Gå til innhold

Hvorfor har vi bare ett ord for du når vi har så mange for jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På norsk har vi så mange dialektformer for "jeg", "jee", "eg", "i", "ej", "ek"...

Men når det gjelder "du" har vi merkelig nok samme form på alle dialekter over hele landet, "du". Er ikke dette litt rart? Hvorfor er det slik?

Anonymous poster hash: 61cc3...470
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du, dæ, dø, u, dæ'æ

Du, dø, døø, døh,

Du, ru, u

Fra wikipedia.

Anonymous poster hash: d0a5f...37c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, dæ, dø, u, dæ'æ

Du, dø, døø, døh,

Du, ru, u

Fra wikipedia.

Tror TS mener i situasjoner som: Hva vil du gjøre? Da kan du feks ikke skrive "Ka vil dæ gjør?"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, men man kan bruke ru, u

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, men man kan bruke ru, u

På min dialekt sier vi både "du", "ru" og "u", men grunnformen vår er fortsatt "du". Formene "ru" og "u" oppstår først i kombinasjon med andre lyder.

Anonymous poster hash: f8a97...792

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

På min dialekt sier vi både "du", "ru" og "u", men grunnformen vår er fortsatt "du". Formene "ru" og "u" oppstår først i kombinasjon med andre lyder. Anonymous poster hash: f8a97...792

I hvilke tilfeller sier man "u"? I tilfeller som "sier'u" tenker jeg fortsatt at det er en "ru".

Jeg klarer uansett ikke å se på dette som dialektfenomen på samme måte som ulike former av "jeg", selv om det er østlandsfenomen. Dette er jo reduseringer på trykklette ord, noe som forøvrig også skjer på "jeg" - på min ganske standardnære dialekt vil en setning som "har jeg det?" uttalt fort høres ut som "haræ det?". På samme måte vil en som sier "eg" ikke artikulere g'en når ordet står i trykklett posisjon.

Angående trådstarters spørsmål, så vet jeg egentlig ikke, men det er uansett ingen tvil om at det er mye variasjon på "jeg" og lite på "du".

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I hvilke tilfeller sier man "u"? I tilfeller som "sier'u" tenker jeg fortsatt at det er en "ru".

For eksempel:

Hva sier du? = Kå u si?

Men jeg er helt enig med deg ang. dette som dialektfenomen, og det var poenget jeg prøvde å få frem i stad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den var ny for meg. Hvor sierem det? :)

Hihi! Jeg kommer fra et lite sted i Gudbrandsdalen, og det forekommer i flere bygder i området her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...