AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #1 Skrevet 17. juli 2013 Tittelen sier vel det meste. Men hvor gammelt er ditt barn og hvor selvstendig er det? Tenker på generelle ting, som å leke for seg selv, kle på, ordne seg selv osv. Anonymous poster hash: e9a0a...9ad
Redbull Skrevet 17. juli 2013 #2 Skrevet 17. juli 2013 Jenta mi er 2.5 og bytter bleie selv, kaster bleia i bosset, rydder opp etter seg, går på do selv (jeg tørker) kler på seg selv. Hun gir lillebror smokken og synger til han om han gråter. Leker lenge for seg selv, synger, leser og tegner, koser seg i eget selskap. Snakker lange setninger og går turer på mange km med den største selvfølge. Hun spiser selv og setter i oppvaskmaskina. Bærer barnehage sekken og lukker dørene etter seg. Finner seg mat selv i kjøleskapet om hun er sulten. Dette har hun gjort i 7-8 mnd allerede. Vi kunne egentlig kjøpt leilighet til henne allerede nå 7
Gjest Riskjeks Skrevet 17. juli 2013 #3 Skrevet 17. juli 2013 Kommer an på humøret De har alltid vært flinke til å leke selvstendig, men alt annet går det opp og ned med. Noen ganger ligger de som "slakt" på gulvet og forvente å bli kledd på, andre dager får jeg ikke lov til å skjære brød en gang
Vera Vinge Skrevet 17. juli 2013 #4 Skrevet 17. juli 2013 Pjokken er 18 mnd, og trenger naturlig nok hjelp til mye. Men har merket de siste par månedene at han ikke bare vil gjøre mye selv, men nekter å få hjelp til en del ting. Han har nå bestemt seg for at det er et overgrep å bli skiftet bleie på, så lurer på hva vi skal gjøre med det. Han kan også komme og vil gjerne ha en bit av nektarinen min, slik han alltid har fått, men nå hyler han høyt når jeg vil holde den fordi han griser og ikke har på seg smekke akkurat da. Da ender det med at han tramper av sted uten å en gang ville smake. En bestemt liten kar mao. Heldigvis har han vært flink på finmotoriske ferdigheter, for jeg kan bare tenke meg hvor sinna han vil bli om han ikke lærer å ta på skoene selv snart. Han vil nemlig så gjerne. Jeg syns for øvrig denne egenskapen er helt strålende, da jeg alltid har tenkt at jeg ønsker å oppfordre til selvstendighet hos barna mine.
Gjest Marmot Skrevet 17. juli 2013 #5 Skrevet 17. juli 2013 Kommer an på humøret De har alltid vært flinke til å leke selvstendig, men alt annet går det opp og ned med. Noen ganger ligger de som "slakt" på gulvet og forvente å bli kledd på, andre dager får jeg ikke lov til å skjære brød en gang Ah, ja. Sånn er det her også.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #6 Skrevet 17. juli 2013 Jenta mi er 2.5 og bytter bleie selv, kaster bleia i bosset, rydder opp etter seg, går på do selv (jeg tørker) kler på seg selv. Hun gir lillebror smokken og synger til han om han gråter. Leker lenge for seg selv, synger, leser og tegner, koser seg i eget selskap. Snakker lange setninger og går turer på mange km med den største selvfølge. Hun spiser selv og setter i oppvaskmaskina. Bærer barnehage sekken og lukker dørene etter seg. Finner seg mat selv i kjøleskapet om hun er sulten. Dette har hun gjort i 7-8 mnd allerede. Vi kunne egentlig kjøpt leilighet til henne allerede nå Dette MÅ jo være bullshit og parodi på skrytete mødre? Beklager altså, men det høres virkelig helt fiction ut. Kommer an på humøret De har alltid vært flinke til å leke selvstendig, men alt annet går det opp og ned med. Noen ganger ligger de som "slakt" på gulvet og forvente å bli kledd på, andre dager får jeg ikke lov til å skjære brød en gang Sånn er min også. Fire år.Anonymous poster hash: 2750a...18c 4
Redbull Skrevet 18. juli 2013 #7 Skrevet 18. juli 2013 Dette MÅ jo være bullshit og parodi på skrytete mødre? Beklager altså, men det høres virkelig helt fiction ut.Anonymous poster hash: 2750a...18c Fullt klag over det. Hun er ekstremt selvstendig.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #8 Skrevet 18. juli 2013 Jenta mi er 2.5 og bytter bleie selv, kaster bleia i bosset, rydder opp etter seg, går på do selv (jeg tørker) kler på seg selv. Hun gir lillebror smokken og synger til han om han gråter. Leker lenge for seg selv, synger, leser og tegner, koser seg i eget selskap. Snakker lange setninger og går turer på mange km med den største selvfølge. Hun spiser selv og setter i oppvaskmaskina. Bærer barnehage sekken og lukker dørene etter seg. Finner seg mat selv i kjøleskapet om hun er sulten. Dette har hun gjort i 7-8 mnd allerede. Vi kunne egentlig kjøpt leilighet til henne allerede nå Dette tror jeg ikke noe på. Hvis hun gjør alt det du sier så burde hun ha vært bleiefri for lenge siden. Er hun så bevist så kan hun også kutte ut bleien på dagtid. Hvilket barn på 2.5 år bruker bleie, bærsjer i bleien, går på badet og skifter bleie på seg selv? Anonymous poster hash: 37de0...8d3 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #9 Skrevet 18. juli 2013 2 åringen vår er ikke så selvstendig som jeg skulle ønske, men nå har vi fått tatt tak i det. Vi lærte hos helsesøster (dette er vårt eneste barn) at siden h*n er av den litt usikre typen, så trenger h*n mer ros og bekreftelse på det h*n GJØR. Og det har eksplodert i utvikling, uten at barnet har blitt selvgod på noen måte. Så idag tar barnet mer initiativ på å kle på seg selv, hjelper til med bleieskift, er blitt flinkere å si ifra om hva som plager barnet, lukker dør etter seg, rydder etter seg, sier takk og vær så god, leker selv, henter klærne selv om barnet skal ut eller kle på seg på morgenen. Det er selvsagt flere småting, men dette nevnte over er det som går igjen oftest. Og som noen nevnte, er barnet lei eller sliten må vi hjelpe barnet mer. Hvorfor spør du, ts? Hva er din erfaring? Anonymous poster hash: 0f1ba...2e6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #10 Skrevet 18. juli 2013 Dette tror jeg ikke noe på. Hvis hun gjør alt det du sier så burde hun ha vært bleiefri for lenge siden. Er hun så bevist så kan hun også kutte ut bleien på dagtid. Hvilket barn på 2.5 år bruker bleie, bærsjer i bleien, går på badet og skifter bleie på seg selv? Anonymous poster hash: 37de0...8d3 Når det er ramset opp på den måten høres det kanskje utrolig ut for en så liten unge, men sannheten er at selv om mange lærer seg slikt i forskjellige takter- så er det ikke urealistisk i det hele tatt. 2-åringen som er nevnt rett over her sier ifra når bleia er full, går mot badet mens barnet roper på oss. Er barnet på topp hender det at barnet tar full regi på å kle av seg buksa og bleia, hiver bleien i søppelet og henter ny. Det tar tid, for teknikken på å få av seg og på er ikke på plass ennå, men jeg blir ikke overrasket over Redbulls 2,5åring som klarer dette og dobesøk. Når det kommer til dobesøk er ikke vår 2åring så trygg ennå, men har man krakk stående på badet barnet kan bruke, så kan barnet fint vaske hendene selv. Så et dobesøk går nok helt fint for noen Anonymous poster hash: 0f1ba...2e6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #11 Skrevet 18. juli 2013 Dette MÅ jo være bullshit og parodi på skrytete mødre? Beklager altså, men det høres virkelig helt fiction ut. Sånn er min også. Fire år.Anonymous poster hash: 2750a...18c Igjen, på vegne av Redbull, barn er veldig forskjellige. Det har ingenting med skryt å gjøre. Ihvertfall ikke slik jeg oppfattet det. Anonymous poster hash: 0f1ba...2e6
Silfen Skrevet 18. juli 2013 #12 Skrevet 18. juli 2013 (endret) Mini kunne alt som redbulls kunne på samme alder og mer til. Med up and go kan alle barn skifte bleie selv når den er tissevåt. Midi, derimot, var totalt hjelpeløs på den alderen. Kledde på han til han var fire. Endret 18. juli 2013 av Silfen
Gjest Anne Skrevet 18. juli 2013 #13 Skrevet 18. juli 2013 Mini kunne alt som redbulls kunne på samme alder og mer til. Med up and go kan alle barn skifte bleie selv når den er tissevåt. Midi, derimot, var totalt hjelpeløs på den alderen. Kledde på han til han var fire. Men hvis de er så flinke og selvstendige - hvorfor i all verden har de ikke da klart å slutte med bleier?
Silfen Skrevet 18. juli 2013 #14 Skrevet 18. juli 2013 At de er selvstendige har ingenting med hvorvidt hjernen deres kan si fra om blæren er full eller ikke å gjøre. Mini sluttet med bleier da hun var like over 2 år, på dagtid, men brukte lenge om natten. Det trodde jeg da virkelig var allmen lærdom, men tydeligvis ikke. 1
Redbull Skrevet 18. juli 2013 #15 Skrevet 18. juli 2013 Dette tror jeg ikke noe på. Hvis hun gjør alt det du sier så burde hun ha vært bleiefri for lenge siden. Er hun så bevist så kan hun også kutte ut bleien på dagtid. Hvilket barn på 2.5 år bruker bleie, bærsjer i bleien, går på badet og skifter bleie på seg selv?Anonymous poster hash: 37de0...8d3 Hun har ikke bæsja i bleia siden før jul. Å slutte med bleie ennå gjør vi ikke, hun er akkurat blitt storesøster så det er nok nytt på henne nå.
Sushi Skrevet 18. juli 2013 #16 Skrevet 18. juli 2013 Min 2-åring er ikke så veldig selvstendig - det vil si, hun kan, men hun vil gjerne klenge og leke med meg når hun har muligheten. Helt greit det. Hun tisser på potta selv og kommer og sier fra, men da må hun gå uten bukse (bruker ikke bleie). Hun kaster rask i søpla selv (lærer seg kildesortering nå ). Hun tar av og på småplagg som luer og hatter, solbriller osv. Ellers er hun nokså avhengig av oss. Hun kan leke selvstendig over lang tid når hun er i det rette humøret, da.
Gjest Anne Skrevet 18. juli 2013 #17 Skrevet 18. juli 2013 At de er selvstendige har ingenting med hvorvidt hjernen deres kan si fra om blæren er full eller ikke å gjøre. Mini sluttet med bleier da hun var like over 2 år, på dagtid, men brukte lenge om natten. Det trodde jeg da virkelig var allmen lærdom, men tydeligvis ikke. Vel, jeg har hatt to barn selv, men ingen av dem har brukt bleier etter at de fylte 2 år.
Redbull Skrevet 18. juli 2013 #18 Skrevet 18. juli 2013 Vel, jeg har hatt to barn selv, men ingen av dem har brukt bleier etter at de fylte 2 år. Hun hadde nesten slutta med bleie da lillebror kom til verden, men det var ikke mye vits å fortsette med det etter at han kom til verden. Vi tar det i hennes tempo, ikke mitt
Gjest Marmot Skrevet 18. juli 2013 #19 Skrevet 18. juli 2013 Vel, jeg har hatt to barn selv, men ingen av dem har brukt bleier etter at de fylte 2 år. På hvilken måte er det relevant?
Gjest Anne Skrevet 18. juli 2013 #20 Skrevet 18. juli 2013 På hvilken måte er det relevant? Det var mitt svar til Silfen som mente det var allmen kunnskap at ikke barn merker når blæren er full. Prøvde bare å si at det faktisk er fullt mulig å lære barna å tisse på do og potte før de kan gi beskjed at de MÅ tisse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå