AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #1 Del Skrevet 16. juli 2013 På norsk har vi så mange dialektformer for "jeg", "jee", "eg", "i", "ej", "ek"... Men når det gjelder "du" har vi merkelig nok samme form på alle dialekter over hele landet, "du". Er ikke dette litt rart? Hvorfor er det slik? Anonymous poster hash: 61cc3...470 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #2 Del Skrevet 17. juli 2013 Du, dæ, dø, u, dæ'æ Du, dø, døø, døh, Du, ru, u Fra wikipedia. Anonymous poster hash: d0a5f...37c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl2.0 Skrevet 17. juli 2013 #3 Del Skrevet 17. juli 2013 Du, dæ, dø, u, dæ'æ Du, dø, døø, døh, Du, ru, u Fra wikipedia. Anonymous poster hash: d0a5f...37c Tror TS mener i situasjoner som: Hva vil du gjøre? Da kan du feks ikke skrive "Ka vil dæ gjør?" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #4 Del Skrevet 17. juli 2013 Nei, men man kan bruke ru, u Anonymous poster hash: d0a5f...37c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #5 Del Skrevet 18. juli 2013 Nei, men man kan bruke ru, u Anonymous poster hash: d0a5f...37c På min dialekt sier vi både "du", "ru" og "u", men grunnformen vår er fortsatt "du". Formene "ru" og "u" oppstår først i kombinasjon med andre lyder. Anonymous poster hash: f8a97...792 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rossin Skrevet 18. juli 2013 #6 Del Skrevet 18. juli 2013 (endret) På min dialekt sier vi både "du", "ru" og "u", men grunnformen vår er fortsatt "du". Formene "ru" og "u" oppstår først i kombinasjon med andre lyder. Anonymous poster hash: f8a97...792 I hvilke tilfeller sier man "u"? I tilfeller som "sier'u" tenker jeg fortsatt at det er en "ru". Jeg klarer uansett ikke å se på dette som dialektfenomen på samme måte som ulike former av "jeg", selv om det er østlandsfenomen. Dette er jo reduseringer på trykklette ord, noe som forøvrig også skjer på "jeg" - på min ganske standardnære dialekt vil en setning som "har jeg det?" uttalt fort høres ut som "haræ det?". På samme måte vil en som sier "eg" ikke artikulere g'en når ordet står i trykklett posisjon. Angående trådstarters spørsmål, så vet jeg egentlig ikke, men det er uansett ingen tvil om at det er mye variasjon på "jeg" og lite på "du". Endret 19. juli 2013 av Rossin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #7 Del Skrevet 18. juli 2013 I hvilke tilfeller sier man "u"? I tilfeller som "sier'u" tenker jeg fortsatt at det er en "ru". For eksempel: Hva sier du? = Kå u si? Men jeg er helt enig med deg ang. dette som dialektfenomen, og det var poenget jeg prøvde å få frem i stad. Anonymous poster hash: f8a97...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rossin Skrevet 18. juli 2013 #8 Del Skrevet 18. juli 2013 For eksempel: Hva sier du? = Kå u si? Den var ny for meg. Hvor sierem det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #9 Del Skrevet 19. juli 2013 Den var ny for meg. Hvor sierem det? Hihi! Jeg kommer fra et lite sted i Gudbrandsdalen, og det forekommer i flere bygder i området her. Anonymous poster hash: f8a97...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå