Gjest Anonymous Skrevet 17. april 2004 #1 Del Skrevet 17. april 2004 Skriver her med håp om gode råd før jeg evt. går videre med dette. Jeg er gravid for første gang og jobber i et lite, privat firma. Dessverre har jeg blitt sykemelt ut svangerskapet (nesten 6 måneder igjen), noe som selvfølgelig ikke var en fordel for firmaet. Da jeg var innom kontoret i går, ble oppringt med spm. om jeg ikke kunne komme å spise lunch sammen de, fikk jeg av sjefen min en endringsoppsigelse! Jobben jeg har utført fram til i dag vil ikke eksistere mer, men jeg fikk et nytt tilbud om en annen jobb, 8.00-16.00. Lønn: 15.000,- i mnd.!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg har 1 mnd. oppsigelse i arbeidskontrakten min, så jeg må akseptere det nye tilbudet innen den fristen. Jeg sa at det var uakseptabelt å jobbe for den lønna (har i dag ca. 250.000,- i året.) og ba han tenke seg om og gi meg et nytt tilbud! Jeg sa at jeg ikke kunne leve med den lønna (er tross alt 30 år med 5 års universitetsutdanning!), og anså det som vanvittig urettferdig at jeg da evt. skal tjene mere ved å sitte i kassa på nærbutikken. (Ikke noe vondt om de som utfører den jobben ) Jeg fikk da beskjed om at det var mitt valg! Er dette lov? Og hva anbefaler dere meg å gjøre? (Jeg er selvfølgelig ikke organisert, noe jeg angrer bittert på!) Jeg er så fortvilet, (og hormonell i tillegg) har knapt nok sovet i natt. Har tatt helt piffen ut av meg dette... :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 17. april 2004 #2 Del Skrevet 17. april 2004 En endringsoppsigelse er juridisk like alvorlig som en oppsigelse, og du har defor samme beskyttelse etter Arbeidsmiljøloven (AML) som ved oppsigelse. Du har i tillegg en ekstra sterk beskyttelse pga graviditeten (AML § 65) Veldig synd du ikke er organisert, dette er sannsynligvis barnemat for en fagforening. Selv om det er dyrt, vil jeg anbefale deg å gå til advokat umiddelbart. Det er frister som må overholdes, derfor må du ikke nøle. Og du, ikke tenk på at du "ikke vil bråke", fordi det er synd på arbeidsgiveren din (ante en slik tone i din uttalelse om at dette (din sykemelding) ikke var til fordel for firmaet) osv. Da kan bare en slik arbeidsgiver ture fram og diskriminere/ presse ut neste jente som blir gravid. Og altfor mange jenter er saktmodige, kjenner ikke rettighetene sine, føler skyld pga sykdom/ graviditet osv, og slutter bare stille og rolig. Men det er, tross alt, levebrødet ditt det er snakk om! Og dette er en klassisk situasjon! Du er slett ikke ikke den første som blir oppsagt pga graviditet (selv om de selvsagt ikke sier det rett ut, men finner på andre grunner), men det er nok sjeldnere i dag enn for noen år siden. Så jeg vil råde deg til å gå rett til advokat på mandag, det er faktisk ulovlig det du har blitt utsatt for! Finn en som har "arbeidsrett" som spesialfelt, ring eventuelt den fagforening du naturlig ville tilhørt og spør hvilken advokat de bruker eller kan anbefale. Kanskje du rett og slett kan presentere saken og spørre om du kan melde deg inn og få hjelp? Muligens for seint til denne saken, men det skader ikke å spørre. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dreyer Skrevet 19. april 2004 #3 Del Skrevet 19. april 2004 Absolutt helt enig med Lilleba. Ikke godta dette, og ikke skriv under på et eneste papir uten at du har konferert med advokat eller fagforening først (selv om sjefen står og tripper med penna i hånda - så vær sterk og si at du må ta med deg papirene og lese dem skikkelig først). Jeg ringte en gang et advokatkontor i Oslo og fikk gode råd og tips helt gratis. Husker ikke hva de het, men en kamerat som er med i Lederne tipset meg om dem. Som regel kan man være nødt til å "gå ned" i stilling, men nesten aldri er man nødt til å gå ned i lønn. Men dessverre er det altfor mange som godtar det likevel. Gir du oss en oppdatering på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. april 2004 #4 Del Skrevet 19. april 2004 Lønnen du angir pr. måned er jo helt katastrofe for en på 30 år med 5 års universitetsutdanning. Jeg er sjokkert. Det er greit at du melder deg inn i en fagforening nær deg nå i dag. Spiller jo ingen rolle når du meldte deg inn, bare at du kan få juridisk hjelp fra dem med en gang. Eller kontakte en advokat slik en annen her sa. Det koster litt, men det er faktisk verdt å ta op pen mindre lån for denne saken. Denne latterlige luselønnen kan man ikke overleve på, med lån og alt. Du må ikke gi deg nå. Sjefen kan nok virke overbevisende med kontrakten og skjulte "trusler". Men her er det snakk om lov og rett. Typisk kvinner å ikke ville ødelegge relasjonene, men ikke tenk på det her. Rett skal være rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. april 2004 #5 Del Skrevet 19. april 2004 Du kan også ringe JURK, eller likestillingsombudet. Om du ikke skulle komme noen vei, så klag til Likestillingsombudet. Mer info her: http://www.likestillingsombudet.no/diskrim...ert/gravid.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 19. april 2004 #6 Del Skrevet 19. april 2004 Både som gravid og sykemeldt (for dette er jo egentlig to ulike ting) så er du ganske godt beskyttet mot oppsigelse. Hvis loven leses helt firkantet kan du selvsagt få endringsoppsigelse selv om du er sykemeldt, men arbeidsgiver må virkelig bevise 110% at det ikke var noen vei utenom. Og selv da kan det hende at dommen går i din favør. Så du har en sterk sak ja. Du jobber i et mindre firma? Kanskje de ikke er klar over akkurat disse reglene? Mange småfirma har liten kompentanse på slike ting. I såfall så ville jeg vennlig ha tipset dem, slik at de trekker tilbake endringsoppsigelsen. Ingen ønsker en sak med advokater og fagforening hvis de kan unngå det. Men er de klar over reglene og gambler med at du ikke gir motstand så er saken litt anderledes. Hvis du har gode kollegaer så kan du kanskje prate litt med dem? Og husk å ikke vente for lenge. I oppsigelsen din står alle frister du må forholde deg til hvis du vil gå til sak. Lykke til. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cappocino Skrevet 20. april 2004 #7 Del Skrevet 20. april 2004 Bare et lite spørsmål på siden, er det ikke sånn at selv om du får endringsoppsigelse/oppsigelse etc så gjelder den ikke før etter at du er friskmeldt og etter permisjonen din er over? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 20. april 2004 #8 Del Skrevet 20. april 2004 Stemmer det Cappo. Hvis man først skal gi oppsigelse/endringsoppsigelse til en som er sykemeldt eller i fødselspermisjon så velger de fleste firmaer å la oppsigelselstiden begynne å løpe fra den tiden man er tilbake i jobb igjen. Men det virker som om gjesten som skrev hovedinnlegget fikk kniven på strupen nå og det strider mot vanlig kotyme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cappocino Skrevet 20. april 2004 #9 Del Skrevet 20. april 2004 Stemmer det Cappo. Hvis man først skal gi oppsigelse/endringsoppsigelse til en som er sykemeldt eller i fødselspermisjon så velger de fleste firmaer å la oppsigelselstiden begynne å løpe fra den tiden man er tilbake i jobb igjen. Men det virker som om gjesten som skrev hovedinnlegget fikk kniven på strupen nå og det strider mot vanlig kotyme. Oki, tenkte det jeg også, men godt å få det bekreftet. Spør fordi jeg kan komme opp i samme situasjon. (prøvere og i ny jobb) En annen ting jeg lurte på, regner med at gjesten som begynte tråden har en kontrakt som gjelder en viss periode, er det ikke sånn at den gjelder til en ny kontrakt blir underskrevet? Mao, dersom hun ikke skriver under på den nye kontrakten gjelder den gamle fortsatt? Hun må selvfølgelig overholde frister etc som gjelder klaging etc på den nye kontrakte.. Hold oss oppdatert gjest! Det er sannsynlig relevant for flere av oss! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 20. april 2004 #10 Del Skrevet 20. april 2004 En annen ting jeg lurte på, regner med at gjesten som begynte tråden har en kontrakt som gjelder en viss periode, er det ikke sånn at den gjelder til en ny kontrakt blir underskrevet? Mao, dersom hun ikke skriver under på den nye kontrakten gjelder den gamle fortsatt? Hun må selvfølgelig overholde frister etc som gjelder klaging etc på den nye kontrakte.. Lurer du på om hun har en tidsbegrenset kontrakt? Kan ikke se at hun nevner det. Men uansett så kan en tidsbegrenset kontrakt også endres, selv om det er litt mer uvanlig fordi det er enklere å bare avslutte når kontraktperioden går ut. Jeg skulle anta at hvis hun ikke signerer på at hun godtar den nye jobben så vil hun få en ordinær oppsigelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cappocino Skrevet 20. april 2004 #11 Del Skrevet 20. april 2004 Oki, takk for svar litago! F. .... så tøft arbeidsmarkedet kan være..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2004 #12 Del Skrevet 21. april 2004 Takk for alle svar! Det har virkelig gitt meg blod på tann, og etter å ha snakket med JURK (takk for tipset Poirot) har jeg ikke tenkt å gi meg i denne saken! :evil: Jeg skal holde dere orientert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå