød med egg og tomat går innimellom hos meg som middag. Vi behøve jo ikke ha kjøtt eller fisk hver dag. Noen ganger har jeg bare en masse grønnsaker som jeg så vidt freser, har oppi en boks med tomater, krydder etter smak, lar det koke til alt er mørt og har godt brød ved siden av. Husk alltid litt sukker 1/2 -1 ts når du bruker tomater. Da får du en mer fyldig tomatsmak.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #19 Skrevet 8. oktober 2010 Første bud er å tråle tilbudsaviser. Deretter så planlegger du middag for en tid framover. Er visse typer grønnsaker som ikke holder så lenge og da er det kjekt å kunne få brukt det opp. Jeg har også vendt meg til å spise lite av kjøtt/fisk (det som er dyrt) og mer av det andre på tallerkenen. Altså jeg tar en liten kjøttbit og mer pasta. Rimi har en egen kjøledisk for varer som snart går ut av dato. Veldig kjekt. Så forresten det hos Ica i går også. Lag selv pølse- og hamburgerbrød. Sunnere og billigere.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #20 Skrevet 8. oktober 2010 Glemte å skrive at det da er 50% på det som snart går ut på dato. Det gjør jo at man faktisk kan unne seg litt dyrere varianter av og til. Jeg stikker jevnlig innom denne disken. Kiwi hadde god helg tilbud i dag på krydderbiff av storfe. 15 kr for en pakke. Kjøpte to samt diverse grønnsaker. Lager lapskaus og fryser ned. Får iallfall 5 middager ut av dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå