Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har trent styrke (til og med deltatt i styrkeløftkonkurranser) i 6-7 år nå og kan en del om kosthold og styrketrening. Jeg ser ofte at særlig kvinner har en del merkelige tanker rundt kosthold og trening.

Så kvinner, hva er sunn og usunn mat for dere og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg er kostholdsrådene fra helsedirektoratet mer eller mindre det jeg anser som sunt og usunt. Men, jeg velger smør fremfor margarin anyday selv om jeg ikke ser på noen av delene som sunt.

Anonymous poster hash: d93dc...a44
Gjest Nanne70
Skrevet

Rene og naturlige matvarer er det sunneste, etter min mening. Ikke alltid jeg klarer å holde meg til det, men har nylig lagt om til LCHF og spiser derfor bl.a. ikke lenger ferdigmat, margarin, sukker, ferdigbakst som brød, kaker og kjeks etc., ikke lettprodukter, ikke hvetemel, ikke farseprodukter som pølser og hamburgere (men bruker litt karbonadedeig) osv. Og jeg spiser heller ikke soya- eller proteinprodukter.

Skrevet (endret)

Sunnt: frukt, grønnsaker, bær, magre proteiner (kylling, tofu, svinekjøtt, magert oksekjøtt i begrensede mengder, fisk og skalldyr, egg), nøtter, magre meieriprodukter ( ikke ubegrenet mengde), grove kornprodukter, små mengder vin.

Usunnt: produkter som inneholder masse kunstige tillsetningstoffer, raffinert sukker, salt, mettet/transfett. De fleste hel og halvfabrikata.

Endret av Pooh
  • Liker 3
Skrevet

Rene og naturlige matvarer er det sunneste, etter min mening. Ikke alltid jeg klarer å holde meg til det, men har nylig lagt om til LCHF og spiser derfor bl.a. ikke lenger ferdigmat, margarin, sukker, ferdigbakst som brød, kaker og kjeks etc., ikke lettprodukter, ikke hvetemel, ikke farseprodukter som pølser og hamburgere (men bruker litt karbonadedeig) osv. Og jeg spiser heller ikke soya- eller proteinprodukter.

Hva er begrunnelsen for dette? Hva er f.eks. usunt med hvetemel?

• Liker 1
Skrevet

Leggr til lista mi ovenfor: bønner og linser

Skrevet

Mat av reine råvarer er sunt i mine øyne. Dvs reint kjøtt, grønsaker, nøtter og bær.

Frukt og korn er ikkje usunt, men heller ikkje sunt i store mengder.

Kva som eg reknar for er sunt er ut frå korleis min kropp fungerar. Eter lavkarbo, med begrensa mengder korn og frukt. Kroppen min fungerer veldig mykje bedre med slik kost enn med "tradisjonell" kost med masse poteter og pasta.

AnonymBruker
Skrevet

Sunt: Kjøtt, fisk, skalldyr, frukt, grønnsaker, bær, nøtter, melk, grove kornprodukter osv.

Usunt: kaker, godteri, saft, milkshake, macdonalds, fløte, sukker, kjeks, meierismør, pølsebrød, fastfood, nugatti, is osv.

Anonymous poster hash: 3b2aa...c4c
Gjest Tirkes
Skrevet

Sunn mat for meg er sunne mengder og rene produkter / lagd fra grunnen, eller nesten fra grunnen, med lite fett og salt.

Annser eget kosthold som "normalt sunt". Frityr er no-no, men jeg velger sjelden lightprodukter. Jeg velger grovt foran fint, og er glad i fisk.

Jeg spiser trolig mye energirik mat, men alt med måte og balanserer kosthold og trening. Gjerne potet middag med saus, men holder det til fornuftige porsjoner. Har en tendens til å gi proteinene mye plass på tallerkenen. Feks halve med fisk, resten fifty-fifty grønnsaker og poteter, i stedet for den tradisjonelle tredelingen. Holder meg mett lengre og gjør det lettere å styre unna småspising. :)

Gjest åffårno
Skrevet (endret)

Har trent styrke (til og med deltatt i styrkeløftkonkurranser) i 6-7 år nå og kan en del om kosthold og styrketrening. Jeg ser ofte at særlig kvinner har en del merkelige tanker rundt kosthold og trening.

Så kvinner, hva er sunn og usunn mat for dere og hvorfor?

Hehe.......

Vel, det finnes nok ikke særlig rom for individuelle og subjektive oppfattelser rundt dette om man tenker i generelt helseperspektiv. Om man tenker vekttap/økning blir bildet noe annet, men det anser ikke jeg som sunt.

Eksempelvis mener jeg at kostholdet til endel toppidrettsutøvere og gjerne hos de som trener mye styrke ikke er spesielt optimalt, fordi det fokuserer unaturlig mye på enkelte matvaregrupper og tar bort matglede- og respekt.

Mange vil eksempelvis anse cottage cheese/fun light/proteinpulver som sunt fordi det hjelper dem estetisk i styrketreningen, jeg anser alt utenom cottage cheese som usunt - det er ikke naturlig og bidrar ikke til et normalt forhold til mat. MEN, jeg kan benytte eggeproteinpulver selv etter styrketrening fordi jeg ikke kan ha melkeprodukter og dermed har store vanskeligheter med å få i meg nok protein ved normal mat. Jeg klarer simpelthen ikke spise 3 kyllingfileter og 5 egg, liksom.

Anywho:

USUNT:

- For mye salt(halvfabrikata i alle former, endel brøddtyper, kjeks osv)

- For mye sukker(foruten de åpenbare tingene som godteri så tenker jeg på godmorgen youghurt, svært mange frokostblandinger, snacksbarer++++++)

- For mye usunne fettsyrer - og da spesielt transfett og enda mer spesielt palmeolje(igjen mye i kjeks/sjokolader osv)

- Søtningsstoffer(her synder jeg bittelitt selv, men med viten og vilje i form av at jeg drikker lettbrus avogtil en sjelden gang)

- Utstrakt bruk av kosttilskudd/pulvere istedetfor å få i seg næring naturlig, Unntaket er omega 3 tilskudd, og spesielt Dvitamin som veldig mange i Norden mangler. Økt bruk av hvitt kjøtt og fisk har også ført til økt jernmangel hos barn, så sunt er ikke alltid bare sunt når man kutter totalt ut andre ting.

UHELDIG, MEN IKKE NØDVENDIGVIS DIREKTE USUNT:

- Bruk av eksempelvis fosfat i fiskeforedling, jeg mener rene råvarer er best.

- For mye rødt kjøtt(kreft - men er samtidig en viktig kilde til jern og B12, så viktig å få i seg et par middager i uka)

- For mye fete melkeprodukter(fettypene her er ikke særlig heldige, men siden melk er en god protein, kalsium og potensielt Dvitaminkilde bør man velge lettere produkter til daglig)

SUNT:

- grove kornprodukter og fullkorn generelt (er spesielt tilhenger av havregryn)

- grønnsaker og frukt

- normalt sunn mat lagd fra bunn - eller med produkter som ikke er typisk halvfabrikata(ferdig tomatsaus er eks ikke usunt, mens posesuppe er det pga høyt saltinnhold).

- variasjon i kjøttyper, egg, fisk

- økt bruk av nøtter(2 paranøtter om dagen dekker selenbehov, valnøtter er super for hjernen osv)

- økt bruk av linser/bønner osv fremfor utstrakt bruk av ris

Men, nå tar ikke jeg høyde for din bakgrunn med vektløfting, det innebærer jo en god del relativt usunne vaner som mange toppidretter krever for å nå langt.

Jeg tar høyde for en sunn kropp i helseperspektiv. Det betyr en kombinasjon av kroppsvekt(fordi for mye fett legger seg rundt organer og tetter blodårer) og helse(forebygge kreft/diabetes/mangler av mineraler og vitaminer) osv.

Bruke mat som helsekilde, rett og slett.

Jeg har ingen tro på dietter, det er noe stort tull som endrer seg med trender og hyper. Og så synes jeg slanke/kroppsfokus ødelegger all respekt og glede for matproduksjon og mat generelt. Det er en skam, igrunnen.

Verden er blitt ganske syk på det punktet, både ifht overspising og ekstremt "sunnhets" fokus(som faktisk overhodet ikke er sunt).

At mennesker har sykdommer som trenger tilrettelagt kosthold blir noe helt annet, men det utgjør en marginal andel av befolkningen.

Endret av åffårno
  • Liker 2
Gjest Nanne70
Skrevet

Hva er begrunnelsen for dette? Hva er f.eks. usunt med hvetemel?

For min del er det sånn at hvetemel trigger søtsug samt at mat laget av hvetemel gir meg oppblåst mage og mageknip, så det er tydeligvis ikke så sunt for meg :) Kuttet faktisk ut mye melmat før jeg begynte på lavkarbo nettopp av disse årsakene. Ellers tror jeg det er bra for de fleste av oss å unngå for mye raske karbohydrater i kostholdet.

Skrevet

For min del er det sånn at hvetemel trigger søtsug samt at mat laget av hvetemel gir meg oppblåst mage og mageknip, så det er tydeligvis ikke så sunt for meg :) Kuttet faktisk ut mye melmat før jeg begynte på lavkarbo nettopp av disse årsakene. Ellers tror jeg det er bra for de fleste av oss å unngå for mye raske karbohydrater i kostholdet.

Det er sant at vi reagerer ulikt på forskjellige matsorter, men hvetemel i seg selv er hverken usunt eller spesielt sunt. Det er et ganske nøytralt produkt; dog litt næringsfattig i forhold til kaloritetthet.

Det er svært lite mat som er "usunn". Transfett er noe man bør i det minste begrense og folk flest får i seg litt for mye salt (sodium) og da særlig i forhold til kalium. Men sånn generelt sett er det lite som er usunt. Sukker er f.eks. ikke usunt. Det er ikke spesielt sunt, men det er heller ikke usunt.

Karbohydrater, og da særlig karbohydrater med høy gi, og mettet fett har fått et svært dårlig rykte de senere år. Problemet er at det i stor grad baserer seg på livsstilsstudier og samvariasjon. Man finner for eksempel at tykke mennesker i stor grad spiser raske karbohydrater og mettet fett, men det betyr ikke at raske karbohydrater og mettet fett gjør deg tjukk.

Jeg spiser og drikker for eksempel burgere, pizza, sukkerfri brus, hvit loff, rødt kjøtt etc omtrent hver dag. Jeg spiser også mye frukt/grønnsaker og får i meg en del umettet fett. Uten å skryte, så ser jeg veltrent ut og blodverdiene mine er der de skal være. Poenget mitt er at man trenger ikke unngå bestemte matprodukter, dersom man har litt kunnskap om kosthold generelt og vet sånn ca. hva man får i seg hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser og drikker for eksempel burgere, pizza, sukkerfri brus, hvit loff, rødt kjøtt etc omtrent hver dag. Jeg spiser også mye frukt/grønnsaker og får i meg en del umettet fett. Uten å skryte, så ser jeg veltrent ut og blodverdiene mine er der de skal være. Poenget mitt er at man trenger ikke unngå bestemte matprodukter, dersom man har litt kunnskap om kosthold generelt og vet sånn ca. hva man får i seg hver dag.

Du er ennå ung. Når du blir eldre får du nok se at ting kanskje må endres.

Skrevet

Du er ennå ung. Når du blir eldre får du nok se at ting kanskje må endres.

I bunn og grunn handler det om kalorier inn, kalorier ut; gitt at proteininntaket er høyt nok.

Skrevet

Fisk,skalldyr,kjøtt,grønnsaker,frukt ol er vel det man kan spise mest av og begrense inntak av hvite varer samt sukker,fett og salt.

Godteri på lørdager folkens(og nei,lørdag starter ikke torsdag og varer til søndag...)

AnonymBruker
Skrevet

I bunn og grunn handler det om kalorier inn, kalorier ut; gitt at proteininntaket er høyt nok.

Dette er også litt individuelt. Jeg hadde lenge ca 5 kilo for mye, var ikke feit, men litt lubben. Prøvde lenge å begrense kaloriintaket til 1300-1500 kcal om dagen samt at jeg trente 5 dager i uken, gikk ned ett kilo på et år, selv så og si uten utskeielser. Spiste normal, sunn mat. Da jeg la om til moderat lavkarbo forsvant 5 kilo i løpet av to måneder, dette er nå ett år siden og vekten min er helt stabil. Tror ikke jeg hadde klart dette uten lavkarbo.

Anonymous poster hash: 0fdc2...5fe

Skrevet

Matvarer med mye mettet fett, raske karbohydrater, salt, skadelige tilsetningsstoffer, tungmetaller og andre miljøgifter osv er jevnt over rimelig usunt, og omfatter vel egentlig det meste.

Skrevet

Dette er også litt individuelt. Jeg hadde lenge ca 5 kilo for mye, var ikke feit, men litt lubben. Prøvde lenge å begrense kaloriintaket til 1300-1500 kcal om dagen samt at jeg trente 5 dager i uken, gikk ned ett kilo på et år, selv så og si uten utskeielser. Spiste normal, sunn mat. Da jeg la om til moderat lavkarbo forsvant 5 kilo i løpet av to måneder, dette er nå ett år siden og vekten min er helt stabil. Tror ikke jeg hadde klart dette uten lavkarbo.

Hvordan vet du at du fikk i deg 1300-1500 kcal? Dersom du sier at kalorier ikke er det vesentlige, bryter du med termodynamikkens 2.lov. Energi kan ikke forsvinne.

Så jeg vil anta to ting: du spiste ikke 1300-1500 kcal per dag, men langt mer. det du har mistet på moderat lavkarbo er først og fremst vann (som skjer når man kutter karbohydrater). dersom du ikke har tenkt å gå på lavkarbo resten av livet ditt, som ikke er bra for kroppen din, så vil de vannkiloene komme tilbake når du spiser karbohydrater igjen.

Jeg har tidligere, med vilje og for å teste ut ting i forhold til styrketreningen, gått opp 20 kg på tre mnd, før jeg gikk ned 18 kg igjen på de neste tre mnd. Det kan jeg fordi jeg vet en del om mat og kropp. Jeg vet f.eks. hvor mange kalorier det er i ett egg, 100g karbonadedeig, 1 brødskive, 1 is, en halvliter øl etc.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har også hjulpet andre. Min mamma har vært på flere dietter og begynt å trene mye de siste 5-6 årene; likevel er vekten stabil og til og med økt litt. Jeg fikk henne til å skrive ned absolutt alt hun inntok på tre vilkårlige dager. Deretter satt jeg opp et lite kostholdsprogram og treningsprogram for henne. På to mnd gikk hun ned 3 kg og ble synlig slankere. På 6 mnd gikk hun ned 6 kg. Dette var ikke vannvekt. Hun spiste grovt sett det samme som hun gjorde til vanlig; jeg bare endret sammensettingen og hvor mye av hver ting.

Endret av tom1986
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at du fikk i deg 1300-1500 kcal? Dersom du sier at kalorier ikke er det vesentlige, bryter du med termodynamikkens 2.lov. Energi kan ikke forsvinne.

Så jeg vil anta to ting: du spiste ikke 1300-1500 kcal per dag, men langt mer. det du har mistet på moderat lavkarbo er først og fremst vann (som skjer når man kutter karbohydrater). dersom du ikke har tenkt å gå på lavkarbo resten av livet ditt, som ikke er bra for kroppen din, så vil de vannkiloene komme tilbake når du spiser karbohydrater igjen.

Jeg har tidligere, med vilje og for å teste ut ting i forhold til styrketreningen, gått opp 20 kg på tre mnd, før jeg gikk ned 18 kg igjen på de neste tre mnd. Det kan jeg fordi jeg vet en del om mat og kropp. Jeg vet f.eks. hvor mange kalorier det er i ett egg, 100g karbonadedeig, 1 brødskive, 1 is, en halvliter øl etc.

Jeg talte kalorier ved å veie maten min og legge det inn på greteroede.no. Selvfølgelig får man det aldri helt nøyaktig, men er ganske sikker på at jeg ikke spiste mye mer. Jeg påstår ikke at kalorier er uvesentlig, men at andre faktorer kan hemme vektnedgangen. Det er også et faktum at insulin spiller en viktig rolle i forhold til fettforbrenning. Mange kan gå ned i vekt kun ved å spise mindre, ikke alle da kroppen er mer kompleks enn som så. Å miste 5 kilo vannvekt skal nå mye til, dessuten har jeg målt fettprosenten min og den er også lavere enn den var før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...